  • 1. Data: 2009-12-23 13:01:49
    Temat: oświetlenie świąteczne, zewnętrzne i jego zabezpieczenie
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Witam

    Chciałbym poruszyć temat taki na czasie, jakim jest moda na ozdabianie
    domu i ogrodu na Griswold'a ;)

    Patrząc po amatorskich(i nie tylko) instalacjach do oświetlenia
    ozdobnego wywnioskować można że jest to proszenie się o wypadek.
    Zaczynając od oświetlenia niedostosowanego do takich warunków, po przez
    przedłużacze leżące w śniegu(czy tak jak teraz w wodzie pozostałej po
    roztopach), kończąc na braku zabezpieczenia choćby różnicówki.

    Jak się to ma do bezpieczeństwa?
    Jak by stosować kilkukrotnie droższe lampki, przystosowane do użytku na
    zewnątrz to i tak trzeba dociągnąć prąd przedłużaczem, na który to już
    wiele osób nie spojrzy czy można stosować na zewnątrz.
    Też nie każdy ma w domu różnicówkę co by w razie upływności do ziemi
    prąd odłączyła.
    Ktoś sobie pomyśli że napięcie jest niegroźne bo na żarówce jest
    kilka(naście) volt, ale że na tej pierwszej żarówce od strony fazy jest
    230 względem ziemi to nie każdy chyba sobie z tego sprawę zdaje...
    Jeszcze ciekawym kwiatkiem jest zawinięcie przedłużacza do worka
    foliowego - szczegół, że po sezonie, jak już przyjdzie do demontażu
    oświetlenia się okazuje że worek, który miał stanowić izolacje przed
    wodą, jest nią wypełniony..

    Jak Wy, ludzie obeznani z prądem zapatrujecie się na tego typu instalacje?
    Jakie stosujecie zabezpieczenia bezpośrednie jak i pośrednie?
    Czy uświadamiacie znajomych? Czy lepiej się nie wydurniać bo i tak oni
    się znają lepiej.
    Czy znacie jakieś przypadki porażenia prądem z takiej instalacji?

    świąteczne pozdrowienia
    Rafał

  • 2. Data: 2009-12-23 20:25:23
    Od: "henry1" <h...@i...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Chciałbym poruszyć temat taki na czasie, jakim jest moda na ozdabianie
    > domu i ogrodu na Griswold'a ;)

    > świąteczne pozdrowienia
    > Rafał

    Pień choinki należy połączyć takim żółto - zielonym przewodem z różnicówką
    i powinno być dobrze.

    :-))))

    Wesoło Pozdrawiam

  • 3. Data: 2009-12-24 15:17:54
    Od: The Only One <t...@r...pcmedia.pl>

    On 2009-12-23, Rafał <r...@o...pl> wrote:
> [...]

    > Jak Wy, ludzie obeznani z prądem zapatrujecie się na tego typu instalacje?
    > Jakie stosujecie zabezpieczenia bezpośrednie jak i pośrednie?

    Ja mam w dupie tego typu dekoracje i po prostu ich nie robie:)

  • 4. Data: 2009-12-24 18:59:25
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:slrnhj70tj.iun.theonlyone@serwer.famo.pl,
    The Only One <t...@r...pcmedia.pl> nabazgrał:

    (ciap)

    > Ja mam w dupie tego typu dekoracje (ciap)

    i zasady panujące na grupach news!

    PW!

    Włodek

  • 5. Data: 2009-12-24 21:38:25
    Temat: Re: o?wietlenie ?wi?teczne, zewn?trzne i jego zabezpieczenie
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Thu, 24 Dec 2009 15:17:54 +0000 (UTC), The Only One napisał:

    > Ja mam w dupie tego typu dekoracje

    I co ? Różnicówka nie wybija ?

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 6. Data: 2009-12-25 22:24:07
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> napisał w
    wiadomości news:slrnhj7nqh.r93.antispam_verox@matrix.veroxsyste
    ms.com...

    > I co ? Różnicówka nie wybija ?

    Jeśli szpunt wyschniety to widać nie!

    Włodek ;-)

  • 7. Data: 2009-12-26 11:20:14
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Rafał wrote:
    > Jak Wy, ludzie obeznani z prądem zapatrujecie się na tego typu instalacje?
    1)ale po co komu dyskoteka przed domem?
    ew. wydana na ten cel kase wplacic na jakis caritas albo (dla egoistow)
    kupic sobie jakis prezent ;)

    2) na zlecenie - transformator separujacy 24V. jesli cos docelowo musi
    dzialac na 230 - to przetwornica 24->230, trzeba uwazac z pradem
    maksymalnym, bo 24V to wiekszy prad - latwiej wiec o pozar przy zwarciu,
    wiec lepiej dac kilka transformatorow i kilka przewodow do wielu urzadzen,
    niz jeden duzy transformator i grube kable. ma to mniejsza wydajnosc, ale
    akurat to nie ma raczej znaczenia dla tak krotkiego okresu dzialania.
    bezpieczniki 'samochodowe' na kable .

    jesli zastosouje sie transformator 'elektroniczny' to zwykle ma on
    zabezpieczenie przeciwzwarciowe. wersja total ekono to 12V halogenowe, tak
    czy siak przy uzyciu trafo elektronicznego trzeba sie niestety liczyc z
    opcja duzego pozaru wywolanego przez koktaile molotowa nawrzucane do ogrodka
    przez krotkofalowcow.

  • 8. Data: 2009-12-26 12:35:20
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Moim skromnym zdaniem zastosowanie róznicówki to podstawa.
    Dodatkowo "S" nadmiarowoprądowy.

    Ponieważ, na dworze jest mokro nie ma niebezpieczeństwa pożaru, może nam
    jedynie spłonąć (przybrać nienaturalne kształty) gniazdko lub wtyczka
    przedłużacza.
    Wyłacznik różnicowoprądowy powinien zabezpieczyć nas przed porażeniem.

    Nie ma co kruszyć kopii. Gorsza jest sytuacja w domu gdzie wysuszonej na wiór
    choince wystarczy małe spięcie z chńskich lampek.

    Zbyszek

  • 9. Data: 2009-12-26 13:00:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Dec 2009 12:20:14 +0100, Piotr "Curious" Slawinski wrote:
    >1)ale po co komu dyskoteka przed domem?
    >ew. wydana na ten cel kase wplacic na jakis caritas albo (dla egoistow)
    >kupic sobie jakis prezent ;)

    A w ramach prezentu moze byc fajne oswietlenie domu ? :-)

    http://www.smog.pl/wideo/13721/oswietlenie_domu_na_h
    alloween/
    to akurat cienkie, ale moze:

    http://www.youtube.com/watch?v=wtbq_pT09EE
    http://www.youtube.com/watch?v=rmgf60CI_ks
    http://www.youtube.com/watch?v=szLmAPW39uE

    >2) na zlecenie - transformator separujacy 24V. jesli cos docelowo musi

    Cos czuje ze nie starczy na porzadne efekty :-)

    >dzialac na 230 - to przetwornica 24->230, trzeba uwazac z pradem
    >maksymalnym, bo 24V to wiekszy prad - latwiej wiec o pozar przy zwarciu,

    No wlasnie .. skoro trzeba 220V, to po co po drodze 24 ?
    Trafo izolacyjne 230/230 dobry pomysl .. ale czy wystarczajaco
    bezpieczny ?

    >wiec lepiej dac kilka transformatorow i kilka przewodow do wielu urzadzen,
    >niz jeden duzy transformator i grube kable.

    A to moze pomoc.

    J.

    cd
    http://www.youtube.com/watch?v=u1HmcvXFgaY