  • 1. Data: 2013-06-21 02:08:38
    Temat: Decyzja zapadła...(mikrokontrolery ST)
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Pomyślałem sobie, że pora poszukać zastępcy dla AVR.
    No i padło na STM32F103.

    Jako na razie lajkonik w procesorach ST (no wiem, że wstyd) - mam dziś
    pytanie dotyczące RTC.

    Czy możliwa jest następująca sytuacja ( w urządzeniu zasilanym normalnie
    z jakiegoś tam zasilacza ) w sytuacji, kiedy jest brak zasilania
    (urządzenie np. nie jest podłączone w ogóle) chciałbym rejestrować
    zdarzenie w postaci otworzenia obudowy.

    Obecnie robię to z użyciem DS1678.
    Pozwala on na rejestrację pewnej ilości "zdarzeń", przy czym
    rejestrowany jest czas wystąpienia tego zdarzenia.
    A podczas normalnej pracy AVR sobie odczytuje te dane.

    Ale może z STM32 można tak zrobić - np; przy braku zasilania
    podstawowego, procesor przechodzi do trybu "low" i np. po wybudzeniu
    zewnętrznym sygnałem robi zapis czasu i daty , po czym idzie kimać dalej.

    Wykonalne, tak żeby na np. baterii 3V urządzenie leżące przez 2 lata w
    pudełku nie utraciło tej funkcjonalności ?

    Pytam, bo nie wiem czy w prototypie robić miejsce na dodatkowy RTC
    (chociażby ten DS1678)

  • 2. Data: 2013-06-21 08:13:27
    Temat: Re: Decyzja zapadła...(mikrokontrolery ST)
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 21.06.2013 02:08, sundayman pisze:
> [...]
    > z jakiegoś tam zasilacza ) w sytuacji, kiedy jest brak zasilania
    > (urządzenie np. nie jest podłączone w ogóle) chciałbym rejestrować

    Poczytaj o funkcji pinu TAMPER. Zmiana stanu na tym pinie może wyczyścić
    rejestry podtrzymywane bateryjnie, albo wywołać przerwanie. Musisz
    doczytać czy jest możliwość zapamiętania czasu wystąpienia zdarzenia
    (ale wydaje mi się że tak).

    http://www.st.com/st-web-ui/static/active/cn/resourc
    e/technical/document/application_note/DM00025071.pdf

    http://www.hitex.com/fileadmin/pdf/insiders-guides/s
    tm32/isg-stm32-v18d-scr.pdf

  • 3. Data: 2013-06-21 09:06:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale może z STM32 można tak zrobić - np; przy braku zasilania podstawowego,
    > procesor przechodzi do trybu "low" i np. po wybudzeniu zewnętrznym
    > sygnałem robi zapis czasu i daty , po czym idzie kimać dalej.

    OIDP na seminarium ST coś mówili, że blok RTC potrafi sam zapisać moment
    pierwszego otwarcia obudowy.
    P.G.

  • 4. Data: 2013-06-21 10:53:45
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2013-06-21 02:08, sundayman pisze:
    > Pomyślałem sobie, że pora poszukać zastępcy dla AVR.
    > No i padło na STM32F103.

    Jeśli zastępca dla AVR to raczej STM32F0.

  • 5. Data: 2013-06-21 16:35:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-06-21 10:53, Bool pisze:

    > Jeśli zastępca dla AVR to raczej STM32F0.

    może się źle wyraziłem - nie "zastępca" a "następca" :)
    F103 ma wszystko co mi trzeba, więc niższe raczej nie.

  • 6. Data: 2013-06-21 17:30:53
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    sundayman pisze:
    > Pomyślałem sobie, że pora poszukać zastępcy dla AVR.
    > No i padło na STM32F103.

    Fajnie, ale powiedz mi, dlaczego nie wybrałeś stajni Atmela?
    Wydawać by się mogło, że to najrozsądniejsze, skoro AVR-y stosowałeś,
    znasz środowisko.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. też kombinuję co dalej

  • 7. Data: 2013-06-21 18:26:54
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Fajnie, ale powiedz mi, dlaczego nie wybrałeś stajni Atmela?
    > Wydawać by się mogło, że to najrozsądniejsze, skoro AVR-y stosowałeś,
    > znasz środowisko.

    No właściwie właśnie dlatego trochę :)
    Bo nie znam ST zupełnie - więc żeby nie być uwiązanym do jednej firmy,
    no i z tego co widzę, to to chyba niezły produkt jest, ten STM.

    Po drugie - mam zamiar pisać w MikroC for ARM ; a tam nie ma dużych
    atmeli (niestety ?).

    Po trzecie, nie do końca jestem zachwycony AVR-ami.
    Znaczy one są proste, przyjemne, niby wszystko ok.
    Ale - mam takie wrażenie, że do "przemysłowych" zastosowań
    to jakoś mało "pewne" są. Trudno mi to uzasadnić, ale czasem
    mi się wydarzały jakieś dziwne rzeczy - może to moja wina.

    No, więc myślę sobie, że dobrze się nauczyć, i mieć więcej do wyboru.

    Po czwarte - ceny i dostępność jakby lepsze (w TME - AT32 jedynie 3 do
    wyboru, w dodatku drożej niż STM i - dostępność 0).

    ***

    No to tyle -właściwie przyświeca mi głównie - poszerzyć sobie
    "asortyment". Kosztem oczywiście dodatkowego zachodu...

  • 8. Data: 2013-06-22 18:54:37
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > No właściwie właśnie dlatego trochę :)
    > Bo nie znam ST zupełnie - więc żeby nie być uwiązanym do jednej firmy,
    > no i z tego co widzę, to to chyba niezły produkt jest, ten STM.

    Tutaj mam problem, mogę analizować noty, ale tak naprawdę nie wiem czy
    to coś warte jest. Trzeba pytać...
    Zapytowywuję więc, ktoś zna, używa?

    > Po drugie - mam zamiar pisać w MikroC for ARM ; a tam nie ma dużych
    > atmeli (niestety ?).

    Jakieś specjalne cechy, że wybrałeś taki?

> [...]
    > to jakoś mało "pewne" są. Trudno mi to uzasadnić, ale czasem
    > mi się wydarzały jakieś dziwne rzeczy - może to moja wina.

    Nie sądzę, też ich nie lubiłem. Zmieniały się szybciej niż ja mogłem się
    uczyć ;) Na dodatek błędy na błędach w początkach produkcji.

    > No, więc myślę sobie, że dobrze się nauczyć, i mieć więcej do wyboru.

    Szczęściarz, ja nie mam czasu.

    > Po czwarte - ceny i dostępność jakby lepsze (w TME - AT32 jedynie 3 do
    > wyboru, w dodatku drożej niż STM i - dostępność 0).

    Tutaj też nie rozumiem. Poczciwy 89S8253 którego jeszcze czasami stosuję
    kosztuje więcej niż wypasiony ARM. Hmm...
    Cena nie jest tutaj priorytetem, ale fajnie jak nie są drogie.

    Gdybym miał wartościować to było by to tak (w moim przypadku):

    1. Niezawodność (również w znaczeniu błędów/udziwnień w procu i sofcie).
    2. Dostępność, szczególnie długoterminowa.
    3. Zasoby i możliwości skorzystania z nich.
    4. Cena.

    Pominąłem środowisko programistyczne, zupełnie nie wiem gdzie go
    umieścić. Ważne jak diabli, ale z doświadczenia wiem, że do wszystkiego
    można się przyzwyczaić/opanować.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2013-06-22 20:57:39
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-21 18:26, sundayman pisze:

> [...]
    > no i z tego co widzę, to to chyba niezły produkt jest, ten STM.
    >
    > Po drugie - mam zamiar pisać w MikroC for ARM ; a tam nie ma dużych

    A jakie ma zalety microc względem gcc?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2013-06-23 00:09:29
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 6/22/2013 8:57 PM, Mario wrote:

    > A jakie ma zalety microc względem gcc?

    Chociazby takie ze MikroC to caly pakiet a gcc to czysty kompilator ?

    Pozdrawiam

    Marek

    BTW: Wiem ze mozna Eclipse + gcc + OpenOCD skonfigurowac -tez mam, ale
    biorac pod uwage czulosc na detale w/w rozwiazania wole miec komercyjne
    srodowisko i skupiac sie na projekcie a nie srodowisku developerskim.