-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.185.234.91.234
!not-for-mail
From: Janusz <j...@o...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Nabicie klimy, cena
Date: Fri, 7 Jul 2023 19:11:27 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <u89gs0$8lk$1$Janusz@news.chmurka.net>
References: <u7mnm5$2icof$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u7oecu$2r6gs$1@dont-email.me> <g...@m...org>
<u7ucun$3mjdi$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u7ueol$3msf8$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u80rht$2fe3$3@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<93j448onk24h.174zofy4bdsxt$.dlg@40tude.net>
<o...@l...harvard.local>
<yq5v6aiuykmb$.1uh4at3omeu9c.dlg@40tude.net>
<u83t37$l35$1$Janusz@news.chmurka.net>
<1h0d953nndp6d.1dkp0fgkr51ek$.dlg@40tude.net>
<u84efe$vtu$1$Janusz@news.chmurka.net>
<13pfmo995v1j1.1qnolongcqxgv$.dlg@40tude.net>
Reply-To: j...@o...pl
NNTP-Posting-Host: 185.234.91.234
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Fri, 7 Jul 2023 17:09:20 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Janusz";
posting-host="185.234.91.234"; logging-data="8884";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.11.0
Cancel-Lock: sha1:zCAH9p/JmmahRm35rZu/mbg3HfY=
sha256:JrsMUN1N66xlPAEQjBVRvA9mhxnMruELWwyy+4duwO0=
sha1:pkSAbQfeKfU7jZT3kRYLaKzcsRs=
sha256:sfill2lZnwoeNetfPuDTMWezvVg9PRA4UQVWhrOz6SU=
In-Reply-To: <13pfmo995v1j1.1qnolongcqxgv$.dlg@40tude.net>
Content-Language: pl-PL
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2714972
[ ukryj nagłówki ]W dniu 7.07.2023 o 14:46, J.F pisze:
> On Wed, 5 Jul 2023 20:59:55 +0200, Janusz wrote:
>> W dniu 5.07.2023 o 19:06, J.F pisze:
>>> On Wed, 5 Jul 2023 16:03:15 +0200, Janusz wrote:
>>>> W dniu 4.07.2023 o 15:02, J.F pisze:
>>>>> Kolejna sprawa - widzę, ze cos kombinują z propanem-butanem.
>>>>> Nie wiem - mozna tak dobić, czy to proszenie sie o klopoty,
>>>> Kłopoty, to w ogóle się nie nadaje do klimatyzacji samochodowej, jajk
>>>> juz to są mieszanki R600 i R290, sprzedają gotowe w puszkach.
>>>
>>>
>>> O cos takiego mi chodzilo - Gazozo
>>> https://allegro.pl/oferta/czynnik-freon-zamiennik-za
-r134a-polski-producent-12013556473]
>> Tak
>>
>>> albo A/C To Go
>>> https://akli.pl/zestaw-do-napelniania-klimatyzacji-s
amochodowej-actogo-r-134a-4.html
>> To to samo, pod różnymi nazwami ta mieszanka występuje.
>>
>>> Gdzie przestrzegaja przed propanem i izobutanem, a cos mi sie wydaje,
>>> ze to tez jest p-b
>> Nie.
>
> No to co to jest?
Przecież wyżej napisałem R290 i R600.
>
>>> a p-b dlaczego sie "w ogole nie nadaje do klimy samochodowej"?
>> Bo sam butan się nie nadaje, ma za wysoką temp skraplania i w parowniku
>> zamiast gazu będzie ciecz.
>
> n-butan wrze w temperaturze -0.5C. To chyba wystarczy?
>
> isobutan w -12C. to tym bardziej wystarczy.
Jakby tak było to butan byłby na liście f-gazów,
ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
masz sam poczytaj
https://docplayer.pl/423321-Czynniki-chlodnicze-rapo
rt.html
i znajdź mi tam butan.
>> Poza tym gazy nie powinny się nadmiernie rozwarstwiać, czyli one muszą
>> razem współgrać że to tak nazwę, a w mieszance p-b butan 'gra' w
>> zupełnie innej lidze.
>
> Hm. samochodom na LPG jakos nie przeszkadza.
Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?
> I jedyne "rozwarstwianie" to mogłoby byc przy parowaniu, ale nie wiem
> czy w samochodowej klimie to problem - tam jakas niewielka ilosc
> cieczy jest wpuszczana i cała paruje.
> Poza tym są jeszcze azeotropy.
Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.
>
> I są one na liscie czynników chlodniczych, czyli chyba ktos stosuje.
> W samochodzie problemem jest palnosc, no i być moze parametry
Guzik prawda, palność jest problemem w pomieszczeniach zamkniętych, stąd
są mieszanki mało albo prawie niepalne poczynając od R22 po R410.
i dlatego nie wolno w domach stosować w PC R290 ze względu na ilość.
Ale jest stosowany w ladach chłodniczych w sklepach o odpowiednie kubaturze.
> klimatyzacji na R-134a, gdybyśmy chcieli użyc jako zastępnika czy do
> dobicia.
Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
węglowodory nie,
masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.
>
> https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/napeln
ianie-klimatyzacji-propanem-butanem-lpg-chlodzi-jest
-tanie-ale-czy-warto/3qheq6s
> https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutor
zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
-nabijania-klimatyzacji
> https://nabijanie-klimatyzacji.pl/napelnianie-klimy-
gazami-propan-butan/
>
> Można, nie można? Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie :-)
Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
to że działa nie oznacza że działa dobrze.
>
>>> Zagrozenie pożarowe, czy cos innego nie pasuje?
>> Tego gazu jest niewiele i szybko się ulatnia.
>
> Gorzej, jak po wypadku te pół litra sie zapali.
> Szczególnie, jak najpierw troche odparuje ..
Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
gorącym silniku.
>
>>>> To nie o palność chodziło tylko o to że w razie pożaru i rozszczelnienia
>>>> klimy
>>>> spalający się 1234-syf tworzy chmurę fluoro-chlorową która jest gorsza
>>>> od gazu bojowego. Kilka oddechów i nie masz płuc, dlatego nazywam go
>>>> 1234-syf.
>>>
>>> A R-134 jest lepszy, bo sie nie pali, czy bo nie zawiera chloru?
>>> Fluor zawiera, a to swinstwo jednak jest :-)
>> Dlatego go zakazują w nowych autach, stąd ten cyrk a i do starych tylko
>> gazownik je kupi, a te zamienniki są bez restrykcji, każdy może kupić.
>
> Zakazują, bo ma wysoki wspołczynnnik ocieplania.
Taa ocieplenia.
>
> Ale skład bardzo podobny, wiec podejrzewam, ze syfienie podobne przy
> spaleniu. Wegiel, wodór i fluor - chloru nie ma.
No kiedy że nie.
> Tylko ze R-134a uznawany jest za niepalny.
W aucie bez znaczenia.
> W samochodzie moze nie być wystarczające - palic sie bedzie co innego,
> a klima bedzie popuszczac.
Bosssze, skończ już piepszyć od rzeczy :)
--
Janusz
Następne wpisy z tego wątku
- 07.07.23 19:13 Janusz
- 07.07.23 20:06 J.F
- 08.07.23 11:54 Janusz
- 09.07.23 15:39 J.F
- 11.07.23 08:24 Trybun
- 11.07.23 08:24 Trybun
- 11.07.23 13:56 io
- 11.07.23 13:59 io
- 11.07.23 14:44 J.F
- 12.07.23 09:22 Trybun
- 12.07.23 09:23 Trybun
- 12.07.23 10:15 Tomasz Gorbaczuk
- 12.07.23 10:26 Cavallino
- 12.07.23 10:30 Tomasz Gorbaczuk
- 12.07.23 10:39 Cavallino
Najnowsze wątki z tej grupy
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
Najnowsze wątki
- 2024-11-17 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- 2024-11-18 Gdynia => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-18 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-18 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-11-18 Kraków => Network Systems Administrator (IT Expert) <=
- 2024-11-18 Kraków => Administrator Systemów Sieciowych (Ekspert IT) <=
- 2024-11-18 Zdunowo => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-18 Łódź => QA Inżynier <=
- 2024-11-18 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-18 Gdynia => Front-End Developer (React/Three.js) <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=