  • 1. Data: 2009-11-15 20:33:28
    Temat: jednoczesne wlaczenie kilku komputerow
    Od: mule <p...@g...com>

    Witam szanownych grupowiczow
    mam do rozwiaznia nielada problem
    otoz chce zrobic (WoL nie wchodzi w rachube) tak abym mogl
    jednoczesnie
    wlaczyc 17 kompow pomyslalem sobie ze wyjme we szystkich kompach
    kabelek od
    wlacznika (plyta ATX) a w to miejsce polacze rownolegle przewodem piny
    od
    zasilania a na koncu wlacznik(cos na zasadzie starej sieci BNC) tylko
    ze na
    pinie wlacznika mam napiecie 5V i czy jak polacze nawet dwie plyty to
    czy
    czegos nie popale? jak to zrobic o ile to wogole mozliwe tak aby bylo
    ok
    pozdrawiam
    Janek

  • 2. Data: 2009-11-15 21:11:44
    Temat: Re: jednoczesne wlaczenie kilku komputerow
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    mule pisze:

    > otoz chce zrobic (WoL nie wchodzi w rachube) tak abym mogl
    > jednoczesnie wlaczyc 17 kompow

    Najprościej posadzić wszystkie komputery na jednej fazie, ustawić w
    BIOSie opcję "włącz komputer po powrocie zasilania" i najzwyczajniej w
    świecie jednym centralnym włącznikiem (lub stycznikiem) włączać
    zasilanie całego zestawu komputerów.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2009-11-15 21:13:07
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > pinie wlacznika mam napiecie 5V i czy jak polacze nawet dwie plyty  to
    > czy
    > czegos nie popale? jak to zrobic o ile to wogole mozliwe tak aby bylo
    > ok
    zastosować trasoptory

  • 4. Data: 2009-11-15 22:01:25
    Od: Marcin Gala <m.gala.maupa@.interia.pyly>

    mule wrote:
> [...]
    > czy
    > czegos nie popale? jak to zrobic o ile to wogole mozliwe tak aby bylo
    ZTCW to w momencie startu zasilacz potrafi troche pradu szarpnac
    (kondensatory sie laduja). Zastanow sie czy przy takim zalaczeniu nie
    bedzie Ci bezpiecznikow wywalac.

    --
    Marcin "Ahmed" Gala
    m.gala(maupa)interia.pl

    - alez wodzu, co wodz???
    - to ja juz sobie pojde...

  • 5. Data: 2009-11-15 22:20:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Adam Dybkowski napisał:

> [...]
    > BIOSie opcję "włącz komputer po powrocie zasilania" i najzwyczajniej w
    > świecie jednym centralnym włącznikiem (lub stycznikiem) włączać

    A wcześniej podpiąć ten obwód poza zabezpieczeniem różnicowo - prądowym.
    Bo jednoczesny start siedemnastu komputerów może różnicówkę wywalić.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2009-11-15 22:32:56
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@w...pdi.net> napisał w wiadomości

    > A wcześniej podpiąć ten obwód poza zabezpieczeniem różnicowo - prądowym.
    > Bo jednoczesny start siedemnastu komputerów może różnicówkę wywalić.

    A co ma do tego zabezpieczenie różnicowe? Ten prąd w momencie startu
    wraca inną drogą niż przez przewód zerowy? Jedynie moc maksymalna różnicówki
    musi być odpowiednia do takich warunków pracy.

    Natomiast jeśli chodzi o zabezpieczenie przeciwzwarciowe to na pewno
    wywali.
    U mnie w domu wywalało już przy dwóch kompach i to przy włączaniu listwy
    pomimo, że komputery po tej czynności były w stanie czuwania, a nie pracy.
    Natomiast po wymianie zabezpieczenia 10A typu "B", na 10A typu "C"
    dolegliwości ustąpiły. Pomogło także w przypadku kuchenki mikrofalowej,
    która nawet będąc sama w obwodzie potrafiła zabezpieczenie 10A "B" wywalić,
    w momencie przełączania się w niej jakiegoś przekaźnika.

  • 7. Data: 2009-11-15 22:58:59
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > A co ma do tego zabezpieczenie różnicowe? Ten prąd w momencie startu
    > wraca inną drogą niż przez przewód zerowy? Jedynie moc maksymalna różnicówki
    > musi być odpowiednia do takich warunków pracy.

    Tak, ten prąd wraca inną drogą. Na wejściu zasilacza jest filtr - dwa
    kondensatory połączone szeregowo, ich wspólne nogi podłączone są do
    ziemi (PE). Jeden przewód (N) jest na potencjale mniej-więcej PE, więc
    ten kondensator się nie ładuje prawie. Przez drugi przepływa prąd do
    ziemi. W momencie włączenia jest to dosyć duża krótka szpilka. Jeden
    komp - nie ma problemu :)... jak to pomnożysz x17, to będzie problem :(...

> [...]
    > która nawet będąc sama w obwodzie potrafiła zabezpieczenie 10A "B" wywalić,
    > w momencie przełączania się w niej jakiegoś przekaźnika.

    Ciekawe, czy masz teraz spełniony warunek SZYBKIEGO wyłączenia jakby co....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-11-15 23:00:41
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Marcin Wasilewski pisze:
> [...]
    > wraca inną drogą niż przez przewód zerowy? Jedynie moc maksymalna różnicówki
    > musi być odpowiednia do takich warunków pracy.

    Na przykład PE poprzez kondensator w filtrze symetrycznym.
    ZTCP włączanie kilkunastu kompów naraz powodowało ze różnicówka 100mA
    wylatywała.

    MD

  • 9. Data: 2009-11-15 23:06:17
    Od: Konop <k...@g...pl>

    mule pisze:
> [...]
    > czy
    > czegos nie popale? jak to zrobic o ile to wogole mozliwe tak aby bylo

    Ja bym zrobił prosty układ z 17 przekaźnikami - jakimiś tanimi ;)... Po
    włączeniu jednego zasilana byłaby cewka tego przekaźnika, to włączałoby
    kolejny komputer, który startowałby następny (styki przekaźników
    podłączone równolegle do styków wyłącznika zasilania). W ten sposób
    możesz włączyć każdy komputer niezależnie (poza pierwszym) albo
    wszystkie naraz. Dodatkowa zaleta - komputery będą się włączać jeden za
    drugim. Opóźnienie nie będzie duże, ale powinno wystarczyć, aby
    zabezpieczenie nie wywaliło.
    WADA - niestety, w najprostszym rozwiązaniu styki przekaźnika będą
    ciągle zwarte, mogą się dodatkowo zwierać i rozwierać w czasie pracy
    (przy wyłączeniu/włączeniu komputera obok). Pytanie, czy da się
    "znieczulić" płytę główną na tego typu sygnały?? Trzeba popatrzeć w
    BIOSie co tam można ustawić ;)
    Choć.. wystarczy, że przekaźnik dla komputera X odetnie od przycisku
    wyłącznika przekaźnik z komputera X-1 ;)... czyli robimy tak:

    1 komputer:
    Cewka przekaźnika na wyjściu zasilacza
    Styki wychodzą KABELKIEM na zewnątrz

    2 komputer:
    KABELEK z komputeraz 1 szeregowo ze stykami NC "lokalnego" przekaźnika
    i całość równolegle do przycisku zasilania
    Cewka przekaźnika na wyjściu zasilacza
    DRUGA PARA STYKÓW (NO) wychodzi KABELKIEM na zewnątrz

    3 komputer
    KABELEK z komputeraz 2 szeregowo ze stykami NC "lokalnego" przekaźnika
    i całość równolegle do przycisku zasilania
    Cewka przekaźnika na wyjściu zasilacza
    DRUGA PARA STYKÓW (NO) wychodzi KABELKIEM na zewnątrz

    itd ;)...

    Działanie - proste... kiedy komputer jest wyłączony, styki JEGO
    przekaźnika podają na wyłącznik sygnał z przekaźnika z poprzedniego
    komputera. Włączamy poprzedni komputer, włącza się następny w wyniku
    czego wyłącznik następnego odcinany jest od poprzedniego ;)...

    Ale to rozwiązanie też ma wadę - nie da się wyłączyć danego komputera
    PRZED wyłączeniem poprzedniego :(...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2009-11-15 23:12:31
    Od: PH <s...@w...pl>

    Dariusz K. Ładziak pisze:

    > A wcześniej podpiąć ten obwód poza zabezpieczeniem różnicowo - prądowym.
    > Bo jednoczesny start siedemnastu komputerów może różnicówkę wywalić.

    Należy zatem wstawić różnicówkę typu A, albo spróbować krótkozwłoczną.

    --
    PH