  • 121. Data: 2010-06-12 20:27:31
    Temat: Re: Gdzie kupic uzywke?
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Karolek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hv0ekm$1o51$1@news.mm.pl...
    > Jurand pisze:
    >
    >>> Piszesz o tym lakierze?
    >>> http://sdstds.dupontrefinish.info/resources/ds_1/DOC
    /DATA/SDS/PL/PL/PL_PL_1250028004_DRE.pdf

    > Wejdz sobie na ich strone i przeczytaj, chocby specyfikacje :>

    Wchodziłem. Trzeba zadzwonić i zapytać o co chodzi z tym opisem z pierwszego
    linku i tyle. Może jest coś, o czym obaj na ten moment nie wiemy.

    ocUrl=/sikkenscr/pl/Products/TDS/sikkensautoclearwb.
    pdf

    > A widzial cene? :P
    > Daj juz spokoj z tym lakierm, udowodniles, ze wodny bezbarwny istnieje,
    > ale i tak sie go nie uzywa (jak na razie) :P

    Cały widz polega na tym, że niestety się go używa. Coraz częściej i będzie
    tak się działo - UE nie odpuści ze swoimi wymogami dopuszczalnej emisji
    zanieczyszczeń.

    > To ty piszesz bzdury.

    W którym miejscu?

    > Tak, baze, pod warstwa bezbarwnego :>

    Bazę też.

    > Jasne, tez potrafie przeczytac co sikkens napisal w ulotce :P

    Jedź na szkolenie, czegoś się może tam nauczysz - co się maluje i dlaczego
    tak a nie inaczej. Bo na razie Twoja wiedza w tym temacie jest podobna do
    tej, jaką prezentowałeś z zakresu wytrzymałości materiałów. Jak doszło do
    konkretów - wsadziłeś głowę w piasek.

    Jurand.

  • 122. Data: 2010-06-12 21:46:42
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Jurand pisze:

    > A po co się tłumaczyć? Ja wiem, że są lakiery bezbarwne wodne. Żeby Ci
    > to udowodnić, wklepałem w Google zapytanie, dałem pierwszego lepszego
    > linka i już. Że był tam jakiś błąd (albo i nie było - może DuPont
    > zmienił typ tego lakieru, albo są dwie wersje, hgw) - to jest detal.
    > Dostałeś więc drugiego linka. Tyle.

    A dostane trzeciego? :>
    DuPont nie ma takiego lakieru i to juz chyba ci wyjasnilem.
    Sikkens niby ma, ale to raczej trzeba traktowac jako ciekawostke niz
    faktycznie powszechnie juz uzywany lakier.
    Pewnie niedlugo bedzie tak, ze beda juz tylko wodne, ale na razie tak
    nie jest.
    Wodne to baza, klar jest zwykly, czy tam o zmniejszonej ilosc lotnych
    zwiazkow organicznych.

    > Pokaż mi _blacharza_, który szpachluje samochód ;))

    Ja sie pytam co to ma za znaczenie.

    > Wgniecenie wgnieceniu nie równe. Wolę mieć zaszpachlowaną nie "wybitą na
    > zewnątrz" wgniotkę, niż tak obrobioną, jak napisałeś powyżej. Ale to też
    > kwestia tego, jakie kto ma doświadczenia.

    Potem kladziesz grubo szpachlowke, lakierujesz i sprzedajesz klientowi.
    A za jakis czas szpachlowka siada, pije jeszcze swieza farbe i wychodza
    dziwne plamy i rysy, ktorych laik pewnie i tak nie widzi :P

    > Co to jest "większa wgniotka"? MOżesz bez śladu usunąć wszystkie
    > wgniecenia, które nie mają ostrych załamań. MOgą być nawet formatu A4 ;)

    Jak sie blacha naciagnela to nie.

    > Aham - a przy dziurze od uderzenia gradem nie masz nadmiaru materiału?

    To zalezy jak mocno jest wgniecone.
    Delikatne wgniotki wyciagniesz, ale konkretnych dziur juz nie.

    > Nie wzrosną kilkukrotnie za element. Dla przykładu - masz do kupienia
    > maskę, 2 lampy, atrapę przednią, zderzak i błotniki do samochodu. Koszt
    > takich części porysowanych, poklejonych i skorodowanych - 700 PLN. Koszt
    > naprawy lakierniczej auta poskładanego na takich częściach - 1500 PLN.
    > Gwarancja trwałości - żadna. Kupujesz takie elementy w stanie idealnym
    > za 1200 PLN. Koszt naprawy lakierniczej - 1300 PLN. Masz tylko 300 PLN
    > różnicy na całości, a drastycznie różny wygląd auta po naprawie i
    > drastycznie różną JAKOŚĆ ogólną całej naprawy.

    Ceny sobie jak zwykle z dupy wyciagnales, a i tak zapomniales dodac ze
    trzeba jeszcze po te czesci jechac nie wiadomo gdzie i szukac bo w
    jednym miejscu nie bedzie to moze w innym, ogladac czy nie uszkodzone,
    nie naprawiane itp.
    Caly dzien zmarnujesz, a efekt watpliwy.
    Nie wiem ile u ciebie kosztuje roboczogodzina, ale w normalnych firmach
    to sie nie oplaca.
    Takze dolicz czas, paliwo i robote, ktora stoi w tym czasie.

    > Z Krakowa do Gliwic nie jest "pół Polski" ;)

    A z Gdyni?
    Nie kazdy mieszka obok szrotu z czesciami do wszystkich samochodow,
    oczywiscie oryginalnych i nie uszkodzonych.

    > Chyba, że robi z odszkodowania. Ja poza tym nie jestem z Caritasu. Już
    > robienie "tanio" wyszło mi bokiem. Klient najpierw chce tanio a potem
    > ogląda auto z lupą. Wolę zrobić drogo i dobrze, albo wcale.

    Taa inny taki madry mi ostanio mowil, ze on w sobote kiedys tez
    pracowal, ale teraz to pierdoli bo sie narobil tylko, a i tak wiecej nie
    zarobil.
    Po prostu niektorym chyba od dobrobytu sie w dupach poprzewracalo i
    pierdola jak potluczeni.
    Jak go na to stac to niech nie robi, nawet w ogole, ale niech nie
    wymysla kretynskich teorii.
    Sa jeszcze tacy na tym swiecie co nie moga za bardzo wybrzydzac w robotach.

    > Nawet jak będę musiał - poradzę sobie, nie martw się.

    Jak starcisz przez to plynnosc finansowa to inaczej bedziesz spiewal :P

    > To są już przypadki nas nie interesujące.

    To sa realia.
    Jest jak jest, a bedzie jeszcze gorzej.

    > Pszemol ;)

    Acha.

    > Zapraszam ;) Telefon na priva wysłać?

    Przez telefon nic nie zobacze, a do Krakowa jechal nie bede.

    --
    Karolek

  • 123. Data: 2010-06-12 22:02:24
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Jurand pisze:

    > Wchodziłem. Trzeba zadzwonić i zapytać o co chodzi z tym opisem z
    > pierwszego linku i tyle. Może jest coś, o czym obaj na ten moment nie
    > wiemy.

    Alez wiemy.
    Wejdz w produkty, dane techniczne, segment rynku: samochody osobowe,
    grupa lakier bezbarwny i sam sie przekonasz ze sa tylko rozpuszczalnikowe.
    Jak wejdziesz w grupa: warstwy wierzchnie i bazy to bedziesz mial
    wodorozcienczalne CROMAX i tyle.

    > Cały widz polega na tym, że niestety się go używa. Coraz częściej i
    > będzie tak się działo - UE nie odpuści ze swoimi wymogami dopuszczalnej
    > emisji zanieczyszczeń.

    Poki co nie ma takiej potrzeby.
    Obecne normy spelniaja rozpuszczalnikowe o obnizonej zawartosci LZO.
    Pewnie jak beda nowe normy to i nowe lakiery wejda, jak na razie tylko
    baza jest wodna.

    > W którym miejscu?

    Ze lakiery bezbarwne na samochodach sa wodne.

    > Bazę też.

    Tylko baze.

    > Jedź na szkolenie, czegoś się może tam nauczysz - co się maluje i
    > dlaczego tak a nie inaczej. Bo na razie Twoja wiedza w tym temacie jest
    > podobna do tej, jaką prezentowałeś z zakresu wytrzymałości materiałów.

    Zacznijmy od tego, ze nawracasz ciagle do tej wytrzymalosci, a nie masz
    zielonego pojecia o czym toto jest :P
    Ty myslisz o wytrzymalosci jak przecietny czlowiek co sie po prostu na
    tym nie zna, bo nigdy sie z wydymalka nie zetknal, widac to po tym co
    wypisywales w poprzednim watku.
    Wydymalka to na prawde nie jest to co myslisz :>

    Czego?? :>
    Napisales, ze robiles dla toyoty (chyba te wadliwe pedaly :P ) i jakies
    tam jeszcze inne bzdury, ze zal dupe sciska i sie juz odpisywac nie chcialo.
    Idz moze jednak najpierw na ta polibude, zalicz ta wydymale i pogadamy,
    bo ja profesorem nie jestem, zebym ci wykladow udzielal.

    --
    Karolek

  • 124. Data: 2010-06-13 10:18:49
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

> [...]
    > lakier bezbarwny i sam sie przekonasz ze sa tylko rozpuszczalnikowe.
    > Jak wejdziesz w grupa: warstwy wierzchnie i bazy to bedziesz mial

    No i niech tak będzie, nawet niech DuPont w ogóle nie oferuje bezbarwnego
    wodorozcieńczalnego - to i tak nie zmieni faktu, że takie lakiery ISTNIEJĄ
    (a nie jak twierdziłeś, że ich w ogóle nie ma) oraz że są używane obecnie do
    malowania samochodów, co wymuszają obostrzenia UE.

    > Poki co nie ma takiej potrzeby.
    > Obecne normy spelniaja rozpuszczalnikowe o obnizonej zawartosci LZO.
    > Pewnie jak beda nowe normy to i nowe lakiery wejda, jak na razie tylko
    > baza jest wodna.

    Aha i Sikkens i inne firmy robią od jakichś 2 lat szkolenia pt.
    "lakierowanie farbami wodnymi", gdzie lakiernicy jadą równo całe nadwozia
    zarówno bazą jak i bezbarwnym wodnym tylko po to, że im się akurat nudzi.

    > Ze lakiery bezbarwne na samochodach sa wodne.

    Bo są. Na razie ciężko mi znaleźć dokument od producenta, dotyczący
    stosowanych lakierów, ale spokojnie - jedna wycieczka jutro do salonu
    rozwieje wątpliwości ;)

    > Zacznijmy od tego, ze nawracasz ciagle do tej wytrzymalosci, a nie masz
    > zielonego pojecia o czym toto jest :P

    Skoro więc Ty masz pojęcie - a wytrzymałość określić się da w jednostkach -
    to podaj wartość wytrzymałości w tych jednostkach dla obu tych materiałów.
    To chyba proste zadanie dla kogoś, kto jest w tym taki zajebisty, jak się mu
    wydaje.

> [...]
    > wypisywales w poprzednim watku.
    > Wydymalka to na prawde nie jest to co myslisz :>

    To wykaż się. Na razie tylko szczekasz.

    > Czego?? :>
    > Napisales, ze robiles dla toyoty (chyba te wadliwe pedaly :P ) i jakies
    > tam jeszcze inne bzdury, ze zal dupe sciska i sie juz odpisywac nie
    > chcialo.

    O żal żal - dobrze to nazwałeś, możesz żałować, że Ty takich rzeczy nie
    robisz ;)

    > Idz moze jednak najpierw na ta polibude, zalicz ta wydymale i pogadamy, bo
    > ja profesorem nie jestem, zebym ci wykladow udzielal.

    Bo jesteś cienkim Bolkiem, który powiedział bzdurę, nie sprawdziwszy tego, o
    czym mówi. Potem się okazało, że niestety aluminium jest mniej wytrzymałe
    niż żeliwo w sytuacjach, które występują w silniku samochodowym, więc trzeba
    teraz zgrywać wielkiego bohatera, który ni chu chu nie będzie konkretnie
    rozmawiał o konkretnych parametrach, bo on to wie, a inni niech się uczą.
    Żałosny, chłopcze, to Ty jesteś.

    Jurand.

  • 125. Data: 2010-06-13 10:45:10
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Jurand pisze:

> [...]
    > lakiery ISTNIEJĄ (a nie jak twierdziłeś, że ich w ogóle nie ma) oraz że
    > są używane obecnie do malowania samochodów, co wymuszają obostrzenia UE.

    To co ja twierdzilem odnosilo sie do tego czego sie uzywa do
    lakierowania samochodow obecnie.
    Bo tak to wiele wynalazkow istnieje i kiedys zostanie wprowadzonych do
    uzytku, ale nie ma to nic wspolnego ze stanem obecnym.
    A w obsotrzeniach UE jak na razie mieszcza sie jeszcze lakiery
    rozpuszczalnikowe o odpowiedniej liczbie LZO.
    To o czym piszesz to przyszlosc, daleka czy nie daleka, ale przyszlosc.

> [...]
    > "lakierowanie farbami wodnymi", gdzie lakiernicy jadą równo całe
    > nadwozia zarówno bazą jak i bezbarwnym wodnym tylko po to, że im się

    Bo najpierw trzeba czegos nauczyc, a potem wprowadzic.
    Ciekawe rzeczy by sie dzialy jakby nagle odgornie ktos przykazal, ze
    zmieniamy lakiery na wodne, a nikt tego na oczy nie widzial.

    > Bo są. Na razie ciężko mi znaleźć dokument od producenta, dotyczący
    > stosowanych lakierów, ale spokojnie - jedna wycieczka jutro do salonu
    > rozwieje wątpliwości ;)

    Watpie.

> [...]
    > jednostkach - to podaj wartość wytrzymałości w tych jednostkach dla obu
    > tych materiałów. To chyba proste zadanie dla kogoś, kto jest w tym taki

    Dalej nie wiesz o czym jest wytrzymalosc materialow :>
    Wiec ponownie apeluje, naucz sie, zalicz, to pogadamy.

    > To wykaż się. Na razie tylko szczekasz.

    Ja juz sie wykazalem jakis czas temu i to tam gdzie mialem, mam to
    potwierdzone na papierze i wiecej mi nie trzeba.
    Tobie na razie sie tylko wydaje, ze wiesz o czym piszesz :P

    > O żal żal - dobrze to nazwałeś, możesz żałować, że Ty takich rzeczy nie
    > robisz ;)

    Moze tak, moze nie, nie pochwaliles sie w koncu co robiles... rownie
    dobrze mogles zamiatac.

    > Bo jesteś cienkim Bolkiem, który powiedział bzdurę, nie sprawdziwszy
    > tego, o czym mówi.

    Eee, w ktorym miejscu?

> [...]
    > samochodowym, więc trzeba teraz zgrywać wielkiego bohatera, który ni chu
    > chu nie będzie konkretnie rozmawiał o konkretnych parametrach, bo on to

    LOL, jak dla kogos istnieje tylko jedno alu i jedno zeliwo to ciezko
    rozmawiac o konkretach... a jeszcze jak ktos do tego miesza wytrzymalosc
    materialow nie wiedzac o czym toto jest to juz w ogole dyskusja nie ma
    najmniejszego sensu.
    Jak juz wiele razy napisalem, profesorem nie jestem i nie bede wiec ja
    ci wykladow udzielal nie bede, pojdziesz na odpowiednie studia to moze
    sie czegos nauczysz i nawet to zaliczysz.
    Jak na razie przechwalasz sie nie wiadomo czym w zasadzie i pieprzysz o
    jakis konkretach, ktorych w ogole nie znasz.

    --
    Karolek

  • 126. Data: 2010-06-13 15:43:41
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    > To co ja twierdzilem odnosilo sie do tego czego sie uzywa do lakierowania
    > samochodow obecnie.

    A skąd tą wiedzę masz? ;)

> [...]
    > rozpuszczalnikowe o odpowiedniej liczbie LZO.
    > To o czym piszesz to przyszlosc, daleka czy nie daleka, ale przyszlosc.

    Teraźniejszość, niestety.

    > Bo najpierw trzeba czegos nauczyc, a potem wprowadzic.
    > Ciekawe rzeczy by sie dzialy jakby nagle odgornie ktos przykazal, ze
    > zmieniamy lakiery na wodne, a nikt tego na oczy nie widzial.

    Aha, ciekawa koncepcja. Tylko pytanie - kto pójdzie na takie szkolenie,
    skoro nie będzie wiadomo, czy w ogóle kiedykolwiek będzie obowiązek
    stosowania farb wodnych ;)

    > Dalej nie wiesz o czym jest wytrzymalosc materialow :>
    > Wiec ponownie apeluje, naucz sie, zalicz, to pogadamy.

    Konkrety, chłopcze, konkrety. Bo dalej szczekasz.

    > Ja juz sie wykazalem jakis czas temu i to tam gdzie mialem, mam to
    > potwierdzone na papierze i wiecej mi nie trzeba.

    Hihihi naprawdę jestem pod wrażeniem. Ja też kiedyś miałem 5 z historii ;))

    > Tobie na razie sie tylko wydaje, ze wiesz o czym piszesz :P

    Ja przynajmniej piszę, ty szczekasz.

    > Moze tak, moze nie, nie pochwaliles sie w koncu co robiles... rownie
    > dobrze mogles zamiatac.

    Opracowywałem i wdrażałem system nadzoru produkcji dla 130 różnego rodzaju
    maszyn produkcyjnych. Nie jest to dla Ciebie zbyt skomplikowane? ;)

    > Eee, w ktorym miejscu?

    Np. dotyczącą wytrzymałości głowic. Np. dotyczącą nieistnienia lakierów
    wodnych bezbarwnych.

> [...]
    > rozmawiac o konkretach... a jeszcze jak ktos do tego miesza wytrzymalosc
    > materialow nie wiedzac o czym toto jest to juz w ogole dyskusja nie ma

    Dlatego podaj KONKRETNE wartości dla KONKRETNYCH stopów - chyba nie będzie
    dla Ciebie problemem porównanie najczęściej stosowanego w głowicach stopu
    aluminium z najczęściej stosowanym żeliwem? ;) Produkujesz się i produkujesz
    a dalej sensu w tym nie ma żadnego. Sam zacząłeś temat tego, że głowice alu
    są wytrzymalsze od żeliwnych - to ja się pytam DLACZEGO są wytrzymalsze? Bo
    Ty tak napisałeś?

> [...]
    > Jak na razie przechwalasz sie nie wiadomo czym w zasadzie i pieprzysz o
    > jakis konkretach, ktorych w ogole nie znasz.

    Co do przechwałek to daleko mi do Ciebie.

    Jurand.

  • 127. Data: 2010-06-13 21:58:08
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Jurand pisze:

    > A skąd tą wiedzę masz? ;)

    Z pierwszej reki.
    Nie tak jak ty z pierwszego lepszego linka z google.

    > Teraźniejszość, niestety.

    Tak? Byles juz w tym salonie po potwierdzenie tych rewelacji?

    > Aha, ciekawa koncepcja. Tylko pytanie - kto pójdzie na takie szkolenie,
    > skoro nie będzie wiadomo, czy w ogóle kiedykolwiek będzie obowiązek
    > stosowania farb wodnych ;)

    Jak nie bedzie wiadomo, jak wiadomo.
    Jeszcze nie widzialem aby UE wprowadzila jakis przepis z dnia na dzien,
    bez czasu na dostosowanie sie.
    Jak na razie lakiery o ktorych piszesz nie sa w zasadzie dostepne, a co
    dopiero mowic o tym, ze od paru lat juz je sie stosuje :> Badz powazny.

    > Konkrety, chłopcze, konkrety. Bo dalej szczekasz.

    Po konkrety to juz ci pisalem, skieruj sie na politechnike.

    > Hihihi naprawdę jestem pod wrażeniem. Ja też kiedyś miałem 5 z historii ;))

    Sram na twoje wrazenia.
    Dowiedz sie o czym traktuje wytrzymalosc, a potem wdawaj sie w dyskusje.

    > Ja przynajmniej piszę, ty szczekasz.

    Piszesz bzdury.

    > Opracowywałem i wdrażałem system nadzoru produkcji dla 130 różnego
    > rodzaju maszyn produkcyjnych. Nie jest to dla Ciebie zbyt skomplikowane? ;)

    A po tym zleceniu musiales isc handlowac starymi samochodoami?
    Slabo...

    > Np. dotyczącą wytrzymałości głowic.

    LOL.
    To tylko taki "fachowiec" jak ty potrafi stwierdzic, ze zeliwna glowica
    jest mocniejsza od aluminiowej na podstawie, no wlasnie czego? a juz
    wiem czego "wydaje mi sie":P

    >Np. dotyczącą nieistnienia lakierów
    > wodnych bezbarwnych.

    Ano znalazles u sikkensa (tylko i wylacznie) i dalej to nie zmienia
    faktu, ze tych lakierow nie ma w obecnym procesie lakierowania.

    > Dlatego podaj KONKRETNE wartości dla KONKRETNYCH stopów - chyba nie
    > będzie dla Ciebie problemem porównanie najczęściej stosowanego w
    > głowicach stopu aluminium z najczęściej stosowanym żeliwem? ;)

    Sam podaj, to ty twierdzisz, ze zeliwne sa lepsze :P

    > Produkujesz się i produkujesz a dalej sensu w tym nie ma żadnego. Sam
    > zacząłeś temat tego, że głowice alu są wytrzymalsze od żeliwnych - to ja
    > się pytam DLACZEGO są wytrzymalsze?

    Zacznijmy od tego, ze to ty napisales, ze zeliwne glowice sa
    wytrzymalsze, wiec nie odwracaj kota ogonem teraz.

    >Bo Ty tak napisałeś?

    Nie znajdziesz takiego fragmentu klamczuszku.
    Co nie znaczy, ze glowice aluminiowe sa slabsze niz zeliwne.
    Nie rozumiesz zagadnienia to i ciezko z toba na ten temat rozmawiac.
    A tak lopatologicznie to nie chodzi o to, ktory material jest twardszy,
    czy, ktory ma wyzsza granice wytrzymalosci czy plastycznosci, tylko o to
    ktory material lepiej nadaje sie do danego zastosowania.
    Stopy alu nadaja sie bardziej niz zeliwo na glowice i koniec kropka.
    Jakby bylo inaczej, bysmy teraz mieli wszedzie zeliwne glwice, a jakos
    jest odwrotnie.
    Glowica zeliwna jest bardziej wrazliwa na gwaltowne zmiany temp. niz
    alu, a to chyba bylo twoim glownym argumentem w tamtym watku o lepszosci
    glowic zeliwnych nad aluminiowymi :>

    > Co do przechwałek to daleko mi do Ciebie.

    A to ciekawostka... ja tam ciagle czytam jakie to ty masz wielkie
    doswiadczenie w kazdej materii :P (jestes przeciez najlepszym
    lakiernikiem, najuczciwszym handlarzem w Polsce, specem od inzynierii
    materialowej, a i jeszcze mega fachowcem od systemow nadzoru :P )
    Czlowiek renesansu i dla kogo to on nie pracowal :>

    --
    Karolek

  • 128. Data: 2010-06-13 23:59:38
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    > Z pierwszej reki.

    Co to jest ta "pierwsza ręka"? ;) Konkrety, Karolku, konkrety. Twój kolega
    rzeźbiarz-lakiernik?

    > Tak? Byles juz w tym salonie po potwierdzenie tych rewelacji?

    Nie, dzisiaj jest niedziela i mi się nie chciało ;) Ale spokojnie.

    > Jak nie bedzie wiadomo, jak wiadomo.
    > Jeszcze nie widzialem aby UE wprowadzila jakis przepis z dnia na dzien,
    > bez czasu na dostosowanie sie.

    Był już czas na dostosowywanie się. Widocznie go przegapiłeś.

    > Jak na razie lakiery o ktorych piszesz nie sa w zasadzie dostepne, a co
    > dopiero mowic o tym, ze od paru lat juz je sie stosuje :> Badz powazny.

    Ahaha nie są dostępne. Skąd. Ciekawe, jak tymi niedostępnymi lakierami
    Sikkens wykonuje szkolenia od c.a. 2-3 lat.

    > Po konkrety to juz ci pisalem, skieruj sie na politechnike.

    To jest dupa, a nie konkret. Czyli dalej szczekasz.

    > Sram na twoje wrazenia.
    > Dowiedz sie o czym traktuje wytrzymalosc, a potem wdawaj sie w dyskusje.

    Hau hau. Konkrety.

    > Piszesz bzdury.

    Hau hau.

    > A po tym zleceniu musiales isc handlowac starymi samochodoami?

    Nie, lubię auta i lubię sobie je sprawdzać na ile to tylko jest możliwe.
    HAndel dla mnie to jest doskonała szkoła motoryzacji. Poza tym to fajne
    zajęcie ;) A dla firm robię zlecenia różne nadal.

    > Slabo...

    Zrobiło Ci się słabo? Wypij buerlecitin.

    > LOL.
    > To tylko taki "fachowiec" jak ty potrafi stwierdzic, ze zeliwna glowica
    > jest mocniejsza od aluminiowej na podstawie, no wlasnie czego? a juz wiem
    > czego "wydaje mi sie":P

    Na podstawie tego, dlaczego zaczęto stosować aluminiowe głowice w
    samochodach. Bynajmniej nie ze względu na ich wytrzymałość w takich
    warunkach, w jakich pracują. Ale tego chyba Ci w zawodówce nie zdążyli już
    wytłumaczyć.

    > Ano znalazles u sikkensa (tylko i wylacznie) i dalej to nie zmienia faktu,
    > ze tych lakierow nie ma w obecnym procesie lakierowania.

    Nie zakładaj się o to ;)

    > Sam podaj, to ty twierdzisz, ze zeliwne sa lepsze :P

    Oczywiście, że mogę podać.

    > Zacznijmy od tego, ze to ty napisales, ze zeliwne glowice sa wytrzymalsze,
    > wiec nie odwracaj kota ogonem teraz.

    Oczywiście, porównując określone warunki i określone samochody.
    "Brawo. Teraz napisz grzecznie, jaka jest szansa, że pęknie Ci 6-cylindrowa
    głowica aluminiowa, w porównaniu do 5-cylindrowej z żeliwa?"

    Na to nie raczyłeś odpowiedzieć, a rozmawialiśmy o konkretnych samochodach -
    czyli BMW TDS i Audi 2.5 R5 TDI.
    Zacząłeś coś tam się motać ...
    Największą wadą żeliwa, która spowodowała przejście na produkcję głowic
    aluminiowych, jest jego duży ciężar właściwy i niewielkie przewodnictwo
    cieplne - silnik gorzej oddaje ciepło np. do chłodzących go kanałów wodnych.
    Zaletą żeliwa była natomiast jego mniejsza rozszerzalność cieplna, co
    powodowało, że w przypadku przegrzania silnika mniejsza była szansa na
    trwałe odkształcenie głowicy.
    Stopy aluminium, oprócz genialnej łatwości obróbki w porównaniu z żeliwem,
    mają większy współczynnik zarówno przewodności cieplnej jak i
    rozszerzalności cieplnej - czyli wszystko jest pięknie, dopóki silnika nie
    przegrzewasz, bo wtedy rozszerzalność cieplna powoduje powstawanie naprężeń
    i wskutek tego mikropęknięcia w głowicy.
    Tyle w ramach wykładu.

> [...]
    > czy, ktory ma wyzsza granice wytrzymalosci czy plastycznosci, tylko o to
    > ktory material lepiej nadaje sie do danego zastosowania.

    O brawo, jaka odkrywcza teoria. A co to znaczy, że któryś materiał nadaje
    się lepiej do danego zastosowania?

    > Stopy alu nadaja sie bardziej niz zeliwo na glowice i koniec kropka.

    A dlaczego się nadają lepiej?

    > Jakby bylo inaczej, bysmy teraz mieli wszedzie zeliwne glwice, a jakos
    > jest odwrotnie.

    Bo alu się łatwiej obrabia, alu oddaje lepiej ciepło, alu jest lżejsze. Tyle
    zalet.

    > Glowica zeliwna jest bardziej wrazliwa na gwaltowne zmiany temp. niz alu,
    > a to chyba bylo twoim glownym argumentem w tamtym watku o lepszosci glowic
    > zeliwnych nad aluminiowymi :>

    Gdzie ty w silniku samochodowym będziesz miał gwałtowne zmiany temperatury?
    Głównym argumentem było odkształcanie się i pękanie DŁUGICH 6-cylindrowych
    głowic aluminiowych wskutek przegrzania silnika. To nie ma gwałtownej zmiany
    temperatury. To dochodzi do przekroczenia temperatury granicznej dla
    silnika, co powoduje krzywienie się głowicy aluminiowej.

> [...]
    > materialowej, a i jeszcze mega fachowcem od systemow nadzoru :P )
    > Czlowiek renesansu i dla kogo to on nie pracowal :>

    Specem od inżynierii materiałowej nie jestem, aczkolwiek jak trzeba to sobie
    w temacie poradzę. Automatykiem jestem z zawodu stąd moja znajomość różnego
    rodzaju zagadnień technicznych, a system nadzoru wdrażałem, bo temat był
    rozwojowy i miałem chęć, żeby się w to pobawić. Trochę lat w motoryzacji
    działam, a że jest to działanie bardzo aktywne - trochę się zdążyłem
    nauczyć. To "trochę" wystarcza, żeby nie dawać się wpuścić w maliny w
    dyskusjach na pewne tematy, bo mam je sam praktycznie przerobione. A do tego
    mógłbym Ci jeszcze dużo poopowiadać o zarządzaniu, NLP, psychologii
    pozytywnej i innych, bardziej humanistycznych rzeczach. Jak się człowiek
    chce rozwijać, to się będzie rozwijał całe życie.

    Jurand.

  • 129. Data: 2010-06-14 00:57:28
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    Jurand pisze:

    > Co to jest ta "pierwsza ręka"? ;) Konkrety, Karolku, konkrety. Twój
    > kolega rzeźbiarz-lakiernik?

    Rzezbiarzy to ty masz (jakies kamienie szlifierskie itp. :P)
    Jedz moze do tej fabryki toyoty dla ktorej niby robiles i zobacz jaki
    maja tam lakier :P

    > Nie, dzisiaj jest niedziela i mi się nie chciało ;) Ale spokojnie.

    Wczoraj byla sobota...
    Ale tak, jestem spokojny, ze nie pojedziesz.

    > Był już czas na dostosowywanie się. Widocznie go przegapiłeś.

    Ja? Alez skad, nie prowadze lakierni.
    Za to widac DuPont tez sie zagapil :P
    Ale to przeciez taka mala nie liczaca sie firma :>

    > Ahaha nie są dostępne. Skąd. Ciekawe, jak tymi niedostępnymi lakierami
    > Sikkens wykonuje szkolenia od c.a. 2-3 lat.

    Loo matko jeden sikkens musi zrobic te wszystkie lakiery dla calej
    motoryzacji swiata... monopolista jakis nam rosnie :>

    > To jest dupa, a nie konkret. Czyli dalej szczekasz.

    Ty szczekasz, ja czekam, az zdobedziesz podstawy do dyskusji na ten temat.
    Na razie ich nie masz.

    > Hau hau. Konkrety.

    To jest konkret.
    Boisz sie przepisac z wikipedii co to wytrzymalosc materialow?

    > Hau hau.

    Wychodzi zakompleksiony dresik, ktory musi kupic audi dla zmylki? :P

    > Nie, lubię auta i lubię sobie je sprawdzać na ile to tylko jest możliwe.
    > HAndel dla mnie to jest doskonała szkoła motoryzacji. Poza tym to fajne
    > zajęcie ;) A dla firm robię zlecenia różne nadal.

    Dobre, naprawde dobre to jest :P
    Jak bede musial zbierac puszki to tez bede mowil, ze nie musze tego
    robic, tylko to takie hobby, przy ktorym mozna wiele sie nauczyc o
    technologii ich wytwarzania :P

    > Zrobiło Ci się słabo? Wypij buerlecitin.

    Slabo to sie robi jak sie czyta te dyrdymaly, ktore tu uskuteczniasz.

> [...]
    > samochodach. Bynajmniej nie ze względu na ich wytrzymałość w takich
    > warunkach, w jakich pracują.Ale tego chyba Ci w zawodówce nie zdążyli

    Taa... mowisz tobie zdazyli wytlumaczyc.

    > Nie zakładaj się o to ;)

    A moze o DuPonta?

    > Oczywiście, że mogę podać.

    A podaj, to co podasz i tak ma sie nijak do wytrzymalosci jednej glowicy
    i drugiej :>

> [...]
    >
    > Na to nie raczyłeś odpowiedzieć, a rozmawialiśmy o konkretnych
    > samochodach - czyli BMW TDS i Audi 2.5 R5 TDI.

    Napisalem ci wiele razy, ale raczysz nie zauwaz, lub masz problemy z
    czytaniem.
    Szansy nie masz zadnej, ze ci glowica w TDSie peknie podczas normalnej
    eksploatacji.
    Jak bedziesz jezdzil bez wody to peknie i w TDSie i w TDI.

    > Największą wadą żeliwa, która spowodowała przejście na produkcję głowic
    > aluminiowych, jest jego duży ciężar właściwy

    Buu skucha, ciezar akurat jest malo wazny.

    >i niewielkie przewodnictwo
    > cieplne - silnik gorzej oddaje ciepło np. do chłodzących go kanałów
    > wodnych.

    A co to za soba pociaga?
    Jakbys wiedzial to bys wiedzial tez, ze zeliwne glowice sa gorsze i pod
    tym wzgledem mniej wytrzymale.

    > Zaletą żeliwa była natomiast jego mniejsza rozszerzalność
    > cieplna, co powodowało, że w przypadku przegrzania silnika mniejsza była
    > szansa na trwałe odkształcenie głowicy.

    Za to zeliwo chetniej peka i jest o wiele wieksza szansa na jej pekniecie.

> [...]
    > nie przegrzewasz, bo wtedy rozszerzalność cieplna powoduje powstawanie
    > naprężeń i wskutek tego mikropęknięcia w głowicy.

    Za to stopy alu nie pekaja tak chetnie jak zeliwo i w rezultacie
    narazenie na pekniecia jest mniejsze niz w przypadku zeliwa.

    > Tyle w ramach wykładu.

    Idz moze na jakas uczelnie wykladac... tylko z taka wiedza to chyba
    tylko Wyzsza Szkola Robienia Rogali.

    > O brawo, jaka odkrywcza teoria. A co to znaczy, że któryś materiał
    > nadaje się lepiej do danego zastosowania?

    Ja wiem, tlumaczyc betonowi nie mam juz sily.

    > A dlaczego się nadają lepiej?

    Juz napisalem.
    Wszystkie wiodace marki produkujace silniki podzielaja moje zdanie (a
    raczej ja podzielam ich, ale to juz nie wazne).

    > Bo alu się łatwiej obrabia, alu oddaje lepiej ciepło, alu jest lżejsze.
    > Tyle zalet.

    I wytrzymalsze od zeliwa w danych warunkach pracy.

> [...]
    > ma gwałtownej zmiany temperatury. To dochodzi do przekroczenia
    > temperatury granicznej dla silnika, co powoduje krzywienie się głowicy

    Ubzdurales sobie ze dlugie 6 cylindrowe glowice pekaja, a to gowno prawda.
    To sa jakies twoje chore wymysly i nie maja potwierdzenia w rzeczywistosci.
    Za to potwierdzenie w rzeczywistosci maja krotkie, zeliwne,
    jednocylindrowe glowice (takie jak lubisz i niby te co maja byc
    najwytrzymalsze), ktore pekaja nagminnie.

    > Specem od inżynierii materiałowej nie jestem,

    Ach nie jestes, juz myslalem.

    > aczkolwiek jak trzeba to
    > sobie w temacie poradzę.

    To na szczescie tylko twoje zdanie.

    >Automatykiem jestem z zawodu stąd moja
    > znajomość różnego rodzaju zagadnień technicznych,

    A ja po trochu elektronikiem, mechanikiem od budowy maszyn i aktualnie
    moze nie specem, ale liznalem co nieco inzynierii materialowej (nie to
    zebym sie probowal chwalic, tylko skoro piszesz kim jestes z zawodu to
    pomyslalem, ze tez zdradze).

    >a system nadzoru
    > wdrażałem, bo temat był rozwojowy i miałem chęć, żeby się w to pobawić.

    Nie no fajnie, ale moze zostan przy tym na czym sie znasz, a dobor
    materialow zostaw innym.

> [...]
    > - trochę się zdążyłem nauczyć. To "trochę" wystarcza, żeby nie dawać się
    > wpuścić w maliny w dyskusjach na pewne tematy, bo mam je sam praktycznie

    No ja tylko od dziecka, ale mlody jeszcze jestem wiec moze to nie tak
    dlugo...

    > A do tego mógłbym Ci jeszcze dużo poopowiadać o
    > zarządzaniu, NLP, psychologii pozytywnej i innych, bardziej
    > humanistycznych rzeczach. Jak się człowiek chce rozwijać, to się będzie
    > rozwijał całe życie.

    Fajnie, rozwijaj sie, ale nie badz moze samoukiem i skorzystaj z wiedzy
    innych.
    Jezeli nie na polibudzie to moze chociaz z jakiejs ksiazki?

    --
    Karolek

  • 130. Data: 2010-06-14 08:00:20
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    > Rzezbiarzy to ty masz (jakies kamienie szlifierskie itp. :P)
    > Jedz moze do tej fabryki toyoty dla ktorej niby robiles i zobacz jaki maja
    > tam lakier :P

    Tam nie mają lakieru do nadwozi, bo to fabryka z elementami zawieszenia.

    > Wczoraj byla sobota...
    > Ale tak, jestem spokojny, ze nie pojedziesz.

    No, jest możliwość, że zadzwonię.

    > Ja? Alez skad, nie prowadze lakierni.
    > Za to widac DuPont tez sie zagapil :P
    > Ale to przeciez taka mala nie liczaca sie firma :>

    Może się nie zagapił - zobaczymy.

    > Ty szczekasz, ja czekam, az zdobedziesz podstawy do dyskusji na ten temat.
    > Na razie ich nie masz.

    Szczekasz.

    > To jest konkret.

    Aha.

    > Boisz sie przepisac z wikipedii co to wytrzymalosc materialow?

    Nie, bo wiki w tym względzie niedużo pomaga.

    > Wychodzi zakompleksiony dresik, ktory musi kupic audi dla zmylki? :P

    Tak, jestem dresem. Typowym.

> [...]
    > tylko to takie hobby, przy ktorym mozna wiele sie nauczyc o technologii

    No jakbyś zbierał puszki na szeroką skalę - to mógłbyś na tym zarobić na coś
    lepszego, niż stary TDS.

    > Taa... mowisz tobie zdazyli wytlumaczyc.

    W dodatku masz problem ze zrozumieniem tekstu pisanego jak widać.

    > A podaj, to co podasz i tak ma sie nijak do wytrzymalosci jednej glowicy i
    > drugiej :>

    Ma się. Tylko, że masz na tyle ciasny umysł, że tego nie ogarniasz.

    > Napisalem ci wiele razy, ale raczysz nie zauwaz, lub masz problemy z
    > czytaniem.
    > Szansy nie masz zadnej, ze ci glowica w TDSie peknie podczas normalnej
    > eksploatacji.

    Być może nie pęknie głowica, tam może w międzyczasie pęknąć wiele innych
    rzeczy.

    > Jak bedziesz jezdzil bez wody to peknie i w TDSie i w TDI.

    I tutaj się bardzo mylisz - bo wcale nie trzeba jeździć bez wody, żeby w
    TDS-ie głowica pękała.

    > Buu skucha, ciezar akurat jest malo wazny.

    Nie mówimy tutaj o ważności, tylko o WADZIE, kretynku. Wadzie, która
    spodowowała ODEJŚCIE od produkcji głowic żeliwnych.

    > A co to za soba pociaga?
    > Jakbys wiedzial to bys wiedzial tez, ze zeliwne glowice sa gorsze i pod
    > tym wzgledem mniej wytrzymale.

    To, że coś gorzej przewodzi ciepło, nie oznacza, że bardziej się przy tym
    odkształca.

    > Za to zeliwo chetniej peka i jest o wiele wieksza szansa na jej pekniecie.

    Znowu pieprzysz od rzeczy. W jakiej sytuacji chętniej pęka? Jak w niego
    walisz młotkiem?

    > Za to stopy alu nie pekaja tak chetnie jak zeliwo i w rezultacie narazenie
    > na pekniecia jest mniejsze niz w przypadku zeliwa.

    Nie, te wszystkie pęknięcia długich głowic alu 6 cylindrowych to są zwidy
    posiadaczy takich pojazdów. Normalnie Karolek napisał, że nie pękają, to nie
    pękają.

    > Ja wiem, tlumaczyc betonowi nie mam juz sily.

    Nie wiesz, bo LEPSZE zastosowaie może oznaczać niższe koszty produkcji,
    łatwiejszą obróbkę, łatwiejsze naprawy, itp.

    > Juz napisalem.
    > Wszystkie wiodace marki produkujace silniki podzielaja moje zdanie (a
    > raczej ja podzielam ich, ale to juz nie wazne).

    Na pewno wszyscy producenci kierowali się przy wdrażaniu głowic aluminiowych
    tym, że rzadziej niż żeliwne pękają. Taak, to był najpoważniejszy argument.
    ROTFL ;)

    > I wytrzymalsze od zeliwa w danych warunkach pracy.

    W TDS-ach wykracza poza te "dane" warunki pracy.

> [...]
    > jednocylindrowe glowice (takie jak lubisz i niby te co maja byc
    > najwytrzymalsze), ktore pekaja nagminnie.

    Nie, debilku, nie ubzdurałem sobie. Problem długich głowic aluminiowych od
    lat spędza sen z powiek właścicielom chociażby takich aut jak Nissan Patrol
    2.8 TD. Ponieważ jesteś debilem, to nie zauważyłeś, że nie tylko TDS ma
    takie głowice, o jakich piszę. Dziwnym trafem w obu tych silnikach ta
    głowica zachowuje się dokładnie tak samo, jeśli dojdzie do przegrzania -
    zaczyna się krzywić i pękać. Jej naprawa raz, że jest trudna, dwa - jest
    dużo bardziej kosztowna, niż głowic żeliwnych, które - o dziwo - praktycznie
    w ogóle po TAKIM SAMYM przegrzaniu nie mają pęknięć. Nawet 5-cylindrowe (też
    długie) w Audi 2.5 TDI. Ale ponieważ jesteś debilem, dalej się będziesz
    upierał, że Ty wiesz lepiej - to wejdź sobie na forum rajdy4x4.pl, tam
    gości, którym odjechała do nieba głowica Patrola jest od groma i tam możesz
    swoje rewelacje im przedstawiać - na pewno będą Cię bardzo kochać za to ;)

    > Ach nie jestes, juz myslalem.

    Nie żartuj - myślałeś?

    > To na szczescie tylko twoje zdanie.

    Nie tylko moje, ale nic Ci do tego ;)

> [...]
    > moze nie specem, ale liznalem co nieco inzynierii materialowej (nie to
    > zebym sie probowal chwalic, tylko skoro piszesz kim jestes z zawodu to

    To jeszcze musisz sobie tą wiedzę poukładać i skonfrontować wszystko z czymś
    takim, co się nazywa EKONOMIA produkcji. Możesz dojść do ciekawych wniosków.

    > Nie no fajnie, ale moze zostan przy tym na czym sie znasz, a dobor
    > materialow zostaw innym.

    Ja nie dobieram materiałów do produkcji głowic. Za daleko pojechałeś.

    > No ja tylko od dziecka, ale mlody jeszcze jestem wiec moze to nie tak
    > dlugo...

    To, że młody jesteś, to wyziera z każdego posta....

    > Fajnie, rozwijaj sie, ale nie badz moze samoukiem i skorzystaj z wiedzy
    > innych.
    > Jezeli nie na polibudzie to moze chociaz z jakiejs ksiazki?

    Haha akurat jest takich kilka zagadnień, w których jeśli nie będziesz sam
    czegoś dotykał i sam się na własnych błędach uczył - to najlepsza książka Ci
    nic nie wytłumaczy ;) No ale to wszystko jeszcze przed Tobą.

    Jurand.