  • 1. Data: 2009-11-16 09:30:05
    Temat: Antena UKF
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Czołem.

    Ostatnią antenę stawiałem jakieś ćwierć wieku temu, doświadczenia
    brakuje, dlatego pozwólcie że się spytam. W mojej kablówce kuleje UKF -
    sygnał jest słaby, choć wg dostawcy zgodny z normami, mimo to 2 radia
    szumią albo przełączają się w tryb mono. Lokalne rozgłośnie są odbierane
    OK, brakuje mi przede wszystkim PR3. Podejrzewam że wzmacnianie sygnału
    z kabla bez odfiltrowania całej reszty ( TV + internet w kablu ) mija
    się z celem. Co można zdziałać ? Na dachu anteny nie bardzo chce mi się
    stawiać, trzeba by najpierw z administracją budynku gadać. Od biedy mogę
    jakąś antenę zainstalować na balkonie, ale horyzontu to ona raczej
    widzieć nie będzie, naokoło budynki. Co można zrobić w tej sytuacji ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2009-11-16 10:21:43
    Temat: Re: Antena UKF
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    [...]
    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zainstalować na balkonie, ale horyzontu to ona raczej widzieć nie będzie,
    > naokoło budynki. Co można zrobić w tej sytuacji ?

    Ja w podobnej sytuacji wybrałem dwa rozwiązania, stosowane zamiennie:

    1. PR3 via Internet: http://www.polskieradio.pl/sluchaj/play.aspx?p=r3

    2. PR3 via DVB-sat.

    Pierwsze rozwiązanie zapewnia odbiór wszędzie, drugie oferuje (teoretycznie)
    lepszą jakość. To przykre, ale mój ukochany tuner DIORY stoi sobie
    nieuzywany już od paru lat...

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 3. Data: 2009-11-16 11:01:05
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Krzysztof Kucharski pisze:

    > Ja w podobnej sytuacji wybrałem dwa rozwiązania, stosowane zamiennie:
    >
    > 1. PR3 via Internet: http://www.polskieradio.pl/sluchaj/play.aspx?p=r3

    Możliwe, ale w praktyce po przekroczeniu limitu wyjdzie drogo.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2009-11-16 11:05:10
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

> [...]
    > zainstalować na balkonie, ale horyzontu to ona raczej widzieć nie będzie,
    > naokoło budynki. Co można zrobić w tej sytuacji ?

    a jak PR3 odbiera na 'kabelku' dołączanym czasem np. do miniwież?
    bo jak coś łapie to można się pokusić o zrobienia własnoręcznie dipola z
    rurek alu/Cu, ew. można kupić gotową antenę zew. z firmy ...Dipol ;-)
    oba rozwiązania są dość tanie a i skuteczność niezła,
    jak zrobić dipol pisali ludzie trochę np na Elektrodzie, ew. w guglu jest
    tego trochę,
    brat

  • 5. Data: 2009-11-16 11:20:24
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    bratPit[pr] pisze:

    > a jak PR3 odbiera na 'kabelku' dołączanym czasem np. do miniwież?

    Praktycznie nie odbiera. Nadajnik oddalony ok. 60 km, nawet radio w
    samochodzie miewa problemy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2009-11-16 11:24:03
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > W mojej kablówce kuleje UKF - sygnał jest słaby

    Większość kablówek w ogóle nie wpuszcza UKF albo wpuszcza to co zbierze
    antena :-). Czyli najczęściej ogólnopolskie stacje nadawane z masztu TV.
    Biorąc pod uwagę mnogość lokalnych, komercyjnych stacji i ich usytuowanie
    inny rozwiązanie jest średnio sensowne... Ja też tak robię, w mojej sieci
    mam antenę ustawioną na Kołowo i poziom sygnału UKF wpuszczanego w sieć
    dobrany właśnie do tych stacji. I w sieci przyzwoicie pracują tylko stacje
    PR, Zetka i chyba RMF. Pozostałe, których wokół sporo z różnych kierunków,
    wchodzą po prostu słabszym sygnałem... Zastanawiam się czy od stycznia w
    ogóle nie zlikwidować radia...

  • 7. Data: 2009-11-16 11:55:22
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    > Praktycznie nie odbiera. Nadajnik oddalony ok. 60 km, nawet radio w
    > samochodzie miewa problemy.

    hmm, to gorzej :/ może się okazać że kierunkowa antena będzie potrzebna i to
    na dachu,
    może obdzwoń lokalnych montażystów anten i zapytaj jakie szanse na zrobienie
    anteny właśnie z nastawieniem np na PR3, zobaczysz co Ci powiedzą i będziesz
    wiedział czy jest szansa samemu walczyć czy zdać się na nich :-)
    brat

  • 8. Data: 2009-11-16 12:10:14
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    [...]
    > Możliwe, ale w praktyce po przekroczeniu limitu wyjdzie drogo.
    [...]

    Pobieżne i przybliżone rachunki podają wartość ok 3 GB danych w trybie 24 h
    / 30 dni w miesiącu. Masz aż tyle wolnego czasu? ;-) Podany przeze mnie
    strumień charakteryzuje się wielkością rzędu 96 kbps. Za jakiś czas - jak
    najbardziej realny i wymierny tej wielkości transfer _teoretycznie_ będzie
    można utrzymywać "za free". Hint - AERO 2 i podobne.

    Jeżeli zaś upierasz się przy klasycznej radiodyfuzji - no cóż, najbardziej
    poprawnym rozwiązaniem jest trójelementowa antena Yagi - Uda. Np.
    http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_3-rz_b_
    A0312.htm
    Nie sądzę, żeby w Twoim przypadku sprawdziła się antena aktywna, "pokojowa",
    np.
    http://www.dipol.com.pl/pokojowa_antena_radiowa_ze_w
    zmacniaczem_sonus_fm_A0240.htm

    Pozdrawiam i życzę powodzenia - Krzysztof Kucharski

  • 9. Data: 2009-11-16 12:22:01
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    bratPit[pr] pisze:

    > może obdzwoń lokalnych montażystów anten i zapytaj jakie szanse na
    > zrobienie anteny właśnie z nastawieniem np na PR3, zobaczysz co Ci
    > powiedzą

    Pytałem, to jest loteria, w zależności od miejsca lokalizacji - jeśli
    jest widoczny horyzont, jest OK, jeśli nie to lipa. W tej sytuacji
    własny dipol na balkonie *raczej* nic nie da. Nie dało by się
    wyfiltrować UKFu z kabla i wzmocnić ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2009-11-16 12:35:44
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

> [...]
    > na balkonie *raczej* nic nie da. Nie dało by się wyfiltrować UKFu z kabla

    to rzeczywiście lipa bo pewnie dipol się nie sprawdzi :/
    w moim przypadku dipol sprawdził się doskonale ale sytuacja była lepsza niż
    u Ciebie,
    podejrzewam że w takim przypadku pozostaje tak jak pisze Krzysztof Kucharski
    postawienie jakiejś Yagi na dachu, jeżeli nie to satelita,
    co do kablówki to nie mam niestety pojęcia,
    brat