  • 41. Data: 2015-09-09 14:33:44
    Temat: Re: 50 tysięcy samochodów elektrycznych w Norwegii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel Mojski" napisał w wiadomości grup
    On 09/09/2015 01:51 PM, J.F. wrote:
    >Jak widać energetycznie jesteśmy gotowi na 6 milionów samochodów (a
    >zapasu to mamy na kolejne 15) i przełkniemy to z palcem w nosie.
    >Jednym.
    >Drugim w dupie.
    >Ale niech ktoś, w takim razie, wyjaśni mi, na mój chłopski i mały
    >rozum,
    >dlaczego wyłączono mi klimę w pracy? Sprawna była.

    Kiedy i jaki zaklad ?
    Bo pierwsza mozliwosc - prezes spojrzal na rachunek i kazal wylaczyc
    :-)

    Druga to najlepiej poszukaj - gdzies na stronie PSE czy ministerstwa
    pewnie jest jakis raport czy komunikat.
    Ale ogolnie i w skrocie to jest tak - skoro zazwyczaj w lecie potrzeba
    nam 21GW w szczycie, to sie uruchamia elektrowni z moca maksymalna 22
    czy 23 GW.
    A reszte wylacza czy kieruje do remontu.

    No i teraz jakies niespodziewane zdarzenie, awaria, czy atak upalu,
    moze spowodowac, ze rezerwa zniknie.
    A wlaczenie elektrowni weglowej trwa kilkanascie godzin do kilku dni.
    Upal mozna prognozowac/przewidziec pare dni naprzod, ale remontu w dwa
    dni nie zakonczysz.
    W kazdym badz razie troche zabraklo, i co wtedy robi dyspozycja mocy ?
    Ano informuje najwiekszych odbiorcow, ze maja ograniczyc swoj pobor.
    Czyli duze zaklady pracy. Tak im najlatwiej niz uzerac sie z mrowiem
    mniejszych (*)
    A tam glowny energetyk sie zastanawia jak to zrobic - i jak ma do
    wyboru wylaczyc produkcje albo biura nizszego szczebla, to wylacza
    klime w biurach :-)

    J.

    (*) wchodza inteligentne liczniki, to moga i zaczac inteligentnie
    rozliczac - i np kto nie ograniczy poboru przy ogloszonym
    ograniczeniu, ten kare zaplaci.
    Albo prad mu sie calkiem odetnie po wyczerpaniu godzinnego limitu :-)

  • 42. Data: 2015-09-09 14:35:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-09-09 14:24, Pawel Mojski wrote:

    > Więc idąc tym tokiem rozumowania, jesteśmy w stanie obsłużyć samochody
    > elektryczne, pod warunkiem, że będą one dzienne?
    > Miliona samochodów nocnych już nie obsłużymy?

    Głupiego udajesz? Hint: akumulator. Ten typ tak ma, że jak się ładuje,
    to wtedy nie jeżdzi (sprawdzić czy nie hybryda;). A kiedy jeździ
    większośc samochodów - tak zgadłeś w dzień. No więc ładujesz je w nocy i
    po problmie (nie do końca, ale znacznie mniejszy).

    Shrek.

  • 43. Data: 2015-09-09 14:41:01
    Od: masti <g...@t...hell>

    J.F. wrote:

    > (*) wchodza inteligentne liczniki, to moga i zaczac inteligentnie
    > rozliczac - i np kto nie ograniczy poboru przy ogloszonym
    > ograniczeniu, ten kare zaplaci.

    to akurat robią już teraz. I te kary są dotkliwe

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 44. Data: 2015-09-09 14:46:10
    Od: Pawel Mojski <p...@p...pawcio.net>

    On 09/09/2015 02:35 PM, Shrek wrote:

> [...]
    > większośc samochodów - tak zgadłeś w dzień. No więc ładujesz je w nocy i
    > po problmie (nie do końca, ale znacznie mniejszy).

    Jako samochody dzienne mam na myśli te, które jeżdżą w dzień a ładowane
    są w nocy.
    Jako samochody nocne te, które jeżdżą w noc a ładowane są w... jak
    rozumiem w nocy, ładowany jest drugi zestaw akumulatorów?

    Niby się da, ale jakoś nie trzyma mi się to kupy. Za dużo wyjątków,
    uwarunkowań czasów przestojów.
    Nie wydaje mi się aby to się nadawało to codziennego zastosowania, bez
    backupowego samochodu spalinowego.

    No bo pojechałem do pracy rano, swoim świeżo naładowanym samochodem,
    dojechałem do domu, zapomniałem kluczy, wróciłem do pracy i.... ojej,
    nie wrócę do domu.

    Benzyniakiem jadę na stację i już po 5 minutach robię kolejny prawie
    1kkm. IMHO dopóki elektryki nie będą miały takiej sprawności to się nie
    nadają.
    I mimo wszystko dalej uważam, że nasza infrastruktura nie ogarnie ich
    naładowania. Cyfry cyframi a mi wyłączyli klimę. J.F. pisał że odpalenie
    rezerw trwa godziny-dzień. Czyli jest to ten dzień kiedy do pracy nie
    jedziemy?

    Pozdrawiam;
    Paweł Mojski

  • 45. Data: 2015-09-09 14:59:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-09-09 14:46, Pawel Mojski wrote:

> [...]
    > Jako samochody nocne te, które jeżdżą w noc a ładowane są w... jak
    > rozumiem w nocy, ładowany jest drugi zestaw akumulatorów?

    Nie koniecznie - Raz, że jak dobrze naładujesz, to 300km przejedziesz, a
    każdej nocki nie jeżdzisz więc sobie naładujesz w następną, dwa że
    odsetek takich aut jest niewielki, wiec i problem mały. Trzy, że jak się
    elektryki upowszechnią, to raczej pójdą w kierunku wymiennych
    akumulatorów. Podjeżdzasz na stację, automat wymienia, potem wywożą je
    do dobrze zasilonej stacji ładowania (poza szczytem) i znów na "stację".

> [...]
    >
    > No bo pojechałem do pracy rano, swoim świeżo naładowanym samochodem,
    > dojechałem do domu, zapomniałem kluczy, wróciłem do pracy i.... ojej,

    Jak pracujesz 100 km od domu to jest taka możliwość;)

> [...]
    > naładowania. Cyfry cyframi a mi wyłączyli klimę. J.F. pisał że odpalenie
    > rezerw trwa godziny-dzień. Czyli jest to ten dzień kiedy do pracy nie

    No - jak jebnie system energetyczny to nie jedziemy, jak wcześniej nie
    naładowaliśmy. Podobnie jak np drogi zasypie;) Samochód to takie bydle,
    że czasem z różnych powodów nie pojedzie.

    Shrek.

  • 46. Data: 2015-09-09 17:25:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >to akurat robią już teraz. I te kary są dotkliwe

    Jak jest mala firma, przylaczona to odnogi sieci wraz z innymi
    odbiorcami, to nie tak latwo stwierdzic kto ciagnie ponad miare.
    Do dyspozycji byl tylko odczyt stanu licznika przez inkasenta raz na
    miesiac.

    Oczywiscie mozna bylo podlaczyc odpowiednie urzadzenie monitorujace,
    ale to kosztowalo, a malych firm duzo.

    A teraz to wszystko sie miesci w jednym niedrogim liczniku ...

    J.

  • 47. Data: 2015-09-09 17:28:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel Mojski" napisał w wiadomości grup
    >Więc idąc tym tokiem rozumowania, jesteśmy w stanie obsłużyć
    >samochody
    >elektryczne, pod warunkiem, że będą one dzienne?
    >Miliona samochodów nocnych już nie obsłużymy?

    Spojrz na ulice w nocy - wielki ruch ?
    Moze nie ma potrzeby az miliona obslugiwac.

    Poza tym rezerwy rozne sa, milon samochodow po 1kW to tylko 1GW.
    I moga sie ladowac poza szczytem.

    J.

  • 48. Data: 2015-09-09 17:38:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-09-09 17:25, J.F. wrote:

> [...]
    > odbiorcami, to nie tak latwo stwierdzic kto ciagnie ponad miare.
    > Do dyspozycji byl tylko odczyt stanu licznika przez inkasenta raz na

    Ograniczenia dotyczyły odbiorców o mocy umownej powyżej 300kW. A
    zapewaniam cię, ze tacy mają trochę bardziej skomplikowane układy
    pomiarowe niż w mieszkaniu. Łącznie z modemami.

    Shrek

  • 49. Data: 2015-09-09 19:35:38
    Od: masti <g...@t...hell>

    Shrek wrote:

    > Ograniczenia dotyczyły odbiorców o mocy umownej powyżej 300kW. A
    > zapewaniam cię, ze tacy mają trochę bardziej skomplikowane układy
    > pomiarowe niż w mieszkaniu. Łącznie z modemami.

    do tego otrzymali indywidualne pisma o konieczności ograniczenia poboru
    mocy wraz z limitem.

  • 50. Data: 2015-09-09 19:46:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-09-09 19:35, masti wrote:

    > do tego otrzymali indywidualne pisma o konieczności ograniczenia poboru
    > mocy wraz z limitem.

    NIe jestem pewien, ale pisma chyba nie są _wymagane_ (natomiast
    rzeczywiście się je stosuje, bo jednak chcesz żeby ograniczyli, a nie
    "się nie dowiedzieli"). Zdaje się, ze jak jesteś w odpowiedniej grupie
    taryfowej, to sam z siebie musisz dostosowaywać się do stopni zasilania
    (w umowie dostajesz tabelkę ile mocy w którym stopniu).

    Shrek.