  • 51. Data: 2014-11-14 10:38:16
    Temat: Re: Jaki programator do AVR
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Piszesz w Bascom, programujesz Khazama..
    Prosto i skutecznie.
    Po co programowac atmege w Bascom?
    Nieporeczne to to i nic nie daje, Khazama robi to szybko i bez problemow.

  • 52. Data: 2014-11-14 11:44:58
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-11-14 o 08:45, Robert Zemła pisze:

    > Czasami dzięki temu że program zajmuje te kilka KB mniej pozwala na
    > użycie tańszego o kilka złotych procesora. To z kolei przekłada się na
    > zyski przy seryjnej produkcji

    Tańsze o parę złotych jak małe ARMy masz po 6 zł? U nas rzadko się
    zdarza żeby ktoś robił masową produkcję, w której liczy się różnica
    kilku złotych kosztów. Dłubanie w asemblerze żeby wypełnić np 16 kB
    ROMu w LPC1112 zajmie tyle czasu, że korzystniej wziąć droższy o 3
    złote LPC1114 i zmieścić mu w 24 kB ROMie kod skompilowany z C.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 53. Data: 2014-11-14 17:37:36
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Robert Zemła <m...@g...com> napisał(a):
    > Czasami dzięki temu że program zajmuje te kilka KB mniej pozwala na użycie
    > tańszego o kilka złotych procesora. To z kolei przekłada się na zyski przy
    > seryjnej produkcji

    Kluczowe jest słowo "czasami". Pamiętaj, że samo pisanie w asemblerze nie
    oznacza mniejszego kodu. Współczesne kompilatory C lepiej zoptymalizują kod
    niż niejeden programista zrobi to rzeźbiąć w asemblerze.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 54. Data: 2014-11-14 18:04:38
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-11-14 10:38, wchpikus pisze:
    > Piszesz w Bascom, programujesz Khazama..
    > Prosto i skutecznie.
    > Po co programowac atmege w Bascom?
    > Nieporeczne to to i nic nie daje, Khazama robi to szybko i bez problemow.

    w czasie samego pisania wygodniej jest bezpośrednio z Bascoma.
    Pod F4 chyba jest "wgrywanie" - klikasz i od razu masz załadowane.
    Szybciej jest.

    Ja tak robiłem z USBasp i generalnie jest ok.

  • 55. Data: 2014-11-14 18:44:52
    Od: Robert Zemła <m...@g...com>

    W dniu 2014-11-14 11:44, Mario pisze:

> [...]
    > ROMu w LPC1112 zajmie tyle czasu, że korzystniej wziąć droższy o 3
    > złote LPC1114 i zmieścić mu w 24 kB ROMie kod skompilowany z C.

    Powiedz to tym wszystkim firmom które kupują małe 8bitowce w sot23 :-)
    Nie przesadzaj. Nie jest tak źle z tą produkcją u nas. Nawet w moim
    mieście słynącym niegdyś z włókiennictwa znam kilka firm które "coś"
    produkują, mają na to zbyt i z tego żyją. Wszystko zależy od tego ile
    sprzedajesz i ile zarabiasz. Oszczędność rzędu złotówki przy sprzedaży
    rzędu 1000 sztuk miesięcznie daje Ci już na przykład zarobić na ZUS'ik.
    Sprawa ma się zupełnie inaczej jeśli zarabiasz 100zł na sztuce czegoś
    czego sprzedajesz 1000 w miesiącu. Mnie wówczas też by się nie chciało
    rzeźbić. Tak samo sprawa się ma jeśli sprzedajesz czegoś 10 sztuk
    zarabiając łącznie na tym 100zł. To wtedy nazwał bym hobby

  • 56. Data: 2014-11-14 19:57:35
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    > Kluczowe jest słowo "czasami". Pamiętaj, że samo pisanie w asemblerze
    > nie oznacza mniejszego kodu. Współczesne kompilatory C lepiej
    > zoptymalizują kod niż niejeden programista zrobi to rzeźbiąć w asemblerze.

    Trochę OT:
    Kiedyś pracowałem przy budowie aparatu do badania wzroku. Teraz jest to
    w każdym gabinecie, ale wtedy to była u nas nowość. Pozwolili mi zajrzeć
    do takiego aparatu produkcji japońskiej. W środku Z80 i kilka EPROMów.
    Skopiowałem te pamięci i potraktowałem zawartość disasemblerem.
    Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że w środku siedzi INTERPRETER Basic'a!

  • 57. Data: 2014-11-14 20:23:12
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > produkują, mają na to zbyt i z tego żyją. Wszystko zależy od tego ile
    > sprzedajesz i ile zarabiasz. Oszczędność rzędu złotówki przy sprzedaży
    > rzędu 1000 sztuk miesięcznie daje Ci już na przykład zarobić na ZUS'ik.

    Przestań. Pisanie programu przez 2 tygodnie dłużej to strata znacznie
    większa niż te g...e tysiąc zł.

    To ma znaczenie albo dla produkcji rzędu dziesiątek tys. szt (czyli nie
    w powyższym przypadku), albo właśnie dla hobbysty, który ma morze
    wolnego czasu.

    Sam żyję z produkcji jednostkowej i małych (kilkadziesiąt - max kilkaset
    szt.) serii, i nie ma dla mnie większej straty niż strata czasu.

    Dlatego właśnie m.in. uwielbiam bascoma :)
    Co prawda, trzeba mieć MCU z dużym flashem, ale - mam w nosie te 5 zł
    różnicy. W czasie, który zaoszczędzę na programowanie, zarobię dużo więcej.

    A assembler - pewnie, w wyjątkowych sytuacjach, albo jakieś drobne
    procedury, ale żeby męczyć program w assemblerze - musiałbym się
    sklonować w 3 egz. żeby się tak bawić.

    Oczywiście, jeśli ktoś jest biegły w C, to też bardzo dobre rozwiązanie.
    Na pewno pozwala uniknąć różnych niespodzianek, które powstają w
    kompilatorach typu bascom, czy mikrobasic.

  • 58. Data: 2014-11-15 15:56:20
    Od: Robert Zemła <m...@g...com>

    W dniu 2014-11-14 20:23, sundayman pisze:

> [...]
    > Na pewno pozwala uniknąć różnych niespodzianek, które powstają w
    > kompilatorach typu bascom, czy mikrobasic.

    Wybacz, ale dla mnie oszczędność rzędu 1k pln/mc nie jest byle g...em.
    Też prowadzę podobną firmę. Od 8 lat...

  • 59. Data: 2014-11-15 16:15:48
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Robert Zemła <m...@g...com> napisał(a):
    > Wybacz, ale dla mnie oszczędność rzędu 1k pln/mc nie jest byle g...em.

    Dla nikogo nie jest.

    > Też prowadzę podobną firmę. Od 8 lat...

    Więc jesteś w stanie obliczyć ile wart jest Twój czas. Możesz dzięki temu
    sprawdzić, czy przypadkiem koszt czasu potrzebnego Ci na zaoszczędzenie 1k
    PLN nie jest większy niż 1k PLN.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 60. Data: 2014-11-15 16:23:17
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    jego czas jest droższy niż złoto, w końcu to pracownik unii europejskiej
    (tzw. ekspert)...