  • 41. Data: 2014-02-25 02:37:32
    Temat: Re: Mlody Technik
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 25 Feb 2014 01:40:34 +0100, Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    wrote:

    >> Ja. Nawet pisywalem.
    >A mozna poprosic o sampla :-)
    >S.

    To bylo 40 lat temu... Nie mam. Nawet nie pamietam dokladnie o czym
    pisalem...Cos o radiach transystorowych i lampowych... Takie
    porownanie technologii

    Z samplow to mam moje najwieksze dzielo literackie: ksiazke
    Programowanie Milkrokomputerow w Jezyku Basic. Wydana pzrez Sigme.
    Taka czerwona okladka. Wczesne lata 80

    To byl ozaraz jak "wybuchly" komputery personalne. Rok 1982 czy 3. Nic
    nie bylo po polsku. To byla pierwsza ksiazka

    ksero manuskryptu na tak zwanym "perskim" do ktorego byl pzreciek,
    kosztowalo wiecej niz ja dostalem jako honorarium. Ludzie sie
    wywiedziel ize ksiazka ma byc "rzucona" do ksiegarni w poneidzialek. W
    sobote zaczely sie ustawiac kolejki.

    Pierwszy naklad - cos 20 tysiecy, o ile pamietam, rozszedl sie w pare
    godzin. Potem byly dodruki, w sumei cos ze 200 tysiecy

    Ale forsy na tym nei zrobilem.. .Honoraria byly g...ne. Tyle co mi
    zostalo to to ze przyczynilem sie do "rewolucji komputerowej.

    Niestety, "sampla" nei podesle, bo mam tylko jeden papierowy
    egzemplarz :)

    Mzoe gdzies jest w sieci

    A.L.

    P.S. Drugei dzielo literackie z duzym sukcesem to Automatyka w
    Pytaniach i Odpowiedziach. Miala niezykle powodzenie bo ludzie tego
    sie wkuwali do egzaminow magisterskich, a na niektorych
    prowincjonalnych uczelniach byla podrecznikiem.

    Do sciagniecia z sieci

  • 42. Data: 2014-02-25 06:58:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 24 Feb 2014 19:37:32 -0600, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > Do sciagniecia z sieci

    Kiedyś słyszałem taką dyskusję między profesorami (nie pamiętam z
    jakiej dziedziny) na temat piractwa ich publikacji i skryptów, jeden
    midi do drugiego:
    - Jakby moich książek nie byłoby na chomiku to znaczyłoby, że są nic
    nie warte.

    :-)

    chomik - taki popularny serwis do wymiany plików.

    --
    Marek

  • 43. Data: 2014-02-25 07:35:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 24 Feb 2014 19:21:39 -0600, A.L. napisał(a):
    > Programista niewiele tu moze na poziomie asm zdzialac, a reczne
    > "poprawki" moga miec katastroficzny skutek. Na przyklad, jednym z
    > ograniczen NIEKTORYCH wariantow architektury MIPS jest ze jezeli
    > instrukcja laduje cos z pamieci do rejestru, to rejestr ten nie moze
    > byc wykorystany w nastepnej instrukcji.

    Ale to nadal programista moze program cyzelowac i miec lepsze wyniki
    niz kompilator.
    Tylko przyjemne to nie jest, i jak piszesz - na niektorych program
    chodzi, na innych nie chodzi, na innych chodzi gorzej - i nie
    wystarczy przestawic opcji w kompilatorze.

    Gdzie te MIPS sa uzywane ? Czytam ze w Playstation ... i niby szeroko,
    tylko ze konkretow nie ma. Na jakim procesorze/komputerze robicie
    cwiczenia ?

> [...]
    > executed by a pipeline
    > add $s0, $s0, $t1
    > lw $t2, 20($t1)
    > and $t4, $t2, $t5
    > or $t8, $t2, $t6
    > add $t9, $t4, $t2
    > slt $t1, $t6, $t7
    > Answer the following questions:
    > (1) Is there data hazard in the above code?
    > (2) If there is data hazard, show how it can be resolved by:
    > (a) Stalling the pipeline (inserting bubbles)
    > (b) Inserting nop instructions
    > (c) Rearranging instructions
    > Consider 2 cases: with forwarding and without forwarding

    Nie powinno byc to zalatwione sprzetowo - procesor sam wstawia nop
    zanim dane nie beda osiagalne ? Oczywiscie nadal kompilator moze
    optymalizowac.

    J.

  • 44. Data: 2014-02-25 09:05:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Z samplow to mam moje najwieksze dzielo literackie: ksiazke
    > Programowanie Milkrokomputerow w Jezyku Basic. Wydana pzrez Sigme.
    > Taka czerwona okladka. Wczesne lata 80

    pewnie to ?
    http://allegro.pl/frelek-mikrokomputer-programowanie
    -w-jezyku-basic-i4000600568.html

    No jak raz nie miałem niestety, ale pamiętam okładkę skądś - to był
    czas, że literatury było jak na lekarstwo :)

    Ale mam właśnie w ręku inną z tej serii;
    http://allegro.pl/rydzewski-sacha-mikrokomputer-elem
    enty-budowa-dzia-i3936802214.html

    Niby staroć, ale nie wyrzucam, bo czasem trzeba sobie jakąś rzeczy
    przypomnieć :)

  • 45. Data: 2014-02-25 09:07:02
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-02-25 07:35, J.F. wrote:
    [...]
    > Gdzie te MIPS sa uzywane ? Czytam ze w Playstation ... i niby szeroko,
    > tylko ze konkretow nie ma. Na jakim procesorze/komputerze robicie
    > cwiczenia ?
    Spora część (większość?) domowych ruterków jest zbudowana na SoC-ach
    Broadcoma który ma w środku MIPS-a.

  • 46. Data: 2014-02-25 09:30:09
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Tylko przyjemne to nie jest, i jak piszesz - na niektorych program
    > chodzi, na innych nie chodzi, na innych chodzi gorzej - i nie
    > wystarczy przestawic opcji w kompilatorze.
    Ludzie sudoku godzinami rozwiązują, a Ty piszesz, że to nieprzyjemne :-)

    > Nie powinno byc to zalatwione sprzetowo - procesor sam wstawia nop
    > zanim dane nie beda osiagalne ? Oczywiscie nadal kompilator moze
    > optymalizowac.
    Jeżeli kompilator miałby wstawiać nopy, to jest to najgorsze rozwiązanie,
    ale za to bardzo proste.
    W powyższym kodzie, jak wstawisz po każdej instrukcji NOP bez żadnej
    analizy,
    to możesz już się kłócić z wykładowcą, że przecież rozwiązałeś problem.
    Twoim koronnym argumentem będzie, że przecież Ubuntu ma tyle megabajtów,
    a Ty tylko 6 nopów dałeś!

    Ślepy indianin już zauważy, że instrukcja wykonywana na końcu:
    slt $t1, $t6, $t7
    nie korzysta z rejestrów, które są zmieniane w poprzednich pięciu.
    Możesz ją przesunąć i masz NOPA :-)
    S.

  • 47. Data: 2014-02-25 09:36:42
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > To jest prawda. Dobrze sobie zdawac sprawe co kompilator robi z
    > programem... Ksiazka H&P w sporej czesci traktuje wlasnie o tym
    > problemie

    > Ale to akurat nie ma sensu. Mialo sens 30 lat temu, w dobie Z80. MIPS
    > i wspoczesne procesory oparte sa o "pipeline architecture". Kompilator
    > dokonuje znaczacej optymalizacji kodu tak aby jak najlepiej
    > wykorztstac owa "pipeline". Sprowadza sie to - miedzy innymi, ale nie
    > tylko - do zmiany kolejnosci wykonywanai instrukcji i przydzielania
    > rejestrow co wymaga globalnej analizy programu.
    Chyba nagiąłem nieco słowa autora :-)
    Wklejam więc w oryginale:
    --------------------------
    10.2 Code Development for Embedded Processors
    An embedded system usually lacks secondary storage (e.g. a hard disk).
    Typically all of
    the code is stored in Read Only Memory (ROM). Usually, most of the code
    written for
    embedded processors is first written in a high-level languages such as C.
    Programmers
    who can visualize how the high-level code will be translated into assembly
    language code
    will most likely develop the "best" code. Then programmers who have an
    intimate
    understanding of the assembly language for the target processor, will
    analyze the code
    generated by the compiler looking for ways to make further optimizations.
    In other
    words, they look for ways to speed up the execution, or to reduce the amount
    of code that
    has to be stored in ROM. Typically, for real-time applications, the code
    must be finetuned,
    to meet the system's performance requirements. Any programmer with the
    skills to
    accomplish this kind of optimization will be highly sought after.

    The kernel of the
    operating system deals with responding to interrupts and scheduling tasks.
    This code as
    well as the I/O drivers will typically be the first code to be scrutinized.
    --------------------------
    Dalej jest też trochę o 68000 i programowaniu w asm na inne:

    The Motorola 68000 and its derivatives currently have the largest share of
    the embedded
    market. While the MIPS processor is classified as a RISC processor, the
    Motorola 68000
    is classified as a Complex Instruction Set Computer (CISC). With a solid
    understanding
    of the MIPS processor and experience in developing assembly language code
    for the
    MIPS processor, it is a relatively easy task to make the transition to
    assembly language
    for other processors.
    S.

  • 48. Data: 2014-02-25 09:50:16
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]

    > sie wkuwali do egzaminow magisterskich, a na niektorych
    > prowincjonalnych uczelniach byla podrecznikiem.

    W takim razie Panie Andrzeju, skladam gorace podziekowania za wlozona prace.
    Bardzo dziekuje w imieniu tych, co sie uczyli na Pana materialach i
    korzystali
    z ogromnej wiedzy.
    No prosze, jakich wybitnych naukowców mozna znalezc na p.m.e. !
    Pozdrawiam,
    S.

  • 49. Data: 2014-02-25 15:22:13
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 25 Feb 2014 09:30:09 +0100, Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    wrote:

> [...]
    >analizy,
    >to możesz już się kłócić z wykładowcą, że przecież rozwiązałeś problem.

    Nie moze sie klocic, bo pytaniw bylo sformulowana jak sformulowane.

> [...]
    >slt $t1, $t6, $t7
    >nie korzysta z rejestrów, które są zmieniane w poprzednich pięciu.

    Tylko polowa studentow t ozauwazyla.

    No dobra, ale teraz miej 10K takich instrukcji i zrob optymalizacje
    ercznie

    A.L.

  • 50. Data: 2014-02-25 15:24:35
    Od: A.L. <a...@a...com>

> [...]
    >for the
    >MIPS processor, it is a relatively easy task to make the transition to

    Z tym sie zgadzam. Z poprzednim - niekoniecznie

    A.L.