  • 161. Data: 2021-01-16 12:49:57
    Temat: Re: samochody, energia, wodór
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 15.01.2021 o 18:05, Cavallino pisze:

    > W sensie że nie chcieli Ci sprzedać za 120 tys?

    Najbliższy serwis Zoe mam ponad 200 km od domu, a cennik przeglądów to
    jakaś tajemnica, bo wypytują mnie o numer VIN.
    To niech sobie elektryfikują świat, ja poczekam.

  • 162. Data: 2021-01-16 12:57:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 16 Jan 2021 10:44:25 +0100, J.F.

    > Myjku, ale kontekst jest taki, czy kiedys kupimy sobie uzywane
    > elektryki ... czy nie, bo beda mialy zajechane baterie.

    > A tu sprawa jest taka, ze baterie sie naturalnie degraduja,
    > jedne mniej, inne wiecej.

    Jak są traktowane jak w lapkach czy smarkach, to się z oczywistych przycyzn
    degradują, patrz Leaf który ma baterie chłodzone powietrzem. Choć i one są
    lepej traktowane niż te w przenośnych urządzeniach -- bo o te w ogóle się
    nie dba.

    > A i "postarzanie" latwo w nie wbudowac, pod haslem dbania.

    Takie twierdzenie nie ma podstaw logicznych. Nie dosyć że z zasady EV są
    obarczone brakami i w oczach wielu są bezużyteczne, to wy tu jeszcze
    sugerujecie że dodatkowo je będą postarzać aby je jeszcze bardziej
    obrzydzić? Gdzie tu sens?

    > Albo nie wsadzil zle sztuccow, bo przeciez widzi, ze nie wypadly.
    > Czy tez ... kratka slaba,

    Mojej żonie praktycznie co 10 mycie się zdarza coś tak wsadzić że jest
    siup, bęc, siuuuup, bęc. :P A to wynika głównie z tego, że...

    > Jak to sobie wyobrazasz - olowiane talerze ?

    ...potrafi upchnąć 2x wiecej naczyń do zmywarki niż ja. Czyli da się. Tyle
    razy opieprz zebrała i nadal to samo. Podobnie jak notorycznie zbiera
    opieprz za wsadzanie słoików z etykietami. Potem papier na wszystkim, filtr
    zarąbany. Resztkować już się nauczyła po tym jak parę razy z niedziałającej
    zmywarki wygrzebałem jakieś wykałączki czy inne dziadostwo. Dostała już
    ostrzeżenie, że następną zmywarkę ona osobiście kupuje, ale nie podziałało.
    :P

    > Zobaczymy, jak Tobie cos w EV padnie, czyja bedzie wina :-)

    W pierwszej kolejności szukam błędów u siebie. Jak mi fotel się zesrał to
    szukałem u siebie, ale że nie mam nadwagi, nie bzykam się w samochodzie
    itp. to trudno było znaleźć u siebie jakąkolwiek winę. :P

    > Eee tam, moze i latwo, ale trzeba sie postarac :-)

    Wcale nie trzeba, wystarczy chwila. Co pokazuje, przywołany wcześniej,
    przykład mojej żony. Zakopaliśmy się w zaspie, więc siadła za kółko i
    dawała na półsprzęgle. Chwila moment, poczułem smród -- się na tyle
    wyślizgało że za 20kkm musiałem wymienić bo już pod górkę nie ciągnęło.
    Ile, 10 sek. przypaliła może. I co z tego że prawojazdy zrobiła prawie 6
    lat dłużej niż ja. Ja zaś zapomniałem sprawdzić olej i prawie zajechałem
    silnik -- od tamtej pory wiem że VW group żłopie olej i po prostu trzeba
    sprawdzać.

    > Jest lampka. Owszem - mozna ja olac, lub moze sie spalic
    > (teraz pewnie LED, co sie nie pali).

    Tylko na brak oleju a i wtedy może być za późno. Zazwyczaj jest. Jak się
    coś przytka, jak np. smok w Mazdach6 CiTD, to też lampka nie uratuje.

    > Oleje tez bardzo podobne, nie wiem co bys musial nalac ... jadalnego ?

    Np. nieodsiarczony i nieodpylony do silnika z DPF. Jak się skapujesz to już
    będzie za późno.

    > Predzej po prostu zapomnisz zmienic, bo np jestes kobieta :-)

    Albo dolewki zrobić.

    > Takich zim to u nas nie ma ...

    No nie ma, a mimo tego kupa samochodów nie rusza z miejsca jak przymrozi na
    nasze typowe warunki. A to paliwo, a to akumulatorek zjechany.

    > a bateria w takiej temperaturze to ile zasiegu straci ?

    Ile by nie straciła, ważne że ruszy. Zresztą jak do druta podpięta i się
    uruchomi grzanie postojowe, to się rozgrzeje i doładuje. Ja tak zawsze
    robię że sobie auto rozgrzewam, potem mniej energii potrzeba na utrzymanie
    temperatury. Podobnie w lato chłodzę, więc też mniej muszę potem katować
    baterię.

    > Tylko czasem sie zapali na parkingu :-P

    ICE płoną statystycznie częściej niż EV.
    Tego też tutejsi malkontenci nie chcą przyjąć do wiadomości.

    > A przekladni tez nie ma ? Oleju w niej nie ma ?
    > Z zyciu jedna skrzynia mi sie uszkodzila.
    > Ale to sie nie liczy, bo ona rumunska byla :-)

    A ile baterii w samochodzie elektrycznym ci się uszkodziło? Co tam tobie,
    ile ogólnie się uszkodziło tak że wymagana była wymiana? Bo w moim bateria
    cała. Co prawda będę wnioskować o wymianę bo już mi zjechała pojemność do
    72% (a wymieniają jak spadnie poniżej 70%), ale jak już opisywałem tutaj na
    grupie, sama bateria jest zdrowa, tylko soft który raportuje stan i
    kontroluje ładowanie jest spieprzony. Dlatego będe chciał odkupić tego
    "szrota" i sobie powerbank i pod PV offgrid z tego zrobić. :P

    > A te spalinowe samochody to mietki projektuja i produkuja, ze sie tak
    > czesto psuja :-)
    > No fakt - Mietki i Ahmedy produkuja, ale elektryczne tez :-)

    Następny. Wy się umawiacie jakoś z cef na taką retorykę? Bo jak nie jeden
    to drugi. Nie napisałem że się często psują, tylko że zdecydowanie łatwiej
    popsuć ICE niż EV.

    > Co by nie mowic - dobry falownik to jest pewna sztuka. Jednym wyjdzie,
    > innym nie.
    > Dobra bateria tez.
    > Spojrz na klopoty Boeinga - a przeciez nie powiesz, ze to mietki bez
    > doswiadczenia projektowaly :-)

    Ale to dotyczy wszystkiego, a nie tylko EV jak tutaj niektórzy wpierają --
    szczególnie bazując na swoich elektrycznych instalacjach domowych i
    sprzętach RTV/AGD!

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 163. Data: 2021-01-16 13:17:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 16 Jan 2021 11:24:21 +0100, nadir

    > A jakież to ograniczenie 1,5 litra na 55 litrów?

    Po pierwsze wyciagnąłeś sobie to co ci wygodne. Zalecenie, tak samo jak w
    przypadku baterii aby ładować do 80 a nie do 100 jeśli nei ma takiej
    konieczności, jest takie aby nie wysysać paliwa do końca. I jest to
    zdecydowanie więcej niż 1,5L, bo przy 1,5L w baku to już w zasadzie ściek a
    nie paliwo.

    > To jest niecałe 3%,
    > które w przypadku samochodu spalinowego może starczyć faktycznie na
    > kilka kilometrów albo kilkaset metrów. To są pomijalne wielkości w
    > ogólnym zasięgu samochodu spalinowego.

    Aha, czyli jak jest niewygodny fakt, choć prawdziwy, należy go pominąć.
    Typowe.

    > 20% pojemności akumulatora w elektryku to raz, że to jest rząd wielkości
    > więcej,

    Dotrze do ciebie w końcu, że można go ładować do 100%, a nawet ponad to, z
    wszelkimi tego konsekwencjami (podobnie jak takie konsekwencje występują w
    ICE, możę akurat nie w baku, choć owszem akurat też)?

    > a dwa przekłada się na 20% w zasięgu.

    Kłamiesz.

    > A to już takie trywialne nie jest, można się do ładowarki nie doczłapać.
    > Do dodatkowo w każdym samochodzie spalinowym jest bardzo tania opcja,
    > która ograniczony zasięg likwiduje definitywnie.

    No i znowu, bo zasięg oczywiście jest kluczowy.
    I poziom hałasu przy średniej V 140/h.

    > Nie wiem jak trzeba być ograniczonym, żeby myśleć, że producent coś
    > wrzuca za darmo do jakiegokolwiek produktu? Użytkownik końcowy płaci za
    > każdy gram metalu, plastiku i gumy jaki wchodzi w skład dowolnego
    > urządzenia, nawet samochodu. Jak to w końcu zrozumiesz, to wróć.

    No tak, ale jak w ICE dokładają ceny żeby samochód był niezawodny, ba, w
    oóle użyteczny (vide dodawanie trującego ołowiu do benzyny) to oczywiście
    już nie ważne i już się nie jest automagicznie ograniczonym.

    > Takim samym ograniczeniom pałowania podlega silnik elektryczny.

    Znaczy da się silnik na jedynce rżnąć aż mu się olej skończy?

    > Już ktoś
    > wyżej pisał że silniki spalinowe są obecnie mocno pokomplikowane po żeby
    > użytkownik ich za szybko nie zajechał.

    No, i pewnie producenci to wszystko za darmo robią, a jak! hehehe

    > Oba rodzaje napędu mają jakieś tam ograniczenia.

    Właśnie!

    > Ale ja piszę cały czas o MAGAZYNACH energii w obu
    > rodzajach pojazdów, a ty ciągle wyjeżdżasz z różnicami w zespołach
    > napędowych. To już lepszy był ten argument o ciszy w elektryku.

    W związku z powyższym dlaczego ma być dyskusja ograniczona tylko do jednego
    elementu? Szczególnie gdy podajesz takie absurdalne argumenty które da się
    swobodnie skasować przez należytą analogię.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 164. Data: 2021-01-16 13:43:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-01-15 o 20:39, Cavallino pisze:

    >A to mnie wcale nie dziwi. Kiedyś pracowałem w firmie
    >gdzie wiele osób korzystało z tych samych samochodów
    >i zawsze wsiadając musiałem przysuwać fotel i go podnosić.
    >Podobnie jest teraz gdy odbieram auto z jakiegoś serwisu -
    >zawsze fotel jest ustawiony na dole i oparcie rozłożone
    >jak do spania na parkingu. Coś jak w F1.:-)
    >Z tego wnioskuję, że najczęstszą
    >pozycją jest leżenie w aucie i lepiej widać jak się leży wyżej
    >dlatego te auta są popularne.

    jedno drugiemu troche przeczy - to w koncu inni chca nisko czy wysoko
    ?

    mechanikowi moze fotel przeszkadzac, wiec go odsuwa.
    Ale czemu obniza i odchyla ?

    U mnie obnizanie wiaze sie z dodatkowym odsuwaniem, wiec moze dlatego
    obniza.

    No i u mnie sam opada, wiec sie nie dziwie, ze w firmowym stale za
    nisko. :-)

    J.

  • 165. Data: 2021-01-16 13:47:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Fri, 15 Jan 2021 17:34:11 +0100, J.F.

    >Ale wiesz że mi to zwisa i powiewa?

    Ja to rozumiem, ale albo zademonstrujesz ladowanie na 300km w 10 minut
    (lepiej w 5), albo nie pisz, ze to nieistotne :-)

    >Głuchy jesteś ewidentnie, to i tak nie zauważysz różnicy.

    >Tak tak, wiadomo wszem i wobec że u ciebie matematyka stoi na głowie
    >i 100h
    >w ciszy jest mniej ważne niż 8h w hałasie.

    przez 100h mam halas umiarkowany, malo przeszkadza. A przez te 8h
    bardzo, i tego bym sie chetnie pozbyl ... ale to nie silnik.

    Wiec znow nie pisz, co bedzie dla mnie lepsze :-P

    J.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 166. Data: 2021-01-16 13:52:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 15-01-2021 o 19:12, J.F. pisze:
    >Side by side też są duże.

    Ale czy trzeba taka kupowac ?

    J.

  • 167. Data: 2021-01-16 14:04:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 16 Jan 2021 12:40:39 +0100, nadir

    > Doskonale wiem o czym piszę, tylko konsekwentnie
    > omijacie ten problem z Myjkiem.

    > Czym się różni zwiększanie masy baterii o 20% i jej
    > optymalizacja od optymalizacji Dieselgate?

    To ty miałeś napisać gdzie tutaj znajdujesz analogię -- więc nie odwracaj
    kota ogonem tylko zacznij to w końcu wyjaśniać a nie się pytasz jak inni
    rozumieją co ty masz na myśli.

    > Silniki spalinowe w samochodach użytkowych też są przewymiarowane i mają
    > spore zapasy mocy. Takie wycyzelowane to F1 czy żużlu występują.

    I kto za to niby płaci? Producent?

    > No widzisz, a są konstrukcje siników spalinowych, które nie mają biegów
    > i działają elegancko.

    Tak elegancko, że prawie nikt tego nie chce kupować.

    > Doskonale znam ograniczenie silników elektrycznych i spalinowych, ale
    > nie o tym tu teraz dyskutujemy.

    Dyskutujemy o tym że baterie w EV RZEKOMO są bardzo podatne na uszkodzenia.
    Bak w ICE nie jest, za to jest szereg innych elementów które są podatne na
    uszkodzenia, BARDZIEJ niż baterie w EV. No ale nie jesteś w stanie tego
    przeyswoić że skupianie się tylko i wyłącznie na jednym elemencie jest
    pozbawione elementarnego sensu, mniej więcej tak jak ekstrapolowanie
    wytrzymałości danego elementu na podstawie udzielanej gwarancji, czy też
    ekstrapolowanie działania na innych urządzeniach (vide laptoki czy
    smarkfony).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 168. Data: 2021-01-16 14:07:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 15.01.2021 o 21:08, cef pisze:

> [...]
    > Podobnie jest teraz gdy odbieram auto z jakiegoś serwisu -
    > zawsze fotel jest ustawiony na dole i oparcie rozłożone

    Przeciwnie wprost, jak odbieram auto z serwisu, to nie wsiądę bez
    odsunięcia fotela, bo mi kolana pod kierownicą nie przechodzą.

    Ale może to kwestia wzrostu.

    MJ

  • 169. Data: 2021-01-16 14:10:06
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-16 o 10:00, Myjk pisze:
    > Fri, 15 Jan 2021 22:56:37 +0100, cef

    > Jaki jest kontekst dyskusji? Awaryjność AGD/RTV (najpierw głównie
    > zasilanych bateriami, ale jak została ta błędna analogia wypunktowana to
    > poszło na postarzanie wszystkich sprzętów), została przeniesiona na
    > awaryjność EV. Zakładam że czytasz co było napisane wcześniej jak wchodzisz
    > w dyskusję. Najwyraźniej jednak nie.

    Ale moja wypowiedź w żaden sposób nie odnosiła się do historii wątku.
    Stwierdziłem tylko fakt statystyczny.
    A że Ty od razu wylatujesz z tekstem, że EV jest mało awaryjny,
    to jest raczej problem Twojego umysłu a nie mojego.

    > Tak, zacytuj, łącznie z moją odpowiedzią gdy mi takie stwierdzenia utykałeś
    > na siłę.

    W watku "Orlen idzie na rękę posiadaczom elektryków" pisałeś o zaletach
    elektryka wypisując jakie to nieszczęścia mogą spotkać użytkownika
    spalinowego napędu (zatarcie silnika, spalenia sprzęgła).
    Przyznaję, że uznałem, że piszesz o takich przypadkach, bo tego sam
    doświadczyłeś.
    Skoro Ty wymagałeś ode mnie jeżdżenia elektrykiem, żeby mieć prawo
    wypowiadania się,
    to uznałem, że sam się stosujesz do swoich wewnętrznych przekonań i po
    prostu
    miałeś takie przypadki. Jeśli zatem w kolejnej wypowiedzi przyznałeś, że
    w Twojej rodzinie spaliło się sprzęgło (w japończyku) to uznałem, że
    skoro samochody miałeś z salonu czy z dobrego żródła, a masz nadal
    przekonanie o niezwykłej awaryjności spaliniaków, to może jest inne żródło
    tych negatywnych doświadczeń czyli nieumiejętna eksploatacja.
    Post w którym pisałeś, że o mało nie zatarłeś silnika, bo zabrako Ci oleju-
    też jest w tym wątku i na podstawie takich informacji wyciągnąłem takie
    wnioski,
    którym stale zaprzeczałeś.
    Czyli reasumując: to ja sam uznałem, że musiałeś jeździć jakimiś
    trupami skoro masz takie negatywne doświadczenia z ich eksploatacji a
    gdy zaprzeczyłeś i zeznałeś, że jeździłeś raczej nowymi czy wręcz
    salonowymi, to uznałem,
    że może nieumiejętnie je użytkowałeś, skoro takie negatywne
    doświadczenia miałeś.
    Też zaprzeczyłeś, ale żeby żeby uwiarygodnić wersję o awaryjności
    spaliniaków
    przytoczyłeś jakieś historie jak to komuś innemu się zatarło, ale
    wrażenie pozostało, że to Twoje doświadczenia.
    Mam nadzieje, że to już wyjaśnione.
    Przepraszam, ale tak się zasugerowałem Twoimi wpisami, że przypisałem Ci
    te wszystkie cechy i fakty.
    Rozumiem, że opisywałeś te zdarzenia w innym celu.

    > Ale to nie były moje silniki! Pisałem o modelu którym akurat się poruszałem
    > a stwierdzenie było na podstawie statystyk innych użytkowników, głównie aut
    > sprowadzanych czyli psuli je handlarze. Mój silnik był zdrowy do czasu
    > sprzedaży. Naucz się w końcu czytać ze zrozumieniem.

    Nie twierdzę, że akurat konkretnie tymi jeździłeś, tylko miałeś
    do czynienia z takimi przypadkami i stąd Twoje przekonanie
    o wysokiej awaryjności napędu spalinowego.

    > Noji jaki to ma związek z tematem?

    Uprzejmie Ci wyjaśniłem (bo się zastanawiałeś czy mi się coś
    psuło w końcu czy nie), że zużycie eksploatacyjne jest normalne.

    > Czyli źle włożyłeś naczynia względnie sztućce, które spadły z kratki i
    > wirnik w nie nawalał. Ot co, zepsułeś.

    Pudło. Uszkodzona była plastikowa wkładka wewnątrz tego mieszaka -
    co więcej jak przyszło nowe ramię z North, to od razu je zareklamowałem,
    bo było to samo uszkodzenie, więc to raczej wina producenta albo
    handlarza częściami
    czy złego magazynowania..

    > Czyli nadmiernie obciążałeś szuflady.

    I zbędnie jeździłem wózkiem tam i nazad czyli za często korzystałem?
    Weź się puknij w łeb - rozwaliły się bo to tandeta była.

    > Czyli standardowo najprawdopodobniej swoje błędy spychasz na producenta.
    > Nie martw się, to typowe dla większości ludzi że odsuwają od siebie
    > odpowiedzialność, bo tak jest łatwiej.

    Standardowo uznałem, że jak coś się jeszcze zepsuje, to wymienię,
    bo to koszt nieduży w sumie i od roku mam nową.
    Nie było żadnych moich błędów.
    Mogłbym napisać, że manipulujesz.

    > Nie było żadnych MOICH aut! Zrozumiesz w końcu co się do ciebie pisze?

    OK, przepraszam, że tak zrozumiałem Twoje posty czy też, że
    na podstawie Twoich wpisów takie miałem wrażenie.
    Wyjaśnienie jest powyżej.

    > Co znowu nie zrozumiałeś? Powtarzam ponownie, czytaj powoli. Indywidualną
    > instalację domową robioną zazwyczaj przez mietka, niewykluczone że bez
    > pojęcia o temacie, porównujesz z samochodem elektrycznym opracowanym za
    > grubą kasę pod produkcję taśmową w setkach tysięcy, jak nie milionów sztuk
    > i wyciągasz wniosek że jak masz spieprzoną instalację psującą sprzęty to i
    > samochód elektryczny będzie się tak samo psuć bo jest... elektryczny. Mądre
    > to jest?

    Ale skąd Ty wiesz kto robił instalację w moim mieszkaniu?
    W zasadzie też robili ją seryjnie bo jak stawiali bloki spółdzielniane
    20 czy 30 lat temu, to nie sądzę, żeby wynajmowali jakiegoś Mietka
    do tego. Są nowe gniazdka, ale co jakiś czas przychodzi magik
    ze spółdzielni i sprawdza czy tam jest zerowanie czy coś tam
    i jest protokół, że gniazdka czy instalacja jest OK.

    Po co dorabiasz, teorię, że instalacja jest do dupy?

    > Czy jak do spaliniaka zalejesz zły olej do silnika albo złe paliwo do baku,
    > albo zaczniesz palić sprzęgło, albo piłować samochód na jedynce, albo
    > jeździć z dużym odciążeniem na niskich obrotach to samochód spalinowy
    > uniemożliwi ci jazdę, ostrzeżenie da? Nie! Bo nie ma możliwości
    > opomiarowania tego! Wprost przeciwnie niż w EV!

    Nowoczesne spaliniaki są naszpikowane elektroniką,
    więc pewnie też by reagowały, ale jak CHCESZ zajechać,
    to faktycznie jest łatwiej.

    > To jest stwierdzenie faktu na podstawie tego co piszesz. Czy to jest twoje
    > celowe działanie czy wynik braku zrozumienia tego co czytasz i piszesz to
    > już bez większego znaczenia.

    > No tak, stwierdzasz co ci się wydaje, niby pytasz ale jednak sugerujesz
    > odpowiedzi, a jak się temu zaprzecza to i tak nie odpuszczasz. Jeśli to
    > jest grzeczne to mamy kompletnie odmienne pojęcie o kulturze dyskusji.

    No mamy - Ty używasz np określenia smrodowóz.

  • 170. Data: 2021-01-16 14:15:49
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 16 Jan 2021 13:47:58 +0100, J.F.

    > Ja to rozumiem, ale albo zademonstrujesz ladowanie na 300km w 10 minut
    > (lepiej w 5), albo nie pisz, ze to nieistotne :-)

    W świetle tego ile czasu oszczędzam na odwiedzaniu stacji paliw w
    codziennym użytkowaniu, i że i tak odpoczynek w trasie jest korzystny dla
    ciała i bezpieczeństwa, dla mnie to nie istotne. Szczególnie że różnica na
    szybkim łankowaniu w trasie w stosunku do ICE to w dużych porywach 30 minut
    na 600km trasy.

    > przez 100h mam halas umiarkowany, malo przeszkadza. A przez te 8h
    > bardzo, i tego bym sie chetnie pozbyl ... ale to nie silnik.
    > Wiec znow nie pisz, co bedzie dla mnie lepsze :-P

    Taki umiarkowany ten twój hałas, że ewidentnie głuchy już jesteś i nie
    słyszysz różnicy w cichym samochodzie.

    --
    Pozdor
    Myjk