  • 1. Data: 2013-06-20 14:44:39
    Temat: Zestaw edukacyjny dla początkującego gamonia
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Towarzysze,

    Sprawa jest dość nietypowa, jest sobie osobnik kumaty i dobry
    teoretyk, który nawet doktorat ma zrobiony. Problemem jest to że jest
    kompletną dupą jeśli chodzi o praktykę, i to tak od samego początku
    (ojciec go nie uczył jak się obsługuje śrubokręt i młotek, nigdy nie
    zepsuł radia ani zegarka, roweru nie naprawiał itp.). Pomyślałem że
    polecę mu jakiś zestaw "mały elektronik", tylko nie bardzo wiem co
    warto. A może coś innego? Chłop szybko łapie, ale czasem ma takie
    braki w podstawach że siadam i płaczę.

    L.

  • 2. Data: 2013-06-20 14:52:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości
> [...]
    >polecę mu jakiś zestaw "mały elektronik", tylko nie bardzo wiem co
    >warto. A może coś innego? Chłop szybko łapie, ale czasem ma takie

    Gdzies tam na uczelni nie maja zachomikowanych zestawow, ze
    sprezynkami itp ?

    Moze mu raczej kupic pare plytek uniwersalnych, garsc tranzystorow,
    szpulke lutu olowiowego, szpule kynaru,
    zestaw edukacyjny FPGA i troche lektury ... nowoczesne zabawki,
    radiolelektroniki z lat 80, elektronike praktyczna z lat 00 ..

    L.

  • 3. Data: 2013-06-20 15:09:22
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    > Towarzysze,

    I towarzyszki :))

    > Sprawa jest dość nietypowa, jest sobie osobnik kumaty i dobry
    > teoretyk, który nawet doktorat ma zrobiony. Problemem jest to że jest
    > kompletną dupą jeśli chodzi o praktykę, i to tak od samego początku

    Jak ma teorię, to chyba połowa sukcesu...

    > (ojciec go nie uczył jak się obsługuje śrubokręt i młotek, nigdy nie
    > zepsuł radia ani zegarka, roweru nie naprawiał itp.). Pomyślałem że

    ...to już się trochę boję... nic nie zepsuć? Wcale nie drwię...

    > polecę mu jakiś zestaw "mały elektronik", tylko nie bardzo wiem co
    > warto. A może coś innego? Chłop szybko łapie, ale czasem ma takie
    > braki w podstawach że siadam i płaczę.

    Jak szybko łapie, to chociaż to dobrze. Wydaje mi się, że można z "przydasi"
    wygrzebywać po kilka części, z których będzie montować coś prostego, od np.
    jednostopniowego wzmacniacza m.cz. do słuchawki, a, żeby nie była to
    machinalna robota na pajaca połączenie wszystkiego bez wchodzenia w
    szczegóły, to zaprząc trochę teorii przy montowaniu, np. po to, aby sam
    dobrał punkt pracy tranzystora, czy zastosował odpowiedni podzielnik do
    sprzężenia zwrotnego, czy wręcz, aby połączył te dwie rzeczy. Jak dobrze
    poćwiczy takie sprawy, to szybko zgra teorię z praktyką i będzie mógł
    porywać się na coraz bardziej skomplikowane rzeczy. Byle nie od razu na
    głęboką wodę, a przynajmniej, póki nie nauczy się w miarę dobrze "pływać". I
    nie wstydzić się korzystania z podręczników,nawet do fizyki z podstawówki,
    jeśli jest tam potrzebna część wiedzy - bazuję na przysłowiu "błądzić jest
    rzeczą ludzką, trwać w błędzie głupotą". Zresztą w necie jest z pewnością
    masa omówień jak działa stopień wzmacniacza, co to jest klasa A, B, C, D,
    jak wygląda sprzężenie zwrotne, itd. Z tych przydasi dodać pewien procent
    "na rozkurz", gdyby nagle złącze B-E tanzystora typu BC237 wlączyć w
    kierunku przewodzenia do żródła zasilania o wydolności prądowej 10A,
    wiadomo, że pyknie. Aale, kto z nas nie spalił w życiu choć jednego
    tranzystora, diody, opornika, cewki, żarówek nawet nie liczę :)), itd...? :)
    A znak elektryczny na skórze? :))
    Opanować wzmacniacz 1-stopniowy - i zabrać się za dwustopniowy, itd :) Po
    opanowaniu wzmacniaczy generatory, potem np. radiotechnika, układy scalone,
    plus koniecznie zapas elementów na wąchanie dymka, polecałbym też jakąś małą
    gaśnicę... :)) (zdarzyło mi się czyścić urządzenie benzyną, gdy zaiskrzyła
    wtyczka od zasilania... nie sądziłem, że potrafię tak mocno dmuchnąć) :)))
    (urządzenie wytrzymało, chociaż - to był magnetofon - nieco skurczyła się
    taśma na odcinku, który był w środku przy głowicach (m. Tonette)).
    Ogólnie - cytat z jakiegoś filmu - "Jak się nie wywrócisz, to się nie
    nauczysz". I nie dotykać językiem do wtyczki w kontakcie... :)

  • 4. Data: 2013-06-20 15:29:56
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    to kup mu młotek, przecinak, klej do klejarki i sznurek...
    tusk twierdzi, że to wystarczy do naprawy drukarek (i ogólnie sprzętu
    elektronicznego)...

  • 5. Data: 2013-06-20 16:11:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > ...to już się trochę boję... nic nie zepsuć? Wcale nie drwię...

    Dać mu na początek dwie stalowe kulki. Jedną pewnie od razu zgubi,
    ale co do drugiej, jest pewna nadzieja...

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2013-06-20 16:20:54
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Dać mu na początek dwie stalowe kulki. Jedną pewnie od razu zgubi,
    > ale co do drugiej, jest pewna nadzieja...

    myślisz, że zepsuje ?

  • 7. Data: 2013-06-20 16:52:13
    Od: "kk" <...@...pl>

    > myślisz, że zepsuje ?

    E tam, doktor ?
    Co najwyżej kwantowo przetuneluje do ukrytego wymiaru rozmaitości
    Calabiego-Yau.

  • 8. Data: 2013-06-20 17:03:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 20 Cze, 15:09, "Anerys" <s...@s...pl> wrote:
    > ...to już się trochę boję... nic nie zepsuć? Wcale nie drwię...

    No właśnie, chyba za mało szczegółowo ująłem problem...

    Wyobraźcie sobie gościa, który potrafi policzyć i zasymulować rozruch,
    synchronizację i awarie w elektrowni wiatrowej oraz wpływ tego na
    okoliczną sieć, a nie ogarnia do końca idei połączenia zasilacza DC,
    akumulatora, amperomierza i woltomierza. Kogoś, kto wgra firmware w
    sterownik PLC, zmieni logikę, wysteruje wyjście cyfrowe i analogowe,
    a czasami nie czai różnicy pomiędzy 0 omów a nieskończonością.
    Ogarnie zabezpieczenie transformatora blokowego, a nie rozróżni
    tranzystora od tyrystora, nie mówiąc o podpięciu doń zasilania i
    odbioru. I tak dalej... Wiem że trudno w to uwierzyć, ale taki jest
    fakt :>
    Zatem wydaje mi się, że potrzebuję czegoś na poziomie "0", zarówno
    elektrycznym jak i elektronicznym. Czyli żadne programowanie,
    lutowanie i cudowanie, a raczej podpięcie diodki i bateryjki,
    połączenie cewki z kondziorem i takie tam...

    L.

  • 9. Data: 2013-06-20 17:39:59
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Co najwyżej kwantowo przetuneluje do ukrytego wymiaru rozmaitości
    > Calabiego-Yau.

    aha, czyli zepsuje całkowicie i definitywnie.

  • 10. Data: 2013-06-20 18:46:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >okoliczną sieć, a nie ogarnia do końca idei połączenia zasilacza DC,
    >akumulatora, amperomierza i woltomierza.

    To moze tak nie calkiem potrafi policzyc to pierwsze ? :-)

    Byl kiedys taki programik symulacyjny do elektroniki, chyba zakupiony
    przez MEN do naszych technikow.
    Symulator z niego kiepski, ale pare zalet mial - np trzeba bylo
    mierniki dobrze okablowac, mase oscyloskopu podlaczac.
    Jak to sie nazywalo ...
    Crocodileclips nie uzywalem, ale ludzie chwalili
    Moze na poczatek wystarczy.

    >Kogoś, kto wgra firmware w
    >sterownik PLC, zmieni logikę, wysteruje wyjście cyfrowe i analogowe,
    >a czasami nie czai różnicy pomiędzy 0 omów a nieskończonością.

    Ech te macierze :)

    >Ogarnie zabezpieczenie transformatora blokowego, a nie rozróżni
    >tranzystora od tyrystora, nie mówiąc o podpięciu doń zasilania i
    >odbioru.

    Dr. energetyk ?

> [...]
    >lutowanie i cudowanie, a raczej podpięcie diodki i bateryjki,
    >połączenie cewki z kondziorem i takie tam...

    Do PLC mozna rozne fajne przystawki zrobic i polaczyc teorie z
    praktyka soft i hard.

    Aaa ... http://pl.wikipedia.org/wiki/MIK_CA80
    Podobno "zeszyty" byly do tego rewelacyjne dla poczatkujacych :-)

    J.