eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Jak to jest ze skośnymi zębami?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 16

  • 1. Data: 2012-03-02 23:13:40
    Temat: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
    Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością?

    Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka
    się je w sporcie.

    Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w
    spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na
    prostszym sprzęcie do obróbki metalu.

    I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej na
    zębach skośnych.
    Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
    proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
    małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.


  • 2. Data: 2012-03-02 23:35:39
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:


    > kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
    > do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
    > zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
    > naciskami powierzchniowymi.

    No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
    W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.

    Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
    prostych zębów?


  • 3. Data: 2012-03-02 23:47:27
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze:
    > On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
    >
    >
    >> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
    >> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
    >> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
    >> naciskami powierzchniowymi.
    >
    > No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
    > W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.
    >
    > Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
    > prostych zębów?
    Prosta sprawa. Zęby skośne podczas przenoszenia sił - chcą się też
    względem siebie przesuwać (bo część siły działa pod skosem, tak jak ząb
    jest pochylony) Ale to nie problem, wystarczy łożysko "oporowe" też pod
    skosem, i siła sobie działa a zębatka się nie przesuwa.
    Zęby 1ki i wstecznego często są wspólne (a przynajmniej część zębów, i
    zazębiane przez kółko pośredniczące dla wstecznego) - i zależnie od
    kierunku jazdy (znaczy czy wsteczny czy do przodu) siły by działały na
    te zęby tam-i-spowrotem, a to dużo ciężej dobrze ułożyskować. W dodatku
    - jak chcesz "zazębić" zębatki skośno-zębe ze sobą, gdy masz układ
    ząb-ząb (przy jedynce) a za chwile ząb-[zębatka
    pośrednicząca(odwracająca obroty)]-ząb ?


    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 4. Data: 2012-03-03 00:49:44
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: "KrisPolska" <n...@w...pl>


    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
    news:1ost6rbp9mebw$.pm1u5dqwgbgx.dlg@40tude.net...
    > Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
    > Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością?
    >
    > Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka
    > się je w sporcie.
    >
    > Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w
    > spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na
    > prostszym sprzęcie do obróbki metalu.
    >
    > I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej
    > na
    > zębach skośnych.
    > Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
    > proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
    > małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.

    mowisz o przekladniach hipoidalnych
    przenosza wieksze obciazenia

    z zabami prostymi czy trapezowe sa mniej odborne na przecizaenia
    w starym motorowerze romet 2 biegowy (nazywane na wsi komar) czesto szly
    zeby z choinki
    w miesiacy ze 2-3 razy podjezdzajac pod gorke przy 2osobach zeby sie ciely
    choinka miala zeby trapezowe, niewytrzymywaly obciazenia


  • 5. Data: 2012-03-03 10:16:50
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
    > On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
    >> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
    >> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
    >> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
    >> naciskami powierzchniowymi.

    czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
    wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
    tez na krotkim odcinku

    > No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
    > W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.
    > Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
    > prostych zębów?

    Na pewno jest sila poosiowa, obciazajaca dodatkowo lozyska.

    J.


  • 6. Data: 2012-03-03 10:51:49
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: AL <a...@s...tam>

    W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
    > Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
    >> On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
    >>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
    >>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
    >>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
    >>> naciskami powierzchniowymi.
    >
    > czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
    > wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
    > tez na krotkim odcinku
    >
    wskazowka: liczba przyporu.

    Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
    Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
    "Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane )."

    A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

    masz to opisane w pkt: 05. Zasada zazębienia. Zarysy zębów i ich wybór.
    (patrz podany wczesniej link)

    --
    pozdr
    Adam (AL)
    TG


  • 7. Data: 2012-03-03 10:53:39
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: AL <a...@s...tam>

    W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
    > Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
    >> On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
    >>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
    >>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
    >>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
    >>> naciskami powierzchniowymi.
    >
    > czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
    > wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
    > tez na krotkim odcinku
    >
    wskazowka: liczba przyporu.

    Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
    Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
    "Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)."

    A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

    masz to opisane w pkt: 05. Zasada zazębienia. Zarysy zębów i ich wybór.
    (patrz podany wczesniej link)

    --
    pozdr
    Adam (AL)
    TG


  • 8. Data: 2012-03-03 11:29:25
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: Grejon <g...@g...com>

    [ciach HGW co]

    Facet, ty weź zatrudnij czasem jakiegoś tłumacza albo co? 8-latek z
    podstawówki pisze składniej od ciebie.

    --
    Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:g...@j...wp.pl
    Green Trafic 140 dCi


  • 9. Data: 2012-03-03 11:40:54
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):
    > W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
    >>>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
    >>>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
    >>>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
    >>>> naciskami powierzchniowymi.
    >>
    >> czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
    >> wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
    >> tez na krotkim odcinku
    >>
    > wskazowka: liczba przyporu.
    > Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
    > Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
    > "Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)."

    Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia
    slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube.

    > A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

    sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych.
    Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane
    powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ?

    Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc ..

    J.


  • 10. Data: 2012-03-03 18:05:53
    Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-03-03 11:40, J.F. pisze:
    > Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):
    >> W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
    >>>>> kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
    >>>>> do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
    >>>>> zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
    >>>>> naciskami powierzchniowymi.
    >>>
    >>> czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
    >>> wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
    >>> tez na krotkim odcinku
    >>>
    >> wskazowka: liczba przyporu.
    >> Mozesz miec wartosc nawet>2 ;)
    >> Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
    >> "Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane> 1.4)."
    >
    > Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia
    > slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube.
    >
    >> A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)
    >
    > sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych.
    > Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane
    > powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ?
    >
    > Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc ..
    >

    Pamietaj, ze mimo wszystko kola nie sa z materialu idealnie sztywnego,
    to wszystko pracuje, w dodatku lekko sie wyciera, wiec z punktowym
    przenoszeniem sil raczej nie bedziemy mieli do czynienia.



    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: