  • 31. Data: 2014-02-24 14:55:53
    Temat: Re: Mlody Technik
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 23 Feb 2014 23:25:49 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No nie, procesory byly calkiem inne.
    >Owszem, pewne podobienstwo da sie dostrzec ... uprawnia do nazwy
    >"nastepna generacja".
    >
    >J.

    Chcialem zauwazyc niezmialo ze amerykanskich studentow naucza sie
    uzywajac procesora MIPS. Dosyc masowo, MIPS to jakies 80% kursow na
    amerykanskich (i nei tylko amerykanskich) uniwersytetach

    A.L.

  • 32. Data: 2014-02-24 15:50:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 24 Feb 2014 07:55:53 -0600, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > Chcialem zauwazyc niezmialo ze amerykanskich studentow naucza sie
    > uzywajac procesora MIPS. Dosyc masowo, MIPS to jakies 80% kursow na
    > amerykanskich (i nei tylko amerykanskich) uniwersytetach

    W asm? Jeśli tak to Sylwek się ucieszy bo pic32 to mips ;)

    --
    Marek

  • 33. Data: 2014-02-24 17:41:24
    Od: Adam Jurkiewicz <i...@g...com>

    On 2014-02-22 19:46, JDX wrote:

    > A tutaj dziadek JDX podsyła fotkę InforMika już jako samodzielne
    > czasopismo: http://s28.postimg.org/d94jmzjil/Infor_Mik.jpg . :-)
    >
    > A pamiętacie to: http://s28.postimg.org/ekcavgf4d/Mikroklan.jpg ? :-)

    Niezłe okazy, leżą też gdzieś na dnie w piwnicy.

    Mogę dorzucić taką pozycję :)

    http://www.23928.stk.net.pl/obrazki/okladki/24_prost
    e_uklady.jpg

    --
    Adam

  • 34. Data: 2014-02-24 17:59:22
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-02-24 17:41, Adam Jurkiewicz wrote:
    [...]
    > Mogę dorzucić taką pozycję :)
    >
    > http://www.23928.stk.net.pl/obrazki/okladki/24_prost
    e_uklady.jpg

    Hehe, też gdzieś to powinienem mieć. :-) I drugą część/kontynuację
    również, ponieważ, AFAIR, wyszło coś takiego.

  • 35. Data: 2014-02-24 19:25:34
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jack Tramiel

    I co w tym dziwnego, że Jacek Trzmiel zmienił imię na mające inne
    pochodzenie? (Angielskie Jack jest zupełnie innym imieniem, niż polskie
    Jacek, mimo dużego podobieństwa w pisowni, odpowiada polskiemu Jan/John,
    jednej z jego form) A bo to on pierwszy i jedyny taki ruch zrobił? Nie róbmy
    z tego sensacji.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 36. Data: 2014-02-24 19:27:58
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > Ja. Nawet pisywalem.
    >
    > Neistety, pzsiom o 40 dB nizej niz kiedys

    MT zaczął się psuć już w latach 80., mniej-więcej w czasach, gdy dostał
    lepszy papier i lepszy jakościowo druk...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 37. Data: 2014-02-25 00:45:55
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 24 Feb 2014 15:50:15 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:

    >W asm? Jeśli tak to Sylwek się ucieszy bo pic32 to mips ;)

    W asm.

    A.L.

  • 38. Data: 2014-02-25 01:21:14
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > W asm.
    >
    > A.L.
    Właśnie się nieco dziwiłem, czytając pozycję:
    "MIPS Assembly Language Programming" Roberta Brittona,
    że jest ona napisana jakby dla studentów.
    Jest tam we wstępie napisane coś takiego:
    " We are assuming that you have experience in developing algorithms, and
    running programs
    in some high level language such as Pascal, C, C++, or JAVA. One of the
    benefits of
    understanding and writing assembly language code is that you will have new
    insights into
    how to write more efficient, high-level language code."

    Był tam gdzieś fragment też o tym, że dobrym zwyczajem jest zaglądnąć do
    kodu po kompilacji i go poprawić.
    Nie mogę tego fragmentu znaleźć, a to wydanie:
    http://cad6.csie.fju.edu.tw/comorg97/download/MIPS_A
    ssembly_Language_Program
    ming_(2003).pdf
    jest inne niż ja czytałem.
    Dziwna sprawa, ale pamiętam, że w tamtym wydaniu była dedykacja chyba dla
    żony i dzieci.
    Sens poprawiania kodu po skompilowaniu, przekazał mi wiele lat wcześniej
    jeden zdolny i doświadczony kolega z p.m.e
    podczas rozmowy telefonicznej i dlatego zwróciłem na to uwagę.
    S.

  • 39. Data: 2014-02-25 01:40:34
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ja. Nawet pisywalem.
    A mozna poprosic o sampla :-)
    S.

  • 40. Data: 2014-02-25 02:21:39
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 25 Feb 2014 01:21:14 +0100, Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    wrote:

    >Właśnie się nieco dziwiłem, czytając pozycję:
    >"MIPS Assembly Language Programming" Roberta Brittona,
    >że jest ona napisana jakby dla studentów.

    Tak, ona jest napisana dla studentow, ale to jest podrecznik
    pomocniczy.

    Podrecznik "glowny" to Computer Organization and Design: The
    Hardware/Software Interface, Patterson i Hennessy

    Hennessy jest tworca architektury MIPS

    Jet wariant tego podrecznika, tych samych autorow: Computer
    Architecture: a Quantitative Approach

> [...]
    >insights into
    >how to write more efficient, high-level language code."

    To jest prawda. Dobrze sobie zdawac sprawe co kompilator robi z
    programem... Ksiazka H&P w sporej czesci traktuje wlasnie o tym
    problemie

    >Był tam gdzieś fragment też o tym, że dobrym zwyczajem jest zaglądnąć do
    >kodu po kompilacji i go poprawić.

    Ale to akurat nie ma sensu. Mialo sens 30 lat temu, w dobie Z80. MIPS
    i wspoczesne procesory oparte sa o "pipeline architecture". Kompilator
    dokonuje znaczacej optymalizacji kodu tak aby jak najlepiej
    wykorztstac owa "pipeline". Sprowadza sie to - miedzy innymi, ale nie
    tylko - do zmiany kolejnosci wykonywanai instrukcji i przydzielania
    rejestrow co wymaga globalnej analizy programu.

    Programista niewiele tu moze na poziomie asm zdzialac, a reczne
    "poprawki" moga miec katastroficzny skutek. Na przyklad, jednym z
    ograniczen NIEKTORYCH wariantow architektury MIPS jest ze jezeli
    instrukcja laduje cos z pamieci do rejestru, to rejestr ten nie moze
    byc wykorystany w nastepnej instrukcji. Jego wykorzystanie musi byc
    opoznione o jedna instrukcje. Jezeli sie o tym nie pamieta/nie wie, to
    mozna narozrabiac. Przy okazji kompilator proboje "zatkac" te dziure,
    probojac tam wstawic inna instrukcje o ile zaleznosci meidzy danymi na
    to pozwola.

    Dla przykladu - problem z dzisiejszego egzaminu :)

    Problem 7 - 15 points. Given is the following fragment of a program
    executed by a pipeline
    add $s0, $s0, $t1
    lw $t2, 20($t1)
    and $t4, $t2, $t5
    or $t8, $t2, $t6
    add $t9, $t4, $t2
    slt $t1, $t6, $t7
    Answer the following questions:
    (1) Is there data hazard in the above code?
    (2) If there is data hazard, show how it can be resolved by:
    (a) Stalling the pipeline (inserting bubbles)
    (b) Inserting nop instructions
    (c) Rearranging instructions
    Consider 2 cases: with forwarding and without forwarding

    Rozpoznanie i likwidacja owego "data hazard" ma znakomity wplyw na
    sprawnosc programu. Normalnie robi to kompilator, ale studenci powinni
    wiedziec dlaczego kolejnosc wykonywania instrukcji asm nie jest taka
    jakby to wynikalo ze struktury programu w C

    A.L.

    P.S> Jakby sie ktos tym interesowal, to najlepsza ksiazka o zwiazkach
    hardware i software jest nastepujaca:

    Computer Systems: A Programmer's Perspective, Bryant & O'Hallaron