  • 51. Data: 2009-01-05 15:11:30
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > To co proponujesz mniej więcej odpowiada podaniu wielkości motywu
    > wypełniającego kadr.

    Mniej więcej tak, ale...
    mając moją wersję jesteśmy w stanie szybko powiedzieć jaką skalę
    odwzorowania powinien mieć obiektyw, aby w naszym aparacie zrobić
    makrofotografię pszczoły.
    Wystarczy, że znamy nasz aparat, a więc wiemy jaki jest rozmiar
    filmu/matrycy.
    Jeśli mam mały obrazek, to powinienem mieć obiektyw o max skali
    odwzorowania co najmniej 1:1.
    Dla kompakta o co najmniej np. 1:3 itd.

    Mając definicję opartą o rozmiar obiektu wypełniającego kadr... hmmm...
    no niby wszystko da się wydedukować/obliczyć, ale chyba mniej intuicyjne ;)

    Dla małego obrazka makro zaczyna się od "rozmiaru obiektu wypełniającego
    kadr" 36x24mm...
    Ale jak się do tego ma pszczoła, która ma powiedzmy 15mm? ;)

    Chodzi mi o to, że chyba lepiej złożyć dwie dobrze znane i kojarzone
    jednostki (skala i rozmiar matrycy), niż tworzyć nową (rozmiar obiektu
    wypełniającego kadr) :)

    Podobnie wracając do mojego przykładu z "klasą" obiektywu (szeroki,
    standard, tele)...
    W sumie to jak kto lubi:
    Dla jednych punktem odniesienia jest kąt widzenia obiektywu (bo tak
    pewnie precyzyjniej).
    A innym wystarczy punkt odniesienia w postaci standardu: 50mm na małej
    klatce, 80mm na średnim itp. ;-)
    Według mnie - drugie wygodniejsze - ale jak kto lubi ;)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 52. Data: 2009-01-05 15:13:30
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-01-05 16:00:52 +0100, Adam Płaszczyca
    <t...@o...spamnie.org.pl> said:

    > Niemniej, optyka LF istotnie, nie jest projektowana pod makro, a
    > posługiwanie się nim do robienia makrofotografii dość trudne,

    Chyba wręcz przeciwnie.

    de Fresz

  • 53. Data: 2009-01-05 15:24:42
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
    > Czy inne? Pytanie było o dokładne określenie od którego momentu zaczyna sie
    > makro. Jednoznacznej, ogólnie akceptowalnej granicy nigdzie nie znalazłem i
    > twierdzę, że nie powinna być ona sztywno powiązana ze skalą odwzorowania -
    > lepiej już z wielkością motywu wypełniającego kadr.

    Ale sęk w tym by to nie było powiązane z wielkością matrycy i jej
    upakowaniem. Za dużo tutaj by było wyjątków. Raz, że różne proporcje,
    dwa że dyfrakcja.. i tak można wymieniać :)

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 54. Data: 2009-01-05 15:36:14
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
    > Tyle, że bzdurna. Bo dla niektórych starych aparatów wielkoformatowych przy
    > skali 1:1 kadru nie wypełni Ci porządnie litrowy karton z mlekiem. Dla
    > małego kompaktu przy skali zaledwie 1:10 znacznie mniejszy motyw wypełni Ci
    > kadr...

    Ale wypełnienie chyba nie ma nic do rzeczy. Chyba że robisz założenie,
    że oba mają takie same zdjęcia w Mpix potem. Wtedy owszem lepiej wybrać
    to z kompakta - bo "zobaczysz więcej".
    Jednakże pojęcie jest zadefiniowane tak by nie gryzło się z wielkością i
    proporcjami kadru, z upakowaniem, z dyfrakcją.

    > A rozważ to dla różnych formatów matrycy... Dla kompaktu o matrycy 1/1.6"
    > przy skali 1:3 motyw o rozmairach ok. 16mm wypełni Ci całą szerokość kadru.
    > Czy takie zdjęcie nie będzie dla Ciebie makro?

    Ale jak zrobisz to większym formatem o tym samym upakowaniu pikseli to
    masz po prostu szerzej na boki widok.
    Trochę dla mnie byłoby nielogiczne, gdyby poprzez kadrowanie zdjęcie
    zmieniało się z nie-makro na makro.

    > Toteż nigdzie nie powiedziałem, ze jest to definicja idealna:-) Ale - w
    > pomyśle aby zmaiast w zależności od skali odwzorowania lub rozmiarów motywu
    > szukać rozgraniczenia w technice wykonania zdjęcia coś jest...

    W pewnym stopniu napewno, ale nie będzie to definicja ścisła, a o to nam
    chodzi przecież.
    Bardziej bym się zastanawiał nad makro w danym systemie z bazą jego
    szkieł - kiedy tu jest, a kiedy nie ma? Producenci przyjęli że od >= 1:1
    jest makro, niektórzy nawet od 1:3. W takim rozpoznaniu uciekniesz od
    zmieniających się proporcji matrycy, jej wielkości.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_

  • 55. Data: 2009-01-05 18:07:44
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Valwit wrote:
    >wspomniane nikkory daja 1:1 dlatego sa nazwane micro a
    > nie macro.

    Hehehehe :D

    Jaja sobie robisz, czy tak na poważnie? :)

    Co powiesz na Sigmę 18-50/2.8, która ma w nazwie "Macro", a w
    specyfikacji mamy "max. magnification ratio 1:3" :-D

    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tes
    ts/315-sigma-af-18-50mm-f28-dc-ex-macro-review--lab-
    test-report

    Dobra, żeby nie było, że złośliwy jestem... ;)

    Według mnie "Micro" w przypadku Nikkora oznacza po prostu obiektyw o
    dużej skali odwzorowania - dla starych nikkorów było to, z tego co
    pamiętam, 1:2 - obecnie co najmniej 1:1.
    Ot tak sobie Nikon wymyślił, że będzie to "Micro", a nie "Macro", aby
    się odróżnić od konkurencji - nie po raz pierwszy... ;)

    Jeśli jednak się mylę, a więc teraz wykazałem się nieznajomością genezy
    pochodzenia "micro" w nazwach obiektywów Nikona, to daj proszę jakieś
    źródła, jako dowód Twojego twierdzenia powyżej - wtedy okażę skruchę... ;)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 56. Data: 2009-01-05 22:37:52
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    > Cóż, musiałbyś się do mnie pofatygować, akurat zaczynam wołać 18x24...

    Jeśli mysłisz, ze będzie mi się chciało jechać do Krakowa specjalnie w celu
    kontynuacji tej dyskusji to się głęboko mylisz. Poproszę o jakiś wiarygodny
    link...

    >[...]
    >
    > A teraz podaj rozdzielczość w liniach na mm. Ilość marketomegapikseli
    > naprawdę niewiele mówi...

    Możesz sobie wyliczyć - uwzględniając kryterium Nyquista. Albo znaleźć w
    sieci wyniki testów rozdzielczości aparatów cyfrowych. Jest tego całkiem
    sporo. Dleko nie szukając - np.
    http://www.dpreview.com/reviews/canong10/page23.asp - dla Canona G10.
    Uwzględniając rozmiary matrycy - 5.7x7.6mm - wynik 2450 linii na wysokość
    obrazu (wiem, linii nie par linii) wydaje się być całkiem ciekawy.

    >No to twierdź sobie :D

    Tylko różnica między nami jest taka, ze ja pokazuję konkretne linki z raczej
    wiarygodnych stron z wynikami pomiarów. Ty zaś tylko twierdzisz, lub
    proponujesz że jak wywołasz to mi pokażesz jeśli do Ciebie przyjadę...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 57. Data: 2009-01-05 22:44:21
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Nie przy takich ogniskowych. Liczy się kąt 'widzenia' klatki, a ten jest
    > podobny.

    Kąt widzenia jakiej klatki? Pełnej wielkiego formatu, czy skadrowanej do
    rozmiaru małego obrazka?

    >Do tego, przy dużym formacie możesz użyć większej powierzchni
    > obrazowej, co zmniejsza wymagania precyzji obróbki.
    >[...]

    Ciekawe... Najpierw piszesz, że wycinasz po fakcie mały kawałek z pełnej
    klatki wielkiego formatu, teraz piszesz, że większa powierzchnia obrazowa
    zmniejsza wymagania co do precyzji obróbki. Jedno z drugim na raz?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 58. Data: 2009-01-05 22:53:01
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "syriusz" <r...@s...pl> napisał:

> [...]
    > filmu/matrycy.
    > Jeśli mam mały obrazek, to powinienem mieć obiektyw o max skali

    A jeśli podasz, że obiektyw zapewni Ci np. wypełnienie pełnej szerokości
    kadru motywem o rozmiarze 3cm to znając rozmiary pszczoły będziesz mógł od
    razu bez żadnego kombinowania powiedzieć, jkai procent kadru Ci wypełni -
    czyli - jeszcze prościej...

    > Mając definicję opartą o rozmiar obiektu wypełniającego kadr... hmmm...
    > no niby wszystko da się wydedukować/obliczyć, ale chyba mniej intuicyjne
    ;)

    Właśnie bardziej intuicyjnie. Pełny kadr - 3cm, pszczoła - 2cm -} od razu
    widać, że zapełni 2/3 kadru.

    > Dla małego obrazka makro zaczyna się od "rozmiaru obiektu wypełniającego
    > kadr" 36x24mm...
    > Ale jak się do tego ma pszczoła, która ma powiedzmy 15mm? ;)

    Przecież to oczywiste - wypełni 15/36 pełnej szerokości kadru.

    > Chodzi mi o to, że chyba lepiej złożyć dwie dobrze znane i kojarzone
    > jednostki (skala i rozmiar matrycy), niż tworzyć nową (rozmiar obiektu
    > wypełniającego kadr) :)

    Ale - po co aż dwie, jeśli w pełni wystarczy jedna? Oczywiście cały czas
    mówię o obiektywie dedykoweanym do aparatu o konkretnym rozmiarze matrycy -
    bo jeśli dopuścimy stosowanie tego samego obiektywu z matrycami o różnych
    rozmiarach to faktycznie sprawa się komplikuje.

> [...]
    > klatce, 80mm na średnim itp. ;-)
    > Według mnie - drugie wygodniejsze - ale jak kto lubi ;)

    Wygodniejsze, bo jesteś pzryzwyczajony do pewnych ogniskowych i poewnych
    rozmiarów kadru. Ale - jak ktoś Ci wrzuci nietypowy zestaw ogniskowej i
    rozmiaru kadru będziesz musiał sobie policzyć jaki kąt da dana ogniskowa...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 59. Data: 2009-01-05 23:07:01
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    Ci

    > Ale wypełnienie chyba nie ma nic do rzeczy. Chyba że robisz założenie,
    > że oba mają takie same zdjęcia w Mpix potem. Wtedy owszem lepiej wybrać
    > to z kompakta - bo "zobaczysz więcej".

    Nie - założenie jest inne. Przy danym pomyśle na zdjęcie motyw powinien
    wypełniać określony procent kadru. I abyśmy mogli to uzyskać z motywem o
    zadanej wielkości - optyka aparatu musi zapewnić aby określone rozmiary
    motywu całkowicie wypełniały kadr. Np - jeśli chcę sportretować muchę,
    której glowa ma średnicę 5mm to abym mógł rozsądnie rozplanować tę gowę w
    kadrze zastosowany sprzęt musi mi zapewnić, aby motyw o rozmiarach 1cm
    wypełniał pełną szerokość kadru. W przeciwnym razie zmaiast portretu będę
    miał zdjęcie całej muchy (może nieco przyciętej, ale portret to zdecydowanie
    nie będzie)...

    > Ale jak zrobisz to większym formatem o tym samym upakowaniu pikseli to
    > masz po prostu szerzej na boki widok.

    Czyli zupełnie inny kadr.

    > Trochę dla mnie byłoby nielogiczne, gdyby poprzez kadrowanie zdjęcie
    > zmieniało się z nie-makro na makro.

    Rozważ taką sytuację - ktoś Ci pokazuje zdjęcie. Nie wiesz, jakim sprzętem
    było robione i czy i jak było kadrowane. Na jakiej podstawie ocenisz czy
    jest to makro? Sądzę, że jedynym kryterium jest to, czy odpowiednio mały
    motyw wypełnia odpowiednio dużą część kadrzu. A w jaki sposób to zostało
    osiągnięte - nie musisz wiedzieć.

> [...]
    > jest makro, niektórzy nawet od 1:3. W takim rozpoznaniu uciekniesz od
    > zmieniających się proporcji matrycy, jej wielkości.

    Ale przy takiej definicji za makro mogą uchodzić bardzo różne zdjęcia.
    Technicznie możliwe jest skonstruowanie aparatu o rozmiarach klatki 2x2m.
    Wtedy przy skali 1:1 w kadrze zmieści się z zapasem cały człowiek. Czy takie
    zdjecie też uznasz za makro?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 60. Data: 2009-01-05 23:58:08
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > miał zdjęcie całej muchy (może nieco przyciętej, ale portret to zdecydowanie

    Ale od kiedy motyw będzie macro, a od kiedy nie? Co z zróżnicowaniem
    wielkości matryc?

    > Czyli zupełnie inny kadr.

    Zgadza się, jednak z takiego zdjęcia możesz wycinać przecież.

> [...]
    > jest to makro? Sądzę, że jedynym kryterium jest to, czy odpowiednio mały
    > motyw wypełnia odpowiednio dużą część kadrzu. A w jaki sposób to zostało

    Ok, robisz zdjęcie i mi pokazujesz.
    Ja sobie je oglądam i widzę, odbitka 10x15 i portret jakiejś pani. Czy
    jest macro? nie - biorę odbitkę i biorę panią do porównania - odbitka
    jest znacznie mniejsza niż rzeczywistość. Patrząc gołym okiem mogę na
    pani zobaczyć więcej niż na odbitce.
    To samo zdjęcie powiększsz do 30x45cm, znów porównuję do pani - odbitka
    jest większa niż jej głowa, patrząd na odbitkę widzę więcej niż na pani
    normalnie. Czyli to jest makro dla mnie makro.
    Teraz to samo zdjęcie zrobiłeś jeszcze kompaktem, który ma tylko 2Mpix.
    Powiększone do 30x40cm jest większe niż pani, ale szczegółów brak -
    biorę więc do porównania panią i odbitkę, tyle, że stawiam ich obok
    siebie, a odbitkę odsuwam na tyle, by nie widzieć schodków i rozmycia.
    Jeśli mimo tego postać na odbitce jest większa niż rzeczywisty motyw to
    to jest makro - bo widzę więcej niż nieuzbrojonym okiem.

    Podsumowując - dla mnie makro to to co pokazuje mi taka odbitka w
    lepszej skali niż oryginał. Jak patrząc się na muchę nie dostrzegam
    podstawy wloska na jej odwłoczku, a na odbitce tak to jest to dla mnie
    macro. Jeśli natomiast dyfrakcja zżarła szczegóły i lepiej mi popatrzeć
    sobie na żywą muchę to makro to to nie jest.

    Tak w ogóle to kiedyś przerabiałem ten temat.. Zrobiłem sobie płytki
    strefowe i chciałem sprawdzić jak to wyszło. Gołym okiem widać szarą
    plamę. Po zrobieniu zdjęcia, wykadrowaniu, widać pierścienie, ale tak
    sobie wyraźnie. Rzecz jasna pod mikroskopem było najładniej to widać.
    Szkło oznaczone jako makro nim więc jest - zobaczyłem więcej niż w
    rzeczywistości. Oczywiście upakowanie matrycy nie było bez znaczenia,
    ale to inny temat.

> [...]
    > Wtedy przy skali 1:1 w kadrze zmieści się z zapasem cały człowiek. Czy takie

    Tak jak wyżej - jeśli będę mógł powiększyć go do wynikowej odbitki
    większej niż rzeczywisty przedmiot a ciągle mieć najdrobniejsze
    szczegóły to tak.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_