-
31. Data: 2014-02-24 14:55:53
Temat: Re: Mlody Technik
Od: A.L. <a...@a...com>
On Sun, 23 Feb 2014 23:25:49 +0100, "J.F."
<j...@p...onet.pl> wrote:
>Dnia Sun, 23 Feb 2014 19:45:23 +0100, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):
>> Użytkownik Marek Dyjor napisał:
>>> bo to motorola opracowała prosty i logiczny kod maszynowy który był
>>> zwarty i prawie RISCowy...
>>
>> Motorola???
>> M68K masz na myśli?
>> Przecież to była implementacja PDP11 w jednym kawałku krzemu, poczytaj
>> sobie specyfikacje M68K i PDP11 (aka Mera 400).
>
>No nie, procesory byly calkiem inne.
>Owszem, pewne podobienstwo da sie dostrzec ... uprawnia do nazwy
>"nastepna generacja".
>
>J.
Chcialem zauwazyc niezmialo ze amerykanskich studentow naucza sie
uzywajac procesora MIPS. Dosyc masowo, MIPS to jakies 80% kursow na
amerykanskich (i nei tylko amerykanskich) uniwersytetach
A.L.
-
32. Data: 2014-02-24 15:50:15
Temat: Re: Mlody Technik
Od: Marek <f...@f...com>
On Mon, 24 Feb 2014 07:55:53 -0600, A.L. <a...@a...com> wrote:
> Chcialem zauwazyc niezmialo ze amerykanskich studentow naucza sie
> uzywajac procesora MIPS. Dosyc masowo, MIPS to jakies 80% kursow na
> amerykanskich (i nei tylko amerykanskich) uniwersytetach
W asm? Jeśli tak to Sylwek się ucieszy bo pic32 to mips ;)
--
Marek
-
33. Data: 2014-02-24 17:41:24
Temat: Re: Mlody Technik
Od: Adam Jurkiewicz <i...@g...com>
On 2014-02-22 19:46, JDX wrote:
> On 2014-02-22 18:07, Sebastian Biały wrote:
>> On 2014-02-22 17:35, Sebastian Biały wrote:
>>> Pierwszy odcinek InformMik z kursem Basica (Roland Waclawek)
>>> to styczeń 1985.
>>
>> Żeby młodsze pokolenie miało pojęcie o czym te dziadki gadają to
>> cyknąłem fotkę z pierwszego odcinka :)
>>
>> http://sebobialy.net/InforMik.jpg
> A tutaj dziadek JDX podsyła fotkę InforMika już jako samodzielne
> czasopismo: http://s28.postimg.org/d94jmzjil/Infor_Mik.jpg . :-)
>
> A pamiętacie to: http://s28.postimg.org/ekcavgf4d/Mikroklan.jpg ? :-)
Niezłe okazy, leżą też gdzieś na dnie w piwnicy.
Mogę dorzucić taką pozycję :)
http://www.23928.stk.net.pl/obrazki/okladki/24_prost
e_uklady.jpg
--
Adam
-
34. Data: 2014-02-24 17:59:22
Temat: Re: Mlody Technik
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2014-02-24 17:41, Adam Jurkiewicz wrote:
[...]
> Mogę dorzucić taką pozycję :)
>
> http://www.23928.stk.net.pl/obrazki/okladki/24_prost
e_uklady.jpg
>
Hehe, też gdzieś to powinienem mieć. :-) I drugą część/kontynuację
również, ponieważ, AFAIR, wyszło coś takiego.
-
35. Data: 2014-02-24 19:25:34
Temat: Re: Mlody Technik
Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>
Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
news:ledq3k$aur$1@node2.news.atman.pl...
>W dniu 2014-02-23 19:47, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
>
>> --> Jacek Trzmiel...
> Jack Tramiel
I co w tym dziwnego, że Jacek Trzmiel zmienił imię na mające inne
pochodzenie? (Angielskie Jack jest zupełnie innym imieniem, niż polskie
Jacek, mimo dużego podobieństwa w pisowni, odpowiada polskiemu Jan/John,
jednej z jego form) A bo to on pierwszy i jedyny taki ruch zrobił? Nie róbmy
z tego sensacji.
--
ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.
Spamerstwu i "pytaczom" wstęp do skrzynki email surowo zabroniony!
To, że adres ten jest publiczny i nieodspamiony, nie oznacza, że wolno
wam tu załatwiać się, do tego jest klop, tylko go z szafą nie pomylcie!
---
Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania, ponieważ
ochrona avast! Antivirus jest aktywna.
http://www.avast.com
-
36. Data: 2014-02-24 19:27:58
Temat: Re: Mlody Technik
Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>
Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości
news:ecllg9p0u2vn3e24o3r7373i9ockfaneq2@4ax.com...
>>Okazuje sie ze dalej w sprzedazy
>>http://ulubionykiosk.pl/demo/15-mlody-technik
...
>
> Ja. Nawet pisywalem.
>
> Neistety, pzsiom o 40 dB nizej niz kiedys
MT zaczął się psuć już w latach 80., mniej-więcej w czasach, gdy dostał
lepszy papier i lepszy jakościowo druk...
--
ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.
Spamerstwu i "pytaczom" wstęp do skrzynki email surowo zabroniony!
To, że adres ten jest publiczny i nieodspamiony, nie oznacza, że wolno
wam tu załatwiać się, do tego jest klop, tylko go z szafą nie pomylcie!
---
Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania, ponieważ
ochrona avast! Antivirus jest aktywna.
http://www.avast.com
-
37. Data: 2014-02-25 00:45:55
Temat: Re: Mlody Technik
Od: A.L. <a...@a...com>
On Mon, 24 Feb 2014 15:50:15 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
>On Mon, 24 Feb 2014 07:55:53 -0600, A.L. <a...@a...com> wrote:
>> Chcialem zauwazyc niezmialo ze amerykanskich studentow naucza sie
>> uzywajac procesora MIPS. Dosyc masowo, MIPS to jakies 80% kursow na
>> amerykanskich (i nei tylko amerykanskich) uniwersytetach
>
>W asm? Jeśli tak to Sylwek się ucieszy bo pic32 to mips ;)
W asm.
A.L.
-
38. Data: 2014-02-25 01:21:14
Temat: Re: Mlody Technik
Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
> >> Chcialem zauwazyc niezmialo ze amerykanskich studentow naucza sie
> >> uzywajac procesora MIPS. Dosyc masowo, MIPS to jakies 80% kursow na
> >> amerykanskich (i nei tylko amerykanskich) uniwersytetach
> >
> >W asm? Jeśli tak to Sylwek się ucieszy bo pic32 to mips ;)
>
> W asm.
>
> A.L.
Właśnie się nieco dziwiłem, czytając pozycję:
"MIPS Assembly Language Programming" Roberta Brittona,
że jest ona napisana jakby dla studentów.
Jest tam we wstępie napisane coś takiego:
" We are assuming that you have experience in developing algorithms, and
running programs
in some high level language such as Pascal, C, C++, or JAVA. One of the
benefits of
understanding and writing assembly language code is that you will have new
insights into
how to write more efficient, high-level language code."
Był tam gdzieś fragment też o tym, że dobrym zwyczajem jest zaglądnąć do
kodu po kompilacji i go poprawić.
Nie mogę tego fragmentu znaleźć, a to wydanie:
http://cad6.csie.fju.edu.tw/comorg97/download/MIPS_A
ssembly_Language_Program
ming_(2003).pdf
jest inne niż ja czytałem.
Dziwna sprawa, ale pamiętam, że w tamtym wydaniu była dedykacja chyba dla
żony i dzieci.
Sens poprawiania kodu po skompilowaniu, przekazał mi wiele lat wcześniej
jeden zdolny i doświadczony kolega z p.m.e
podczas rozmowy telefonicznej i dlatego zwróciłem na to uwagę.
S.
-
39. Data: 2014-02-25 01:40:34
Temat: Re: Mlody Technik
Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
> Ja. Nawet pisywalem.
A mozna poprosic o sampla :-)
S.
-
40. Data: 2014-02-25 02:21:39
Temat: Re: Mlody Technik
Od: A.L. <a...@a...com>
On Tue, 25 Feb 2014 01:21:14 +0100, Sylwester Łazar <i...@a...pl>
wrote:
>> >> Chcialem zauwazyc niezmialo ze amerykanskich studentow naucza sie
>> >> uzywajac procesora MIPS. Dosyc masowo, MIPS to jakies 80% kursow na
>> >> amerykanskich (i nei tylko amerykanskich) uniwersytetach
>> >
>> >W asm? Jeśli tak to Sylwek się ucieszy bo pic32 to mips ;)
>>
>> W asm.
>>
>> A.L.
>Właśnie się nieco dziwiłem, czytając pozycję:
>"MIPS Assembly Language Programming" Roberta Brittona,
>że jest ona napisana jakby dla studentów.
Tak, ona jest napisana dla studentow, ale to jest podrecznik
pomocniczy.
Podrecznik "glowny" to Computer Organization and Design: The
Hardware/Software Interface, Patterson i Hennessy
Hennessy jest tworca architektury MIPS
Jet wariant tego podrecznika, tych samych autorow: Computer
Architecture: a Quantitative Approach
>Jest tam we wstępie napisane coś takiego:
>" We are assuming that you have experience in developing algorithms, and
>running programs
>in some high level language such as Pascal, C, C++, or JAVA. One of the
>benefits of
>understanding and writing assembly language code is that you will have new
>insights into
>how to write more efficient, high-level language code."
>
To jest prawda. Dobrze sobie zdawac sprawe co kompilator robi z
programem... Ksiazka H&P w sporej czesci traktuje wlasnie o tym
problemie
>Był tam gdzieś fragment też o tym, że dobrym zwyczajem jest zaglądnąć do
>kodu po kompilacji i go poprawić.
Ale to akurat nie ma sensu. Mialo sens 30 lat temu, w dobie Z80. MIPS
i wspoczesne procesory oparte sa o "pipeline architecture". Kompilator
dokonuje znaczacej optymalizacji kodu tak aby jak najlepiej
wykorztstac owa "pipeline". Sprowadza sie to - miedzy innymi, ale nie
tylko - do zmiany kolejnosci wykonywanai instrukcji i przydzielania
rejestrow co wymaga globalnej analizy programu.
Programista niewiele tu moze na poziomie asm zdzialac, a reczne
"poprawki" moga miec katastroficzny skutek. Na przyklad, jednym z
ograniczen NIEKTORYCH wariantow architektury MIPS jest ze jezeli
instrukcja laduje cos z pamieci do rejestru, to rejestr ten nie moze
byc wykorystany w nastepnej instrukcji. Jego wykorzystanie musi byc
opoznione o jedna instrukcje. Jezeli sie o tym nie pamieta/nie wie, to
mozna narozrabiac. Przy okazji kompilator proboje "zatkac" te dziure,
probojac tam wstawic inna instrukcje o ile zaleznosci meidzy danymi na
to pozwola.
Dla przykladu - problem z dzisiejszego egzaminu :)
Problem 7 - 15 points. Given is the following fragment of a program
executed by a pipeline
add $s0, $s0, $t1
lw $t2, 20($t1)
and $t4, $t2, $t5
or $t8, $t2, $t6
add $t9, $t4, $t2
slt $t1, $t6, $t7
Answer the following questions:
(1) Is there data hazard in the above code?
(2) If there is data hazard, show how it can be resolved by:
(a) Stalling the pipeline (inserting bubbles)
(b) Inserting nop instructions
(c) Rearranging instructions
Consider 2 cases: with forwarding and without forwarding
Rozpoznanie i likwidacja owego "data hazard" ma znakomity wplyw na
sprawnosc programu. Normalnie robi to kompilator, ale studenci powinni
wiedziec dlaczego kolejnosc wykonywania instrukcji asm nie jest taka
jakby to wynikalo ze struktury programu w C
A.L.
P.S> Jakby sie ktos tym interesowal, to najlepsza ksiazka o zwiazkach
hardware i software jest nastepujaca:
Computer Systems: A Programmer's Perspective, Bryant & O'Hallaron