eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyNabicie klimy, cena › Re: Nabicie klimy, cena
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.h82-143-187-50
    -static.e-wro.net.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nabicie klimy, cena
    Date: Fri, 7 Jul 2023 20:06:38 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <lyzcdq4vc8b9.1ekx3mdz5gucn$.dlg@40tude.net>
    References: <u7mnm5$2icof$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u7oecu$2r6gs$1@dont-email.me> <g...@m...org>
    <u7ucun$3mjdi$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u7ueol$3msf8$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u80rht$2fe3$3@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <93j448onk24h.174zofy4bdsxt$.dlg@40tude.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <yq5v6aiuykmb$.1uh4at3omeu9c.dlg@40tude.net>
    <u83t37$l35$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <1h0d953nndp6d.1dkp0fgkr51ek$.dlg@40tude.net>
    <u84efe$vtu$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <13pfmo995v1j1.1qnolongcqxgv$.dlg@40tude.net>
    <u89gs0$8lk$1$Janusz@news.chmurka.net>
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl:82.143.187.50";
    logging-data="10962";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:CKK4KjYGxO2v5jQqZexu3c3+kmc=
    sha256:urTVzIjDgmYSy+GzJuz3QREqaKsAPeetDKGGeKPLxtw=
    sha1:eSUFWlZE+5gpJwdgPWnJCS1CIWQ=
    sha256:tTDJb+tIwTMn5wZKnb9s0hPOh6GiFkuGPHhJOMoXJCo=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2714976
    [ ukryj nagłówki ]

    On Fri, 7 Jul 2023 19:11:27 +0200, Janusz wrote:
    > W dniu 7.07.2023 o 14:46, J.F pisze:
    >> On Wed, 5 Jul 2023 20:59:55 +0200, Janusz wrote:
    >>> W dniu 5.07.2023 o 19:06, J.F pisze:
    >>>> On Wed, 5 Jul 2023 16:03:15 +0200, Janusz wrote:
    >>>>> W dniu 4.07.2023 o 15:02, J.F pisze:
    >>>>>> Kolejna sprawa - widzę, ze cos kombinują z propanem-butanem.
    >>>>>> Nie wiem - mozna tak dobić, czy to proszenie sie o klopoty,
    >>>>> Kłopoty, to w ogóle się nie nadaje do klimatyzacji samochodowej, jajk
    >>>>> juz to są mieszanki R600 i R290, sprzedają gotowe w puszkach.
    >>>>
    >>>>
    >>>> O cos takiego mi chodzilo - Gazozo
    >>>> https://allegro.pl/oferta/czynnik-freon-zamiennik-za
    -r134a-polski-producent-12013556473]
    >>> Tak
    >>>
    >>>> albo A/C To Go
    >>>> https://akli.pl/zestaw-do-napelniania-klimatyzacji-s
    amochodowej-actogo-r-134a-4.html
    >>> To to samo, pod różnymi nazwami ta mieszanka występuje.
    >>>
    >>>> Gdzie przestrzegaja przed propanem i izobutanem, a cos mi sie wydaje,
    >>>> ze to tez jest p-b
    >>> Nie.
    >>
    >> No to co to jest?
    >
    > Przecież wyżej napisałem R290 i R600.

    R290 to propan, a R600a to izobutan.

    >>>> a p-b dlaczego sie "w ogole nie nadaje do klimy samochodowej"?
    >>> Bo sam butan się nie nadaje, ma za wysoką temp skraplania i w parowniku
    >>> zamiast gazu będzie ciecz.
    >>
    >> n-butan wrze w temperaturze -0.5C. To chyba wystarczy?
    >>
    >> isobutan w -12C. to tym bardziej wystarczy.
    > Jakby tak było to butan byłby na liście f-gazów,

    nie F-gazów, bo to te szkodliwe :-)

    > ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
    > masz sam poczytaj
    > https://docplayer.pl/423321-Czynniki-chlodnicze-rapo
    rt.html
    > i znajdź mi tam butan.

    Dlatego obok czynnika R34a, dostępne są także mieszaniny serwisowe,
    noszące oznaczenia R4A, R4B (MP39, MP66 produkty firmy DuPont) i R49A
    (Forane FX56 Arkema, Solvay). Głównymi ich składnikami są substancje z
    grupy HCFC: R22, R24, bądź R42b. Ponadto w ich skład wchodzi R52a lub
    R6a (izobutan). Dzięki dużemu udziałowi HCFC, wspomniane mieszaniny
    mogą współpracować z tradycyjnymi olejami mineralnymi, chociaż zaleca
    się korzystanie z syntetycznych lub półsyntetycznych środków smarnych.

    A obok odnosnik do
    https://docplayer.pl/11344913-Warsztaty-chlodnicze-w
    eglowodory.html

    >>> Poza tym gazy nie powinny się nadmiernie rozwarstwiać, czyli one muszą
    >>> razem współgrać że to tak nazwę, a w mieszance p-b butan 'gra' w
    >>> zupełnie innej lidze.
    >>
    >> Hm. samochodom na LPG jakos nie przeszkadza.
    > Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?

    Najpierw LPG musi odparowac.

    >> I jedyne "rozwarstwianie" to mogłoby byc przy parowaniu, ale nie wiem
    >> czy w samochodowej klimie to problem - tam jakas niewielka ilosc
    >> cieczy jest wpuszczana i cała paruje.
    >> Poza tym są jeszcze azeotropy.
    > Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.

    I sie nie rozwarstwia.
    W kuchni butla z p-b, tez sie nie rozwarstwia.

    >> I są one na liscie czynników chlodniczych, czyli chyba ktos stosuje.
    >> W samochodzie problemem jest palnosc, no i być moze parametry
    > Guzik prawda, palność jest problemem w pomieszczeniach zamkniętych, stąd
    > są mieszanki mało albo prawie niepalne poczynając od R22 po R410.
    > i dlatego nie wolno w domach stosować w PC R290 ze względu na ilość.
    > Ale jest stosowany w ladach chłodniczych w sklepach o odpowiednie kubaturze.

    No popatrz, i jakos nikt nie pisze, ze sie nie nadaje.

    >> klimatyzacji na R-134a, gdybyśmy chcieli użyc jako zastępnika czy do
    >> dobicia.
    > Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
    > węglowodory nie,

    Juz ten R134a słabo niszczył ozon, ale mial wysoki GWP.

    > masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.

    Ale ja to wiem.
    Pytanie jest takie, czy do instalacji zaprojektowanej na R134a,
    mozna wlać lub dolac p-b, czy jak wolisz R290/R600a.
    Czy jednak cos tam nie pasuje - cisnienia/parametry spręzarki,
    oleje, uszczelki ...

    >> https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutor
    zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
    -nabijania-klimatyzacji
    >>
    >> Można, nie można? Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie :-)
    > Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
    > to że działa nie oznacza że działa dobrze.

    W linku powyzej masz pare powodów "dlaczego nie".
    Ale zaczyna sie od "LPG rzeczywiście jest w stanie spełniać funkcję
    czynnika chłodniczego. Innymi słowy, napełniony nim układ klimatyzacji
    faktycznie działa."

    Co prawda nie wiem - sprawdzili, czy tak sobie teoretyzują :)

    >>>> Zagrozenie pożarowe, czy cos innego nie pasuje?
    >>> Tego gazu jest niewiele i szybko się ulatnia.
    >>
    >> Gorzej, jak po wypadku te pół litra sie zapali.
    >> Szczególnie, jak najpierw troche odparuje ..
    > Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
    > gorącym silniku.

    Zakladając, ze węzyk pęknie, pompa nie stanie, a paliwo sie zapali.
    Od samego gorącego silnika nie powinno.

    No ale jak ktos przodem przywali w przeszkode, to uklad klimatyzacji
    raczej popęka.

    >>>>> To nie o palność chodziło tylko o to że w razie pożaru i rozszczelnienia
    >>>>> klimy
    >>>>> spalający się 1234-syf tworzy chmurę fluoro-chlorową która jest gorsza
    >>>>> od gazu bojowego. Kilka oddechów i nie masz płuc, dlatego nazywam go
    >>>>> 1234-syf.
    >>>>
    >>>> A R-134 jest lepszy, bo sie nie pali, czy bo nie zawiera chloru?
    >>>> Fluor zawiera, a to swinstwo jednak jest :-)
    >>> Dlatego go zakazują w nowych autach, stąd ten cyrk a i do starych tylko
    >>> gazownik je kupi, a te zamienniki są bez restrykcji, każdy może kupić.
    >>
    >> Zakazują, bo ma wysoki wspołczynnnik ocieplania.
    > Taa ocieplenia.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeta
    n

    "Charakteryzuje się pomijalnymi potencjałami zmniejszania warstwy
    ozonowej ODP oraz zakwaszającym deszcze (w wyższych partiach atmosfery
    R-134a w reakcji rodnikowej jest wolno przekształcany w kwas
    trifluorooctowy wykrywany w ilości kilku ng/l deszczu[9]),
    natomiast jego potencjał efektu cieplarnianego jest dość duży (GWP100
    = 1300)."

    >> Ale skład bardzo podobny, wiec podejrzewam, ze syfienie podobne przy
    >> spaleniu. Wegiel, wodór i fluor - chloru nie ma.
    > No kiedy że nie.

    R134a i R1234yf? nie ma.

    >> Tylko ze R-134a uznawany jest za niepalny.
    > W aucie bez znaczenia.

    Do czasu wypadku.

    >> W samochodzie moze nie być wystarczające - palic sie bedzie co innego,
    >> a klima bedzie popuszczac.
    > Bosssze, skończ już piepszyć od rzeczy :)

    https://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeth
    ane

    Contact of 1,1,1,2-tetrafluoroethane with flames or hot surfaces in
    excess of 250 °C (482 °F) may cause vapor decomposition and the
    emission of toxic gases including hydrogen fluoride and carbonyl
    fluoride

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: