  • 1. Data: 2014-02-20 23:24:16
    Temat: zajętość komórek LUT przez "typowy" program
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Witajcie,

    Do tej pory bawiłem się "zwykłymi" prockami i tam wiem, że jak wezmę
    atmegę8 z 8kB flash to mogę na nią zapakować programik, który steruje
    PWM jakimiś silnikami, odczytuje kilka czujników po 1-wire, obsługuje
    klawiaturkę, lcd 2x16 z rozbudowanym menu, zamruga ledami i sprawdzi ze
    dwa oddzielnie przyciski, a na koniec wyśle wszystko po uarcie. I
    potrafię z góry - na podstawie doświadczenia z innych projektów - mniej
    więcej określić że te 8kB mi wystarczy, ale jak będę chciał zamienić
    2x16 na graficzny to już niekoniecznie i trzeba szukać większego proca.

    Niedawno zacząłem zabawę z VHDLem i takie pytanie mam: Czy można jakoś
    szybko oszacować czy konkretny FPGA będzie wystarczający do założonego
    celu? Dokładniej: czy można oszacować ile LUTów potrzebujemy żeby
    zaimplementować logikę, która wykonuje jakieś typowe zadania? Np. czy
    mając FPGA, które ma na pokładzie 1200 lutów, da radę wepchnąć w niego
    odczyt dwóch czujników po i2c, komunikację po uarcie, i sterowanie dwoma
    silnikami dc regulatorem typu pid lub podobnym na podstawie odczytów z
    tychże czujników?

    Dlaczego pytam? Bo mam płytkę z lattica machxo2-pico-devkit i
    zastanawiam się czy to mi wystarczy czy muszę szukać jakiegoś innego
    większego zestawu? Bo ceny takich zestawów nie są zachwycające...

    Jak zadaje głupie pytania to wybaczcie, ale na razie w VHDLu potrafię
    hello world na 7seg.

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2014-02-21 00:42:29
    Temat: Re: zajętość komórek LUT przez "typowy" program
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 20.02.2014 23:24, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > większego zestawu? Bo ceny takich zestawów nie są zachwycające...
    >
    > Jak zadaje głupie pytania to wybaczcie, ale na razie w VHDLu potrafię

    Witam
    Nie znam Lattice ale dłubię w Xilinx-ie i chyba najprostszą metodą
    będzie naskrobać w VHDL/Verilog opis tego co nas interesuje w
    "kompilatorze" (dla Xilinxa to środowisko ISE) i spróbować skompilować
    na konkretny hardware. Kompilator poda informację czy opis "zmieści" się
    w podanym chipie.

    Nie ma chyba konkretnej metody na "oszacowanie" bo chociażby najprostszy
    multiplekser można opisać na kilka sposobów, które dadzą w wyniku inną
    zajętość zasobów.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2014-02-21 08:48:35
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 21 lutego 2014 00:42:29 UTC+1 użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

> [...]
    >

    > Nie ma chyba konkretnej metody na "oszacowanie" bo chociażby najprostszy
    >
    > multiplekser można opisać na kilka sposobów, które dadzą w wyniku inną

    Potwierdzam powyższe w 100%

  • 4. Data: 2014-02-21 11:07:47
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 20/02/2014 23:24, Jakub Rakus pisze:
    > Witajcie,

    [...]
    > Dlaczego pytam? Bo mam płytkę z lattica machxo2-pico-devkit i
    > zastanawiam się czy to mi wystarczy czy muszę szukać jakiegoś innego
    > większego zestawu? Bo ceny takich zestawów nie są zachwycające...

    to Lattice jeszcze żyje? :) Cyclone II Altery na płytce z zasilaniem i
    złączami to 25-30$, a to już jest niemała kostka ... do tego JTAG za 13$
    i darmowe oprogramowanie (Quartus Web Edition - wbrew nazwie zupełnie
    offlinowy :) )

    @

  • 5. Data: 2014-02-21 19:03:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości
    >Niedawno zacząłem zabawę z VHDLem i takie pytanie mam: Czy można
    >jakoś szybko oszacować czy konkretny FPGA będzie wystarczający do
    >założonego celu?

    skompilowac i zobaczyc co wyjdzie.

> [...]
    >niego odczyt dwóch czujników po i2c, komunikację po uarcie, i
    >sterowanie dwoma silnikami dc regulatorem typu pid lub podobnym na

    I to jest typowe zadanie ?

    To nie procesor (choc moze udawac).
    8 bitow transmisji wymaga 8 przerzutnikow, do tego troche logiki
    sterujacej,
    pid wymaga na pewno kilku zmiennych, a wiec przerzutnikow je
    pamietajacych, logika arytmetyczna jest skomplikowana ... tym niemniej
    to ciagle ilosci rzedu 10-20, a masz 1200 do dyspozycji.

    Tylko jaki program do tego, bo tu nie ma programu w sensie
    procesorowym, tylko trzeba zlozyc automaty sterujace.

    J.

  • 6. Data: 2014-02-21 19:17:19
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 21.02.2014 19:03, J.F wrote:

    > skompilowac i zobaczyc co wyjdzie.

    Ale właśnie obawiam się, że wyjdzie za dużo i trzeba będzie kupować
    jakiś zestaw z większą matrycą.

    > I to jest typowe zadanie ?

    Zależy dla kogo ;) dla mnie typowe. Co w takim razie Ty byś uważał za
    "typowe"?

> [...]
    > to ciagle ilosci rzedu 10-20, a masz 1200 do dyspozycji.
    >
    > Tylko jaki program do tego, bo tu nie ma programu w sensie procesorowym,

    Wiem, że to nie jest program w normalnym tego słowa znaczeniu. Nie wiem
    niestety czy 1200 LUTów to "dużo" czy "mało"?

    Wydawało mi się, że ktoś kto pracuje dużo na FPGA jest w stanie na
    początku projektu określić jaki sprzęt będzie potrzebny, żeby się w
    połowie nie okazało, że się nie mieści nasz wsad, trzeba wybrać inny
    układ, może w innej obudowie, to płytka do zmiany itd. itp.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2014-02-21 19:28:51
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 21.02.2014 19:17, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > połowie nie okazało, że się nie mieści nasz wsad, trzeba wybrać inny
    > układ, może w innej obudowie, to płytka do zmiany itd. itp.

    Takie przybliżanie jest obarczone dużym błędem, bo np. w jednym z moich
    projektów sama zmiana strategii syntezy układu z Minimum Runtime na
    Timing Performance powoduje prawie dwukrotne zwiększenie ilości zasobów
    bez zmieniania choćby jednej linijki Veriloga. W drugą stronę zmiana
    jednej linijki powoduje znaczny spadek "zużytych" LUT-s pociągając za
    sobą drastyczny wzrost zajętych Slice Flip Flops.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 8. Data: 2014-02-21 19:42:02
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    kompilator to chyba komiluje projekty optymalnie, więc rozważając projekt
    teoretycznie, wyobrażając sobie jak będzie zrobiony układ, można mniej
    więcej zorientować się ile bramek zajmie, bo tyle zużyje zapewne
    kompilator... no chyba, że to jakieś programowanie wysokopoziomowe?

  • 9. Data: 2014-02-21 20:56:08
    Od: "Jan" <k...@p...net>

    Użytkownik "tusk, donald tusk" napisał w wiadomości grup

[...]

    Pac. I wpadł do PiSuaru.

  • 10. Data: 2014-02-22 09:37:33
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    ale bez obaw, tusk, gronkiewicz i zała zjednoczona europa go wyzwoli...