  • 1. Data: 2012-03-07 22:08:34
    Temat: pompa uziemienie
    Od: Marcin <m...@m...spam>

    Witam

    Problem - uziemienie pompy zanurzeniowej w ogrodzie. Mam gniazdko
    zewnetrzne bez uziemienia (faza i N). Chce do niego podpiac pompe ktora
    ma wtyczke przystosowana do gniazdka z bolcem. Czy poprowadzenie
    dodatkowego przewodu od tego bolca bezposrednio do ziemi (wlozenie go na
    jakas glebokosc) da mi bezpieczna instalacje? Tzn czy w razie usterki
    pompy nie pojawi sie napiecie w wodzie w zbiorniku tylko zostanie
    "odprowadzone" przez uziemiony przewod?

    Jesli tak to nie bedzie rowniez problemu z podpieciem wylacznika
    roznicowopradowego , myle sie?

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2012-03-08 08:45:52
    Temat: Re: pompa uziemienie
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 07 Mar 2012 23:08:34 +0100, Marcin napisał(a):

    > Czy poprowadzenie
    > dodatkowego przewodu od tego bolca bezposrednio do ziemi (wlozenie go na
    > jakas glebokosc) da mi bezpieczna instalacje?

    Nie jest to eleganckie rozwiązanie ale IMO skuteczne. Dla pewności połóż
    maksymalnie gruby drut (np. 4 mm przekroju), połóż go wzdłuż istniejącego
    zakopanego kabla i zabezpiecz całość przed uszkodzeniem łopatą. A na
    początku sprawdź czy kabel do gniazda przypadkiem nie ma 3 żył, tylko komuś
    się nie chciało założyć prawidłowego gniazda.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-03-08 10:05:25
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin" <m...@m...spam> napisał w wiadomości
> [...]
    > przez uziemiony przewod?
    >
    > Jesli tak to nie bedzie rowniez problemu z podpieciem wylacznika

    A mostkowanie. Czyli kupienie gniazdka z bolcem i połączenie bolca z zerem.
    Metoda często stosowana gdy nie było jeszcze kabli 3 żyłowych.

  • 4. Data: 2012-03-08 10:38:47
    Temat: Re: (OT) pompa uziemienie
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "rageofhonor" <w...@w...pl> wrote in message
    (ciap)
    > A mostkowanie. Czyli kupienie gniazdka z bolcem i połączenie bolca z
    > zerem. Metoda często stosowana gdy nie było jeszcze kabli 3 żyłowych.

    Jak doskonale wiemy kable 3 żyłowe (w latach 70 XXw.) wynalazł radziecki
    uczony Triżylcow.

    Włodek

  • 5. Data: 2012-03-08 10:48:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Włodzimierz,

    Thursday, March 8, 2012, 11:38:47 AM, you wrote:

    > Jak doskonale wiemy kable 3 żyłowe (w latach 70 XXw.) wynalazł radziecki
    > uczony Triżylcow.

    Nie! To spisek elektryków i producentów kabli - niedługo zechcą
    5-żyłowe do instalacji trójfazowych!

    Oooo! Oni _już_ chcą 5-zyłowe - to 100% dowód spisku. Na dokładkę
    spiknęli się z producentami różnicówek - ŚWINIE!

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2012-03-08 10:59:28
    Od: Marcin <m...@m...spam>

    > A mostkowanie. Czyli kupienie gniazdka z bolcem i połączenie bolca z
    > zerem. Metoda często stosowana gdy nie było jeszcze kabli 3 żyłowych.

    Obawiam sie ze takie rozwiazanie uniemozliwi mi pozniejsze dolaczenie
    wylacznika roznicowopradowego, przynajmiej wedlug mojego rozumienia jego
    zasady dzialania - a przydalby sie jednak. Dlatego ten drut do ziemi mi
    sie urodzil...

  • 7. Data: 2012-03-08 11:06:03
    Od: Marcin <m...@m...spam>

> [...]
    > początku sprawdź czy kabel do gniazda przypadkiem nie ma 3 żył, tylko komuś
    > się nie chciało założyć prawidłowego gniazda.

    Sprawdzone, tylko dwa kable. A tak hipotetycznie- jesli bylyby trzy a ja
    decydowalbym sie na takie lokalne uziemienie to czy mialoby to
    jakikolwiek wplyw na instalacje. Czy tylko jakosc zabezpieczenia bylaby
    nizsza? (zakladame ze zakopanie "uziemiacza" zabezpieczy mniej niz
    poprowadzenie nawet dlugiego przewodu z gniazdka do odbiornika)

    Pozdrawiam i dziekuje

  • 8. Data: 2012-03-08 11:11:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 08 Mar 2012 12:06:03 +0100, Marcin napisał(a):

> [...]
    > nizsza? (zakladame ze zakopanie "uziemiacza" zabezpieczy mniej niz
    > poprowadzenie nawet dlugiego przewodu z gniazdka do odbiornika)

    Działać by działało, aczkolwiek rzeczywiście jest trudno wykonać uziom o
    oporności mniejszej niż kilkanaście m przewodu. Zatem można uważać że
    jakość by była mniejsza :) No i traci się na eleganckiej spójności
    instalacji. O aspekcie prawnym nie wspomnę bo jest mi już nieco obcy :)
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2012-03-08 11:15:03
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-08 11:59, Marcin pisze:

> [...]
    > wylacznika roznicowopradowego, przynajmiej wedlug mojego rozumienia jego
    > zasady dzialania - a przydalby sie jednak. Dlatego ten drut do ziemi mi

    Niezupełnie. W instalacjach TN-S i tak PE jest łączone z N przed
    różnicówką (w szafce rozdzielczej) Jeśli dasz różnicówkę wtykaną w
    gniazdko to ona wykryje, gdy część prądu zamiast linią N (przez układ
    detekcji różnicówki) wróci sobie przewodem PE do gniazdka i tam dopiero
    się połączy z N.

    MD

  • 10. Data: 2012-03-08 11:18:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 08 Mar 2012 11:59:28 +0100, Marcin napisał(a):

> [...]
    > wylacznika roznicowopradowego, przynajmiej wedlug mojego rozumienia jego
    > zasady dzialania - a przydalby sie jednak. Dlatego ten drut do ziemi mi

    Dołączyć możesz zawsze, tylko jego działanie może być upośledzone. Prąd
    ewentualnego przywarcia fazy do obudowy pompy rozłoży się pomiędzy przewód
    zera roboczego a przypadkowy uziom jaki stanowić będzie obudowa pompy (tu
    dobrze by było wiedzieć czy pompa jest metalowa czy plastykowa). Jeśli
    cokolwiek wiecej niż prąd róznicówki popłynie tym uziomem to różnicówka
    zadziała. A jak tego uziomu nie będzie wcale (obudowa i orurowanie
    plastykowe) to prądu dla różnicówki nie będzie i nie zadziała.
    --
    Jacek