  • 21. Data: 2009-10-12 00:17:13
    Temat: Re: Canon EF 70-200 mm f/4L USM - czy warto doplacac do IS?
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "Matt " <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:hatp6p$6oj$1@inews.gazeta.pl...

    > 1/300 sekundy już ptaka w locie zamrozi, choć pewnie będzie miał rozmazane
    > lekko skrzydła. Ale bez IS całe zdjęcie może być do kosza i tak, bo
    > poruszone.

    Przy 300 mm i stabilizacji to raczej krótsze czasy:

    1/1000 na 300 mm
    http://www.pbase.com/image/117242442
    http://www.pbase.com/sinnettc/image/117242487
    http://www.pbase.com/image/117242494

    1/500 na 300 mm
    http://www.pbase.com/image/108655940

    1/600 na 400 mm
    http://www.pbase.com/sinnettc/image/108655965

    --
    Yogi(n)

  • 22. Data: 2009-10-12 01:02:59
    Od: "Matt " <m...@N...gazeta.pl>

    Yogi\(n\) <y...@k...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Matt " <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Przy 300 mm i stabilizacji to raczej krótsze czasy:

> [...]

    No ładne, zgadza się. Miałem na myśli, że bez stabilizacji z ręki 1/300 sek.
    na końcu 200 mm obiektywu (ekwiwalent 320 mm w Canonie), to może być poruszone.

    A ze stabilizacją da radę i 1/300 i 1/80, choć wtedy się ptak po kadrze
    rozmaże :-)

    Ergo: bez IS ogranicza czasy drżenie ręki, z IS ogranicza czas tylko motyw.
    No ale zawsze jest rozwiązanie - podbicie ISO.

    Maciej

  • 23. Data: 2009-10-12 06:14:55
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

    On 10 Paź, 18:58, "mzmich88" <U...@p...fm> wrote:
    > Witam. Prosze o porade czy zdjecia robione przy 200mm w zwyklym dziennim
    > swietle - beda wychodzic poruszone? Czy warto doplacac do IS?

    Co prawda mam 70-300IS ale stabilizacja jest podobnej skuteczności i
    powiem tak, przy 1/300 z wyłączoną stabilizacją na 300mm nie da się
    zrobić niepopruszonej osoby idącej spacerkiem po chodniku w odległości
    60m od fotografa (chyba, że ze statywu) przy włączonym IS ta sztuka
    może się udać. Ale może to wina fotografa :)) bo stabilizację to
    wyłączam dopiero poniżej 1/1000

  • 24. Data: 2009-10-12 06:42:57
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 11 Okt., 22:37, "Matt " <m...@N...gazeta.pl> wrote:

    > A z IS da radę 8-10 razy dłuższy czas utrzymać
    >
    > Maciej
    >
    > --

    IIS jest tak skonstruowana ze pozwala na 2 , 3 krotne czasami
    wyjatkowo 4 -ro krotne wydluzenie czasu.

    jesli wydluzasz wiecej i zdjecia nie sa poruszone to nie jest to juz
    wylacznie zasluga IS ale takze pewnej reki.

    w praktyce is wyrabia pewnie wydluzenie o 2 ev .

  • 25. Data: 2009-10-12 07:21:07
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Ergo: bez IS ogranicza czasy drżenie ręki, z IS ogranicza czas tylko motyw.
    > No ale zawsze jest rozwiązanie - podbicie ISO.
    >
    > Maciej

    to co napisales nie jest prawda , ale przyjmuje ze tak niefortunnie
    sformulowales mysl jeno - sentencji mozna sie domyslec.

    chce zwrocic uwage na maly szczegol , ktory nie ma wielkiego
    znaczenia , wiec nie jest na ogol znany.

    dla motywow ruchomych wektory ruchu rzeczywistego i pozornego od "
    drgajacej reki " sie dodaja.

    zalaczenie IS powoduje zmniejszenie tego wektora od " drgajacej reki
    " co powoduje ze dla motywow ruchomych IS pozwala na wydluzenie
    czasu naswietlenia o ok 1/3 do 1/2 ev.
    POniewaz fotografujac przedmiot ruchomy zawsze wystepuje jego
    rozmazanie , chodzi o to by rozmazanie bylo mniejsze od dopuszczalnego
    krazka tozproszenia , zalaczenie IS powoduje nieznaczne zmniejszenie
    tego rozmazania , czyli poprawe ostrosci. To nie jest duzy wplyw ale w
    przypadkach granicznych w skali 100% roznica moze byc juz widoczna
    golym okiem .

  • 26. Data: 2009-10-12 07:48:04
    Od: Profesor Nic <p...@g...com>

    On 10 Paź, 17:58, "mzmich88" <U...@p...fm> wrote:
    > Witam. Prosze o porade czy zdjecia robione przy 200mm w zwyklym dziennim
    > swietle - beda wychodzic poruszone? Czy warto doplacac do IS?

    "W zwyklym dziennym swietle" nie beda poruszone. Ten obiektyw jest
    jak najbardziej uzywalny bez IS. Wieczor/noc, wnetrze - tam juz przyda
    Ci sie lampa (ew. wyzsze ISO), ale poza tym to rewalacyjne, stosunkowo
    niedrogie i bardzo lekkie szklo. Uzywam i chwale sobie, nie brakuje mi
    IS.

    Ale... jesli Cie stac na dolozenie do IS to sie nie zastanawiaj tylko
    bierz ze stabilizacja. Tylko podejrzewam, ze gdyby to nie bylo
    problemem, to bys nie pytal ;)

    T.

  • 27. Data: 2009-10-12 08:30:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    greenman pisze:

    > Kazdy moze sobie wymyslec setki bezsensownych zastosowan
    > kazdego przedmiotu i wcale nie musi to byc obiektyw,

    Bezsensownych? Fotografia przyrodnicza/foto-polowanie na ptactwo to
    jedno z popularniejszych zastosowań teleobiektywów ;)

    > i nie musi miec (albo - nie miec) IS.
    > A jesli ktos nie bedzie potrafil fotografowac szybko poruszajacych sie
    > obiektow, to mozemy mu tylko wspolczoc,
    > bo zaleznosc jest tu tak prosta jak konstrukcja cepa
    > i IS nie ma, i nigdy nie mialo z tym absolutnie zadnego zwiazku.

    Toteż właśnie piszę, że w pewnych (popularnych) zastosowaniach IS będzie
    kwiatkiem do kożucha.

  • 28. Data: 2009-10-12 08:42:31
    Od: "Matt " <m...@N...gazeta.pl>

    XX YY <f...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > wylacznie zasluga IS ale takze pewnej reki.
    >
    > w praktyce is wyrabia pewnie wydluzenie o 2 ev .

    2 EV to 4-krotne wydłużenie czasu

    Maciej

  • 29. Data: 2009-10-12 08:48:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 12 Okt., 10:42, "Matt " <m...@N...gazeta.pl> wrote:

    > 2 EV to 4-krotne wydłużenie czasu
    >
    > Maciej
    >
    > --

    tak masz racje mam na mysli EV

    2,ev to raczej norma
    3 ev juz nie tak zawsze skuteczne i oczywiste
    4 ev to rzadkosc.

  • 30. Data: 2009-10-12 08:49:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Matt pisze:

    > No ładne, zgadza się. Miałem na myśli, że bez stabilizacji z ręki 1/300 sek.
    > na końcu 200 mm obiektywu (ekwiwalent 320 mm w Canonie), to może być poruszone.

    Może przy jakiejś potężnej drżączce... Mi tam cel na 100m trochę "lata",
    ale przy 1/320 (200mm, CF=1,6) żadnych śladów rozmazania nie widzę.

    > A ze stabilizacją da radę i 1/300 i 1/80, choć wtedy się ptak po kadrze
    > rozmaże :-)

    No, chyba że ktoś chce taki efekt ahtystyczny uzyskać ;)

    > Ergo: bez IS ogranicza czasy drżenie ręki, z IS ogranicza czas tylko motyw.
    > No ale zawsze jest rozwiązanie - podbicie ISO.

    Są też inne - np. inny chwyt. Patrz: Fotosnajper :) Bawiłem się
    Fotosnajperem z dołożonym telekonwerterem 2x, czyli miałem
    300mm*2*1,6=960mm przy czasach w okolicy 1/500. Jeśli było jakieś
    rozmazanie poruszaniem, to skryła je potężna aberracja chromatyczna
    takiego zestawu ;) A i podczas celowania "celownik" mi tak nie latał
    wokół celu, jak przy marnych 200mm.

    Szkoda, że nikt nie oferuje takich uchwytów do współczesnych
    teleobiektywów - nie bardzo mam pomysł, jak zamocować do tego uchwytu
    coś innego niż oryginalny Tair...