  • 21. Data: 2009-12-23 19:02:07
    Temat: Re: DVB-T i sumator TV
    Od: Andrzej H <h...@g...com>

    On 23 Gru, 19:53, "R.M." <f...@g...com> wrote:

    > dlaczego glupoty? przeciez napisalem kazde podwojenie ilosci anten
    > (takich samych), daje wiekszy zysk o maks. 3db, wiec w czym problem?

    rzeczywiście we wcześniejszych postach. sorry potraktowałem to
    oddzielnie.

  • 22. Data: 2009-12-23 20:31:04
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Pawel O'Pajak pisze:

    > A tak z ciekawosci, jak to sie robi w przypadku radioteleskopow? Sygnaly
    > odbierana to jakies niesamowicie male poziomy (jak to wyodrebniaja z
    > szumow wlasnych wzmacniaczy, ktore sa o iles rzedow wielkosci wieksze
    > niz sygnal uzyteczny?!) i do tego lacza jakos wiele takich anten.

    Samo chłodzenie elektroniki ciekłym helem daje spory spadek szumów.
    Może akurat w VLBI szumy się znoszą.

    --
    Filip.

  • 23. Data: 2009-12-24 01:29:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 23 Dec 2009 13:44:30 +0100, R.M. wrote:
    >jedyne co mnie martwi, to przedwzmacniacz LNA-101, ma okreslony poziom
    >szumow, jesli z sumuje takie sygnaly, to zarowno szum jak i uzyteczny
    >sygnal bedzie 2 razy wiekszy, zatem stosunek sygnal szum bedzie taki sam
    >... :( dobrze mysle?

    Zysk jest na tym ze on siedzi przy antenie. Czyli sygnal dochodzi do
    niego wiekszy niz na koncu kabla, a szumy wlasne takie same.

    Sam sie co prawda zastanawiam czy wzmacniacz nieznanej jakosci aby na
    pewno mniej szumi niz glowica .. nieznanej jakosci :-)

    ator------zasilacz-odbiornik
    >antena 300ohm-przedwzmacniacz--75ohm--
    >
    >musialbym zbudowac uklad z przedwzmacniaczem za sumatorem, ale czy na
    >sumatorze nie strace zysku 3db?

    >np
    >antena 300ohm---
    >----------------------+ sumator 300ohm--wzm75ohm----zasilacz--odbiornik
    >antena 300ohm---
    >ale czy dostane gdzies malostratny sumator z wej. i wyj 300ohm?

    I slusznie sie zastanawiasz, bo nie tak latwo o taki sumator.

    J.

  • 24. Data: 2009-12-24 14:58:45
    Od: "Marek21" <reczekma@(usunto)poczta.onet.pl>

    Witam
    Wystarczy (jak wystarczy) zastosować jedną antenę ze wzmacniaczem. Ten
    sumator ma 4dB tłumienia więc zastosowanie dwóch zestawów anten, dwóch
    wzmacniaczy i sumator ( przy założeniu jeszcze, że sygnały spotkają się w
    fazie w tym sumatorze) będzie gorszym rozwiązaniem niż rozwiązanie z jedną
    anteną i wzmacniaczem.

    Marek

  • 25. Data: 2009-12-25 12:22:52
    Od: Andrzej H <h...@g...com>

    To jakieś wyjątkowo tragiczne te sumatory skoro tak duże straty
    mają... może lepiej to własnoręcznie zrobić.
    Wzmacniacz na granicy zasięgu często nie wystarczy ze względu na
    interferencje, zakłócenia itd.
    Należy pamiętać że odpowiednie 'sfazowanie' kilku identycznych anten
    Yagi poprawia - zawęża nam wiązkę o połowe albo więcej.
    Taka instalacja ma mniejsze szumy własne, zbiera mniej śmieci z
    eteru.
    W Poznaniu widziałem na kilku blokach zestawy 4 i 2 anten Yagi na
    wysokie kanały UHF, więc nawet telewizje kablowe wykorzystują takie
    instalacje (ustawione zdaje się na Śrem i Jemiołów patrząc po
    kierunkach).

    Wesołych Świąt !

  • 26. Data: 2009-12-28 17:06:43
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Użytkownik "R.M." napisał:

    > a jak jest to w przypadku DVB-T? czy tez uzyskam odbicia? czy przy
    > zastosowaniu dwoch takich samych Yagi uzyskam zwiekszenie zysku o 3db

    Jeśli chcesz uzyskać dobry poziom sygnału dla jednej stacji, to stosujesz
    szeregowe połączenie anten bez żadnych wzmacniaczy. Warunkiem sukcesu jest
    zgodność fazowa, którą uzyskasz przez odpowiednie wzajemne położenie obu
    anten (lub całego ich zespołu).

    Remek

  • 27. Data: 2009-12-28 17:07:13
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Użytkownik "pawell32" napisał:

    > w przykładzie powyższym zamiast sumatora powinna być zwrotnica

    Podejrzewam, że to tylko inna nazwa zwrotnicy. Chwyt marketingowy i to
    wszystko. Inna sprawa to jakość takich wyrobów. Łącząc równolegle dwa kable
    uzyska się podobny efekt.

    Remek

  • 28. Data: 2009-12-30 11:20:49
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Mam pytanie odnosnie sumatora ST 1-60, stosowanego do polaczenia 2 yagi ze
    > wzmaczniaczami LNA-101?
    >
    > http://www.dipol.com.pl/sumator_telwizyjny_st_1-60_C
    0910.htm
    > http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_dopuszko
    wy_lna-101_15db_ekranowany_B4007.htm

    > w przypadku sygnalu analogowego i sumowania tych samych czestotliwosci
    > pojawiaja sie odbicia i nie zaleca sie sumowania tej samej
    > czestotliwosci/kanalu
    >
    > a jak jest to w przypadku DVB-T? czy tez uzyskam odbicia? czy przy
    > zastosowaniu dwoch takich samych Yagi uzyskam zwiekszenie zysku o 3db (dwa
    > razy)?

    Zysk 3 dB stracisz na tłumieniu sumatora (-4 dB). Jeśli dasz idealnie równe
    kable do anten to moim zdaniem poprawisz stosunek sygnału do szumu i
    zwiększysz tłumienie sygnałów dochodzących do anten z boku (listki boczne).
    Zespoły anten łączy się samymi kablami, bez sumatorów. Wtedy zwiększa się
    zysk.

    Opisz jaki masz problem z odbiorem, może jest łatwiejszy sposób jego
    rozwiązania.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 29. Data: 2009-12-30 17:28:27
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Remek napisał:

    > Podejrzewam, że to tylko inna nazwa zwrotnicy. Chwyt marketingowy i to
    > wszystko. Inna sprawa to jakość takich wyrobów. Łącząc równolegle dwa kable
    > uzyska się podobny efekt.

    Bzdura. Łącząc dwa kable równolegle zmieniasz impedancję, przestrajasz
    wszystko wokół - natomiast sumator zapewnia ci że na każdym z wejść i na
    wyjściu masz właściwą impedancję.

    dalej z teorii:

    Sumatory dzielą się na sumatory bezstratne i rezystancyjne.W bezstratnym
    na każdym z wejść siedzi transformator podwyższający impedancję tak by
    równoległe połączenie przetrasformowanych impedancji dało właściwą
    impedancję wyjściową - stosunkiem transformacji na poszczególnych
    wejściach można regulować stosunek mieszania sygnałów z tych wejść.
    Sumatory rezystancyjne mają po prostu spasowanie impedancji na
    opornikach - czyli z natury swojej tłumią sygnał (bezstratne też niby w
    praktyce tłumią ale to tylko nieunikniona niedoskonałość - w oporowych
    to zasada działania).

    Sumatory dobrze się sprawdzają przy łączeniu źródeł nieodwracalnych (np.
    wzmacniaczy) gorzej przy łączeniu odwracalnych ze swej natury anten - bo
    część energii z jednej anteny zamiast iść do odbiornika idzie do drugiej.

    W przypadku różnych anten na różne zakresy naprawdę lepszym rozwiązaniem
    jest dobrze zestrojona zwrotnica - daje znacznie lepszą separację anten
    od siebie.

    --
    Darek

  • 30. Data: 2009-12-30 17:40:09
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik R.M. napisał:
> [...]
    >
    > a jak jest to w przypadku DVB-T? czy tez uzyskam odbicia? czy przy
    > zastosowaniu dwoch takich samych Yagi uzyskam zwiekszenie zysku o 3db

    Już ci ktoś pisał - tracisz więcej (4dB - to wskazuje na chamski sumator
    rezystancyjny) niż zyskujesz (3db a w praktyce nie więcej jak 2.5dB). Tu
    potrzeba sumatora bezstratnego - a biorąc pod uwagę szerokość pasma nie
    jest to rozwiązanie trywialne.

    Natomiast problem odbić wewnątrz toru antenowego nie polega na
    pojawianiu się "duchów" na ekranie (za mała różnica czasowa) a po prostu
    na dodatkowych stratach sygnału. W telewizji analogowej objawi się to
    zwiększeniem szumu wizyjnego (możliwe przy słabszych sygnałach śnieżenie
    obrazu, w cyfrowej - wzrostem stopy błędów i zakłóceniami (pikseloza,
    gubienie ramek). Możliwy jest też wzrost sygnału - wszystko zależy od
    sfazowania tych anten. Wyższa szkoła jazdy anteniarskiej.

    A w ogóle, jak napisałem - dziadostwo i tandeta, takoż pchanie
    wzmacniaczy w tor antenowy, to jest proszenie się o kłopoty
    (przesterowania, wrażliwość na sygnały zakłócające, śmiecenie ze
    wzbudzeń wzmacniacza i mieszania się na nim sygnałów obcych...)
    Najlepszym wzmacniaczem wejściowym jest porządna antena. A jak musisz
    dwie anteny na różne zakresy jednym kablem do odbiornika podłączyć to
    gorąco polecam użycie porządnie strojonych zwrotnic antenowych.

    --
    Darek