  • 471. Data: 2024-05-16 17:05:10
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Jakoś tak samochody mają coraz większe i się mieszczą, a uliczki
    > przecież nie urosły.

    Uliczki nie urosły, zostały zamknięte dla ruchu. Kiedyś fiaciki
    i skuterki wciskały się wszędzie.

    > PPS. kolejny szok był w latach 70-tych, jak Arabowie przykręcili
    > kurek z ropą ...

    O tych latach siedemdziesiątych przecież mówimy. Włoska reakcja na
    podwyżki i brak benzyny była taka, że zaczęli tam jeździc na gazie.
    Instalacja LPG w wydaniu południowym wyglądała tak, że na dachu
    pięcsetki leżała 11-kilogramowa butla od kchenki, przytroczona do
    bagażnika starym paskiem od spodni. Gaz leciał sobie gumową rura
    przeprowadzoną przez lekko uchyloną tylną klapę. Jak wyglądało samo
    zasilanie silnika gazem, tego nie widziałem. Nie tylko Polacy mają
    fajne pomysły.

    --
    Jarek

  • 472. Data: 2024-05-16 17:08:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale teraz:
    > -prąd drogi ... nadal na prądzie taniej?
    > -przy predkosci ok 120km/h, hybryda dużo głośniesza?

    Albo 140 km/h na autostradzie. Nie żebym to dokładnie liczył (może
    kiedyś), ale przejazd elektryka autostradą może trwać dłużej niż
    zwykłą drogą. Zużycie energii przy większych prędkościach rośnie
    (po spalaniu benzyny też to widać), trzeba częściej ładować i swoje
    odstać. A jak się turla wolniej, zajedzie dalej i stać nie musi.

    --
    Jarek

  • 473. Data: 2024-05-16 17:22:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 May 2024 17:08:02 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Albo 140 km/h na autostradzie.

    140 się elektrykiem nie jeździ, bo za dużo prądu spala :-)

> [...]
    > (po spalaniu benzyny też to widać), trzeba częściej ładować i swoje
    > odstać. A jak się turla wolniej, zajedzie dalej i stać nie musi.

    Jest takie ryzyko.
    Ale mój diesel jakos nie chce istotnie więcej spalić na autostradzie.
    Moze dlatego, ze na "zwyklej drodze" przyspieszam ponad miarę.

    A, potrafi spalic dużo mniej, ale to na trasie Wrocław-Oława,
    gdzie wioska za wioską, i przedkość 50-60 ... no nie, tak do Chorwacji
    to ja nie chcę :-)

    J.

  • 474. Data: 2024-05-16 17:33:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 May 2024 17:05:10 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Uliczki nie urosły, zostały zamknięte dla ruchu. Kiedyś fiaciki
    > i skuterki wciskały się wszędzie.

    No proszę, jak można sobie poradzic :-)

    > O tych latach siedemdziesiątych przecież mówimy. Włoska reakcja na

    No ale jak widać Włosi małolitrażowe samochody mieli znacznie
    wcześniej.
    Natomiast ... chodzi mi po głowie jakies zdanie/wypowiedź,
    ja to z licencją na F126 trafilismy w zapotrzebowanie na oszczędne
    samochody na całym swiecie, i mamy znakomite perspektywy eksportowe
    ... szkoda tylko, ze to był wyrób samochodopodobny :-)

> [...]
    > przeprowadzoną przez lekko uchyloną tylną klapę. Jak wyglądało samo
    > zasilanie silnika gazem, tego nie widziałem. Nie tylko Polacy mają

    Nie wiem jak sobie radzili, fakt, ze przodujące firmy w osprzęcie LPG
    to włoskie i holenderskie.

    No ale przecież tak po garażowemu to się tego nie zrobi.
    Chyba że ... zwykły reduktor cisnienia do kuchenki daje naprawde
    minimalne cisnienie, a moze nawet da sie go wyregulować na ujemne,
    i silnik wyssie sobie ile potrzebuje ...

    A sam LPG skąd? Przecież to produkt uboczny z destylacji ropy.
    Nie ma ropy, to nie ma i LPG.
    No chyba, ze we włoskim klimacie jest/był nadmiar LPG na rynku ... i w
    dodatku nie miał dużego podatku.

    J.

  • 475. Data: 2024-05-16 18:46:07
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Nie mam zbyt wielu "przyzwyczajeń samochodowych". A tych, które dotyczą
    > mnie i mego jestestwa -- nie chcę zmieniać.

    Więc skieruj rurę wydechową do wnętrza swojej kabiny a nie na innych.

  • 476. Data: 2024-05-16 18:59:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Nie wiem jak sobie radzili, fakt, ze przodujące firmy w osprzęcie
    > LPG to włoskie i holenderskie.
    >
    > No ale przecież tak po garażowemu to się tego nie zrobi.

    A właśnie że zrobi. Podczas kolejnego kryzysu, już tego krajowego,
    kiedy benzyna była na kartki, znajomy "robił gaz" w maluchach.
    Turystyczna butla była w komorze silnika. Na wiele nie starczała,
    ale zasięg się zwiększał. Jeździł często z Warszawy do Katowic i miał
    dokładnie wyliczone gdzie ile czego spali.

    > A sam LPG skąd? Przecież to produkt uboczny z destylacji ropy.
    > Nie ma ropy, to nie ma i LPG.
    > No chyba, ze we włoskim klimacie jest/był nadmiar LPG na rynku ...
    > i w dodatku nie miał dużego podatku.

    Agip (tak się wtedy ich cepeen nazywał) musiał destylować. Włosi
    lubią gotować na drewnie, więc pewnie sporo zostawało.

    --
    Jarek

  • 477. Data: 2024-05-16 19:02:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > 140 się elektrykiem nie jeździ, bo za dużo prądu spala :-)

    Zauażyłem tej zimy, kiedy na kila dni temperatura spadła poniżej
    punktu przyzwoitości, że z warszawskich ulic wymiotło większość
    ekeltryków. A zwykle sporo ich. Kierowców rzuciło do innych środków
    transportu. Podejrzewam, że nie do autobusów. Ale już na autostradzie
    kawałek od granic miasta mało ich. Za to jak już któryś jedzie, to
    zapiehdala powyżej dopuszczalnej.

> [...]
    > Moze dlatego, ze na "zwyklej drodze" przyspieszam ponad miarę.
    >
    > A, potrafi spalic dużo mniej, ale to na trasie Wrocław-Oława, gdzie

    A powinien więcej, bo się zwalnia i przyspiesza.

    > no nie, tak do Chorwacji to ja nie chcę :-)

    Tak to nie, ale 90-100 może być ok. Z Wiednia do Zagrzebia autostrdą
    przez Graz i Maribor jest tylko trochę szybciej niż drogami krajowymi
    przez Styrię i madmurskie wsie i miasteczka. A w sezonie może i wolniej,
    choć raczej nie sprawdzam. Tyle że z ładowarkami może być słabo po drodze.

    --
    Jarek

  • 478. Data: 2024-05-16 19:14:04
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Usenet to jakaś grupa wsparcia, czy inna poradnia, że mam opowiadć
    > o swoim życiu i prosić o wybranie środka transportu odpowiedniego
    > dla mnie?

    Pisałeś o tym to widać chcesz podyskutować.

    Z potencjalnie innych może być autobus. Jeździłem tak ze
    > trzy lata ostatnio -- i było dobrze. Ale mam nowe biuro, tu autobus
    > nie wchodzi w grę, za to samochodem jest OK. Twizy nie jest OK. >
    >
    > https://skuterymotocykle.pl/barton-quatro

    > Europie.

    Poszukaj sobie jak się nazywa rower w różnych krajach.

    > 126p nie jest mikrosamochodem.

    Mówiłem, mniejszy 126p.

    > Czyli nie taki. Nazwę skuter wolę,
    > bo krótsza.

    > Nie ma miejsca na piaggio z pierdzącymi dwusuwami. Elektryczne wersje
    > mogłyby powtórzyć popularność tamtych skuterów. Renault robi coś w wym
    > kierunku, przeczytałem obok.

    Ale skuterów?!

    > Kto chce.

    Ci co jeżdżą.

  • 479. Data: 2024-05-16 19:44:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    io pisze:

    > Pisałeś o tym to widać chcesz podyskutować.

    Nawet jeśli chciałem, to mi przeszło.

    > Mówiłem, mniejszy 126p.

    Pan Piotrek skończył biologię i ma metr sześćdziesiąt wzrostu.
    Mikrobiolog.

    > Ale skuterów?!

    Tak.

    > Ci co jeżdżą.

    To nie było pytanie.

    --
    Jarek

  • 480. Data: 2024-05-16 20:29:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 May 2024 19:02:50 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > ekeltryków. A zwykle sporo ich. Kierowców rzuciło do innych środków
    > transportu. Podejrzewam, że nie do autobusów.

    Troche dziwne. Na miejski dojazd to raczej nie przeszkoda.
    Może inna była przyczyna? Np ferie w szkołach?

    > Ale już na autostradzie
    > kawałek od granic miasta mało ich. Za to jak już któryś jedzie, to
    > zapiehdala powyżej dopuszczalnej.

    No ale pod Warszawą to masz ciągle duzo lokalnych. Ich zasięg nie
    interesuje.

    Za to w dłuższej trasie, to masz racje - zap* i długo ładujesz,
    albo jedziesz powoli i krótko ładujesz.
    I kierowcy elektryków o tym wiedzą :-)

    > A powinien więcej, bo się zwalnia i przyspiesza.

    Praktycznie sie nie przyspiesza, bo ruch duzy - jak uda mi sie dwa
    razy kogos wyprzedzic, to juz swięto. Wiec wszyscy jadą tak szybko,
    jak ten na początku kolumny :-(

    > Tak to nie, ale 90-100 może być ok. Z Wiednia do Zagrzebia autostrdą
    > przez Graz i Maribor jest tylko trochę szybciej niż drogami krajowymi
    > przez Styrię i madmurskie wsie i miasteczka. A w sezonie może i wolniej,

    Ja bym tak nie chciał. Ale godzina ładowania może by mnie przekonała
    :-)

    szczegolnie, ze 80-90 to można spokojnie jechać między cięzarówkami na
    prawym pasie, ale to duza strata czasu na trasie 1000km.

    Troche szybciej zmusza juz do slalomu, i naraza na błyskanie z tyłu.
    Mnie sie u nas najlepiej jedzie 140+, praktycznie nie zjezdzam z
    lewego pasa, tylko czasem zwalniam.
    No ale w innych krajach to za drogo może wyjsc :-)

    Przy większym ruchu nawet te przepisowe 130 trudno utrzymać, i fajnie
    by było, żeby auto sobie radziło z predkosciami 120-130.

    Najfajniej jednak u Niemców ... o ile korków dużych nie ma :-)

    J.