  • 61. Data: 2011-07-14 01:48:53
    Temat: Re: Dlaczego R6 to AA?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Radzikowski napisał:

    > zdołałem się nauczyć tyle, że poniżej 75F jest mi za zimno
    > a powyżej 80F zaczyna być za ciepło.

    To ja mam zdecydowanie szerszy zakres tolerowanych temperatur.

    > Ale i hamerykancom też chyba trudno zrozumieć skąd się wzięły
    > Farenheity, bo wymyślają historyjki o gorączce Pani Farenheit
    > i jak to Pan Farenheit wystawiwszy nosa przez okno stwierdził
    > że zimniej to za cholerę nie będzie :)

    Wyznaczenie stu stopni, to jeszcze może być OK -- uznanie temperatury
    ludzkiego ciała za wzorzec, to jest jakiś pomysł. A to, że Fahrenheitowi
    trafiła się gorąca kobita, można uznać za wypadek przy pracy w czasie
    skalowania pierwszego termometru. Ale żeby za zero przyjąć najniższą
    temeraturę, jaka trafiła się którejś konkretnej zimy w Gdańsku, to jak
    z Monthy Pythona. Trudno sobie wyobrazić mniej praktyczny wzorzec.
    Zwłaszcza, że to jest akurat tyle, ile ma lód posypany solą.

    --
    Jarek

  • 62. Data: 2011-07-14 02:01:58
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 07/12/2011 05:54 PM, Adam wrote:
    > Jeszcze trochę, i zużycie paliwa w samochodach będzie się podawać na
    > odwrót: ile na 100 uncjach (wagowo) paliwa przejedziemy sążni ;)
    > Chociaż podobnie podaje się w hameryce ;)

    Oba systemy podawania zużycia paliwa mają swoje zalety i wady.
    Abstrahując od faktycznych powodów tego że w Europie powszechniejszy
    jest system objętość/odległość, a w usiech odległość/objętość, ta
    różnica dość dobrze oddaje (historyczną) różnicę w kosztach paliwa.

    Jeżdżącemu skrzydlatym Cadillakiem Johnemu wystarczyło wiedzieć że po
    zatankowaniu 20 galonów benzyny za 100 mil będzie musiał szukać kolejnej
    stacji.
    Z kolei panu Janowi Kowalskiemu wybierającemu się Polskim Fiatem 126p w
    podróż do cioci mieszkającej 120km od niego bardziej była przydatna
    wiedza że będzie musiał wysupłać pieniądze na zatankowanie 16 litrów paliwa.

    pzdr.
    j.

  • 63. Data: 2011-07-14 02:19:39
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 07/13/2011 09:48 PM, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To ja mam zdecydowanie szerszy zakres tolerowanych temperatur.

    Tolerować to toleruję większy zakres. Ale taki mi najczęściej odpowiada.

    > Wyznaczenie stu stopni, to jeszcze może być OK -- uznanie temperatury
    > ludzkiego ciała za wzorzec, to jest jakiś pomysł. A to, że Fahrenheitowi
    > trafiła się gorąca kobita, można uznać za wypadek przy pracy w czasie

    Tylko żeby to nie była normalna temperatura. 100F to prawie 37.8, a to
    już można podciągnąć pod gorączkę (Pani Farenheit miała mieć
    przeziębienie i leżeć rozłożona w łóżku).

> [...]
    > z Monthy Pythona. Trudno sobie wyobrazić mniej praktyczny wzorzec.
    > Zwłaszcza, że to jest akurat tyle, ile ma lód posypany solą.

    Jedynym w miarę życiowym założeniem skali Farenheita jest to, że różnica
    pomiędzy punktami zamarzania i wrzenia wody to ok. 180 stopni (Pan
    Sierżant z dowcipów o studium wojskowym na politechnice miałby lżejsze
    życie w hameryce), ale reszta jest zupełnie abstrakcyjna. Jeśli wierzyć
    wikipedii, zero zostało skalibrowane jako punkt topnienia roztworu
    chlorku amonu, a 100 jako temperatura ciała ... konia. Tyle jeśli chodzi
    o logikę w skali Farenheita.
    Jak to mawiają niektórzy, tego nie da się zrozumieć, to trzeba pokochać.

    pzdr.
    j.

  • 64. Data: 2011-07-14 07:26:03
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 13 Jul 2011 12:11:23 +0200,
    Adam <a...@p...onet.pl> screamed:

    > Nigdzie tu nie ma, że chodzi o pojedyncze ogniwo.
    > Do niedawna prawie wszystkie latarki korzystały z _baterii_ 3R14.
    > Aktualnie może to być przykładowo bateria, na którą _składają_się_ 3
    > osobne ogniwa R3.

    3R14 to i bateria wg definicji 1 i bateria (ogniw) wg definicji 2.

    Wszystkie definicje są odrębne.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:236B ]
    [ 09:25:02 user up 12863 days, 21:20, 1 user, load average: 0.99, 0.81, 0.01 ]

    A plumber's idea of Cleopatra. -- W. C. Fields talking about Mae West

  • 65. Data: 2011-07-14 07:27:36
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 13 Jul 2011 12:15:49 +0200,
    Adam <a...@p...onet.pl> screamed:

    > Tu jest pewne nieporozumienie z Twojej strony: w bateriach typu 3R14,
    > 6F22, 6F25 itp. ogniwa łączy się celem zwiększenia napięcia, a nie mocy.
    > Oczywiście w zgodzie z prawem Ohma moc też się zwiększa, ale w
    > elektrotechnice celem zwiększenia mocy ogniwa łączy się równolegle a nie
    > szeregowo.

    SJP to nie słownik języka polskiego elektroników polskich.
    Definicje muszą być w miarę ścisłe i klarowne. Co do łączenia, czasem
    nawet łączy się szeregowo-równolegle.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:237B ]
    [ 09:26:34 user up 12863 days, 21:21, 1 user, load average: 0.99, 0.81, 0.01 ]

    Where there is no patrol car, there is no speed limit. -- Peter Beckmann

  • 66. Data: 2011-07-14 07:48:04
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 13 Jul 2011 15:05:08 +0200,
    J.F <j...@p...onet.pl> screamed:

    > Minie jedno pokolenie i wszyscy beda jezdzic samochodami "w kombi i w
    > dizlu" :-)

    Coś jak obecnie "ubiera kurtki" i "ubiera buty"... :-)

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:237B ]
    [ 09:47:22 user up 12863 days, 21:42, 1 user, load average: 0.99, 0.81, 0.01 ]

    Money is something you have to make in case you don't die. -- Max Asnas

  • 67. Data: 2011-07-14 08:09:50
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Natomiast na codzień prowadzę prywatną kampanię na rzecz metrycyzacji
    > Ameryki i posługuję się celsjuszami:)

    momencik, momencik...
    spróbuj z kelwinami... wtedy będziesz bardziej metryczny
    no i powinno pójść łatwiej, bo łatwiej wymówić...
    ;-)

  • 68. Data: 2011-07-14 11:36:13
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Thu, 14 Jul 2011 00:22:41 +0200, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Potem cie jeszcze tatus nauczy ze woda wrze w 212F i papier zapala w
    > 459 i juz mozesz brylowac.

    Według klasyka - 451 ;-)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/451_stopni_Fahrenheita_
    (utwór)