-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.h82-143-187-50
-static.e-wro.net.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Nabicie klimy, cena
Date: Fri, 7 Jul 2023 20:06:38 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <lyzcdq4vc8b9.1ekx3mdz5gucn$.dlg@40tude.net>
References: <u7mnm5$2icof$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u7oecu$2r6gs$1@dont-email.me> <g...@m...org>
<u7ucun$3mjdi$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u7ueol$3msf8$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<u80rht$2fe3$3@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
<93j448onk24h.174zofy4bdsxt$.dlg@40tude.net>
<o...@l...harvard.local>
<yq5v6aiuykmb$.1uh4at3omeu9c.dlg@40tude.net>
<u83t37$l35$1$Janusz@news.chmurka.net>
<1h0d953nndp6d.1dkp0fgkr51ek$.dlg@40tude.net>
<u84efe$vtu$1$Janusz@news.chmurka.net>
<13pfmo995v1j1.1qnolongcqxgv$.dlg@40tude.net>
<u89gs0$8lk$1$Janusz@news.chmurka.net>
NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl:82.143.187.50";
logging-data="10962";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:CKK4KjYGxO2v5jQqZexu3c3+kmc=
sha256:urTVzIjDgmYSy+GzJuz3QREqaKsAPeetDKGGeKPLxtw=
sha1:eSUFWlZE+5gpJwdgPWnJCS1CIWQ=
sha256:tTDJb+tIwTMn5wZKnb9s0hPOh6GiFkuGPHhJOMoXJCo=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2714976
[ ukryj nagłówki ]On Fri, 7 Jul 2023 19:11:27 +0200, Janusz wrote:
> W dniu 7.07.2023 o 14:46, J.F pisze:
>> On Wed, 5 Jul 2023 20:59:55 +0200, Janusz wrote:
>>> W dniu 5.07.2023 o 19:06, J.F pisze:
>>>> On Wed, 5 Jul 2023 16:03:15 +0200, Janusz wrote:
>>>>> W dniu 4.07.2023 o 15:02, J.F pisze:
>>>>>> Kolejna sprawa - widzę, ze cos kombinują z propanem-butanem.
>>>>>> Nie wiem - mozna tak dobić, czy to proszenie sie o klopoty,
>>>>> Kłopoty, to w ogóle się nie nadaje do klimatyzacji samochodowej, jajk
>>>>> juz to są mieszanki R600 i R290, sprzedają gotowe w puszkach.
>>>>
>>>>
>>>> O cos takiego mi chodzilo - Gazozo
>>>> https://allegro.pl/oferta/czynnik-freon-zamiennik-za
-r134a-polski-producent-12013556473]
>>> Tak
>>>
>>>> albo A/C To Go
>>>> https://akli.pl/zestaw-do-napelniania-klimatyzacji-s
amochodowej-actogo-r-134a-4.html
>>> To to samo, pod różnymi nazwami ta mieszanka występuje.
>>>
>>>> Gdzie przestrzegaja przed propanem i izobutanem, a cos mi sie wydaje,
>>>> ze to tez jest p-b
>>> Nie.
>>
>> No to co to jest?
>
> Przecież wyżej napisałem R290 i R600.
R290 to propan, a R600a to izobutan.
>>>> a p-b dlaczego sie "w ogole nie nadaje do klimy samochodowej"?
>>> Bo sam butan się nie nadaje, ma za wysoką temp skraplania i w parowniku
>>> zamiast gazu będzie ciecz.
>>
>> n-butan wrze w temperaturze -0.5C. To chyba wystarczy?
>>
>> isobutan w -12C. to tym bardziej wystarczy.
> Jakby tak było to butan byłby na liście f-gazów,
nie F-gazów, bo to te szkodliwe :-)
> ale widocznie ma tak *ujowe parametry że go nie ma zresztą
> masz sam poczytaj
> https://docplayer.pl/423321-Czynniki-chlodnicze-rapo
rt.html
> i znajdź mi tam butan.
Dlatego obok czynnika R34a, dostępne są także mieszaniny serwisowe,
noszące oznaczenia R4A, R4B (MP39, MP66 produkty firmy DuPont) i R49A
(Forane FX56 Arkema, Solvay). Głównymi ich składnikami są substancje z
grupy HCFC: R22, R24, bądź R42b. Ponadto w ich skład wchodzi R52a lub
R6a (izobutan). Dzięki dużemu udziałowi HCFC, wspomniane mieszaniny
mogą współpracować z tradycyjnymi olejami mineralnymi, chociaż zaleca
się korzystanie z syntetycznych lub półsyntetycznych środków smarnych.
A obok odnosnik do
https://docplayer.pl/11344913-Warsztaty-chlodnicze-w
eglowodory.html
>>> Poza tym gazy nie powinny się nadmiernie rozwarstwiać, czyli one muszą
>>> razem współgrać że to tak nazwę, a w mieszance p-b butan 'gra' w
>>> zupełnie innej lidze.
>>
>> Hm. samochodom na LPG jakos nie przeszkadza.
> Ręce opadają, co ma wspólnego LPG czyli spalanie z klimatyzacją?
Najpierw LPG musi odparowac.
>> I jedyne "rozwarstwianie" to mogłoby byc przy parowaniu, ale nie wiem
>> czy w samochodowej klimie to problem - tam jakas niewielka ilosc
>> cieczy jest wpuszczana i cała paruje.
>> Poza tym są jeszcze azeotropy.
> Ano i ta mieszanka R290 i R600 podobna taka jest.
I sie nie rozwarstwia.
W kuchni butla z p-b, tez sie nie rozwarstwia.
>> I są one na liscie czynników chlodniczych, czyli chyba ktos stosuje.
>> W samochodzie problemem jest palnosc, no i być moze parametry
> Guzik prawda, palność jest problemem w pomieszczeniach zamkniętych, stąd
> są mieszanki mało albo prawie niepalne poczynając od R22 po R410.
> i dlatego nie wolno w domach stosować w PC R290 ze względu na ilość.
> Ale jest stosowany w ladach chłodniczych w sklepach o odpowiednie kubaturze.
No popatrz, i jakos nikt nie pisze, ze sie nie nadaje.
>> klimatyzacji na R-134a, gdybyśmy chcieli użyc jako zastępnika czy do
>> dobicia.
> Tu chodzi o warstwę ozonową, fluorowe i chlorowe gazy ją niszczą,
> węglowodory nie,
Juz ten R134a słabo niszczył ozon, ale mial wysoki GWP.
> masz to w tym dokumencie co ci podlinkowałem.
Ale ja to wiem.
Pytanie jest takie, czy do instalacji zaprojektowanej na R134a,
mozna wlać lub dolac p-b, czy jak wolisz R290/R600a.
Czy jednak cos tam nie pasuje - cisnienia/parametry spręzarki,
oleje, uszczelki ...
>> https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutor
zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
-nabijania-klimatyzacji
>>
>> Można, nie można? Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie :-)
> Wszystko można tylko z lekka i ostrożna, ale to jest akurat zły pomysł,
> to że działa nie oznacza że działa dobrze.
W linku powyzej masz pare powodów "dlaczego nie".
Ale zaczyna sie od "LPG rzeczywiście jest w stanie spełniać funkcję
czynnika chłodniczego. Innymi słowy, napełniony nim układ klimatyzacji
faktycznie działa."
Co prawda nie wiem - sprawdzili, czy tak sobie teoretyzują :)
>>>> Zagrozenie pożarowe, czy cos innego nie pasuje?
>>> Tego gazu jest niewiele i szybko się ulatnia.
>>
>> Gorzej, jak po wypadku te pół litra sie zapali.
>> Szczególnie, jak najpierw troche odparuje ..
> Eee tam pleciesz, gorsze jest paliwo z pękniętego wężyka lejące się po
> gorącym silniku.
Zakladając, ze węzyk pęknie, pompa nie stanie, a paliwo sie zapali.
Od samego gorącego silnika nie powinno.
No ale jak ktos przodem przywali w przeszkode, to uklad klimatyzacji
raczej popęka.
>>>>> To nie o palność chodziło tylko o to że w razie pożaru i rozszczelnienia
>>>>> klimy
>>>>> spalający się 1234-syf tworzy chmurę fluoro-chlorową która jest gorsza
>>>>> od gazu bojowego. Kilka oddechów i nie masz płuc, dlatego nazywam go
>>>>> 1234-syf.
>>>>
>>>> A R-134 jest lepszy, bo sie nie pali, czy bo nie zawiera chloru?
>>>> Fluor zawiera, a to swinstwo jednak jest :-)
>>> Dlatego go zakazują w nowych autach, stąd ten cyrk a i do starych tylko
>>> gazownik je kupi, a te zamienniki są bez restrykcji, każdy może kupić.
>>
>> Zakazują, bo ma wysoki wspołczynnnik ocieplania.
> Taa ocieplenia.
https://pl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeta
n
"Charakteryzuje się pomijalnymi potencjałami zmniejszania warstwy
ozonowej ODP oraz zakwaszającym deszcze (w wyższych partiach atmosfery
R-134a w reakcji rodnikowej jest wolno przekształcany w kwas
trifluorooctowy wykrywany w ilości kilku ng/l deszczu[9]),
natomiast jego potencjał efektu cieplarnianego jest dość duży (GWP100
= 1300)."
>> Ale skład bardzo podobny, wiec podejrzewam, ze syfienie podobne przy
>> spaleniu. Wegiel, wodór i fluor - chloru nie ma.
> No kiedy że nie.
R134a i R1234yf? nie ma.
>> Tylko ze R-134a uznawany jest za niepalny.
> W aucie bez znaczenia.
Do czasu wypadku.
>> W samochodzie moze nie być wystarczające - palic sie bedzie co innego,
>> a klima bedzie popuszczac.
> Bosssze, skończ już piepszyć od rzeczy :)
https://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeth
ane
Contact of 1,1,1,2-tetrafluoroethane with flames or hot surfaces in
excess of 250 °C (482 °F) may cause vapor decomposition and the
emission of toxic gases including hydrogen fluoride and carbonyl
fluoride
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 08.07.23 11:54 Janusz
- 09.07.23 15:39 J.F
- 11.07.23 08:24 Trybun
- 11.07.23 08:24 Trybun
- 11.07.23 13:56 io
- 11.07.23 13:59 io
- 11.07.23 14:44 J.F
- 12.07.23 09:22 Trybun
- 12.07.23 09:23 Trybun
- 12.07.23 10:15 Tomasz Gorbaczuk
- 12.07.23 10:26 Cavallino
- 12.07.23 10:30 Tomasz Gorbaczuk
- 12.07.23 10:39 Cavallino
- 12.07.23 13:49 Trybun
- 12.07.23 13:58 Tomasz Gorbaczuk
Najnowsze wątki z tej grupy
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
Najnowsze wątki
- 2024-11-14 Dobra zmiana
- 2024-11-14 Czy prezydent może ułaskawić od zadośćuczynienia? [A. Lepper odszkodowania]
- 2024-11-14 Gliwice => Network Systems Administrator (IT Expert) <=
- 2024-11-14 Gliwice => Administrator Systemów Sieciowych (Ekspert IT) <=
- 2024-11-13 Filtr do pompy ruskiej
- 2024-11-12 Gdzie kosz?
- 2024-11-13 elektrycznie
- 2024-11-12 Jebane kurwa, kurwy.
- 2024-11-13 karta parkingowa
- 2024-11-13 Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- 2024-11-12 I3C
- 2024-11-13 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2024-11-13 Łódź => Senior SAP HANA Developer <=
- 2024-11-13 Zabrze => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-13 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=