  • 170. Data: 2010-06-18 11:18:52
    Temat: Re: Ktos ma jeszcze watpliwosci - analog czy trzy dyski?
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Dariusz Zygmunt" napisał

    > Nie da się ukryć, że takie postępowanie bardzo poprawia jakość zbioru jako
    > całości ;-)

    Użytkownik "Henry(k)" napisał
    > To jeden z powodów dla którego przerzuciłem się na archiwizację na dyskach
    > - możliwość usunięcia zbędnych zdjęć (zostają jeszcze przez chwilę na
    > "opóźnionych" dyskach na wypadek pomyłki, ale potem też znikają).

    Dokładnie tak.
    Selekcja w moim przypadku jest kilkuetapowa. Na szczeście lubię to, w
    przeciwnym wypadku miałbym argument przeciwko cyfrze ; )

    adam

  • 172. Data: 2010-06-18 11:26:06
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > Nie, no sam Janko pisał że wyraża chęć

    Tak, w miarę wolnego czasu mogę poskanować to, co wydaje mi się
    historycznie interesujące. Z tego powodu raczej nie zeskanuję dwóch
    walizek slajdów, które sobie zgniją na strychu, ponieważ wyrywkowo
    materiał stamtąd był zupełnie nieinteresujący.

    > Ja tam zawsze twierdziłem że wyłącznie właścicielowi za co zostałem przez
    > Janka obdarzony paroma epitetami, znaczy że Jankowi zależy i to bardzo ;-)

    Zależy mi na ocaleniu historii miejsc czy nieprzeciętnych walorów sztuki.

    > Ja trzymam, ale jak je szlak trafi to nie będę się żalił - w końcu mam
    > przecież świadomość tego co robię :-)

    Idąc dalej tym torem powinniśmy olać wszystkie archiwa - niech sobie
    leży, ale jak szlag to trafi to nic wielkiego. Przecież utrzymywanie
    tego kosztuje wielkie pieniądze, a zysków nie przynosi żadnych.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 173. Data: 2010-06-18 11:35:10
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    l...@l...localdomain pisze:

    > Przy zapisie do 16bit nadal możliwe jest uzyskanie widocznej straty?

    Nie do końca, debayeryzacja obszarów bliskich przepalenia da inne efekty
    niż próba odzyskania stamtąd informacji przy wcześniej skonwertowanych
    obrazach bez zabiegów ''naginania przepaleń''.

    A czy z innych powodów jest sens trzymać szesnastobitowe przestrzenie?
    Na ile jest różnica przy wyinterpolowanym zapisie z ośmiobitowej
    przestrzeni wstępnie ''zlineryzowanej'' pod poprawną estetykę, a na ile
    przy prawdziwych szesnastu bitach?
    Wreszcie przecież dwukrotne podwyższenie rozdzielczości bitowo nie musi
    oznaczać dwukrotnego zwiększenia plików.
    No i raw z metryką konwertera (np. plikami xmp z acra) nie zajmuje
    specjalnie wiele miejsca. Przy zdjęciach. Film to zupełnie inna bajka,
    tu możemy połączyć metody z fotografii dodając wektory ruchu i
    ograniczając rozdzielczość (mówię o rawach). Problemu na razie nie ma,
    gdyż nie ma rawów z filmu.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /siedzę tu sobie garbaty i chudy, choć z brzuchem i odgrzaną pizzę zażeram/

  • 174. Data: 2010-06-18 11:55:31
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek, 18 czerwca 2010 13:26, Janko Muzykant wyraził następujacą opinię:
> [...]

    > leży, ale jak szlag to trafi to nic wielkiego. Przecież utrzymywanie
    > tego kosztuje wielkie pieniądze, a zysków nie przynosi żadnych.

    Pogódź się z tym, gdyby nie to że 99.999% wszystkiego co stworzył człowiek
    ulega zniszczeniu już dawno żylibyśmy na stosach śmieci, ale ponieważ niemal
    wszystko jest niszczone więc ten 0,001% który ocaleje jest niezwykle ważny
    :-)

    Przenosząc to na fotografię - jeśli z naszych czasów ocaleją wszystkie
    fotografie to _nikt_ ich nie będzie oglądał tak jak nie oglądasz ziaren
    piasku na plaży ale jeśli ocaleją nieliczne to przyszłe pokolenia będą się w
    nie wpatrywać jak w diamenty :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 175. Data: 2010-06-18 12:50:45
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:
> [...]
    > piasku na plaży ale jeśli ocaleją nieliczne to przyszłe pokolenia będą się w

    Cóż za bzdura, będą tam zaglądać ciekawi jak kiedyś świat wyglądał. A że
    zamiast miliona zdjęć będą mieć bilion - żadna różnica, i po oglądnięciu
    setki bądź tysiąca tysiąca na chybił trafił (mniejszość), albo dobrze
    wypromowanych (większość) zajmą się czymś innym.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /raczej jestem optymistą, może nie aż takim jakim był Żeromski.../

  • 176. Data: 2010-06-18 13:06:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-06-17, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Celuloid akurat jest znacznie bardziej latwopalny i chyba sie
    > degraduje z czasem.

    WKF: celuloid to poległ jeszcze chyba przed wojną. Głównie octan
    celulozy zdaje się króluje.

    --
    Marcin

  • 177. Data: 2010-06-18 13:13:33
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek, 18 czerwca 2010 14:50, Janko Muzykant wyraził następujacą opinię:

> [...]
    > setki bądź tysiąca tysiąca na chybił trafił (mniejszość), albo dobrze
    > wypromowanych (większość) zajmą się czymś innym.

    Widziałeś kiedyś stare szklarnie? Takie przydomowe konstrukcje z dużą
    ilością małych płytek szklanych? Wiesz skąd często były brane te płytki?
    To były stare negatywy szklane - nie ceni się tego czego jest dużo i nigdy
    cenić nie będzie.

    Twoje pieczołowicie zabezpieczone archiwa najprawdopodobniej wylądują jako
    złom elektroniczny który Twój wnuk w ramach "akcji oczyszczania Świata"
    będzie miał obowiązek przynieść na szkolną zbiórkę. Dokładnie tak jak w
    czasie komuny lądowały na makulaturze książki sprzed wojny, czasami
    pierwszej i były wymieniane na papier toaletowy, tak jak odzyskiwało się
    srebro z negatywów, choćby nie wiem jak ważne rzeczy na nich były.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 178. Data: 2010-06-18 13:26:36
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

> [...]
    > To były stare negatywy szklane - nie ceni się tego czego jest dużo i nigdy

    Dlatego mówię: zostawmy tysiąc zdjęć komisyjnie wybranych z każdego
    roku, a resztę wyrzućmy. Zburzmy większość kapliczek, są niemodne i
    przestały być potrzebne. Zostawmy najwyżej jedną na powiat. Skończmy
    wreszcie z tą głupią gramatyką i polskimi znakami. Wycofajmy historię ze
    szkół, jak ktoś chce to się sam nauczy...

> [...]
    > pierwszej i były wymieniane na papier toaletowy, tak jak odzyskiwało się
    > srebro z negatywów, choćby nie wiem jak ważne rzeczy na nich były.

    Moje ''pieczołowicie zrobione archiwum'' zajęło mi nie więcej, niż
    zrobienie niewielkiego domku z zapałek przez składacza takich domków i
    zrobiłem to w ramach rozrywki. Nie ma to też żadnej obiektywnej wartości
    poza co najwyżej chwilowym ''łał''. Ale są na świecie rzeczy o większym
    znaczeniu i trzeba je chronić dla gatunków wrażliwych i ceniących
    humanizm, bo na szczęście wciąż takie się rodzą.

    Cały czas mierzysz wszystko swoją miarą - to, że tobie nic się nie chce,
    a wszystko zajmuje ci wieki nie znaczy, że cały świat tak ma.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /skomplikowani ludzie mają proste rozwiązania, prostacy wszystko komplikują/

  • 179. Data: 2010-06-18 13:31:54
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Janko Muzykant napisał(a):

    > To już zależy - jeśli zakładam, że nigdy do rawów nie wrócę, nie ma
    > sensu ich trzymać. Swoich trzymam jakieś 10% może, tylko te, które być
    > może przydadzą sie komercyjnie. Wtedy obrobię raz jeszcze żyłując
    > najwyższą jakość (wymaga to nadpróbkowania przy konwersji z acr-a).
    >
    > W pewnym sensie swego rodzaju rawem jest niewyostrzona, niewypiękniona
    > bitmapa kadrowana z nadmiarem, przenosząca pełną dynamikę z poprawnym,
    > uśrednionym wb, co nie zawsze jest estetyczne, ale zawiera najwięcej
    > informacji.

    Najwięcej i najbardziej oryginalnych informacji zawiera RAW. Jakakolwiek
    manipulacja nie doda informacji. Pozwoli tylko na bardziej lub mniej
    stratną jej redukcję.

    Poza tym ile będzie ważyć taka bitmapa po debayeryzacji, gdzie każdy
    piksel określonej rozdzielczości bitowej zastąpi trójka RGB o
    identycznej rozdzielczości bitowej? Bo mi wyszło jakieś trzy razy
    więcej. :-)

    Gdzie zaleta zatem?
    (w kontekście archiwizacji)

    Ja wolę zachować oryginalne RAW-y (ok 7MB) plus wywołane jpegi (1-2MB).
    Oczywiście nie wszystkie, tylko wybrane.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 180. Data: 2010-06-18 13:35:23
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Janko Muzykant napisał(a):
    > Ale są na świecie rzeczy o większym
    > znaczeniu i trzeba je chronić dla gatunków wrażliwych i ceniących
    > humanizm, bo na szczęście wciąż takie się rodzą.

    Cholera, kogo poza homo sapiens sapiens masz na myśli!!??
    :-)

    --
    Mirek