  • 21. Data: 2011-07-13 10:11:23
    Temat: Re: Dlaczego R6 to AA?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-13 10:40, Artur M. Piwko pisze:
    > In the darkest hour on Wed, 13 Jul 2011 07:58:51 +0200,
    > Adam<a...@p...onet.pl> screamed:

    > I R6 można nazwać baterią (1. <<źródło prądu elektrycznego używane np. w
    > latarkach>>)

    Nigdzie tu nie ma, że chodzi o pojedyncze ogniwo.
    Do niedawna prawie wszystkie latarki korzystały z _baterii_ 3R14.
    Aktualnie może to być przykładowo bateria, na którą _składają_się_ 3
    osobne ogniwa R3.

    i 6F22 (2. <<zespół takich źródeł połączonych w jeden układ w
    > celu zwiększenia mocy>>). (http://sjp.pwn.pl/szukaj/bateria)

    W pozostałych definicjach cały czas masz zbiór/zespół/oddział.
    Nigdy pojedyncza rzecz.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 22. Data: 2011-07-13 10:15:49
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-13 12:11, Adam pisze:

    Jeszcze jedno:

> [...]
    > osobne ogniwa R3.
    >
    > i 6F22 (2. <<zespół takich źródeł połączonych w jeden układ w

    Tu jest pewne nieporozumienie z Twojej strony: w bateriach typu 3R14,
    6F22, 6F25 itp. ogniwa łączy się celem zwiększenia napięcia, a nie mocy.
    Oczywiście w zgodzie z prawem Ohma moc też się zwiększa, ale w
    elektrotechnice celem zwiększenia mocy ogniwa łączy się równolegle a nie
    szeregowo.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 23. Data: 2011-07-13 10:43:43
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Artur Miller <b...@m...com> napisał(a):

    > komp w punto 2 podaje własnie w taki sposób. ile km przejedziesz na 1l
    > paliwa ... ale do hamerykańskiego mu daleko :)

    Podejrzewam, że tak pokazuje w egzemplarzach punto, gdzie dzieci przypadkowo
    naciskały guziczki kompa a nierozgarnięty kierowca nie potrafi przywrócić
    wskazań w postaci l / 100km

  • 24. Data: 2011-07-13 11:18:58
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    A może ktoś wie dlaczego AA i AAA. Skąd takie skróty? Kiedys szukałem
    ale nie znalazłem wyjaśnienia

  • 25. Data: 2011-07-13 11:51:30
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.07.2011 12:11, Adam pisze:

> [...]
    >
    > i 6F22 (2. <<zespół takich źródeł połączonych w jeden układ w
    >>

    > W pozostałych definicjach cały czas masz zbiór/zespół/oddział.

    Imo lepiej przyjąć, że bateria to "urządzenie zasilające" złożone z
    ogniw (w szczególności jednego).

    Rozróżnienie na ogniwo ma IMO sens tylko wtedy gdy jego "pojedynczość"
    ma znaczenie - chyba głównie przy ładowaniu/balansowaniu.

    Przy zasilaniu to, czy użyjemy baterię 3 NiMH, czy ogniwo 1 LiIon ma
    często niewielkie znaczenie. A już w ogóle gdy mamy sytuację pracy na 1
    lub 2 ogniwach AA - raz pracujemy na ogniwie a raz na baterii.
    Michoo

  • 26. Data: 2011-07-13 11:52:33
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F napisał:
    > LR to chyba chlorowo-cynkowe, Leclanche'go znaczy sie ? Alkalicznych nie
    > kupujesz ?

    R6 to te zwykłe baterie cynkowe a LR6, to alkaliczne. Przynajmniej
    według naszych standardów z czasów PRL. Gdyby były oznaczone "SR", to by
    były srebrowe a "MR" rtęciowe. Takie oznaczenia obowiązywały zarówno dla
    paluszków jak i guzikowych.
    Z instrukcji obsługi lampy błyskowej wyczytałem, że są jeszcze baterie
    litowe FR6 o rozmiarze AA (w takim razie muszą mieć 1,5V) ale na oczy
    ich nie widziałem. Zwykłe cynkowe R6 określają w tym samym dokumencie
    jako ZR6.
    Poza tym w temacie wątku - jeszcze nie słyszałem, żeby ktokolwiek w
    sklepie pytał o "ogniwo". Zawsze słychać "bateria" lub "bateryjka" - bez
    względu na to, czy składa się z pojedynczego ogniwa, czy z zespołu ogniw
    w postaci baterii. Taki już jest język potoczny i nie warto kruszyć
    kopii o byle drobiazgi o ile nie wprowadzają ryzyka błędu. Ważne, żeby
    nie mylić akumulatorków z bateriami/ogniwami jednorazowymi.
    Maciek

  • 27. Data: 2011-07-13 12:53:17
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.07.2011 10:38, schrieb Piotr Gałka:

    > Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    > wiadomości news:98511eFt4uU1@mid.uni-berlin.de...

    > Zgłupłem zupełnie. Przecież on właśnie to napisał.

    Idę do klopa i będę zwracał (obiad był taki średni). Jak wrócę, to
    zwrócę też honor. Fucktycznie tak napisał i ma rację (ja też ;-))

    Waldek

  • 28. Data: 2011-07-13 12:54:47
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.07.2011 09:51, schrieb Adam:

    > Słownik wyrazów obcych nie jest tu do niczego potrzebny. Słowo "bateria"
    > w jęz. polskim jest używane od paruset lat.
    >
    > Bateria oznacza zespół - w elektrotechnice zespół ogniw, w chemii zespół
    > choćby retort, w hydraulice zespół zaworów, w wojskowości zespół luf do
    > strzelania ;)

    A w knajpie butelek lub szklanek/kieliszków ;-)

    Waldek

  • 29. Data: 2011-07-13 13:05:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek" napisał w
    Użytkownik J.F napisał:

> [...]
    >według naszych standardów z czasów PRL. Gdyby były oznaczone "SR", to
    >by były srebrowe a "MR" rtęciowe. Takie oznaczenia obowiązywały

    W czasach PRL mielismy alkaliczne ? Chyba "zaden krajowy producent
    ..."

    Faktycznie, zle napisalem, LR to alkaliczne, ale to okreslenie szerzej
    znane.

> [...]
    >baterie litowe FR6 o rozmiarze AA (w takim razie muszą mieć 1,5V) ale
    >na oczy ich nie widziałem. Zwykłe cynkowe R6 określają w tym samym

    http://en.wikipedia.org/wiki/LR6

    Z tymi litowymi to chyba czysta strata - bardziej by sie oplacalo
    zrobic 3V.
    No i zrobili - CR-V3, RCR-V3.
    Dobrze ze nie bylo bateryjek 2R6, bo by sie purysci jezykowi zabili
    :-)

> [...]
    >zespołu ogniw w postaci baterii. Taki już jest język potoczny i nie
    >warto kruszyć kopii o byle drobiazgi o ile nie wprowadzają ryzyka

    Minie jedno pokolenie i wszyscy beda jezdzic samochodami "w kombi i w
    dizlu" :-)

    >Ważne, żeby nie mylić akumulatorków z bateriami/ogniwami
    >jednorazowymi.

    Ale to chyba tylko w sklepie, no i w ladowarce ?

    i znow technika namieszala, jak wypuscila "akumulatory alkaliczne
    1.5V".

    J.

  • 30. Data: 2011-07-13 13:08:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości

> [...]

    > Zatem nagminny błąd polega zupełnie na czym innym:
    > nazywanie ogniw nieodwracalnych - "bateryjkami", "bateriami".

    A w samochodzie, w telefonie, w aparacie to co macie cwaniaczki ? :-)

    J.