    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: samochody, energia, wodór
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Sender: Myjk <>
    Date: Sat, 16 Jan 2021 12:57:29 +0100

    Sat, 16 Jan 2021 10:44:25 +0100, J.F.

    > Myjku, ale kontekst jest taki, czy kiedys kupimy sobie uzywane
    > elektryki ... czy nie, bo beda mialy zajechane baterie.

    > A tu sprawa jest taka, ze baterie sie naturalnie degraduja,
    > jedne mniej, inne wiecej.

    Jak są traktowane jak w lapkach czy smarkach, to się z oczywistych przycyzn
    degradują, patrz Leaf który ma baterie chłodzone powietrzem. Choć i one są
    lepej traktowane niż te w przenośnych urządzeniach -- bo o te w ogóle się
    nie dba.

    > A i "postarzanie" latwo w nie wbudowac, pod haslem dbania.

    Takie twierdzenie nie ma podstaw logicznych. Nie dosyć że z zasady EV są
    obarczone brakami i w oczach wielu są bezużyteczne, to wy tu jeszcze
    sugerujecie że dodatkowo je będą postarzać aby je jeszcze bardziej
    obrzydzić? Gdzie tu sens?

    > Albo nie wsadzil zle sztuccow, bo przeciez widzi, ze nie wypadly.
    > Czy tez ... kratka slaba,

    Mojej żonie praktycznie co 10 mycie się zdarza coś tak wsadzić że jest
    siup, bęc, siuuuup, bęc. :P A to wynika głównie z tego, że...

    > Jak to sobie wyobrazasz - olowiane talerze ?

    ...potrafi upchnąć 2x wiecej naczyń do zmywarki niż ja. Czyli da się. Tyle
    razy opieprz zebrała i nadal to samo. Podobnie jak notorycznie zbiera
    opieprz za wsadzanie słoików z etykietami. Potem papier na wszystkim, filtr
    zarąbany. Resztkować już się nauczyła po tym jak parę razy z niedziałającej
    zmywarki wygrzebałem jakieś wykałączki czy inne dziadostwo. Dostała już
    ostrzeżenie, że następną zmywarkę ona osobiście kupuje, ale nie podziałało.
    :P

    > Zobaczymy, jak Tobie cos w EV padnie, czyja bedzie wina :-)

    W pierwszej kolejności szukam błędów u siebie. Jak mi fotel się zesrał to
    szukałem u siebie, ale że nie mam nadwagi, nie bzykam się w samochodzie
    itp. to trudno było znaleźć u siebie jakąkolwiek winę. :P

    > Eee tam, moze i latwo, ale trzeba sie postarac :-)

    Wcale nie trzeba, wystarczy chwila. Co pokazuje, przywołany wcześniej,
    przykład mojej żony. Zakopaliśmy się w zaspie, więc siadła za kółko i
    dawała na półsprzęgle. Chwila moment, poczułem smród -- się na tyle
    wyślizgało że za 20kkm musiałem wymienić bo już pod górkę nie ciągnęło.
    Ile, 10 sek. przypaliła może. I co z tego że prawojazdy zrobiła prawie 6
    lat dłużej niż ja. Ja zaś zapomniałem sprawdzić olej i prawie zajechałem
    silnik -- od tamtej pory wiem że VW group żłopie olej i po prostu trzeba
    sprawdzać.

    > Jest lampka. Owszem - mozna ja olac, lub moze sie spalic
    > (teraz pewnie LED, co sie nie pali).

    Tylko na brak oleju a i wtedy może być za późno. Zazwyczaj jest. Jak się
    coś przytka, jak np. smok w Mazdach6 CiTD, to też lampka nie uratuje.

    > Oleje tez bardzo podobne, nie wiem co bys musial nalac ... jadalnego ?

    Np. nieodsiarczony i nieodpylony do silnika z DPF. Jak się skapujesz to już
    będzie za późno.

    > Predzej po prostu zapomnisz zmienic, bo np jestes kobieta :-)

    Albo dolewki zrobić.

    > Takich zim to u nas nie ma ...

    No nie ma, a mimo tego kupa samochodów nie rusza z miejsca jak przymrozi na
    nasze typowe warunki. A to paliwo, a to akumulatorek zjechany.

    > a bateria w takiej temperaturze to ile zasiegu straci ?

    Ile by nie straciła, ważne że ruszy. Zresztą jak do druta podpięta i się
    uruchomi grzanie postojowe, to się rozgrzeje i doładuje. Ja tak zawsze
    robię że sobie auto rozgrzewam, potem mniej energii potrzeba na utrzymanie
    temperatury. Podobnie w lato chłodzę, więc też mniej muszę potem katować
    baterię.

    > Tylko czasem sie zapali na parkingu :-P

    ICE płoną statystycznie częściej niż EV.
    Tego też tutejsi malkontenci nie chcą przyjąć do wiadomości.

    > A przekladni tez nie ma ? Oleju w niej nie ma ?
    > Z zyciu jedna skrzynia mi sie uszkodzila.
    > Ale to sie nie liczy, bo ona rumunska byla :-)

    A ile baterii w samochodzie elektrycznym ci się uszkodziło? Co tam tobie,
    ile ogólnie się uszkodziło tak że wymagana była wymiana? Bo w moim bateria
    cała. Co prawda będę wnioskować o wymianę bo już mi zjechała pojemność do
    72% (a wymieniają jak spadnie poniżej 70%), ale jak już opisywałem tutaj na
    grupie, sama bateria jest zdrowa, tylko soft który raportuje stan i
    kontroluje ładowanie jest spieprzony. Dlatego będe chciał odkupić tego
    "szrota" i sobie powerbank i pod PV offgrid z tego zrobić. :P

    > A te spalinowe samochody to mietki projektuja i produkuja, ze sie tak
    > czesto psuja :-)
    > No fakt - Mietki i Ahmedy produkuja, ale elektryczne tez :-)

    Następny. Wy się umawiacie jakoś z cef na taką retorykę? Bo jak nie jeden
    to drugi. Nie napisałem że się często psują, tylko że zdecydowanie łatwiej
    popsuć ICE niż EV.

    > Co by nie mowic - dobry falownik to jest pewna sztuka. Jednym wyjdzie,
    > innym nie.
    > Dobra bateria tez.
    > Spojrz na klopoty Boeinga - a przeciez nie powiesz, ze to mietki bez
    > doswiadczenia projektowaly :-)

    Ale to dotyczy wszystkiego, a nie tylko EV jak tutaj niektórzy wpierają --
    szczególnie bazując na swoich elektrycznych instalacjach domowych i
    sprzętach RTV/AGD!

    --
    Pozdor
    Myjk