eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyNabicie klimy, cenaRe: Nabicie klimy, cena
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.h82-143-187-50
    -static.e-wro.net.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nabicie klimy, cena
    Date: Sun, 9 Jul 2023 15:39:00 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <3mjczuu1gw21$.1oh0t48g7gafp$.dlg@40tude.net>
    References: <u7mnm5$2icof$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u7oecu$2r6gs$1@dont-email.me> <g...@m...org>
    <u7ucun$3mjdi$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u7ueol$3msf8$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u80rht$2fe3$3@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <93j448onk24h.174zofy4bdsxt$.dlg@40tude.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <yq5v6aiuykmb$.1uh4at3omeu9c.dlg@40tude.net>
    <u83t37$l35$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <1h0d953nndp6d.1dkp0fgkr51ek$.dlg@40tude.net>
    <u84efe$vtu$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <13pfmo995v1j1.1qnolongcqxgv$.dlg@40tude.net>
    <u89gs0$8lk$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <lyzcdq4vc8b9.1ekx3mdz5gucn$.dlg@40tude.net>
    <u8bbk2$fki$1$Janusz@news.chmurka.net>
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl:82.143.187.50";
    logging-data="14846";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:i6p+LKkndnJ8iHGXln+AsfnL6iQ=
    sha256:L1GJ8MH0SDG7gZIS5vSNW4IDnNIloLvz8LmwzCFLubQ=
    sha1:hE79YFSlnR3SOTK+tj2tt69GhS4=
    sha256:spN4bFTPLYdf6DHri6TFO7oOACvQe5jDavUY70LNSxg=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2714982
    [ ukryj nagłówki ]

    On Sat, 8 Jul 2023 11:54:10 +0200, Janusz wrote:
    > W dniu 7.07.2023 o 20:06, J.F pisze:
    >>> Przecież wyżej napisałem R290 i R600.
    >>
    >> R290 to propan, a R600a to izobutan.

    > A izobutan to coś innego niż butan mimo że mają ten sam wzór chemiczny

    No to niech bedzie, ze o izobutanie pisalem.

    > "Izomery (gr. isos - równy, meros - część) - związki chemiczne o
    > identycznych sumarycznych wzorach cząsteczkowych, różniące się między
    > sobą sposobami lub kolejnością wiązań atomowych albo ich innym
    > rozmieszczeniem w przestrzeni. "
    >
    > temp wrzenia butanu to -0,5st, a izobutanu to -11.7st, widzisz różnicę?
    > Dla porównania propan ma -42st.

    A w klimie samochodowej jaka jest potrzebna?

    >>> ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
    >>> masz sam poczytaj
    >>> https://docplayer.pl/423321-Czynniki-chlodnicze-rapo
    rt.html
    >>> i znajdź mi tam butan.
    >>
    >> Dlatego obok czynnika R34a, dostępne są także mieszaniny serwisowe,
    >> noszące oznaczenia R4A, R4B (MP39, MP66 produkty firmy DuPont) i R49A
    >> (Forane FX56 Arkema, Solvay). Głównymi ich składnikami są substancje z
    >> grupy HCFC: R22, R24, bądź R42b. Ponadto w ich skład wchodzi R52a lub
    >> R6a (izobutan). Dzięki dużemu udziałowi HCFC, wspomniane mieszaniny
    >> mogą współpracować z tradycyjnymi olejami mineralnymi, chociaż zaleca
    >> się korzystanie z syntetycznych lub półsyntetycznych środków smarnych.
    > No i?
    > Auta sobie nimi nie napełnisz.
    >
    >>>> Hm. samochodom na LPG jakos nie przeszkadza.
    >>> Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?
    >>
    >> Najpierw LPG musi odparowac.
    > Jesteś pewien? to po co jest reduktor ogrzewany?

    Zeby odparował?
    A raczej, zeby nie zamarznął, bo paruje to i samodzielnie, bez
    podgrzewania :-)
    Moze nie n-butan zimą.

    Są jeszcze instalacje z wtryskiem cieklego LPG.

    >>>> I jedyne "rozwarstwianie" to mogłoby byc przy parowaniu, ale nie wiem
    >>>> czy w samochodowej klimie to problem - tam jakas niewielka ilosc
    >>>> cieczy jest wpuszczana i cała paruje.
    >>>> Poza tym są jeszcze azeotropy.
    >>> Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.
    >>
    >> I sie nie rozwarstwia.
    >> W kuchni butla z p-b, tez sie nie rozwarstwia.
    > Oczywiście że się rozwarstwia, spalasz głównie propan a butan zostaje na
    > dnie, dopiero jak ciśnienie mocno spadnie to zaczyna butan wrzeć,
    > popatrz sobie na wykresy prężności par gazów.

    kuchenka tego nie zauwaza. Może za mało czuła.
    Glupia sprawa - nie moge znalezc danych azeotropu p-b.

    A jak to wygląda w tych przydomowych wielkich zbiornikach LPG?
    Jakby propan sie najpierw zuzył, a został sam butan, to zimą móglby
    być problem ...

    >>>> klimatyzacji na R-134a, gdybyśmy chcieli użyc jako zastępnika czy do
    >>>> dobicia.
    >>> Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
    >>> węglowodory nie,
    >>
    >> Juz ten R134a słabo niszczył ozon, ale mial wysoki GWP.
    > Dlatego go wycofują, ale to znowu jest ta sama histeria co z CO2, mu tu
    > sobie flaki wypruwamy żeby te parę procent zaoszczędzić a np: Azja
    > radośnie sobie produkuje coraz więcej. Z tymi f-gazami jest podobnie.

    Ale mozemy miec czyste sumienie.
    Szczególnie, ze ten R1234yf nie powinien być dużo droższy ..

    >>> masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.
    >>
    >> Ale ja to wiem.
    >> Pytanie jest takie, czy do instalacji zaprojektowanej na R134a,
    >> mozna wlać lub dolac p-b, czy jak wolisz R290/R600a.

    > Oczywiście że to drugie, chociażby dlatego że wiadomo jakie są parametry

    Ty znowu swoje - to p-b o znanym skladzie wleje.
    Albo propan, izobutan i butan kupie osobno i wleje ile trzeba.
    Albo ktos zmiesza za mnie, i kupie w pojemniku R290/R600a ale
    jednoczenie jest to propan-izobutan.

    Jest tez czynnik R600, i jest to n-butan.

    > i że w skrajnym przypadku np nie pęknie wąż od za dużego ciśnienia jak
    > może się wydarzyć przy p-b, czy zajechaniu sprężarki.

    A konkretnie to o jakim cisnieniu mowa?

    >> Czy jednak cos tam nie pasuje - cisnienia/parametry spręzarki,
    >> oleje, uszczelki ...
    > Dokładnie i nie wiadomo czego sie spodziewć, instalacje na r134 pracują
    > na max 12-15 bar, na czystym r290 może to być i 40, na p-b podobnie bo

    Jak propan odparuje, to moze go nie starczyc na 40 bar.

    > butan nie będzie wcale 'pracował' tylko gdzieś będzie zalegał jako
    > ciecz, najczęściej w parowniku przez co zmniejszy powierzchnię wymiany,
    > klima będzie głównie chodziła na propanie.

    Co sie chyba jednak powinno wyrownac w miare pracy klimy i mieszania.

    Poza tym ... a jakie jest cisnienie po niskiej stronie i od czego
    zalezy? Bo -0.5C w upalne lato, to jakby całkiem wystarczająco.

    A jakie parametry azeotropu, to ciągle nie wiem :-(

    > Dlatego tak ważna jest dla gazu temp wrzenia o której wyżej pisałem.

    Chyba nie w upalne lato.

    >>>> https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutor
    zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
    -nabijania-klimatyzacji
    >>>>
    >>>> Można, nie można? Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie :-)
    >>> Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
    >>> to że działa nie oznacza że działa dobrze.
    >>
    >> W linku powyzej masz pare powodów "dlaczego nie".
    >> Ale zaczyna sie od "LPG rzeczywiście jest w stanie spełniać funkcję
    >> czynnika chłodniczego. Innymi słowy, napełniony nim układ klimatyzacji
    >> faktycznie działa."
    >>
    >> Co prawda nie wiem - sprawdzili, czy tak sobie teoretyzują :)
    > Wyżej napisałem, będzie działał jako tako, im będzie cieplej tym będzie
    > niższa temp parownika co spowoduje spadek wydajności z powodu butanu.

    A ty chcesz powietrze schlodzic, czy parownik oblodzic? :-)

    >>> Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
    >>> gorącym silniku.
    >>
    >> Zakladając, ze węzyk pęknie, pompa nie stanie, a paliwo sie zapali.
    >> Od samego gorącego silnika nie powinno.
    >>
    >> No ale jak ktos przodem przywali w przeszkode, to uklad klimatyzacji
    >> raczej popęka.
    > No i psyknie gaz i po kilku sekundach go nie będzie, pamiętaj że w
    > skraplaczu/chłodnicy jest pod dużym ciśnieniem i gorący. Czyli szybko
    > ucieknie do góry i sie rozproszy.

    Od gory jest maska. Teraz tylko jakies iskry brakuje ... w dieslu
    iskier mało :-)

    >>>>>>> To nie o palność chodziło tylko o to że w razie pożaru i rozszczelnienia
    >>>>>>> klimy
    >>>>>>> spalający się 1234-syf tworzy chmurę fluoro-chlorową która jest gorsza
    >>>>>>> od gazu bojowego. Kilka oddechów i nie masz płuc, dlatego nazywam go
    >>>>>>> 1234-syf.
    >>>>>>
    >>>>>> A R-134 jest lepszy, bo sie nie pali, czy bo nie zawiera chloru?
    >>>>>> Fluor zawiera, a to swinstwo jednak jest :-)
    >>>>> Dlatego go zakazują w nowych autach, stąd ten cyrk a i do starych tylko
    >>>>> gazownik je kupi, a te zamienniki są bez restrykcji, każdy może kupić.
    >>>>
    >>>> Zakazują, bo ma wysoki wspołczynnnik ocieplania.
    >>> Taa ocieplenia.
    >>
    >> https://pl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeta
    n
    >>
    >> "Charakteryzuje się pomijalnymi potencjałami zmniejszania warstwy
    >> ozonowej ODP oraz zakwaszającym deszcze (w wyższych partiach atmosfery
    >> R-134a w reakcji rodnikowej jest wolno przekształcany w kwas
    >> trifluorooctowy wykrywany w ilości kilku ng/l deszczu[9]),
    >> natomiast jego potencjał efektu cieplarnianego jest dość duży (GWP100
    >> = 1300)."
    > No ok, ale nie rozkłada się na fluorochlor czy coś podobnego jak 1234-syf
    > który pali płuca przy każdym wdechu.

    Na fluorochlor sie nie mogą rozkładac, bo nie zawierają chloru.

    A dlaczego miałby sie rozkladać na coś całkiem innego niz R1234yf?

    "Kontakt tetrafluoroetanu z ogniem lub powierzchniami o temperaturze
    powyżej 250 °C może spowodować jego rozkład połączony z emisją
    toksycznych gazów, w tym fluorowodoru HF i fluorku karbonylu COF2."

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: