  • 11. Data: 2013-06-23 00:38:59
    Temat: Re: Decyzja zapadła...(mikrokontrolery ST)
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-23 00:09, Marek Borowski pisze:

    > Chociazby takie ze MikroC to caly pakiet a gcc to czysty kompilator ?
    >

    > Pozdrawiam
    >
    > Marek
    >
    > BTW: Wiem ze mozna Eclipse + gcc + OpenOCD skonfigurowac -tez mam, ale
    > biorac pod uwage czulosc na detale w/w rozwiazania wole miec komercyjne
    > srodowisko i skupiac sie na projekcie a nie srodowisku developerskim.

    Ale masz wiele gotowych środowisk z gcc za grosze. Na przykład dla NXP
    kupując za 90 zł płytkę uruchomieniową LPCXpresso (zawierającą
    programator JTAG) masz gotowe środowisko. Są też darmowe jak CoIDE (Coocox).
    Oparte są na dobrym, ciągle rozwijanym kompilatorze, do którego są
    dostarczane sterowniki CMSIS (dla Cortexów).

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2013-06-23 01:32:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Oparte są na dobrym, ciągle rozwijanym kompilatorze, do którego są
    > dostarczane sterowniki CMSIS (dla Cortexów).

    No i dobrze. Jak będę chciał NXP , to wtedy pewnie skorzystam.
    Ja akurat lubię kompilatory Mikroelektroniki, bo są wygodne, proste,
    mają sporo przydatnych bibliotek. Niekłopotliwe są.
    A ja nie bardzo mam czas i chęć na "dłubaninę", generalnie spieszy mi się :)

    Nikogo nie namawiam, kwestia gustu.

    A, że akurat mam takie wrażenie że STM są rodziną bardzo popularną,
    dlatego postanowiłem trochę je wykorzystać, przy okazji mając ten plus,
    że w MikroC są.

  • 13. Data: 2013-06-23 02:15:16
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-23 01:32, sundayman pisze:

    > No i dobrze. Jak będę chciał NXP , to wtedy pewnie skorzystam.

    Sterowniki CMSIS są na wszystkie Cortexy, w też STM. Są po to żeby
    uniezależnić obsługę peryferiów w programie od producenta procka.
    O NXP wspomniałem w kontekście zestawu i środowiska LCPXpresso.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 14. Data: 2013-06-24 10:52:50
    Od: shg <s...@g...com>

    W dniu piątek, 21 czerwca 2013 18:26:54 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:
    > Bo nie znam ST zupełnie - więc żeby nie być uwiązanym do jednej firmy,
    > no i z tego co widzę, to to chyba niezły produkt jest, ten STM.

    Poczytaj erraty i dokumentację zanim zaczniesz cokolwiek projektować.
    Niestety te uC nie są pozbawione wad i niespodzianek i to czasem dość poważnych.
    Zwróć uwagę na remapowanie peryferiów, może być np. tak, że nie da się używać
    jednocześnie remapowanego I2C2 i SPI2 (i nie dlatego, że współdzielą piny), jest parę
    błędów w krzemie. Do tego jakiś glitche na ADC itp.
    Jeżeli chodiz o komunikację to taka niemiła niespodzianka - w F103 (chyba) bufor CAN
    i USB jest współdzielony, nie można używać obu peryferiów jednocześnie.
    I2C jest poza tym bardzo upierdliwe.

    Nie wiem jak w tym MikroC, ale do gcc w internetach proponują toolchain Code
    Sourcery, standardowa biblioteka C (newlib) jest tam tragiczna jeżeli chodzi o
    rozmiar kodu, wygląda jakby była kompilowana z -O3 i dodatkowymi "przyśpieszaczami",
    w niektórych funkcjach (podstawowych, typu memcpy, strlen) pętle porozwijane są na 16
    iteracji, operacje na floatach też jakoś dziwnie spuchnięte. Od jakiegoś czasu noszę
    się z zamiarem przekompilowania tego z -Os i wyłączonymi turbo optymalizacjami, chyba
    że ktoś zna jakąś zastępczą bibliotekę.

  • 15. Data: 2013-06-24 16:20:50
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Poczytaj erraty i dokumentację zanim zaczniesz cokolwiek projektować.

    ech, wy to potraficie każdą przyjemność popsuć...

    no dobra, poczytam :)

  • 16. Data: 2013-06-24 17:00:54
    Od: brak <c...@g...com>

    On Monday, June 24, 2013 10:52:50 AM UTC+2, shg wrote:

    > Poczytaj erraty i dokumentację zanim zaczniesz cokolwiek projektować.
    Od tego nalezy zawsze rozpoczac prace.

> [...]
    się z zamiarem przekompilowania tego z -Os i wyłączonymi turbo optymalizacjami, chyba

    Czas najwyzszy zapoznac sie z RTOS-ami, np.
    eCos -> http://ecos.sourceware.org/
    (system jest "wysoce" konfigurowalny i aby uzyc funkcji printf nie trzeba
    linkowac calej biblioteki newlib)
    ChibiOS -> http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.php
    itd.

  • 17. Data: 2013-06-24 17:33:46
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-24 17:00, brak pisze:

> [...]
    > eCos -> http://ecos.sourceware.org/
    > (system jest "wysoce" konfigurowalny i aby uzyc funkcji printf nie trzeba

    Jest jeszcze FreeRTOS i CooCox. Oba są dostępne w wersji darmowej, która
    nie wymusza licencji GPL na aplikację.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2013-06-24 19:12:15
    Od: shg <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 24 czerwca 2013 17:00:54 UTC+2 użytkownik brak napisał:

> [...]
    > eCos -> http://ecos.sourceware.org/
    > (system jest "wysoce" konfigurowalny i aby uzyc funkcji printf nie trzeba

    Ale co ma system operacyjny do standardowej biblioteki C?
    printf() to akurat najmniejszy problem. Potrzebuję małe funkcje standardowe
    (string.h, stdlib.h itd.). Te nie są w tych OS-ach zrobione na nowo, ani w tych,
    które proponuje Mario. Wszędzie sugerują linkowanie z newlib.
    Całej biblioteki się nigdy nie linkuje (to ma chyba ze 2 MB). Pisanie czegoś na
    klocki z 64 kB flasha na pokładzie z taką "tłustą" biblioteką jest lekkim
    nieporozumieniem, bo więcej miejsca zajmują banalne funkcje z bibliotek niż mój kod.
    Gdybym te funkcje napisał sam i to nawet w C (co zresztą w niektórych przypadkach
    zrobiłem), to robią się dużo mniejsze, ale zwyczajnie nie chce mi się, za dużo czasu
    trzeba by na to poświęcić.
    OS niczego w tej kwestii nie rozwiązuje.

  • 19. Data: 2013-06-24 22:29:45
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Czas najwyzszy zapoznac sie z RTOS-ami, np.

    Na razie na tym poziomie mi to niepotrzebne.
    Jak potrzebowałem coś, na czym można zapodać androida, to są fajnie
    różne gotowce w postaci np. Samsunga S3C2440 (starawe już), itp ARM9.

  • 20. Data: 2013-06-25 16:13:49
    Od: brak <c...@g...com>

    On Monday, June 24, 2013 7:12:15 PM UTC+2, shg wrote:

    > Ale co ma system operacyjny do standardowej biblioteki C?
    To iz zwykle jest w jakis sposob dostarczona/zintegrowana oraz przetestowana
    i nie ma potrzeby jej "dotykania". Biblioteka C jest jednym z komponetow
    systemu i od jej jakosci zalezy jakosc systemu.

    > printf() to akurat najmniejszy problem. Potrzebuję małe funkcje standardowe
    (string.h, stdlib.h itd.). Te nie są w tych OS-ach zrobione na nowo, ani w tych,
    które proponuje Mario. Wszędzie sugerują linkowanie z newlib.
    Niekoniecznie, np. eCos:
    "eCos provides compatibility with the ISO 9899:1990 specification for the standard C
    library, which is essentially the same as the better-known ANSI C3.159-1989
    specification (C-89)."

    eCos przekazuje flage -nostdlib do linkera.

    Co do newliba to znajomy uzywal jej podobnie tj. startup z "sieci" + wlasny kod
    + newlib. Niestety nie bylo to takie proste (kompliator gcc oczekiwal jakiegos
    konstruktora) i narzekal, iz po uzyciu funkcji printf rozmiar programu istotnie
    wzrosl.

    > Całej biblioteki się nigdy nie linkuje (to ma chyba ze 2 MB).
    Yyy. Przeciez od dawna juz linker usuwa nie uzywane obj-ty. Tak wiec nie uzywajac
    "namietnie" biblioteki, likner nie dolaczy jej w calosci.

> [...]
    przypadkach zrobiłem), to robią się dużo mniejsze, ale zwyczajnie nie chce mi się, za

    I wynalazl bys kolo, piszac kolejna bibliteke standartowa C dla mikrokontrolerow.

    > OS niczego w tej kwestii nie rozwiązuje.
    W przypadku eCos biblioteka C jest jednym z jego komponentow, ktory jest
    konfigurowalny aby zmniejszyc rozmiar kodu ponad to co jest wstanie zrobic linker -
    co rozwiazuje problemy z biblioteka C.