    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Date: Tue, 06 Jan 2009 00:58:08 +0100

    Marek Wyszomirski pisze:
    > Nie - założenie jest inne. Przy danym pomyśle na zdjęcie motyw powinien
    > wypełniać określony procent kadru. I abyśmy mogli to uzyskać z motywem o
    > zadanej wielkości - optyka aparatu musi zapewnić aby określone rozmiary
    > motywu całkowicie wypełniały kadr. Np - jeśli chcę sportretować muchę,
    > której glowa ma średnicę 5mm to abym mógł rozsądnie rozplanować tę gowę w
    > kadrze zastosowany sprzęt musi mi zapewnić, aby motyw o rozmiarach 1cm
    > wypełniał pełną szerokość kadru. W przeciwnym razie zmaiast portretu będę
    > miał zdjęcie całej muchy (może nieco przyciętej, ale portret to zdecydowanie
> [...]

    Ale od kiedy motyw będzie macro, a od kiedy nie? Co z zróżnicowaniem
    wielkości matryc?

    > Czyli zupełnie inny kadr.

    Zgadza się, jednak z takiego zdjęcia możesz wycinać przecież.

    > Rozważ taką sytuację - ktoś Ci pokazuje zdjęcie. Nie wiesz, jakim sprzętem
    > było robione i czy i jak było kadrowane. Na jakiej podstawie ocenisz czy
    > jest to makro? Sądzę, że jedynym kryterium jest to, czy odpowiednio mały
    > motyw wypełnia odpowiednio dużą część kadrzu. A w jaki sposób to zostało
    > osiągnięte - nie musisz wiedzieć.

    Ok, robisz zdjęcie i mi pokazujesz.
    Ja sobie je oglądam i widzę, odbitka 10x15 i portret jakiejś pani. Czy
    jest macro? nie - biorę odbitkę i biorę panią do porównania - odbitka
    jest znacznie mniejsza niż rzeczywistość. Patrząc gołym okiem mogę na
    pani zobaczyć więcej niż na odbitce.
    To samo zdjęcie powiększsz do 30x45cm, znów porównuję do pani - odbitka
    jest większa niż jej głowa, patrząd na odbitkę widzę więcej niż na pani
    normalnie. Czyli to jest makro dla mnie makro.
    Teraz to samo zdjęcie zrobiłeś jeszcze kompaktem, który ma tylko 2Mpix.
    Powiększone do 30x40cm jest większe niż pani, ale szczegółów brak -
    biorę więc do porównania panią i odbitkę, tyle, że stawiam ich obok
    siebie, a odbitkę odsuwam na tyle, by nie widzieć schodków i rozmycia.
    Jeśli mimo tego postać na odbitce jest większa niż rzeczywisty motyw to
    to jest makro - bo widzę więcej niż nieuzbrojonym okiem.

    Podsumowując - dla mnie makro to to co pokazuje mi taka odbitka w
    lepszej skali niż oryginał. Jak patrząc się na muchę nie dostrzegam
    podstawy wloska na jej odwłoczku, a na odbitce tak to jest to dla mnie
    macro. Jeśli natomiast dyfrakcja zżarła szczegóły i lepiej mi popatrzeć
    sobie na żywą muchę to makro to to nie jest.

    Tak w ogóle to kiedyś przerabiałem ten temat.. Zrobiłem sobie płytki
    strefowe i chciałem sprawdzić jak to wyszło. Gołym okiem widać szarą
    plamę. Po zrobieniu zdjęcia, wykadrowaniu, widać pierścienie, ale tak
    sobie wyraźnie. Rzecz jasna pod mikroskopem było najładniej to widać.
    Szkło oznaczone jako makro nim więc jest - zobaczyłem więcej niż w
    rzeczywistości. Oczywiście upakowanie matrycy nie było bez znaczenia,
    ale to inny temat.

    > Ale przy takiej definicji za makro mogą uchodzić bardzo różne zdjęcia.
    > Technicznie możliwe jest skonstruowanie aparatu o rozmiarach klatki 2x2m.
    > Wtedy przy skali 1:1 w kadrze zmieści się z zapasem cały człowiek. Czy takie
    > zdjecie też uznasz za makro?

    Tak jak wyżej - jeśli będę mógł powiększyć go do wynikowej odbitki
    większej niż rzeczywisty przedmiot a ciągle mieć najdrobniejsze
    szczegóły to tak.

    --

    )\._.,--....,'``. fL Dominik Chmaj
    .b--. /; _.. \ _\ (`._ ,. gg:919564 skype:ninik_