  • 21. Data: 2009-11-16 22:44:59
    Temat: Re: Antena UKF
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    On 16 Lis, 22:06, Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl> wrote:

    > ...może Czechy albo Słowację złapię?

    Do granicy słowackiej masz z 50km, do Ostrawy, gdzie można się
    spodziewać mocniejszych nadajników masz w prostej linii z 80km i góry
    po drodze.
    Na prętowej antenie marne szanse.
    Zrób eksperyment z radiem samochodowym - antena musi mieć ze 75 cm,
    nie taka skrócona ze spiralką.
    Ustaw auto na jakiejś górce i przeszukaj zakres - może usłyszysz.

    W domu conajmniej taka, polecana wcześniej antena:
    http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_3-rz_b_
    A0312.htm
    albo chociaż taki jak w tej, pojedyńczy dipol pętlowy.
    Trzeba sprawdzić ustawioną poziomo i pionowo.
    Przy okazji rozwiążesz problem przepustu - podłączysz symetrycznym
    kablem 300 omów
    ( ja miałem z zapasów, nie wiem, czy można kupić) i zmieści się między
    ramą a uszczelką plastikowego okna.
    Jeśli tuner ma wejście koncentryczne to symetryzator dasz przy jego
    gniazdku antenowym.
    Ja tak mam podłączoną prostą siatkową do odbioru cyfrowej naziemnej
    telewizji - działa poprawnie przy wielokrotnie wyższych
    częstotliwościach niż FM.

  • 22. Data: 2009-11-16 23:02:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Nov 2009 14:44:59 -0800 (PST), Wmak wrote:

> [...]
    >nie taka skrócona ze spiralką.
    >Ustaw auto na jakiejś górce i przeszukaj zakres - może usłyszysz.

    We wroclawiu pare czeskich stacji sie lapie w samochodzie.
    Antena owszem dluzsza, tzn przecietna, ale auto wcale nie na gorce.

    J.

  • 23. Data: 2009-11-16 23:36:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Tuesday, November 17, 2009, 12:02:31 AM, you wrote:

    > We wroclawiu pare czeskich stacji sie lapie w samochodzie.
    > Antena owszem dluzsza, tzn przecietna, ale auto wcale nie na gorce.

    Ale czeskie nadajniki już tak. Czeską TV odbiera się jeszcze pod
    Kaliszem...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 24. Data: 2009-11-17 06:21:59
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Wmak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
> [...]

    > Ja tak mam podłączoną prostą siatkową do odbioru cyfrowej naziemnej
    > telewizji - działa poprawnie przy wielokrotnie wyższych

    A czy taki płaski kabel 300 om można prowadzić po częściach
    metalowych - maszt anteny, parapet?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 25. Data: 2009-11-17 07:18:28
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Wmak pisze:
    > On 16 Lis, 18:47, PeJot <P...@o...pl> wrote:
    >

    > Po pierwsze nie napisałeś, jakiej klasy masz odbiorniki -
    > miniwieżyczka albo jakieś przenośne

    Do nich wystarczy 'random wire' :)

    > czy porządny tuner, amplituner
    > itp.

    Całkiem współczesny amplituner Pionieera i starsza wieża Diory. W obydwu
    przypadkach odbiór stereo PR3 jest zaszumiony, mono idzie znośnie. Próby
    z 'random wire' dają jakieś, chyba zachęcające rezultaty, trzeba będzie
    pomyśleć nad jakimś dipolem.

    > Po drugie: w jakiej polaryzacji pracują nadajniki FM które chcesz
    > odbierać (ani gdzie mieszkasz).

    Mieszkam w Rzeszowie, PR3 idzie z Suchej Góry, w poziomie; odległość
    jakieś 50-60 km.

    > Po ustaleniu polaryzacji nadajników radzę eksperymenty z prostą anteną
    > lub dipolem symetrycznym na balkonie.

    Mimo braku widoczności horyzontu ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 26. Data: 2009-11-17 12:37:53
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > A czy taki płaski kabel 300 om można prowadzić po częściach
    > metalowych - maszt anteny, parapet?
    [...]

    Nie jest to zalecane, acz niestety, nader często stosowane rozwiązanie.

    Inna kwestia to żałośnie mierna jakość obecnie dostępnych kabli
    symetrycznych. W obecnej chwili spotykam w sklepach wyłącznie tanią
    chińszczyznę, rozpadającą się po paru cyklach letnio / zimowych. Choćby z
    tego powodu sugeruję używanie kabli koncentrycznych.

    BTW - przewiercenie się przez ścianę budynku _naprawdę_ nie jest specjalnie
    wyrafinowanym wyczynem. Nawet, jeżeli stosuje się narzędzia z najniższej
    półki. Wiertło SDS 12 mm / 40 cm to cena rzędu kilkunastu zł. Samodzielnie
    wykonany przepust umożliwia w przyszłości bezproblemowe prowadzenie
    kolejnych przewodów. Naprawdę warto ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 27. Data: 2009-11-17 18:19:14
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hdu5f3$47j$1@news.onet.pl...
> [...]
    > Samodzielnie wykonany przepust umożliwia w przyszłości bezproblemowe
    > prowadzenie kolejnych przewodów. Naprawdę warto ;-)

    Nie namawiaj, bo mnie spółdzielnia przewierci...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 28. Data: 2009-11-17 18:50:44
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > Nie namawiaj, bo mnie spółdzielnia przewierci...
    [...]

    W moim przypadku jedynie _poinformowałem_ spółdzielnię o zamiarze wykonania
    instalacji antenowej. Dodatkowo zadeklarowałem fachowe wykonanie prac, nie
    uszkadzające nadmiernie knstrukcji budynku. W odpowiedzi, po kilkunastu
    dniach otrzymałem... _zgodę_ na przeprowadzenie powyższego ;-). No i dobrze.
    Sama praca zajęła mi kilkadziesiąt minut, łącznie z przerwami na niezbędny
    odpoczynek ;-)

    PZDR - Krzysztof Kucharski

  • 29. Data: 2009-11-18 07:57:02
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Krzysztof Kucharski pisze:

> [...]
    > wykonanie prac, nie uszkadzające nadmiernie knstrukcji budynku. W
    > odpowiedzi, po kilkunastu dniach otrzymałem... _zgodę_ na

    Nie zawsze tak łatwo da się dogadać z SM. U mnie na osiedlu, jeśli już
    ktoś musi jakąś antenę instalować, z reguły upycha na balkonie. O
    elewacji i dachu budynku można zapomnieć, choć widziałem już talerz
    zainstalowany na dachu wiatrołapu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 30. Data: 2009-11-18 14:53:03
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości

    [...]
> [...]
    > i dachu budynku można zapomnieć, choć widziałem już talerz zainstalowany
    [...]

    W moim przypadku nie musiałem powoływać się na posiadane uprawnienia
    zawodowe, Pozwolenie Radiowe czy ostatecznie na Prawo Telekomunikacyjne. Z
    czego wielce się cieszę ;-) W ostateczności i tak przymocowałbym antenę bez
    "pozwolenia" do bocznej powierzchni wnęki okiennej. DIPOL w dziale "Uchwyty
    antenowe" posiada wiele ciekawych rozwiązań.
    BTW - z uporem maniaka ;-) będę zachęcał wszystkich zainteresowanych do
    wykonania przepustów kablowych przez mur. To naprawdę nie jest trudne, a
    pozwala na uniknięcie wielu niepotrzebnych problemów technologicznych.
    Ewentualne sprzeciwy SM skwitowałbym zapytaniem o podstawę prawną ;->

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski