  • 21. Data: 2009-12-28 07:25:51
    Temat: Re: pytanie do Was o szeroki obiektyw i aparat ?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Do Twoich panoramek sie nie wpierniczam, bo sam nie robie, i sie nie
    > znam.( Prawde mowiac nic przeciwko nim nie mam, poza tym ze sie nie
    > otwieraja).

    Coz rzeczowego moglaby powiedziec osoba nie potrafiaca otworzyc
    zwyklego , banalnego , standardowego pliku ?

    A Ty zabierasz glos w kazdej dyskusji, niezaleznie od tego
    > czy maz cos sensownego do powiedzenia.

    Nie dziwi mnie ze osoba nie potrafiaca otworzyc zwyklego , banalnego ,
    standardowego pliku nie dopatruje sie sensu stosowania jasnego
    obiektywu w fotografii wnetrz.

    Jasniejszy obiektywy daje niekiedy mozliwosc zrobienia zdjecia wnetrza
    z reki bez uzycia stytywu.
    obiektywem ciemniejszym mozesz tego nie zrobic.
    obiektyw jasny zawsze mozesz ustawic na stytywie jesli masz go do
    dyspozycji.
    oznacza to , ze obiektyw jasniejszy daje fotografujacemu nieco wiecej
    wolnosci czy tez mozliwosci.
    Nie podlega dla mnie najmniejszej watpliwosci , iz mimo
    nieotwierajacych sie panoram wolalbym wybrac obiektyw dajacy
    fotografujacemu wiecej mozliwosci niez mniej , czyli obiektyw
    jasniejszy.

    Nie spotkalem w zyciu , ani nie slyszalem o osobie noszacej przy
    sobie zawsze statyw.
    Niekiedy robi sie zdjecia wnetrza nie majac stytywu.

    > Zdjecia wnetrz - niezaleznie czy jest toaleta 1x2m, kosciol, czy hala
    > fabryczna, robimy zawsze ze statywu, obiektywem zawsze przymknietym
    > (do np f8). Oswietlenie zewnetrzne jest wskazane (bron boze lampa
    > blyskowa na aparacie), ale nie niezbedne - wyobraz sobie doswietlenie
    > kosciola.

    a ja raz zrobilem zdjecie wnetrza
    aparatem z reki , z lampa blyskowa wbudowana , ogniskowa 35 mm FF

    a bylo to wnetrze zamknietego starego kosciolka na egzotycznej
    wyspie .
    Wlozylem przez uchylone okienko do ciemnego wnetrza aparat , bez
    mozliwosci zajrzenia do wnetrza i celownika obfotografowalem je.
    Na zdjeciach zobaczylem wnetrze - ciekawe malowidla , wyposarzenie.

    i co pojde za to do piekla ?- piszesz "bron boze"

    > Zdjecia WE wnetrzach robi sie np. cioci na imieninach, mlodej parze w
    > kosciele itp - i tu jasny obiektyw ze stabilizacja rzeczywiscie sie
    > przydaje.
    >
    > Mariusz

    zdjecie we wnetrzu jest robione aparatem umieszczonym we wnetrzu
    moze to byc zdjecie wnetrza lub zewnetrza jesli robisz nim np przez
    okno na zewnatz .

    mysle ze autor pytania wyrazil sie jasno.

    oczywiscie, ze we wnetrzu moga znajdowac sie rowniez osoby.
    ze wzgledow na tematyke mozna rozrozniac pomiedzy zdjeciami
    architektury wnetrza oraz reportarzem .
    Jeden i drugi temat zalatwisz obiektywem jasnym.
    majac do dyspozycji ciemny obiektyw mozesz obsluzyc tylko temat
    pierwszy.

    Czyli za dodatkowe 500 zl otwiera sie autorowi pytania dodatkowo
    mozliwosc robienia zdjec z reki reportarzowych , Czyli wszedzie tam ,
    gdzie z jakiegos wzgledu trzeba skracac czas naswietlania.

    Stosowanie krotkich ogniskowych w zdjeciach architektury rodzi
    problemy wynikajace z defrormacji geometrycznych , zaburzenia
    odwzorowania wzajemnych proporcji. Niewielkie panoramy skladajace sie
    z dwoch , trzech zdjec na dluzszych ogniskowych sa czesto lepszym
    rozwiazaniem ( o ile sa warunki ku ich zrobieniu ) niz obiektyw
    szerokokatny. Uzyskuje sie takze dzieki temu obraz o wyzszej
    rozdzielczosci odwzorowania.
    Ale tej metody Ci nie polecam , gdyz nie bedziesz potrafil otworzyc
    pliku.

  • 22. Data: 2009-12-28 14:04:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "musiał" hh8o98$82a$...@n...mm.pl

    > zwykłe mieszkania, pokoje, sypialnie, łazienki, wystrój wnętrz

    Weź sobie jakikolwiek aparat i obiektyw o ogniskowych 10-20 mm (tę
    dłuższą będziesz miał w kicie) i zobacz, jaka jest głębia ostrości
    w takich pomieszczeniach z dziurką F.5 czy F4. Na Twoim miejscu
    poszedłbym do sklepu i zrobiłbym to. Możesz też pożyczyć od kogoś
    aparat -- potrzeba zaledwie kilku zdjęć. IMO te ogniskowe i to
    światło daje aż za dużą GO w tak małych pomieszczeniach, ale
    nigdy nie miałem obiektywu o ogniskowej 10 mm.

    GO zależy tylko od jasności obiektywu i od jego ogniskowej.
    Nie zależy (wbrew temu, co tu mądrzy piszą) od wielkości matrycy.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2009-12-28 14:24:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "musiał" hh8ohq$a96$...@n...mm.pl

    > Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II LD SP AF
    > http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/produ
    ct/1186/cat/23
    > Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM
    > http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/produ
    ct/171/cat/31
    > Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM
    > http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/produ
    ct/1250/cat/31

    > a jak je czytać - tak w skrócie ?
    > bo są wykresy aberacji chromatycznej, winietowania i dystorcji

    Dystorsją nie martw się -- można ją korygować bez bólu.
    Mebel ma linie proste, wystarczy więc w programie graficznym
    wyprostować go do linii prostych. Jeśli w pomieszczeniu nie
    ma linii prostych, trzeba postawić jakiś wzorzec. Podobnie
    jak z balansem bieli -- trzeba postawić wzorzec, aby później
    nie męczyć się z odgadywaniem kolorów.

    Korekcja winietowania, choć imo trudniejsza, jest nadal łatwa.

    Nie wierzę w korekcję aberracji chromatycznej, choć programy ją umożliwiają.

    Pozostaje ostrość i kontrast. Im lepiej tym lepiej. :)

    Jeśli weźmiesz aparat z połówkową (ocropną) matrycą i obiektyw
    pełnoklatkowy, nie zwracaj uwagi na to, co na wykresie znajduje
    się poza polem widzenia takiej matrycy. Przekątną klatki chyba
    potrafisz policzyć. :)

    Na stronie Sigmy są wykresy tych obiektywów -- w 'Opis'.
    Porównaj, jak spadają linie w dół (kiedy, przy ilu mm i o ile)
    i będziesz wiedział, który Ci pasuje lepiej. Te mm to odległość
    od środka klatki.

    Tamron chyba nie podaje tych wykresów.

    Stabilizacja Ci nie jest potrzebna w obiektywie, bo masz ją
    w korpusie aparatu, jeśli chcesz Sony. IMO nie warto włączać
    stabilizacji, gdy aparat jest na stabilnym statywie.

    -=-

    IMO aberracja chromatyczna jest najgorszą wadą i jej właśnie bym
    unikał niemal za wszelką cenę, choć wielu powie, że można tę wadę
    korygować programami po zrobieniu zdjęcia.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 24. Data: 2009-12-28 14:34:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "XX YY" 0...@g...goo
    glegroups.com

    > Jasniejszy obiektywy daje niekiedy mozliwosc zrobienia zdjecia wnetrza
    > z reki bez uzycia stytywu.

    Jeśli ktoś uważa, że ciemny obiektyw jest lepszy, może kup taki
    ciemny i zamień (bez dopłaty) z num na podobny, ale jasny. ;)

    Po co tłumaczyć oczywistość?
    Ciemny nigdy nie jest lepszy od jasnego.
    Może jedynie jest lżejszy. :)

    > Nie spotkalem w zyciu , ani nie slyszalem o osobie noszacej przy
    > sobie zawsze statyw.
    > Niekiedy robi sie zdjecia wnetrza nie majac stytywu.

    Nie każde zdjęcie poprzedzone jest namaszczeniem -- czasami
    warto zrobić zdjęcia bez przygotowania, jakby brudnopisy.
    I wówczas warto zadbać o to, aby nie były poruszone.

    Ponadto wnętrza czasami bywają bardzo ciemne.

    > i co pojde za to do piekla ?- piszesz "bron boze"

    Nie lękaj się -- UE ma wybudować metro do piekła.
    Artyści mają mieć bezpłatne bilety. ;)

    Zdjęcie wnętrza z lampą jest trudne, ale bywa ciekawe. :)

> [...]
    > rozdzielczosci odwzorowania.
    > Ale tej metody Ci nie polecam , gdyz nie bedziesz potrafil otworzyc

    Te deformacje nijak mają się do jasności obiektywu.
    (przymykanie do F8, o którym mówił Twój interlokutor nic tu nie da)
    I można je korygować programami.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 25. Data: 2009-12-28 14:55:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hhaf5f$m1$...@i...gazeta.pl

    > Pozostaje ostrość i kontrast. Im lepiej tym lepiej. :)
    + Pozostaje rozdzielczość i kontrast. Im lepiej tym lepiej. :)

    Oczywiście na rozdzielczość i kontrast mają wpływ wady optyczne:
    aberracja chromatyczna, aberracja sferyczna, coma, czy astygmatyzm
    oraz wady mechaniczne.

    Możesz/warto sprawdzić oddzielnie comę -- zwłaszcza w rogach.
    Ogólną jakość (efekt finalny, że tak powiem) warto obejrzeć
    na wykresach rozdzielczości i kontrastu.

    MTF -- Modulation Transfer Function

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 26. Data: 2009-12-28 14:58:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hhaefv$r9g$...@i...gazeta.pl

    > w takich pomieszczeniach z dziurką F.5 czy F4. Na Twoim miejscu
    + w takich pomieszczeniach z dziurką F3.5 czy F4. Na Twoim miejscu

  • 27. Data: 2009-12-28 16:35:08
    Od: musiał <m...@y...de>

    prosiłym jeszcze o jedno wyjasnienie, bo to mnie zastanawia,
    zanim pójdę do saturna i sie pobawię sprzętem.
    standartowym obiektywem do sony jest 18-55 i teraz czy zdjęcia na tej samej
    przykładowo 20mm na jednym (18-55) i drugim (10-20) obiektwie
    bedą takie same ?
    czy ten szerokątny znikształca bardziej przestrzeń niż ten 18-55 ?

  • 28. Data: 2009-12-28 16:55:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "musiał" hhamqv$3u3$...@n...mm.pl

> [...]
    > standartowym obiektywem do sony jest 18-55 i teraz czy zdjęcia na tej samej
    > przykładowo 20mm na jednym (18-55) i drugim (10-20) obiektwie

    Jakościowo nie, ale GO będzie taka sama dla tej samej dziurki.
    W rzeczywistości trudno dokładnie określić długoś ogniskowej
    czy jasność obiektywu, dlatego rózne obiektywy tak samo
    nastawione dadzą nieco różne efekty.

    > czy ten szerokątny znikształca bardziej przestrzeń niż ten 18-55 ?

    Zniekształcenia? Dystorsje? One zależą od wielu czynników.
    Ten sam obiektyw na jednym końcu ogniskowej może dać poduszkę
    a na drugim beczkę. :) Do tego trzeba dorzucić zniekształcenia
    odwzorowania na płaszczyźnie tego, co nie jest płaskie.
    Tu wszystko zależy od ogniskowej, czy raczej od kąta
    widzenia obiektywu.

    -=-

    Drobne pytanie -- Ty w ogóle robiłeś kiedyś zdjęcia?
    Bo wygląda na to, że nie. :) W takim razie raczej
    licz się z tym, że nie od razu będziesz robił dobre... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 29. Data: 2009-12-28 23:04:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > IMO aberracja chromatyczna jest najgorszą wadą i jej właśnie bym
    > unikał niemal za wszelką cenę, choć wielu powie, że można tę wadę
    > korygować programami po zrobieniu zdjęcia.

    można :)

    i to z całkiem niezłymi efektami. Oczywiście mówimy o małej AC a nie o
    jakimś horrorze :)

  • 30. Data: 2009-12-28 23:30:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Dyjor" hhbdjh$36o$...@n...onet.pl

    > można :)

    > i to z całkiem niezłymi efektami. Oczywiście mówimy o małej AC a nie o jakimś
    horrorze :)

    Nawet pewnie ci, którzy uważają, że tę wadę można skorygować już
    po zrobieniu zdjęcia, uważają też, że nie warto inwestować
    w obiektywy dobrej jakości, skoro to i owo można skorygować. :)

    Tyle tylko, że to są teoretycy korekcji, nie praktycy. :)

    --