  • 41. Data: 2009-01-05 11:59:27
    Temat: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > Problem w tym, że ścisłej i jednoznacznej definicji od którego momentu
    > zaczyna się makro nie ma. Kilka lat temu próbowałem ten problem
    > rozstrzygnąć, grzebałem po sieci, po literaturze pzredmiotu i praktycznie co
    > autor to inna definicja:-(.
    > Osobiście najbardziej podoba mi się definicja którą ktoś kiedyś podał an tej
    > liście - makro zaczyna się wtedy, gdy w celu ustawienia ostrości zamiast
    > kręcić pierścieniem na obiektywie zaczynamy przybliżać/oddalać cały aparat
    > od motywu.

    Rzeczywiście ciekawy temat.
    A może pojęcie "makro" powinno się podawać łącząc skalę odwzorowania i
    rozmiar nośnika?

    Czyli dla przykładu można przyjąć (jako definicję), że makro zaczyna się
    od skali 1:1 dla nośnika 36x24mm, czyli analogicznie (a wszystko jest
    przecież do obliczenia) np. 1:3 dla jakiegoś cyfrowego kompakta (który
    ma znaną, jakąś tam przekątną matrycy) oraz np. 1:0.3 dla większych
    formatów (nie obliczałem - parametry przykładowe podaję).

    Coś na kształt definicji "klasy" obiektywu: szeroki, standard, tele.
    Zawsze powinna być podawana w połączeniu z "klasą" (czyli w domyśle
    wielkością) nośnika.

    50mm dla małego obrazka to standard, dla większych formatów to szeroki
    kąt, a dla kompakta to już może być niezłe tele... ;)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 42. Data: 2009-01-05 13:21:06
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 12:25:18 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Naprawdę? A jak się ma rozdzielczość obiektywu od aparatu wielkoformatowego
    > (z polem krycia np. 13x18cm) do rozdzielczości obiektywu dedykowanego do
    > pracy z matrycą o małych rozmiarach (jeśli już piszesz o fragmencie 36x24mm

    Najczęściej taka, że ten pierwszy zostawia daleko w tyle ten drugi.

    > weź do porównania np. jakiś stałoogniskowy 100mm makro)? Do tego - jak się
    > ma rozdzielczość negatywu do wielkiego formatu (bo slajd o takich rozmiarach
    > trudno Ci będzie znaleźć)

    Przepraszam, że co? Toż bez problemu kupię szitki Provii, Velvii, czy
    innego materiału pozytywowego, tak samo jak formaty większe, np. 18x24mm...

    > do rozdzielczości np. matrycy 14Mpix lustrzanki
    > APSC albo 8- czy 10-megabajtowej matrycy kompakta?

    No mniej więcej tak, że walą je na głowę.

    > To, że aparaty wielkoformatowe zapewniają wspaniałą jakość wynika z małego
    > powiększenia między negatywem a odbitką. W momencie, gdy skadrujesz tak, ze
    > powiększenie stanie się takie, jak w przypadku cyfrowego kompakta z jakosci
    > tej niewiele zostanie.

    Zostanie tyle samo, co w wypadku małej matrycy - czyli wystarczająco dużo.
    Inna sprawa, że złapanie robala w GO jest praktycznie w LF niewykonalne,
    więc dlatego do makrofotografii przyrodniczej cyfra zdecydowanie przebija
    wszystkie wcześniejsze techniki.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 43. Data: 2009-01-05 13:21:52
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 12:27:24 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Rozumiem, ze jak robisz odbitkę z wielkiego formatu, to też kadrujesz pod
    > powiększalnikiem abyś miał na odbitce tylko mały wycinek oryginału? A może
    > ze slajdu nożyczkami też mały kawałek wycinasz?

    Jeśli bym chciał uzyskać taki efekt, to istotnie, tak bym zrobił. Ty robisz
    to na etapie rejestracji obrazu.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 44. Data: 2009-01-05 13:44:44
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sun, 04 Jan 2009 23:25:07 +0100, Kryhu wrote:
    > albo cytat:
    >
    > "19mm f/2.8
    > Macro-Nikkor
    >
    > 35mm f/4.5
    > Macro-Nikkor
    >
    > 65 mm f/4.5
    > Macro-Nikkor
    >
    > 120mm f/6.3
    > Macro-Nikkor
    >
    > The unique and elusive Macro-Nikkor range comprises 4 lenses made for
    > the Nikon Multiphot,

    http://www.luciolepri.it/lc2/marcocavina/articoli_fo
    tografici/super_macro_RMS/21.jpg
    Troche to jednak inne ustrojstwo niz to, do czego mozna zapiac MP-E 65mm ;)

    PS. Idac po tropie tych Nikkorow znalazlem taka dosc ciekawa strone w
    temacie duzych powiekszen:
    http://www.luciolepri.it/lc2/marcocavina/articoli_fo
    tografici/super_macro_RMS/00_pag.htm

    pozdrawiam,
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 45. Data: 2009-01-05 14:16:09
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "syriusz" <r...@s...pl> napisał:

> [...]
    > ma znaną, jakąś tam przekątną matrycy) oraz np. 1:0.3 dla większych
    > formatów (nie obliczałem - parametry przykładowe podaję).

    To co proponujesz mniej więcej odpowiada podaniu wielkości motywu
    wypełniającego kadr.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 46. Data: 2009-01-05 14:41:34
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    > Najczęściej taka, że ten pierwszy zostawia daleko w tyle ten drugi.

    Może jakiś dowód? Bo z tego co wiem, najczęściej jest trochę inaczej.

    > Przepraszam, że co? Toż bez problemu kupię szitki Provii, Velvii, czy
    > innego materiału pozytywowego, tak samo jak formaty większe, np.
    18x24mm...

    Zaraz... jakie 18x24mm? Przecież to jest mniejsze niż 24x36mm - chyba, że
    miałeś na myśli 24x36cm. Jeśli faktycznie slajd o takich rozmiarach można
    bez problemu kupić, to przyznaję, że o tym nie wiedziałem. Aczkolwiek chyba
    nadal pozostaje problem znalezienia rzutnika akceptującego takie formaty.
    Bo... powiększalnik chyba nie bardzo się do tego nadaje - choćby ze względu
    na jasnosć wyświetlanego obrazu...

    > No mniej więcej tak, że walą je na głowę.

    Naprawdę? 14Mpix matryca APSC to ok. 190 pixeli na milimetr. Przy
    8-megabajtowej matrycy kompakta gęstość upakowania pixeli na matrycy będzie
    jeszcze znacznie większa. Jakoś tego walenia na głowę nie widzę - chyba że
    myślisz o jakichś specjalnych materiałach do prac graficznych (wiem, wiem,
    filmy holograficzne Agfy - ale kto ich używa do zwykłych zastosowań
    fotograficznych?). Proponuję przyjrzeć się choćby danym ze strony
    http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF1A.html...

    > Zostanie tyle samo, co w wypadku małej matrycy - czyli wystarczająco dużo.

    Aha... czyli z 'walenia na głowę' zrobiło się już 'tyle samo-czyli
    wystarczająco dużo'... A ja twierdzę, ze jednak zazwyczaj zostanie dużo
    mniej.

> [...]
    > więc dlatego do makrofotografii przyrodniczej cyfra zdecydowanie przebija

    Dobrze, ze chociaż ten argument dostrzegasz...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 47. Data: 2009-01-05 14:45:36
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Jeśli bym chciał uzyskać taki efekt, to istotnie, tak bym zrobił. Ty
    robisz
    > to na etapie rejestracji obrazu.

    Tyle, że robiąc to na etapie rejestracji obrazu można stosować optykę o
    możliwościach zoptymalizowanych pod kątem danego formatu. A wymóg dużego
    pola krycia to bardzo poważne ograniczenie dla konstruktora obiektywu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 48. Data: 2009-01-05 14:53:07
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 15:41:34 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

    > Może jakiś dowód? Bo z tego co wiem, najczęściej jest trochę inaczej.

    Cóż, musiałbyś się do mnie pofatygować, akurat zaczynam wołać 18x24...

> [...]
    > bez problemu kupić, to przyznaję, że o tym nie wiedziałem. Aczkolwiek chyba

    Tak, 18x24cm, można kupić. 4x5" to bez najmniejszego problemu.

    > nadal pozostaje problem znalezienia rzutnika akceptującego takie formaty.
    > Bo... powiększalnik chyba nie bardzo się do tego nadaje - choćby ze względu
    > na jasnosć wyświetlanego obrazu...

    Tego się nie rzuca - to się nawija na bęben.

    > Naprawdę? 14Mpix matryca APSC to ok. 190 pixeli na milimetr. Przy

    A teraz podaj rozdzielczość w liniach na mm. Ilość marketomegapikseli
    naprawdę niewiele mówi...

    No to twierdź sobie :D

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 49. Data: 2009-01-05 15:00:52
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 5 Jan 2009 15:45:36 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    > możliwościach zoptymalizowanych pod kątem danego formatu. A wymóg dużego
    > pola krycia to bardzo poważne ograniczenie dla konstruktora obiektywu.

    Nie przy takich ogniskowych. Liczy się kąt 'widzenia' klatki, a ten jest
    podobny. Do tego, przy dużym formacie możesz użyć większej powierzchni
    obrazowej, co zmniejsza wymagania precyzji obróbki.
    Niemniej, optyka LF istotnie, nie jest projektowana pod makro, a
    posługiwanie się nim do robienia makrofotografii dość trudne, choć jak się
    rozciągnie 1mm robala na 4 cale slajdu.... ;)

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 50. Data: 2009-01-05 15:10:30
    Od: j...@a...at

    > pomalowana.... aha, jest jeszcze jeden problem; ten obiektyw wcale nie
    > ma stalego światla 2.8 gdyż światło zmienia się wraz z odległością od
    > przedmiotu, co przy zbliżeniach daje np.. f3,2 etc
    > ale to pikuś
    > Jacek- Zitierten Text ausblenden -

    to jest cecha kazdego obiektywu.( dokladnie mowiac nietelecentrycznego
    obustronnie )
    jasnosc nominalna obiektywu podaje sie zawsze dla nastwienia odleglosc
    na nieskonczonosc,

    ze wzrostem skali odwzorowanie ( zmniejszeniem odleglosci ) jasnosc
    kazdego obiektywu spada.
    nie myslimy o tym , poniewaz pomiar TTL kompensuje nam czas
    naswietlania automatycznie i nie sa to fluktuacja wysokie ( ok 1/4
    ev )
    dopiero po zblizaniu sie do owdzorowania wielkosc makro spadek
    jasnosci jest na tyle duzy , ze przekracza tolerancje filmow i
    konieczne jest stosowanie poprawek.
    Tak bylo zawsze i tak jest teraz .
    Na ogol znajomosc tego nie jest potrzebna gdyz jak wspomnialem pomiar
    ttl automatycznie uwzglednia nam spadek jasnosci obiektywu.
    gdybysmy dokonali pomiaru swoiatlomierzem zewbetrznym trzebaby
    dokonywac odpowiednich przeliczen wartosci przyslony wskazanej i
    rzeczywistej.

    XXX