  • 61. Data: 2012-03-13 14:08:02
    Temat: Re: pompa uziemienie
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.03.2012 23:01, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Albo wykazujesz się....... nadmiarem ostrożności. Pomimo przegranego
    > przez Buzdygana procesu.

    Byzdygan jest pieniaczem - więc pewna doza ostrożności jest na miejscu -
    nawet gdy proces się wygra to sam fakt uczestnictwa wiąże się z pewnymi
    niedogodnościami.

    Michoo

  • 62. Data: 2012-03-13 14:18:57
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <t...@s...com> napisał w wiadomości

    > A na zewnątrz?

    To zależy, z którego obwodu będzie ono zasilane, czym zabezpieczone, a
    ponadto jakie gniazda bedą obok.
    Póki co, to tego nie wiemy i bez oględzin fachowca trudno jest doradzać.
    Autor wątku ma znikome pojęcie o elektryczności, dlatego bezpierczniej
    bedzie jak obejrzy to fachowiec na miejscu. Samo wbicie szpilki (uziomu)
    wymaga odpowiedniego sprzętu, którym raczej nie dysponuje autor wątku, bo są
    to dość drogie rzeczy (ciężki młot udarowy z udarem conajmniej kilkanaście
    dżuli to koszt minimum 1,5-2 tys. zł + pobijak, który kosztuje kilka stów).
    Do tego trzeba jeszcze zmierzyć oporność tego uziomu, czyli trzeba
    dysponować miernikiem oporności uziomu (od 2 tys. zł w górę).
    Niestety wykonanie takie, jakie sobie wymyślił autor wątku, czyli wkopanie
    kawałka przewodu, można porównać umieszczenia tego przewodu do doniczce.
    Będzie podobne prawdopodobieństwo, że zadziała.
    Mam nadzieję, że autor wątku załapał moją ironię w odpowiedzi z dużą donicą
    z marketu ;)
    Dlatego też jestem powściągliwy z udzielaniem tu jakichkolwiek porad, a już
    tym bardziej z poradami typu "wykonaj układ TT", z którymi nierzdako mają
    problemy nawet elektrycy pracujacy w tym zawodzie wiele lat.

  • 63. Data: 2012-03-13 18:51:10
    Od: WK <k...@g...pl>

    > Ja tak przemyślałem sprawę na spokojnie:

    Jak na spokojnie to możemy dyskutować.

    > jeśli domek ma instalację TN-C albo TN-S i my od bolca uziemienia w
    > gniazdku poprowadzimy drut prosto do ziemi, robiąc tym samym
    > indywidualne uziemienie, to powstała w ten sposób instalacja z dużym
    > prawdopodobieństwem będzie tworzyła układ TN a nie TT. Wiesz dlaczego?

    Kolego- masz rację.
    Przy układzie TN-C pociągnięcie uziemienia indywidualnego od bolca
    (pomijam tu aspekt możliwości technicznego wykonania takiego połączenia)
    jest jak najbardziej wskazany.
    W układzie TN-C powinno się uziemiać przewód ochronno- neutralny PEN
    możliwie często. Zabezpiecza to nas w jakimś stopniu w przypadku
    przerwania PEN-a gdzieś po drodze.
    Co do drugiego przypadku gdy jest TN-S uziemienie bolca też będzie
    prawidłowe. Najlepiej to widać przy pomiarach. Gdy mierzymy impedancję
    pętli zwarcia między L i N to jej wartość jest np. 0,9 Oma. A gdy
    mierzymy między L i PE to już tylko np. 0,75 Oma.
    Tyle tylko, że w pierwszym przypadku uziemiasz przewód ochronno-
    neutralny PEN, a w drugim przypadku przewód ochronny PE.
    Nie jest uziemiany przewód neutralny N w drugim przypadku, a w pierwszym
    neutralnego nie ma- jest PEN.

    > Bo pomiędzy uziomem tego gniazdka a uziomem tego domku rezystancja
    > będzie na tyle mała, że elektrycznie można je potraktować jako jedną
    > całość.
    No to jest oczywiste- to będzie tylko wartość rezystancji przewodu
    łączącego bolec z uziemieniem domu.

    > Nawet jeśli rezystancja nie będzie wystarczająco mała, to powstanie nam
    > "wyspa TT", co nie jest zabronione, bo z sieci TN można zasilać
    > instalację TT. Oczywiście należałoby wówczas zastosować różnicówkę i
    > tematem najwyraźniej gorącym jest to, ile i jakie różnicówki zastosować.
    > Grupowe wszystkowiedźmy twierdzą, że różnicówki wykluwają się z jajeczek
    > w krainie wiecznej doskonałości i mają niezawodność na poziomie 150%
    > niczym socjalistyczni przodownicy pracy, więc jedna róznicówka wystarczy
    > na wszystkie ewentualności.
    Tutaj kolego albo pomijasz celowo milczeniem albo nie wiesz, że w jednym
    budynku w zasadzie nie da się wykonać wyspy TT w układzie TN.
    Jest to możliwe tylko wtedy gdy wyspa TT będzie poza zasięgiem
    oddziaływania połączeń wyrównawczych głównych układu TN.
    Polecam tutaj Twojej uwadze artykuł dr Musiała.
    http://www.edwardmusial.info/pliki/alt_tn_tt.pdf

    Nie wiem co masz na myśli pisząc, że według niektórych "jedna różnicówka
    wystarczy na wszelkie ewentualności".
    Jeśli masz na myśli, że jedna różnicówka ma być na całą instalację
    domku to oczywiście zgoda - jest to błąd. Powinno się wydzielić jeden
    RCD do ochrony ppoż. np. 300 mA a następnie poszczególne grupy obwodów
    zabezpieczać kolejnymi RCD. )to tak z grubsza bez wdawania się w
    szczegóły zależne od konkretnych wymagań)
    Natomiast z Twoich poprzednich postów zrozumiałem, że sugerujesz
    stosowanie kilku RCD połączonych szeregowo ze względu na ich wyraźnie
    mniejszą niezawodność niż innych zabezpieczeń. Jeśli tak to napisz ile
    w/g Ciebie trzeba tych RCD połączyć szeregowo aby uzyskać wystarczającą
    niezawodność?
    Dodam tu tylko tyle, że nie ma czegoś takiego jak 100% niezawodność.
    Jest tylko niezawodność na akceptowalnym poziomie. I tu do
    zabezpieczenia wystarcza 1 szt RCD dla konkretnego obwodu w układzie TT.

    > Natomiast jeśli w domku jest instalacja TT to też jest jak najbardziej
    > prawidłowo, jeśli gniazdko będzie indywidualnie uziemione. Wówczas
    > różnicówka może nie być potrzebna, bo dom z instalacją TT powinien mieć
    > takie na co najmniej dwóch poziomach rozgałęzienia.
    Tutaj nie do końca rozumiem.
    Uziemienie bolca w gniazdku przy układzie TT jest nie tylko wskazane ale
    obowiązkowe. Czy to będzie uziemienie indywidualne czy np grupowe to
    inna bajka.
    Ale będę powtarzał z uporem maniaka- uziemiasz przewód ochronny PE
    układu TT a nie przewód neutralny N.

    > Natomiast nie odnoszę się do tego, co mówią przepisy budowlane, bo:
    > 1. forsowana idea "różnicówki uber alles!" jest krytykowana
    > 2. nie interesuje mnie w tym przypadku aspekt prawny
    > 3. twórca wątku wydaje się nie być szczególnie ogarnięty w tym temacie,
    > więc nie powinien robić niczego sam, tylko wezwać elektryka - a co zrobi
    > elektryk, to już jest jego suwerenna decyzja.
    Tutaj mnie zadziwiasz- jak to nie interesują Cię aspekty prawne.
    Przecież te aspekty prawne są oparte na wiedzy technicznej i uznanej
    praktyce inżynierskiej.
    Co prawda normy nie są obowiązkowe do stosowania- ale w zamian należy
    zapewnić nie gorsze rozwiązania techniczne od tych podanych w normach.
    Być może jesteś w stanie to zrobić bo ja się tego nie podejmuję.

    Odbiegając trochę od tematu faktem jest to, że tłumaczenia norm są
    fatalne, brak jest rzetelnych komentarzy i opracowań (poza nielicznymi
    wyjątkami) a przepisy prawa piszą ludzie którzy nie mają pojęcia o
    temacie. Ale to temat na inną dyskusję.
    Pozdrawiam

  • 64. Data: 2012-03-13 18:51:33
    Od: WK <k...@g...pl>

  • 65. Data: 2012-03-13 21:42:44
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "WK" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Co prawda normy nie są obowiązkowe do stosowania- ale w zamian należy
    > zapewnić nie gorsze rozwiązania techniczne od tych podanych w normach.
    > Być może jesteś w stanie to zrobić bo ja się tego nie podejmuję.

    Błąd. Normy są obowiązujące, ponieważ obecne Prawo Budowlane przywołuje te,
    konkretne normy.

  • 66. Data: 2012-03-14 17:49:52
    Od: WK <k...@g...pl>

    W dniu 2012-03-13 22:42, Plumpi pisze:
    > Użytkownik "WK" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Błąd. Normy są obowiązujące, ponieważ obecne Prawo Budowlane przywołuje
    > te, konkretne normy.

    Od czasu wejścia do UE nie są obowiązkowe.
    POdstawa- Ustawa o normalizacji itd...
    Akt niższego rzędu- tu rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie
    warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    nie może mieć wyższej rangi niż ustawa o normalizacji
    Tak ja to rozumiem
    Pozdrawiam

  • 67. Data: 2012-03-14 20:23:01
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-14 18:49, WK pisze:

> [...]
    > warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    > nie może mieć wyższej rangi niż ustawa o normalizacji

    Rozporządzenie zostało ogłoszone na podstawie Ustawy Prawo Budowlane,
    więc tak naprawdę jest po prostu załącznikiem do Ustawy. Nie można wiec
    twierdzić, że jest niższej rangi.

    MD

  • 68. Data: 2012-03-14 20:59:07
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    > warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    > nie może mieć wyższej rangi niż ustawa o normalizacji

    Nie mówimy tu o Ustawie o Normalizacji, lecz Prawie Budowlanym i
    doprecyzowującym to prawo Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12
    kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
    budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690) oraz nowelizacji tego
    rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2004 r. (Dz.U. 2004 nr 109 poz. 1156). W
    tej nowelizacji zostały przywołane konkeretne normy. Otdąd te normy są
    obowiązujące i nie można stosować innych w tym zakresie, o którym mówi to
    rozporządzenie. Gdyby to rozporządzenie nie przywoływało tych konkretnych
    zapisów normatywnych to normy te możnaby było stosować dobrowolnie. Są one
    obligatoryjne do chwili przywołania w innej ustawie lub rozporządzeniu.

  • 69. Data: 2012-03-15 17:42:20
    Od: WK <k...@g...pl>

    W dniu 2012-03-14 21:59, Plumpi pisze:
> [...]
    > przywoływało tych konkretnych zapisów normatywnych to normy te możnaby
    > było stosować dobrowolnie. Są one obligatoryjne do chwili przywołania w
    OK- na razie zawieszam ten problem.
    Muszę doczytać przepisy