  • 111. Data: 2023-07-07 17:30:43
    Temat: Re: Nabicie klimy, cena
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 Jul 2023 14:33:35 +0200, Trybun wrote:

    > Moje spostrzeżenia z zakresu skuteczności/wydajności klimy w używanych
    > autach. Najlepsza w Passacie, tu z nawiewów wiało wręcz Arktyką. Niezła
    > w Hondzie HRV (stary model), w Mustangach nie rzucała na kolana,
    > natomiast w tych obecnych koreańczykach (dość leciwych) klima jest
    > zwyczajnie taka sobie. Przykładowo gdyby w Passacie wydajność spadła o
    > połowę to wydajność i tak przypuszczalnie byłaby wyższa niż w
    > koreańcach.

    No ale widzisz - dawniej mialem przycisk wlacz/wylącz, teraz mam panie
    klimatronik. I moge go ustawic na 19 C, 18, 17, 16, 15 ... i chyba nie
    mniej.
    Tzn moge - wtedy się pokazuje "Lo", wiatrak włacza na maksa,
    obieg przestawia na wewnętrzny, wiec i filtr kabinowy przestaje tlumic
    przeplyw ... i nie ma jak porównac.
    Swoją drogą musze sobie znow termometr kupic i zmierzyc jak to po
    naprawie.

    Swoja drogą - jezdzicie na obegu wewnetrznym czy zewnętrznym?
    Lubie swieze powietrze ... ale bywa, ze po miescie smierdzi.

    > Tak że teraz nie mam alternatywy - dopełniać klimę albo nie
    > aby osiągnąć akceptowalną jej wydajność.

    A tu widzisz - w vectrze nie schodzilo, inny powód był.

    J.

  • 112. Data: 2023-07-07 17:37:33
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 17:30 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Swoja drogą - jezdzicie na obegu wewnetrznym czy zewnętrznym?
    > Lubie swieze powietrze ... ale bywa, ze po miescie smierdzi.

    Kup porządny filtr węglowy to nie będziesz nic czuł.
    Ja cały rok jeżdżę na "auto" - temp. 20 st. W jesień/zimie podbijam do 23.

    TG

  • 113. Data: 2023-07-07 19:11:27
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 7.07.2023 o 14:46, J.F pisze:
> [...]
    -r134a-polski-producent-12013556473]

    amochodowej-actogo-r-134a-4.html

    > No to co to jest?

    Przecież wyżej napisałem R290 i R600.

    > n-butan wrze w temperaturze -0.5C. To chyba wystarczy?
    >
    > isobutan w -12C. to tym bardziej wystarczy.
    Jakby tak było to butan byłby na liście f-gazów,
    ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
    masz sam poczytaj
    https://docplayer.pl/423321-Czynniki-chlodnicze-rapo
    rt.html
    i znajdź mi tam butan.

    > Hm. samochodom na LPG jakos nie przeszkadza.
    Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?

    > I jedyne "rozwarstwianie" to mogłoby byc przy parowaniu, ale nie wiem
    > czy w samochodowej klimie to problem - tam jakas niewielka ilosc
    > cieczy jest wpuszczana i cała paruje.
    > Poza tym są jeszcze azeotropy.
    Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.

    > I są one na liscie czynników chlodniczych, czyli chyba ktos stosuje.
    > W samochodzie problemem jest palnosc, no i być moze parametry
    Guzik prawda, palność jest problemem w pomieszczeniach zamkniętych, stąd
    są mieszanki mało albo prawie niepalne poczynając od R22 po R410.
    i dlatego nie wolno w domach stosować w PC R290 ze względu na ilość.
    Ale jest stosowany w ladach chłodniczych w sklepach o odpowiednie kubaturze.

    > klimatyzacji na R-134a, gdybyśmy chcieli użyc jako zastępnika czy do
    > dobicia.
    Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
    węglowodory nie,
    masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.

    > https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/napeln
    ianie-klimatyzacji-propanem-butanem-lpg-chlodzi-jest
    -tanie-ale-czy-warto/3qheq6s
    > https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutor
    zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
    -nabijania-klimatyzacji
    > https://nabijanie-klimatyzacji.pl/napelnianie-klimy-
    gazami-propan-butan/

    > Można, nie można? Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie :-)
    Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
    to że działa nie oznacza że działa dobrze.

    > Gorzej, jak po wypadku te pół litra sie zapali.
    > Szczególnie, jak najpierw troche odparuje ..
    Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
    gorącym silniku.

    > Zakazują, bo ma wysoki wspołczynnnik ocieplania.
    Taa ocieplenia.

    > Ale skład bardzo podobny, wiec podejrzewam, ze syfienie podobne przy
    > spaleniu. Wegiel, wodór i fluor - chloru nie ma.
    No kiedy że nie.

    > Tylko ze R-134a uznawany jest za niepalny.
    W aucie bez znaczenia.

    > W samochodzie moze nie być wystarczające - palic sie bedzie co innego,
    > a klima bedzie popuszczac.
    Bosssze, skończ już piepszyć od rzeczy :)

    --
    Janusz

  • 114. Data: 2023-07-07 19:13:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 7.07.2023 o 14:29, Trybun pisze:

    > Pewnie że nie robił, standardowo robiona próżnia wystarczy aby ocenić
    > szczelność instalacji.

    Nie wystarczy, to tylko jedna atmosfera, to bardzo mało dla próby
    szczelności.

    >A dopełnienie raz na kilka lat nie świadczy o jej
    > rozszczelnieniu.

    No świadczy o jej doskonałej kondycji :) a szczególnie simeringów na
    wale sprężarki.

    --
    Janusz

  • 115. Data: 2023-07-07 20:06:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 Jul 2023 19:11:27 +0200, Janusz wrote:

    -r134a-polski-producent-12013556473]

    amochodowej-actogo-r-134a-4.html

    > Przecież wyżej napisałem R290 i R600.

    R290 to propan, a R600a to izobutan.

    > Jakby tak było to butan byłby na liście f-gazów,

    nie F-gazów, bo to te szkodliwe :-)

    > ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
> [...]

    Dlatego obok czynnika R34a, dostępne są także mieszaniny serwisowe,
    noszące oznaczenia R4A, R4B (MP39, MP66 produkty firmy DuPont) i R49A
    (Forane FX56 Arkema, Solvay). Głównymi ich składnikami są substancje z
    grupy HCFC: R22, R24, bądź R42b. Ponadto w ich skład wchodzi R52a lub
    R6a (izobutan). Dzięki dużemu udziałowi HCFC, wspomniane mieszaniny
    mogą współpracować z tradycyjnymi olejami mineralnymi, chociaż zaleca
    się korzystanie z syntetycznych lub półsyntetycznych środków smarnych.

    A obok odnosnik do
    https://docplayer.pl/11344913-Warsztaty-chlodnicze-w
    eglowodory.html

    > Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?

    Najpierw LPG musi odparowac.

    > Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.

    I sie nie rozwarstwia.
    W kuchni butla z p-b, tez sie nie rozwarstwia.

> [...]
    > i dlatego nie wolno w domach stosować w PC R290 ze względu na ilość.
    > Ale jest stosowany w ladach chłodniczych w sklepach o odpowiednie kubaturze.

    No popatrz, i jakos nikt nie pisze, ze sie nie nadaje.

    > Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
    > węglowodory nie,

    Juz ten R134a słabo niszczył ozon, ale mial wysoki GWP.

    > masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.

    Ale ja to wiem.
    Pytanie jest takie, czy do instalacji zaprojektowanej na R134a,
    mozna wlać lub dolac p-b, czy jak wolisz R290/R600a.
    Czy jednak cos tam nie pasuje - cisnienia/parametry spręzarki,
    oleje, uszczelki ...

    zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
    -nabijania-klimatyzacji

    > Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
    > to że działa nie oznacza że działa dobrze.

    W linku powyzej masz pare powodów "dlaczego nie".
    Ale zaczyna sie od "LPG rzeczywiście jest w stanie spełniać funkcję
    czynnika chłodniczego. Innymi słowy, napełniony nim układ klimatyzacji
    faktycznie działa."

    Co prawda nie wiem - sprawdzili, czy tak sobie teoretyzują :)

    > Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
    > gorącym silniku.

    Zakladając, ze węzyk pęknie, pompa nie stanie, a paliwo sie zapali.
    Od samego gorącego silnika nie powinno.

    No ale jak ktos przodem przywali w przeszkode, to uklad klimatyzacji
    raczej popęka.

    > Taa ocieplenia.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeta

    "Charakteryzuje się pomijalnymi potencjałami zmniejszania warstwy
    ozonowej ODP oraz zakwaszającym deszcze (w wyższych partiach atmosfery
    R-134a w reakcji rodnikowej jest wolno przekształcany w kwas
    trifluorooctowy wykrywany w ilości kilku ng/l deszczu[9]),
    natomiast jego potencjał efektu cieplarnianego jest dość duży (GWP100
    = 1300)."

    > No kiedy że nie.

    R134a i R1234yf? nie ma.

    > W aucie bez znaczenia.

    Do czasu wypadku.

    > Bosssze, skończ już piepszyć od rzeczy :)

    https://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeth
    ane

    Contact of 1,1,1,2-tetrafluoroethane with flames or hot surfaces in
    excess of 250 °C (482 °F) may cause vapor decomposition and the
    emission of toxic gases including hydrogen fluoride and carbonyl
    fluoride

    J.

  • 116. Data: 2023-07-08 11:54:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 7.07.2023 o 20:06, J.F pisze:

    > R290 to propan, a R600a to izobutan.
    A izobutan to coś innego niż butan mimo że mają ten sam wzór chemiczny
    "Izomery (gr. isos - równy, meros - część) - związki chemiczne o
    identycznych sumarycznych wzorach cząsteczkowych, różniące się między
    sobą sposobami lub kolejnością wiązań atomowych albo ich innym
    rozmieszczeniem w przestrzeni. "

    temp wrzenia butanu to -0,5st, a izobutanu to -11.7st, widzisz różnicę?
    Dla porównania propan ma -42st.

> [...]
    > mogą współpracować z tradycyjnymi olejami mineralnymi, chociaż zaleca
    > się korzystanie z syntetycznych lub półsyntetycznych środków smarnych.
    No i?
    Auta sobie nimi nie napełnisz.

    > Najpierw LPG musi odparowac.
    Jesteś pewien? to po co jest reduktor ogrzewany?

    > I sie nie rozwarstwia.
    > W kuchni butla z p-b, tez sie nie rozwarstwia.
    Oczywiście że się rozwarstwia, spalasz głównie propan a butan zostaje na
    dnie, dopiero jak ciśnienie mocno spadnie to zaczyna butan wrzeć,
    popatrz sobie na wykresy
    prężności par gazów.

    > No popatrz, i jakos nikt nie pisze, ze sie nie nadaje.

    > Juz ten R134a słabo niszczył ozon, ale mial wysoki GWP.
    Dlatego go wycofują, ale to znowu jest ta sama histeria co z CO2, mu tu
    sobie flaki wypruwamy żeby te parę procent zaoszczędzić a np: Azja
    radośnie sobie produkuje coraz więcej. Z tymi f-gazami jest podobnie.

    > Ale ja to wiem.
    > Pytanie jest takie, czy do instalacji zaprojektowanej na R134a,
    > mozna wlać lub dolac p-b, czy jak wolisz R290/R600a.
    Oczywiście że to drugie, chociażby dlatego że wiadomo jakie są parametry
    i że w skrajnym przypadku np nie pęknie wąż od za dużego ciśnienia jak
    może się wydarzyć przy p-b, czy zajechaniu sprężarki.

    > Czy jednak cos tam nie pasuje - cisnienia/parametry spręzarki,
    > oleje, uszczelki ...
    Dokładnie i nie wiadomo czego sie spodziewć, instalacje na r134 pracują
    na max 12-15 bar, na czystym r290 może to być i 40, na p-b podobnie bo
    butan nie będzie wcale 'pracował' tylko gdzieś będzie zalegał jako
    ciecz, najczęściej w parowniku przez co zmniejszy powierzchnię wymiany,
    klima będzie głównie chodziła na propanie.
    Dlatego tak ważna jest dla gazu temp wrzenia o której wyżej pisałem.

> [...]
    > faktycznie działa."
    >
    > Co prawda nie wiem - sprawdzili, czy tak sobie teoretyzują :)
    Wyżej napisałem, będzie działał jako tako, im będzie cieplej tym będzie
    niższa temp parownika co spowoduje spadek wydajności z powodu butanu.

    > Zakladając, ze węzyk pęknie, pompa nie stanie, a paliwo sie zapali.
    > Od samego gorącego silnika nie powinno.
    >
    > No ale jak ktos przodem przywali w przeszkode, to uklad klimatyzacji
    > raczej popęka.
    No i psyknie gaz i po kilku sekundach go nie będzie, pamiętaj że w
    skraplaczu/chłodnicy jest pod dużym ciśnieniem i gorący. Czyli szybko
    ucieknie do góry i sie rozproszy.

> [...]
    > trifluorooctowy wykrywany w ilości kilku ng/l deszczu[9]),
    > natomiast jego potencjał efektu cieplarnianego jest dość duży (GWP100
    No ok, ale nie rozkłada się na fluorochlor czy coś podobnego jak 1234-syf
    który pali płuca przy każdym wdechu.

    --
    Janusz

  • 117. Data: 2023-07-09 15:39:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 8 Jul 2023 11:54:10 +0200, Janusz wrote:

    > A izobutan to coś innego niż butan mimo że mają ten sam wzór chemiczny

    No to niech bedzie, ze o izobutanie pisalem.

> [...]
    > rozmieszczeniem w przestrzeni. "
    >
    > temp wrzenia butanu to -0,5st, a izobutanu to -11.7st, widzisz różnicę?

    A w klimie samochodowej jaka jest potrzebna?

    > No i?
    > Auta sobie nimi nie napełnisz.

    > Jesteś pewien? to po co jest reduktor ogrzewany?

    Zeby odparował?
    A raczej, zeby nie zamarznął, bo paruje to i samodzielnie, bez
    podgrzewania :-)
    Moze nie n-butan zimą.

    Są jeszcze instalacje z wtryskiem cieklego LPG.

    > Oczywiście że się rozwarstwia, spalasz głównie propan a butan zostaje na
    > dnie, dopiero jak ciśnienie mocno spadnie to zaczyna butan wrzeć,
    > popatrz sobie na wykresy prężności par gazów.

    kuchenka tego nie zauwaza. Może za mało czuła.
    Glupia sprawa - nie moge znalezc danych azeotropu p-b.

    A jak to wygląda w tych przydomowych wielkich zbiornikach LPG?
    Jakby propan sie najpierw zuzył, a został sam butan, to zimą móglby
    być problem ...

    > Dlatego go wycofują, ale to znowu jest ta sama histeria co z CO2, mu tu
    > sobie flaki wypruwamy żeby te parę procent zaoszczędzić a np: Azja
    > radośnie sobie produkuje coraz więcej. Z tymi f-gazami jest podobnie.

    Ale mozemy miec czyste sumienie.
    Szczególnie, ze ten R1234yf nie powinien być dużo droższy ..

    > Oczywiście że to drugie, chociażby dlatego że wiadomo jakie są parametry

    Ty znowu swoje - to p-b o znanym skladzie wleje.
    Albo propan, izobutan i butan kupie osobno i wleje ile trzeba.
    Albo ktos zmiesza za mnie, i kupie w pojemniku R290/R600a ale
    jednoczenie jest to propan-izobutan.

    Jest tez czynnik R600, i jest to n-butan.

    > i że w skrajnym przypadku np nie pęknie wąż od za dużego ciśnienia jak
    > może się wydarzyć przy p-b, czy zajechaniu sprężarki.

    A konkretnie to o jakim cisnieniu mowa?

    > Dokładnie i nie wiadomo czego sie spodziewć, instalacje na r134 pracują
    > na max 12-15 bar, na czystym r290 może to być i 40, na p-b podobnie bo

    Jak propan odparuje, to moze go nie starczyc na 40 bar.

    > butan nie będzie wcale 'pracował' tylko gdzieś będzie zalegał jako
    > ciecz, najczęściej w parowniku przez co zmniejszy powierzchnię wymiany,
    > klima będzie głównie chodziła na propanie.

    Co sie chyba jednak powinno wyrownac w miare pracy klimy i mieszania.

    Poza tym ... a jakie jest cisnienie po niskiej stronie i od czego
    zalezy? Bo -0.5C w upalne lato, to jakby całkiem wystarczająco.

    A jakie parametry azeotropu, to ciągle nie wiem :-(

    > Dlatego tak ważna jest dla gazu temp wrzenia o której wyżej pisałem.

    Chyba nie w upalne lato.

> [...]
    > Wyżej napisałem, będzie działał jako tako, im będzie cieplej tym będzie
    > niższa temp parownika co spowoduje spadek wydajności z powodu butanu.

    A ty chcesz powietrze schlodzic, czy parownik oblodzic? :-)

    > No i psyknie gaz i po kilku sekundach go nie będzie, pamiętaj że w
    > skraplaczu/chłodnicy jest pod dużym ciśnieniem i gorący. Czyli szybko
    > ucieknie do góry i sie rozproszy.

    Od gory jest maska. Teraz tylko jakies iskry brakuje ... w dieslu
    iskier mało :-)

    > No ok, ale nie rozkłada się na fluorochlor czy coś podobnego jak 1234-syf
    > który pali płuca przy każdym wdechu.

    Na fluorochlor sie nie mogą rozkładac, bo nie zawierają chloru.

    A dlaczego miałby sie rozkladać na coś całkiem innego niz R1234yf?

    "Kontakt tetrafluoroetanu z ogniem lub powierzchniami o temperaturze
    powyżej 250 °C może spowodować jego rozkład połączony z emisją
    toksycznych gazów, w tym fluorowodoru HF i fluorku karbonylu COF2."

    J.

  • 118. Data: 2023-07-11 08:24:27
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 07.07.2023 o 19:13, Janusz pisze:

    > Nie wystarczy, to tylko jedna atmosfera, to bardzo mało dla próby
    > szczelności.

    > No świadczy o jej doskonałej kondycji :) a szczególnie simeringów na
    > wale sprężarki.

    Nie, tylko o tym że to całe urządzenie tak działa że nie obejdzie się
    bez ubytków.

  • 119. Data: 2023-07-11 08:24:47
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 07.07.2023 o 17:30, J.F pisze:

> [...]
    > Lubie swieze powietrze ... ale bywa, ze po miescie smierdzi.

    > A tu widzisz - w vectrze nie schodzilo, inny powód był.

    Różnica między automatem a ręcznym schładzaczem praktycznie żadna. Aby
    osiągnąć zamierzony skutek mniej więcej trzeba tyle samo razy wcisnąć
    odpowiedni przycisk. Produkt podobnie jak automatyczne światła czy
    wycieraczki ewidentnie przereklamowany.
    Zasadniczo na zewnętrznym. Ale ja po mieście jeżdżę niewiele.

  • 120. Data: 2023-07-11 13:56:00
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    >
    > Swoja drogą - jezdzicie na obegu wewnetrznym czy zewnętrznym?
    > Lubie swieze powietrze ... ale bywa, ze po miescie smierdzi.

    Bywa? :-) Śmierdzi non stop. Ale jeżdżenie po mieście z klimą ma chyba
    umiarkowany sens. Kabriolet se kup albo ... :-)