  • 151. Data: 2009-03-11 00:04:09
    Temat: Re: Czemu Nikon i Canon nie robią stabilizacji w korpusie?
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-03-10 23:41:04 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > No i tu wracamy do początku, czyli czemu N&C nie wpadli na to, że w taki
    > sposób wykoszą konkurencję ;>

    Bo ją koszą na inne sposoby i wciąż im nieźle idzie. Przywyknij albo
    zmień system na inny, marudzenie na juznecie raczej tej sytuacji nie
    zmieni.

    de Fresz

  • 152. Data: 2009-03-11 00:23:31
    Od: "p47" <p...@b...wp.pl>

    Użytkownik "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem kto, komu i za co buli. Canon zastosował to pierwszy w swoich
    > szkłach. Czy mają patent nie wiem. Czy ktoś inny? też nie wiem.
    > Gdybać sobie możemy. Stabilizację optyczną chyba robiono wcześniej
    > znacznie do innych rzeczy.

    > Podobnie jak wyżej - nie wiem czy kto i komu płaci. O ile to
    > wcześniejsze zapewne nie było absolutną nowością, o tyle minolta jako
    > pierwsza zrobiła i pewnie opatentowała takie rozwiązanie z matrycą.
    > Kwestia tylko czy sony kupiło ten patent czy nie. A olek i pentax... może
    > tam płacą jakąś daninę.
    >
    > --

    Wbrew wyobrażeniom niezwiązanych z branżą dość częste jest, ze firmy w tej
    brtanzy, i to ostro z soba konkurujące jednak udostepniaja sobie (odpłatnie)
    rozmaite patenty, a nawet są dla siebie po cichu poddostawcami, choć
    zazwyczaj nie chwalą się tym publicznie, dlatego pominę przykłady, które
    wielu mogłyby zadziwić, a w niektórych przypadkach wprawicw konfuzję, biorac
    pod uwage namiętne spory na temat przewag jednej marki nad inną;-).
    Warto to zauwazyc, ze od wielu, wielu lat Canon regularnie otrzymuje rocznie
    >1000 patentów, jest corocznie w dziesiątce najbardziej innowacyjnych firm
    na swiecie i bywały lata, gdy zajmował w tym rankingu patentów 1-sze
    miejsce. uczciwie wprawdzie trzeba tu dodać, że większośc tych patentów
    zazwyczaj dotyczy innych dziedzin produkcji Canona, bo jak wiadomo,
    produkcja sprzętu foto to akurat dla tej firmy działalnośc poniekąd uboczna
    i marginesowa nieledwie, mimo, ze wartościowo wieksza od konkurencji...;-)

    p47

  • 153. Data: 2009-03-11 00:28:56
    Od: "p47" <p...@b...wp.pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

    > Ja bym wolal (niekoniecznie) kupic cialo 20-latki.

    Z dokładnie dopasowanym złączem??

    p47

  • 154. Data: 2009-03-11 02:08:53
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
    > Użycie monopodu i stabilizacji wcale się nie wykluczają, ba one nawet
    > się uzupełniają - ja przynajmniej tak robię i
    > jestem z wyników zadowolony.

    Nie wyklucza się, ale w końcu dochodzisz do granicy sensu stabilizacji.
    Czy to statyw czy monopod to jednak w wielu przypadkach fotografujesz
    coś co się rusza. Skoro stabilizacja daje możliwość robienia ujęć z
    czasami ok. 1/20s nawet na 200mm jak się przyłożyć to nie ma co nosić
    dodatkowo czegoś. Co pozwoli wydłużyć czas do 1/2s nawet - bo co z tego
    jak ruchu z kadru nie zdejmie. Dłuższe czasy więc dla mnie są takie
    sobie przydatne w większości przypadków.

    > Poza tym monopod ma w porównaniu do statywu wielką zaletę. Jest
    > gotowy do zrobienia zdjęcia po kilku sekundach.

    I nie wymaga tyle miejsca co statyw. Ludzie sobie go szczególnie cenią
    jak mają do zrobienia zdjęcia ciężkim aparatem a ręce się dość szybko
    męczą :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 155. Data: 2009-03-11 06:02:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Marek Dyjor:

    > Nikon też nie ma stabilizacji w większości stałek.

    bo mało kto tego potrzebuje? a przymajmniej tak uważa C i N.

  • 156. Data: 2009-03-11 06:21:33
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Wydawało mi się że na matrycy, ale może się mylę.

    bosz dość powszechnie sie stosuje stabilizację polegającą na zastosowaniu
    większej matrycy i przesówaniu obrazu.

  • 157. Data: 2009-03-11 06:36:41
    Od: j...@a...at

    On 10 Mrz., 08:58, Mirek <m...@p...pl> wrote:
    > On 9 Mar, 23:02, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:> Przecież wtedy wykosiliby
    konkurenta.

    > Nie sądzę. Nie odczuwam boleśnie braku stabilizacji w korpusie.
    > W sytuacjach w których trudno sobie radzić bez stabilizacji i tak
    > trzeba użyć stabilizacji w obiektywie.
    > Nie znam się specjalnie na niuansach rozwiązań innych firm, ale, jeśli
    > stabilizacja a korpusie oznacza stabilizację matrycy, to obraz na
    > matówce nie jest stabilizowany, z mojego punktu widzenia to problem.
    > Jesli miałbym określać listę życzen do Canona, to stabilziacja byłaby
> [...]

    kiedy po latach przerwy wrocilem do canona - oczywiscie ze starszymi
    obiektywami bez stabilizacji , rozpieszczony systemem ois panasonica
    nie wyobrazalem sobie fotografowania bez stabilizacji.

    okazuje sie , ze wcale mi jej nie brakuje. Jasne , ze lepiej byloby ja
    miec , ale jak do tej pory nie zdazylo mi sie z powodu jej braku
    wyrzucic jakiec zdjecie do kosza.
    Tak wlasnie sobiue mysle , ze stabilizacja jest b przydatna w slabych
    warunkach oswietleniowych , ale wlasnie w takich warunkach oswietlenie
    bywa tak nieciekawe i malo plastyczne , ze wprawdzie zdjecie byloby
    ostrzejsze ale i tak nieciekawe.
    Stabilizacja potania cene obiektywow - gdyz mala sile swiatla
    obiektywu kompensuje sie tansza stabilizacja.

  • 158. Data: 2009-03-11 06:41:05
    Od: Mirek <m...@p...pl>

    On 10 Mar, 22:32, dominik <n...@d...kei.pl> wrote:
    > Ale zdecydowanie przesadzasz. 300mm nie jest wielkim problemem nawet na
    > ciemnych zoomikach w słoneczny dzień.
    A jak dzień nie jest słoneczny, to co ? Albo w lesie ciemnym jesteś?

    > Aparat się telepie, ale znów nie na tyle by nie trafiać. Minimalna GO
    > jest tylko przy bardzo dużych, jasnych i ciężkich szkłach, do których i
    > tak zazwyczaj się używa statywu.
    Jak się da i zdąży go rozstawić ;)

    > ...bo wtedy zaczynasz używać statywu.

    Jak wyżej. Tak na marginesie, kiedyś podpatrzyłem u koleżanki -
    Nikonowca :D i z powodzeniem stosuję taką fajną kieszonkę mocowaną na
    pasie w którą wsadzasz końcówkę monopoda, zamiast opierać ją na ziemi.
    Kosztuje to parędziesiąt złotych. Ciężar aparatu i obiektywu oparty
    jest na biodrach co nieżle pomaga w stabilizacji, natomiast można z
    tym chodzić, obracać się itp. Jak "polujesz" na zwierzę, czy ptaka
    IMHO b.skuteczne i wsparte stabilizacją jeszcze skuteczniejsze. :)

    --
    pozdrawiam
    Mirek

  • 159. Data: 2009-03-11 06:51:58
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał:

    > Użycie monopodu i stabilizacji wcale się nie wykluczają, ba one nawet
    > się uzupełniają - ja przynajmniej tak robię i
    > jestem z wyników zadowolony.

    Zgadza się. Wprawdzie producenci często zalecaja wyłączanie stabilizacji
    przy pracy ze statywem, ale zarówno z monopodem jak i z niezbyt stabilnym
    statywem stabilizacja może być bardzo przydatna. (abyśmy się dobrze
    zrozumieli - niezbyt stabilnym statywem moze być nawet Manfrotto 055 -
    wszystko zależy od tego, co się na nim postawi i w jakich warunkach wykonuje
    zdjęcie).

    > Poza tym monopod ma w porównaniu do statywu wielką zaletę. Jest gotowy
    > do zrobienia zdjęcia po kilku sekundach.

    Znów się zgadzam. Pod względem czasu niezbędnego do uzyskania gotowości do
    zdjecia wygrywa stabilizacja, za nią monopod a dopiero na końcu statyw. Pod
    względem poręczności - tak samo. Pod względem pzrydatności do bardzo długich
    czasów (koło sekundy i dłużej) z kolei wygrywa statyw. Jak widać wybór
    optymalnej konfiguracji zależy od konkretnej sytuacji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 160. Data: 2009-03-11 07:51:35
    Od: "PW" <c...@p...wytnijto.e-wro.pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    > Rzecze PW:

    > Sonnar ze stabilizacją...

    Weź mnie nawet nie denerwuj :) Ale Sonnar to jest chodząca doskonałość,
    szkiełko marzeń, a tymczasem plan jest taki, żeby przez mieszek macro zapiąć
    do cyfry stary obiektyw od mieszkowego kliszaka, taki z lat 1900-1915. To
    jest zbiorowisko wszystkich możliwych wad optycznych, a jednak portret
    zrobiony takim czymś rzuca na kolana po prostu. Kąt widzenia co prawda nieco
    mały, bo nawet pełna klata to ledwo ułamek kliszy 9x12cm, ale można by tu
    poszaleć...

    zdrówka, PW