  • 1. Data: 2014-02-20 23:39:57
    Temat: Przetwornica Uwy ~48V, P ~1.7kW rozważania
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jest zadanie jak w temacie, założenia:
    1. parametry nie muszą być Hi-Fi bo to do napędu silnika elektrycznego
    2. zasilanie z ogniw Li-pol, właśnie skończyłem robić wstępną selekcję i
    wyszło że mam 450 sprawnych ogniw 2.2Ah każde.
    3. przetwornica ma być podpięta do oryginalnie zamontowanych
    akumulatorów ołowiowych, istotne by ich nie ładowała a jedynie reagowała
    na spadek napięcia spowodowany załączeniem napędu.
    4. moc napędu to max: ~13kW, nominalnie ~3kW, średnio 1.7kW, interesuje
    mnie w zasadzie ta ostatnia wartość, 3kW też bym nie pogardził ale nie
    jest to krytyczne.

    Czy są jakieś ograniczenia techniczne co do przetwornicy aby była
    zasilana z niemal 2kV? Wolę aby ogniwa litowe pracowały w jednym szeregu
    coby nie bawić się pomiarem prądu kilku gałęzi.
    Jako że przetwornic nie lubię i za bardzo nie rozumiem wszelkie
    konstruktywne wskazówki i uwagi mile widziane.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 2. Data: 2014-02-21 12:30:28
    Temat: Re: Przetwornica Uwy ~48V, P ~1.7kW rozważania
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości
> [...]
    >2. zasilanie z ogniw Li-pol, właśnie skończyłem robić wstępną
    >selekcję i wyszło że mam 450 sprawnych ogniw 2.2Ah każde.

    Sprzedac na allegro.

    >Czy są jakieś ograniczenia techniczne co do przetwornicy aby była
    >zasilana z niemal 2kV? Wolę aby ogniwa litowe pracowały w jednym
    >szeregu coby nie bawić się pomiarem prądu kilku gałęzi.

    Parametry elementow. Trudno znalezc tranzystory na 2kV, a przeciez
    beda jeszcze przepiecia.

    Co prawda lokomotywy maja 3kV, i nnych krajach bywa i wiecej, sa i
    energetyczne na setki kV ..

    J.

  • 3. Data: 2014-02-21 12:48:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, February 21, 2014, 12:30:28 PM, you wrote:

> [...]

    > beda jeszcze przepiecia.

    > Co prawda lokomotywy maja 3kV, i nnych krajach bywa i wiecej, sa i

    Techniczny absurd - jak zbalansować 450 ogniw w szeregu podczas
    ładowania? Jak zabezpieczy przed repolaryzacją pojedynczych ogniw
    podczas rozładowania?

    Zdecydowanie prościej załatwić całość połączeniem
    szeregowo-równoległym z zabezpieczeniem każdej gałęzi bezpiecznikiem
    topikowym. Prądy się i tak wyrównają automagicznie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2014-02-21 19:00:37
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik J.F napisał:

    > Sprzedac na allegro.

    > Parametry elementow. Trudno znalezc tranzystory na 2kV, a przeciez beda
    > jeszcze przepiecia.

    To że elementy mają swoje parametry to ja wiem, kwestia do praktyków czy
    przetwornica na tak wysokie napięcie nie wyjdzie po prostu
    astronomicznie droga.

  • 5. Data: 2014-02-21 19:06:45
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Techniczny absurd - jak zbalansować 450 ogniw w szeregu podczas
    > ładowania? Jak zabezpieczy przed repolaryzacją pojedynczych ogniw
    > podczas rozładowania?

    Żaden problem. To już mam z grubsza opracowane.

    > Zdecydowanie prościej załatwić całość połączeniem
    > szeregowo-równoległym z zabezpieczeniem każdej gałęzi bezpiecznikiem
    > topikowym. Prądy się i tak wyrównają automagicznie.

    No właśnie nie, każda gałąź musiałaby mieć osobny obwód
    odcinający/stabilizujący prąd a przetwornica w zależności od ilości
    gałęzi odciętych musiałaby ograniczyć moc. zdecydowanie prościej jeden
    szereg. Z prób na tych ogniwach wychodzi że nie mogę przekroczyć 2A bo
    zaczynają się grzać, ponieważ są to ogniwa miękkie (w sensie bez obudowy
    ciśnieniowej) temperatury muszę unikać bo spuchną i dopiero się narobi.

  • 6. Data: 2014-02-21 19:06:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik J.F napisał:

    >To że elementy mają swoje parametry to ja wiem, kwestia do praktyków
    >czy przetwornica na tak wysokie napięcie nie wyjdzie po prostu
    >astronomicznie droga.

    Wyjdzie.
    O ile w ogole uda ci sie ja zrobic.

    A oprocz klopotow z projektem, grozi jeszcze zwyczajne smiertelne
    porazenie pradem.

    J.

  • 7. Data: 2014-02-21 20:54:37
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik J.F napisał:

    > Wyjdzie.
    > O ile w ogole uda ci sie ja zrobic.

    Jakie zatem napięcie maksymalne jest realne (z technicznego i
    finansowego punktu widzenia)?

    > A oprocz klopotow z projektem, grozi jeszcze zwyczajne smiertelne
    > porazenie pradem.

    Oj tam, oj tam. Moja żona nawet tak nie jojczy...

  • 8. Data: 2014-02-21 23:49:05
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 21 Feb 2014 12:30:28 +0100, J.F napisał(a):

    > Co prawda lokomotywy maja 3kV, i nnych krajach bywa i wiecej, sa i
    > energetyczne na setki kV ..

    Na wyższe napięcia to na ogół tyrystory. Lokomotyw z przekształtnikami
    bezpośrednio zasilanymi z 15 czy 25kV póki co chyba się nie produkuje -
    cały czas wożą one na pokładzie transformator. W przypadku pojazdów
    wielosysteowych po przejściu na zasilanie DC pełni on rolę dławika
    wygładzającego a tak czy siak gdyby w ogóle z niego zrezygnować to i tak
    trzeba by czymś go zastąpić by masa lokomotywy nie była zbyt mała.
    GG#2400455 ICQ#320399066