  • 31. Data: 2009-12-29 01:02:09
    Temat: Re: pytanie do Was o szeroki obiektyw i aparat ?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "musiał" hh7u88$172u$...@n...mm.pl

    > 10-20mm f/4-5.6 EX HSM za ok 1980 zł z dostawą i
    > 10-20mm f/3,5 EX DC HSM za ok 2510 z dostawą

    A dlaczego nie Tokina?

    http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/produ
    ct/178/cat/33
    12-24mm f/4 AT-X 124 AF PRO

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 32. Data: 2009-12-29 06:43:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > "Marek Dyjor" hhbdjh$36o$...@n...onet.pl

    > Nawet pewnie ci, którzy uważają, że tę wadę można skorygować już
    > po zrobieniu zdjęcia, uważają też, że nie warto inwestować
    > w obiektywy dobrej jakości, skoro to i owo można skorygować. :)
    >
    > Tyle tylko, że to są teoretycy korekcji, nie praktycy. :)

    nawet te najdroższe obiektywy (70-200 2.8 VR czy 17-55 2.8 czy stałki)
    mają AC na peryferiach niewielką ale mają.

  • 33. Data: 2009-12-29 08:18:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Dez., 16:22, musiał <m...@y...de> wrote:
> [...]
    > i właśnie A330 jest najtańszą opcją jeśli o to chodzi i ma cropa x1,5
    > cena to 1765 zł z dostawą na ceneo (z obiektywem 18-55)
    >
    > drugą sprawą jest obiektyw.
    > myślę o sigma 10-20.
    > poczytałem trochę i piszą pozytywne rzeczy na jego temat.
    > ale są dwe wersje:
    > 10-20mm  f/4-5.6 EX HSM za ok 1980 zł z dostawą i
    > 10-20mm f/3,5 EX DC HSM za ok 2510 z dostawą
    >
    > i teraz wreszcie pytanie: czy warto dorzucić te 530 zł do tego drugiego ?
    > bo ja widzę tylko, że jest trochę jaśniejszy.
    > proszę więc o Wasze uwagi i rady, będę bardzo wdzięczny !

    akurat dzisiaj wpadl mi w rece test tego i podobnych obiektywwow.
    pomierzono 9 roznych wspolczesnych szerokich katowo zoomow o zakresach
    ok 10-24 mm z 3 roznymi korpusami.
    najwyzsza ocene uzyskala sigma 10-20 3,5.

    ok 10% powyzej sredniej .
    B dobra ocene uzaskal ten obiektyw z sony 350.

    tak , ze wydaje sie nic nie swiadczy przeciwko zakupowi tego
    obiektywu , za jego zakupem przemawiaja jakosci optyczna i jasnosc

  • 34. Data: 2009-12-29 09:00:32
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > GO zależy tylko od jasności obiektywu i od jego ogniskowej.
    > Nie zależy (wbrew temu, co tu mądrzy piszą) od wielkości matrycy.

    Hmm... a to dopiero szok. To po co kupować drogie lustrzanki i
    kosmicznie drogie jasne obiektywy skoro ja mam w kompakcie kosztującym
    grosze obiektyw o jasności 2,7 ? Przecież powinienem mieć taką samą GO
    jak z mega drogich zestawów i portreciki powinny wychodzić z ostrością
    obejmującą najwyżej długość rzęs !
    Coś ściemniasz kolego...

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 35. Data: 2009-12-29 09:13:49
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    EMPI napisal:
    > grosze obiektyw o jasności 2,7 ? Przecież powinienem mieć taką samą GO
    > jak z mega drogich zestawów i portreciki powinny wychodzić z ostrością
    > obejmującą najwyżej długość rzęs !

    Wiesz, Eneuel ma odloty, ale tu troche przegiales w odniesieniu do jego
    wypowiedzi, bo odnoszac sie do jasnosci pominales ogniskowa, o ktorej wspomnial ;)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 36. Data: 2009-12-29 09:48:00
    Od: musiał <m...@y...de>

> [...]
    >ok 10-24 mm z 3 roznymi korpusami.
    >najwyzsza ocene uzyskala sigma 10-20 3,5.

    ja przeglądałem trochę testów i np. na stronie colorfoto.de
    nowa sigma ma 86pkt, stara sigma 76pkt, tamron 73,5pkt (pod zakładką
    Testbericht są wykresy)
    http://www.colorfoto.de/Produktdaten/SIGMA_EX-3-5_10
    -20-mm-DC-HSM-Asph.-Canon-450D--Details_6042853.html
    http://www.colorfoto.de/Produktdaten/Tamron_AF-3-5-4
    -5_10-24-mm-SP-Di-II-Asph.-IF-Canon-450D--Details_57
    47342.html
    http://www.colorfoto.de/Produktdaten/SIGMA_EX-4-5-6_
    10-20-mm-DC-HSM-Asph.-IF-Canon-EOS-450D--Details_423
    9814.html

    natomiast na dpreview.com jest test tylko starej sigmy i tamrona
    i według nich tamron jest lepszy
    http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_10-24_3p5
    -5p6_n15/page4.asp
    http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_10-20_4-5p
    6_n15/page4.asp

    >B dobra ocene uzaskal ten obiektyw z sony 350.

    na dpreview.com uznali że nie jest taki zły
    http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra380/page17.
    asp

  • 37. Data: 2009-12-29 10:17:19
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "EMPI" <e...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > grosze obiektyw o jasności 2,7 ? Przecież powinienem mieć taką samą GO
    > jak z mega drogich zestawów i portreciki powinny wychodzić z ostrością

    Z tą wielkościa matrycy wiele osób ma kłopoty ze zrozumieniem. Jeśli nie
    ruszać krążka rozproszenia - rzeczywiście głębia ostrości nie zależy w żaden
    sposób od wielkości matrycy. Przy mniejszej matrycy jednak powiększenie
    miedzy matrycą a odbitka wychodzi większe - a więc krążek rozproszenia
    należy pzryjąć mniejszy. I wtedy okazuje się, ze dla mniejszej matrycy
    głębia matrycy wychodzi... mniejsza! I można to dokładnie wyliczyć i
    zweryfikować pomiarami. Tym niemniej powszechnie uważa się że mniejsze
    matryce kompaktów dają więksżą głębie ostrości - i wbrew pozorom to też jest
    prawda. Uzasadnienie jest takie, że aby używając mniejszej matrycy uzyskać
    ten sam kadr obraz rzutowany na matrycę musi też być mniejszy - czyli
    fotografujemy przy mniejszej skali odwzorowania. A głębia ostrości maleje ze
    wzrostem skali odwzorowania i to maleje bardzo silnie. Zależność głębi
    ostrości od skali odwzorowania jest dużo silniejsza i działa w pzreciwną
    stronę niż zależność głębi ostrości od średnicy krążka rozproszenia -
    dlatego w sumie uzyskując ten sam kadr przy tej samej przysłonie aparatem z
    mniejszą matrycą uzyskamy większą głębię ostrości.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 38. Data: 2009-12-29 11:42:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Dyjor" hhc8ec$bto$...@n...onet.pl

    > nawet te najdroższe obiektywy (70-200 2.8 VR czy 17-55 2.8 czy stałki) mają AC
    na peryferiach niewielką ale mają.

    No właśnie -- na peryferiach. Tu wskazówka dlatego, dlaczego nie da się korygować AC.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 39. Data: 2009-12-29 12:07:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "EMPI" hhcgkb$imi$...@a...news.neostrada.pl

> [...]
    > grosze obiektyw o jasności 2,7 ? Przecież powinienem mieć taką samą GO
    > jak z mega drogich zestawów i portreciki powinny wychodzić z ostrością

    Głupiec nie pojmuje tego, co pisze i tego, co piszą inni.

    Zrób zdjęcie ogniskową 10 mm z jasnością F 2 kompaktem i lustrzankę.
    GO będzie taka sama. Jasność to iloraz średnicy ,,obiektywu'' i długości
    ogniskowej.

    Niedouczony człowiek (A) uczył mnie, że należy dzielić przez
    długość fizyczną obiektywu -- tu widać, że mój interlokutor (A)
    uczył się od kogoś, kto długością obiektywu nazwał ogniskową
    i zapomniał powiedzieć swemu uczniowi (A) o tym, że w skrócie
    myślowym długość obiektywu to długość ogniskowej. Ja też mówię
    w skrócie -- obiekty długi na pół mera lub półmetrowy, czyli
    z ogniskową 500 mm...

    GO to nie wszystko. Dwa obiektywy będą miały te same parametry typu
    ogniskowa czy światło, ale dadzą innej jakości zdjęcia. Matryca nie
    ma nic do GO -- obraz powstaje niezależnie od wielkości matrycy.
    Matrycy może w ogóle nie być, a obraz powstanie, bo to obraz RZECZYWISTY.
    Można zobaczyć ten obraz na ścianie, bez aparatu -- wystarczy rzucić
    światło przez ten obiektyw, na przykład z żarówki. Na ścianie można
    narysować wówczas (w wyobraźni -- po co brudzić ścianę) matrycę FF,
    APC czy średniego formatu... Widać wówczas różne kąty patrzenia
    obiektywu, ale nie widać różnicy w GO.

    Powiększyć można zarówno obraz z lustrzanki jak i obraz z kompaktu czy komórki.

    Dlaczego obiektyw, nawet stałka ma tyle szkiełek? Bo te szkiełka dają wady.

    -- Wady złego wykonania -- astygmatyzm na przykład i złe dopasowanie do reszty.
    -- Oraz wady inne -- aberrację sferyczną (soczewka sferyczna nie ma ogniska)
    i aberrację chromatyczną (światło rozszczepia się, nie tylko łamie). Jedna
    soczewka wprowadza aberrację, druga (druga czy druga wraz z innymi) ją koryguje.
    Powstały klasyczne zestawy soczewek wzajemnie korygujących aberracje sferyczne
    i chromatyczne -- oczywiście nie do zera.

    Od jakiegoś czasu można budować obiektywy z soczewek asferycznych, czyli z soczewek
    dających rzeczywiście punktowe (przy idealnym wykonaniu) ogniska. Podobnie
    zastosowanie
    szkieł o różnej dyspersji (dające różne rozszczepienia ,,tęczowe'') doprowadzić może
    do
    skutecznego korygowania aberracji chromatycznej.

    Dlaczego jeden obiektyw kosztuje mało a inny drogo, choć mają podobne
    jasności i podobne ogniskowe? To proste -- mają różne rozdzielczości,
    inaczej przenoszą kontrast czy odwzorowanie barw, mają różne wady
    optyczne i mechaniczne.

    -==-

    Ty, ze swoją wypowiedzią pokazujesz, że nie masz pojęcia o optyce starożytnej,
    że tak powiem. :) I na pewno nie wiesz, dlaczego ludzie kupują drogie lustrzanki,
    zamiast tanich komórek. :) Nigdy też nie zrobisz zdjęcia świadomie. Nigdy, póki
    nie pojmiesz tej podstawowej, fundamentalnej optyki prehistorycznej. :)

    --

  • 40. Data: 2009-12-29 12:26:01
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Zrób zdjęcie ogniskową 10 mm z jasnością F 2 kompaktem i lustrzankę.
    > GO będzie taka sama. [...]

    Czyli fizyczna wielkosc matrycy nie ma znaczenia, tak? ;P

    j.