  • 21. Data: 2012-03-10 16:52:48
    Temat: Re: pompa uziemienie
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Marcin" <m...@m...spam> wrote:
    > Witam
    >
    > Problem - uziemienie pompy zanurzeniowej w ogrodzie. Mam gniazdko zewnetrzne
    > bez uziemienia (faza i N). Chce do niego podpiac pompe ktora ma wtyczke
    > przystosowana do gniazdka z bolcem. Czy poprowadzenie

    Sprawdź najpierw czy pompa ma przewód PE. Jak kupiłem pompę membranową w
    Praktikerze, która oryginalny przewód miała 2 żyłowy, mimo że na końcu była
    wtyczka z wyprowadzonym PE (CEE 7/7). Dowiedziałem się o tym dopiero gdy
    końcówka przewodu się połamała i musiałem wymienić tę wtyczkę.

    --
    Bartek

  • 22. Data: 2012-03-10 19:22:36
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-03-07 23:08, Marcin pisze:
    > Witam
    >
    > Problem - uziemienie pompy zanurzeniowej w ogrodzie. Mam gniazdko
    > zewnetrzne bez uziemienia (faza i N). Chce do niego podpiac pompe ktora
    > ma wtyczke przystosowana do gniazdka z bolcem. Czy poprowadzenie
    > dodatkowego przewodu od tego bolca bezposrednio do ziemi (wlozenie go na
    > jakas glebokosc) da mi bezpieczna instalacje? Tzn czy w razie usterki
    > pompy nie pojawi sie napiecie w wodzie w zbiorniku tylko zostanie
    > "odprowadzone" przez uziemiony przewod?
    >
    > Jesli tak to nie bedzie rowniez problemu z podpieciem wylacznika
> [...]

    Jeśli uziemisz lokalnie, zrobisz sobie układ TT i różnicówka w nim jest
    konieczna. Najlepiej dwie szeregowo - jedna 30mA przeciwporażeniowa,
    druga 300mA przeciwpożarowa (oj, drogo będzie, drogo).

    Jeśli wykorzystasz do uziemienia przewód N, stworzysz układ TN-C, ale
    tylko przy założeniu, że cała instalacja w domu jest TN-C. W przypadku
    instalacji w domu TN-S albo TT, używanie N do uziemienia jest
    niebezpieczne i zabronione.

    Trzecia możliwość jest taka, że pompa jest urządzeniem 2 klasy
    ochronności i uziemienia nie wymaga. Chyba wiesz, jak sprawdzić klasę
    ochronności urządzenia?

    Po czwarte, gniazdko na zewnątrz bez uziemienia? Który mamy rok? 1950?
    Najlepiej nie dziaduj, tylko połóż od rozdzielnicy do punktu
    instalacyjnego kabel 3-żyłowy i wykorzystaj uziemienie instalacji
    budynkowej. A jeszcze lepiej, niech to zrobi elektryk i to nie bylejaki.

  • 23. Data: 2012-03-10 20:06:04
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...active.com> napisał w
    wiadomości news:jjg9ls$6cs$1@news.icm.edu.pl...

    > Jeśli uziemisz lokalnie, zrobisz sobie układ TT i różnicówka w nim jest
    > konieczna. Najlepiej dwie szeregowo - jedna 30mA przeciwporażeniowa, druga
    > 300mA przeciwpożarowa (oj, drogo będzie, drogo).

    Po co różnicówka przeciwpożarowa?
    Co ona zabezpiecza takiego, czego nie jest w stanie zabezpieczyć różnicówka
    przeciwporażeniowa?

  • 24. Data: 2012-03-10 23:28:19
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-03-10 21:06, Plumpi pisze:

    > Po co różnicówka przeciwpożarowa?
    > Co ona zabezpiecza takiego, czego nie jest w stanie zabezpieczyć
    > różnicówka przeciwporażeniowa?

    Po pierwsze, różnicówki są awaryjne. Jeden profesor elektrotechniki,
    którego nazwiska zapomniałem, w latach 80. testował na sobie różnicówki,
    łącząc je dla bezpieczeństwa po 5 w szereg i nie zawsze wszystkie odpalały.

    Po drugie, w instalacjach TT różnicówki spełniają ważną rolę w
    zabezpieczeniu ziemnozwarciowym, Tego problemu nie ma instalacjach TN,
    dlatego o ile w TN różnicówka jest zabezpieczeniem dodatkowym, w TT jest
    zabezpieczeniem koniecznym.

    Dlatego w instalacji TT poleganie na jednej różnicówce jest lekkomyślnością.

  • 25. Data: 2012-03-11 10:16:15
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...active.com> napisał w
    wiadomości news:jjgo2j$e9o$1@news.icm.edu.pl...

    > Po pierwsze, różnicówki są awaryjne.

    Dlatego należy je często sprawdzać.
    Po to właśnie montowany jest w nich przycisk "TEST".

    > Jeden profesor elektrotechniki, którego nazwiska zapomniałem, w latach 80.
    > testował na sobie różnicówki, łącząc je dla bezpieczeństwa po 5 w szereg i
    > nie zawsze wszystkie odpalały.

    Skoro to był jego argument przeciwko różnicówkom to współczuję jego
    studentom, że ktoś taki "robił im wodę z mózgu".

> [...]
    > zabezpieczeniu ziemnozwarciowym, Tego problemu nie ma instalacjach TN,
    > dlatego o ile w TN różnicówka jest zabezpieczeniem dodatkowym, w TT jest

    Także jest dodatkowym, choć wymaganym przez obowiązujące prawo budowlane
    zarówno w instalacjach TT jak i TN.

    > Dlatego w instalacji TT poleganie na jednej różnicówce jest
    > lekkomyślnością.

    Jeszcze większą lekkomyślnością jest wykonanie uziomu o oporności, która nie
    zapewni szybkiego wyłączenia zabezpieczeń nadmiarowoprądowych. Co za tym
    idzie: obniżenie wartości znamionowej prądu wyłączenia na tym obwodzie do
    niezbędnego minimum, dobranie odpowiedniej charakterystyki zabezpieczenia,
    wykonanie uziomu o oporności zapewniającej szybkie wyłączenie tego
    zabezpieczenia. Różnicówka jest tylko i wyłącznie dodatkiem, ale
    obowiązkowym, zgodnie z obowiązującym prawem i nieważne czy jest to układ TT
    czy TN.
    Skoro i tak ma być wykonany uziom to dlaczego nie zrobć go raz, a pożądnie?
    Tzn. wykonać tak jak powinien być wykonany i podłączyć do rozdzielni w
    układzie TN (oczywiście o ile nie ma przecwwskazań z zakładu
    energetycznego), skąd należy poprowadzić trzeci przewód ochronny PE do tego
    gniazda.

  • 26. Data: 2012-03-11 10:32:17
    Od: WK <k...@g...pl>

> [...]
    > zabezpieczeniem koniecznym.
    >
    > Dlatego w instalacji TT poleganie na jednej różnicówce jest

    Kolego nie wprowadzaj ludzi w błąd!!!
    Po pierwsze nie mieszaj pojęć- w układzie TT nie wolno uziemiać N.
    W układzie TN-C nie ma przewodu N tylko jest PEN- ten powinno się
    uziemiać tak często jak to możliwe. Natomiast po rozdzieleniu PEN na N i
    PE tego pierwszego już uziemiać nie wolno.
    Po drugie nie naciągaj ludzi na dodatkowe koszty i nie każ im stosować
    dwóch różnicówek połączonych szeregowo. Przypadek o którym wspominasz to
    zapewne doświadczenia jakie robił austriacki profesor Biegelmaier (nie
    jestem pewny pisowni) ale to dotyczyło sytuacji gdzie celowo powodował
    przepływ prądu rażeniowego przez swoje ciało. Stosował podobno aż 6 RCD
    połączonych szeregowo. W normalnych instalacjach jedna różnicówka jest
    wystarczająca. Oprócz tego zależy jaki to obwód jest zabezpieczany- bo w
    przypadku wspomnianej pompy zanurzeniowej to i zwykły bezpiecznik 6A
    może być wystarczający (dla układu TT- bo dla TN-S to na pewno będzie
    wystarczający). Wystarczy uziemienie w miarę porządne. (nie chce mi się
    przeliczać dokładnej wartości dla 6A)
    Reasumując to wszystko powtórzę moje rady z poprzedniego postu- autor
    wątku niech nie bierze się za to na czym się najwyraźniej nie zna. Może
    sobie zrobić krzywdę albo innym osobom.
    Pozdrawiam

  • 27. Data: 2012-03-11 10:39:03
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-03-11 11:16, Plumpi pisze:

    > Dlatego należy je często sprawdzać.
    > Po to właśnie montowany jest w nich przycisk "TEST".

    Przycisk test stwierdza działanie różnicówki tylko w warunkach jego
    wciśnięcia. A awaryjność na poziomie 10% też nie jest z dupy
    wyciągnięta, tylko wynika z badań laboratoryjnych.

    > Skoro to był jego argument przeciwko różnicówkom to współczuję jego
    > studentom, że ktoś taki "robił im wodę z mózgu".

    Prof. Gottfried Biegelmeier to światowej sławy autorytet, który testując
    na sobie prądy porażeniowe, ryzykował życie, żeby każdy taki imbecyl jak
    ty mógł mieć dzisiaj bezpieczne różnicówki.

    > Także jest dodatkowym, choć wymaganym przez obowiązujące prawo budowlane
    > zarówno w instalacjach TT jak i TN.

    Nie o tym mówię. W instalacji TN zwarcie faza-ziemia zostanie wyłączone
    przez zabezpieczenie nadprądowe. W instalacji TT niekoniecznie i
    bajdurzenie o takich czy innych uziomach nic tu nie zmieni.

    Dlatego w instalacji TT wyłącznik różnicowoprądowy jest konieczny dla
    prawidłowego funkcjonowania tej instalacji. W instalacji TN jest on
    opcjonalny i praktycznie służy tylko do wykrywania zwarć N-PE.

    Natomiast co mówią przepisy budowlane to jest temat na zupełnie inną
    dyskusję.

    I polecam zapoznać się ze stroną dra Edwarda Musiała.

  • 28. Data: 2012-03-11 10:52:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-03-11 11:32, WK pisze:
    > Kolego nie wprowadzaj ludzi w błąd!!!
    > Po pierwsze nie mieszaj pojęć- w układzie TT nie wolno uziemiać N.

    Kurwa, jak ja czytam takie bzdury, to aż mi ciśnienie skacze.

    W układzie IT nie wolno uziemiać N, bo przestaniesz mieć układ IT.

    W układzie TT możesz sobie uziemić N w tylu miejscach, ile tylko chcesz.
    Istotą układu TT jest to, że PE w żadnym punkcie nie jest połączone z N.

    W układzie TN-C przewód PEN trzeba uziemiać, natomiast w TT przewód N
    można uziemiać, dlatego w TT nie wolno nam polegać na uziemieniu N, bo
    może się okazać, że jest on uziemiony jedynie w podstacji.

    Dlatego w TT nie wolno używać przewodu N do uziemienia maszyny,
    natomiast sam przewód N możesz sobie uziemiać ile razy chcesz, rozróżnij
    te pojęcia.

    Poza tym brakuje ci zdolności czytania ze zrozumieniem - ja nigdzie nie
    pisałem o tym, żeby N uziemić!!! Jak robimy gniazdko w układzie TT, to
    bolec łączymy z ziemią, ale nie łączymy go jednocześnie z N!

  • 29. Data: 2012-03-11 13:47:19
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...active.com> napisał w
    wiadomości news:jjhvc7$86h$1@news.icm.edu.pl...

    > Prof. Gottfried Biegelmeier to światowej sławy autorytet, który testując
    > na sobie prądy porażeniowe, ryzykował życie, żeby każdy taki imbecyl jak
    > ty mógł mieć dzisiaj bezpieczne różnicówki.

    Kolego, imbecylem to sobie możesz nazywać mamusię lub tatusia.
    Ja na takie teksty pod moim adresem nie pozwalam.

    > I polecam zapoznać się ze stroną dra Edwarda Musiała.

    Kolego, jego opracowania znam bardzo dobrze i w dziedzinie elektryki także
    nie jestem laikiem.
    Wiele lat pracuję przy prądzie i posiadam wymagane przez prawo dokumenty
    potwierdzajace moje kwalifikacje w tej dziedzinie.
    Wielu ludzi uważa dr Musiała za najwyższy i niepodważalny autorytet oraz
    panaceum na wszystko, często przywołują postać dr Musiała jak się im kończą
    argumenty.

  • 30. Data: 2012-03-11 14:25:39
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...active.com>

    W dniu 2012-03-11 14:47, Plumpi pisze:

    > Kolego, imbecylem to sobie możesz nazywać mamusię lub tatusia.
    > Ja na takie teksty pod moim adresem nie pozwalam.

    To znaczy co? Przyjedziesz i mi wpierdol spuścisz? To uprzedź chociaż,
    żeby zdążył hełm na głowę włożyć i poduszkę w spodnie sobie włożyć.

> [...]
    > Wielu ludzi uważa dr Musiała za najwyższy i niepodważalny autorytet oraz
    > panaceum na wszystko, często przywołują postać dr Musiała jak się im

    Zdecydowanie wolę elektrotechnikę "musiałowską" niż mieszaninę
    nieporozumień podnoszoną do rangi ideologii, bo niektórzy, gdy nie
    rozumieją zjawiska, zaczynają w nie wierzyć jak w prawdę objawioną.