  • 11. Data: 2009-11-16 12:46:31
    Temat: Re: Antena UKF
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Krzysztof Kucharski pisze:

    > Jeżeli zaś upierasz się przy klasycznej radiodyfuzji - no cóż,
    > najbardziej poprawnym rozwiązaniem jest trójelementowa antena Yagi -
    > Uda. Np. http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_3-rz_b_
    A0312.htm

    Na dachu tego raczej nie postawię, jeśli już to na balkonie, tylko czy
    ma to sens jeśli antena będzie widziała co najwyżej sąsiedni budynek ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 12. Data: 2009-11-16 13:06:03
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    [...]
    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości

    A0312.htm

    > Na dachu tego raczej nie postawię, jeśli już to na balkonie, tylko czy ma
    > to sens jeśli antena będzie widziała co najwyżej sąsiedni budynek ?
    [...]

    To _może_ mieć sens. Możesz liczyć na silny sygnał niekoniecznie w linii
    prostej od nadajnika. Możesz popróbować odbioru sygnałów odbitych, z różnych
    kierunków. W takim przypadku nikt nie może zaoferować prostej recepty.
    Musisz sam popróbować. I nie wykluczać z góry żadnych, pozornie
    bezsensownych rozwiązań. Np. umieszczenie aktywnej anteny pokojowej w
    pobliżu okna. Eksperymentując z położeniem (ukierunkowaniem) anteny i
    wielkością wzmocnienia odbieranego sygnału można czasem uzyskać
    nadspodziewanie dobre efekty.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 13. Data: 2009-11-16 13:19:56
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Krzysztof Kucharski pisze:

> [...]
    > pobliżu okna. Eksperymentując z położeniem (ukierunkowaniem) anteny i
    > wielkością wzmocnienia odbieranego sygnału można czasem uzyskać

    A coś takiego:

    http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_sv_total_ze_w
    zmacniaczem_20_db_A0229.htm

    postawione w pionie, *wewnątrz mieszkania, ściany z cegły*, da jakiś
    sensowny sygnał, sporo słabszy niż przy ustawieniu na balkonie bez
    widoczności horyzontu ? Mógłbym taką antenę umieścić w pokoju, gdzie z
    okna widać horyzont w kierunku nadajnika PR3. Przykręcać jej na
    zewnątrz, do elewacji na 10 cm styropianie mi nie pasuje.
    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2009-11-16 14:00:10
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    [...]
> [...]
    > okna widać horyzont w kierunku nadajnika PR3. Przykręcać jej na zewnątrz,
    > do elewacji na 10 cm styropianie mi nie pasuje.

    Bardzo ładna antena ;-) Możesz zaryzykować i kupić ją. Tylko musisz pamiętać
    o sprawieniu sobie stosownego zasilacza do niej. W ofercie DIPOLA antena
    jest "goła" tj. bez zasilacza. Dwie uwagi: po pierwsze - postaraj się
    zamontować antenę jak najbliżej okna, może nawet _ZA_ oknem - mocując ją do
    wnęki okiennej. Po drugie - w tej antenie nie podoba mi się "wyżyłowane"
    wzmocnienie - aż +20 dB bez możliwości regulacji. Efekty tego stanu rzeczy
    mogą okazać się przykre w odbiorze ;-). Przypominam link do mojej
    propozycji:
    http://www.dipol.com.pl/pokojowa_antena_radiowa_ze_w
    zmacniaczem_sonus_fm_A0240.htm -
    regulacja wzmocnienia, w komplecie zasilacz sieciowy, mniejsze wymiary
    ułatwiające ukrycie urządzenia w obrębie okna.

    Na koniec - co sądzisz o czymś takim:
    http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_1-rz_b_
    A0200.htm
    doposażonym w takie coś:
    http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_wewnetrz
    ny_z_zasilaczem_aws-03f_B1018.htm
    lub
    http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_wewnetrz
    ny_aws-141s_B11687.htm

    W stosunku do Twojego pomysłu to rozwiązanie ma dwie zalety:
    - dipol pętlowy ma ch-kę promieniowania kierunkową w porównaniu do anteny
    prętowej, która z natury jest elementem o charakterystyce dookólnej. W
    efekcie znacznie ograniczysz poziom szumów na zaciskach anteny.
    - nie do przecenienia jest możliwość regulowania poziomu wzmocnienia. W
    skrajnych przypadkach wzmacniacz przesterowany silnym sygnałem zakłócającym
    skutecznie uniemozliwi poprawny odbiór sygnału uzytecznego. W takim
    przypadku opcja regulacji wzmocnienia jest bezcenna.

    Na koniec - racz pamiętać, że w technice odbioru radiowego istotny jest nie
    tylko bezwzględny poziom odbieranego sygnału, ale i jego stosunek do poziomu
    sygnałów zakłócających. Dlatego sugeruję wybór elementu antenowego o
    charakterystyce kierunkowej i wzmacniacza o regulowanym wzmocnieniu. "Brutal
    force" nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 15. Data: 2009-11-16 15:56:02
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    PeJot pisze:
> [...]
    > okna widać horyzont w kierunku nadajnika PR3. Przykręcać jej na
    > zewnątrz, do elewacji na 10 cm styropianie mi nie pasuje.

    Skoro masz masz takie okno z widokiem na nadajnik, to może na początek
    wypróbuj odbiór na kawałku przewodu, ale takim ze 4 metry, z czego
    połowa wisi za oknem, albo leży na parapecie zewnętrznym. Jak odbiór
    będzie w miarę sensowny, z niewielką ilością szumów, możesz spróbować
    coś ze wzmacniaczem.
    No i w przypadku dipoli czy róznych Yagi pamiętaj o polaryzacji - czasem
    ktoś ustawia taką antenę np. poziomo, sugerując się antenami tv akurat w
    takim położeniu, a tu niespodzianka - interesująca go stacja akurat jest
    nadawana w polaryzacji V. Sam się na to złapałem prawie trzydzieści lat
    temu, wystawiając na dach antenę do odbioru Trójki właśnie :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 16. Data: 2009-11-16 17:47:27
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    ajt pisze:

> [...]
    > coś ze wzmacniaczem.
    > No i w przypadku dipoli czy róznych Yagi pamiętaj o polaryzacji

    W moim przypadku to będzie poziom, wątpię aby małżonka zaakceptowała
    dipol pod sufitem. Pozostaje balkon. Do elewacji nic się przykręcić nie da.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2009-11-16 19:54:22
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    On 16 Lis, 18:47, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    Po pierwsze nie napisałeś, jakiej klasy masz odbiorniki -
    miniwieżyczka albo jakieś przenośne czy porządny tuner, amplituner
    itp.
    Może dałoby się wydedukować, czy mają głowicę na 2 tranzystorkach i
    dwóch obwodach strojonych czy porządna, poczwórnie strojoną z mosfetem
    na wejściu.
    Od tego zależy, jakiej anteny szukać - ze wzmacniaczem czy bez.
    "Porządne" radio nie potrzebuje wzmacniaczy przy antenie, bo jego
    własne obwody wejściowe mają dobrą czułość, selektywność odstęp od
    szumu.
    Z moich wielo-wielo-letnich doświadczeń wynika, że wzmacniacz antenowy
    pogarsza odbiór.

    Po drugie: w jakiej polaryzacji pracują nadajniki FM które chcesz
    odbierać (ani gdzie mieszkasz).
    W centralnej i środkowej Polsce stosowana jest polaryzacja pionowa, na
    zachodzie spotyka się poziomą.
    Tutaj można znaleźć wykaz; http://radiopolska.pl/wykaz/polska.php
    Od tego zależy, czy, antena ma być "leżąca" czy "stojąca".

    Antena powinna mieć długość rezonansową - pionowy patyk ok 75cm, dipol
    symetryczny, otwarty lub pętlowy ok 1.5m z kablem pośrodku.
    Zarówno krótsza jak i dłuższa antena odbiera gorzej.
    Z tej przyczyny taka http://www.dipol.com.pl/pokojowa_antena_radiowa_ze_w
    zmacniaczem_sonus_fm_A0240.htm
    jest bez sensu zamiast "zbierać" sygnał będzie zbierać zakłócenia (i
    trudno w pionie ustawić)

    Po zniknięciu większości stacji radiowych z sieci warszawskiej
    AsterCity założyłem na balkonie coś podobnego do tego:
    http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_sv_total_ze_w
    zmacniaczem_20_db_A0229.htm
    Tyle, że nie taka piękna, tylko zrobiona z kabla koncentrycznego -
    odekranowany odcinek ok 75-80cm, pionowo naciągnięty pomiędzy
    balustradą balkonu a podłogą balkonu sąsiada z góry.
    Część kabla, ta w ekranie, ciasno przytroczona do pionowego metalowego
    szczebla balkonu, by przez pojemność stworzyć przeciwwagę.
    (Mógłbym ekran kabla w miejscu, gdzie wyłazi środkowa żyła połączyć z
    balkonem ale chciałem uniknąć nieokreślonych pętli mas/uziemień)
    Mieszkam na dolnym Mokotowie,
    Na takiej antenie ( BEZ WZMACNIACZA ) odbieram czysto wszystkie
    warszawskie stacje a ponadto różne dalekie
    - np Niepokalanów, lokalne ze Skierniewic i Żyrardowa itd
    To są odległe stacje (sprawdź na mapie), bardzo małej mocy a odbiór
    jest zadowalający.

    Najważniejsze jest, że ta prymitywna, ale odpowiedniej długości antena
    jest wyniesiona z betonowego mieszkania na odległośc 0.5 metra od
    ściany.
    W mieszkaniu, nawet za przeszkloną ścianą, dalekich odbiorów nie ma.

    Po ustaleniu polaryzacji nadajników radzę eksperymenty z prostą anteną
    lub dipolem symetrycznym na balkonie.
    Owocnej pracy !

  • 18. Data: 2009-11-16 21:06:17
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Wmak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
> [...]

    > ściany.
    > W mieszkaniu, nawet za przeszkloną ścianą, dalekich odbiorów nie ma.

    A czy byłbyś tak dobry i narysował to?
    ...nie wszystko zrozumiałem...
    ...może Czechy albo Słowację złapię?

    I jeszcze jedno - jak przepuścić koncentryk przez plastikowe
    okno? Kupować specjalny płaski przepust?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów?

  • 19. Data: 2009-11-16 21:46:30
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > I jeszcze jedno - jak przepuścić koncentryk przez plastikowe
    > okno? Kupować specjalny płaski przepust?
    [...]

    Trzeba przewiercić na wylot ścianę. Ze spadkiem na zewnątrz ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 20. Data: 2009-11-16 21:55:41
    Od: robmac <r...@k...pl>

    PeJot napisał:

    > ... Przykręcać jej na zewnątrz, do elewacji na 10 cm styropianie mi nie pasuje...
    > ... Do elewacji nic się przykręcić nie da...

    W kwestii formalnej :) do styropianu też się da przykręcić i wbrew
    pozorom jest to dość
    wytrzymałe:
    http://www.1001narzedzi.pl/index.php?p377,fid-50-50s
    zt-kolek-do-styropianu
    http://www.dzwignia.pl/index2.php?dzial=165&kategori
    a=165&podkategoria=171&menu=1&how=1&norm=214&subnorm
    =0&main=2&produkt=8384
    Trzeba tylko zadbać żeby uchwyt miał spory rozstaw otworów
    montażowych.

    pozdrawiam
    Robert
    --