  • 11. Data: 2011-01-24 18:02:33
    Temat: Re: [piątkowo] TIRem prawie jak po sznurku
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-01-24, Yans van Horn <y...@n...spam> wrote:

    > Pusty zgoda. Ale częsciowo załadowany - zwłaszcza z rozkładem ładunku na
    > przód będzie ruszał jeszcze lepiej.

    A to nie wiem, jakiegoś kierowcę TIRa podpytaj.

    > Natomiast ciekawi mnie fakt samego manewrowania. Mamy duży ładunek i
    > wysoko położony środek ciężkości - chyba wcale nie taki rewelacyjny uklad.
    >
    > MZ gość miał bardzo dobrą reakcję, nie starał się hamować za wszelką
    > cenę, tylko stosunkowo precyzyjnie i ciasno ominął (prawie) przeszkodę.

    W powyższym przypadku to koleś na 90% był mocno przeładowany...

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 12. Data: 2011-01-24 20:02:02
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2011-01-24 17:02, Yans van Horn pisze:

    > To samo powiedział mój kolega, kierowca podobnych zestawów.
    >
    > Ciekaw natomiast jak z sytuacjami pośrednimi: załadowany w połowie,
    > ładunek w postaci np. stali (niski środek ciężkości).

    Moze czas zajrzec do podrecznikow fizyki z podstawowki?

    --
    Karolek

  • 13. Data: 2011-01-24 20:18:42
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Jan 2011 16:49:01 +0100, Cavallino wrote:

    >Tak mi klarował kuzyn tirowiec, np. że pod górkę problem mają głównie puste
    >tiry.

    Ze ciezarowki radza sobie lepiej niz osobowki to czasem widac
    [najlepiej w plugopiaskarkach :-)] ale zeby az tak ?

    Ciagnik swoje wazy, pusta naczepa chyba sporo polepsza wspolczynnik
    trakcji zestawu ?

    J.

  • 14. Data: 2011-01-24 20:57:20
    Temat: Re: [pištkowo] TIRem prawie jak po sznurku
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > Ze ciezarowki radza sobie lepiej niz osobowki to czasem widac
    > [najlepiej w plugopiaskarkach :-)] ale zeby az tak ?

    Aż tak.
    Mówi że nigdy nie miał kłopotu z załadowanym.
    Łańcuchy trzyma tylko na wypadek gdy będzie musiał jechać pustym.

  • 15. Data: 2011-01-24 21:44:28
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2011-01-24 20:02, Karolek wrote:

    > Moze czas zajrzec do podrecznikow fizyki z podstawowki?

    Widzisz, świat nie kończy się na banalnym i idealnym świecie
    podstawówki, gdzie tarcie jest liniową funkcją nacisku itp... A może
    uważasz, że będą tam charakterystyki zawieszenia ?
    A może odpowiedź jak zmieniła się trakcja kół podczas dynamicznej zmiany
    obciążenia w czasie tego manewru? Czy lepsze jest dodatkowe obciążenie
    zewnętrznych kół (wysoko punkt środka cieżkości i duże dynamiczne
    obciążenie) czy odwrotnie (nisko i mała zmiana) w kontekście jazdy po
    odmianach śniegu...

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 16. Data: 2011-01-25 03:16:17
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Cavallino wrote:

    > Aż tak.
    > Mówi że nigdy nie miał kłopotu z załadowanym.
    > Łańcuchy trzyma tylko na wypadek gdy będzie musiał jechać pustym.

    To chyba zrozumiałe, jak się popatrzy które kółka ma napędzane ciągnik.

    Jak pusta naczepa to i nacisk mały na siodło które jest akurat nad osią
    napędową. Coś jak te nieszczęsne mercedesy osobowe co pod górkę nie
    mogą podjechać.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 17. Data: 2011-01-25 06:34:33
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-23 12:32, Karol Y pisze:
    > Jak to całkiem niedawno dyskusja o ciężarówkach na letnich się toczyła,
    > a tu proszę. Zapewne letnie, a prawie jak po sznurku -
    > http://www.youtube.com/watch?v=e3cUa2eTzzs
    >
    > A ten...no cóż, na dokładkę -
    > http://www.liveleak.com/view?i=9e7_1295713849 ;-)

    Tu też było po sznurku (albo kresce).

    http://www.youtube.com/watch?v=_jGcmZ_5P4k

    Pewnie mieli farta i ktoś wyszedł cało z tego, bo gdyby była czołówka to
    by nie było co zbierać...

  • 18. Data: 2011-01-25 07:39:40
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2011-01-24 21:44, Yans van Horn pisze:

    > Widzisz, świat nie kończy się na banalnym i idealnym świecie
    > podstawówki, gdzie tarcie jest liniową funkcją nacisku itp... A może
    > uważasz, że będą tam charakterystyki zawieszenia ?

    Zacznij od podstawowej fizyki, naprawde doskonale tlumaczy to dlaczego
    sie dzieje tak, a nie inaczej.

> [...]
    > zewnętrznych kół (wysoko punkt środka cieżkości i duże dynamiczne
    > obciążenie) czy odwrotnie (nisko i mała zmiana) w kontekście jazdy po

    Skonczysz fizyke z podstawowki, mozesz probowac zabrac sie za mechanike,
    srodki ciezkosci itd.
    Po co chcesz nauke zaczynac od dupy strony?

    --
    Karolek

  • 19. Data: 2011-01-25 11:51:45
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2011-01-25 07:39, Karolek wrote:

    > Zacznij od podstawowej fizyki, naprawde doskonale tlumaczy to dlaczego
    > sie dzieje tak, a nie inaczej.

    Aaa.. rozumiem. Czyli wzory tam znajdujące się zastąpią potrzebne dane ?
    :-D Jesteś wielki :-)

    > Skonczysz fizyke z podstawowki, mozesz probowac zabrac sie za mechanike,
    > srodki ciezkosci itd.
    > Po co chcesz nauke zaczynac od dupy strony?

    ROTFL z rana lepszy niż śmietana :-) Może dla odmiany napiszesz coś w
    temacie, o oświecony ? :-) Czy tez, to jest wszystko co potrafisz
    zaprezentować ? :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 20. Data: 2011-01-25 11:58:36
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    On 2011-01-25 03:16, Massai wrote:

> [...]
    > Jak pusta naczepa to i nacisk mały na siodło które jest akurat nad osią
    > napędową. Coś jak te nieszczęsne mercedesy osobowe co pod górkę nie

    To jest oczywiste. Oczywiste jest też, że wraz ze wzrostem obciażenia
    naczepy, rośnie również opór stawiany przez tylne osie. Pozostaje
    pytanie czy się te krzywe gdzieś przecinają (os X to obciążenie naczepy,
    dla uproszczenia załóżmy, że równomierne).

    A to jedynie przypadek ruszania. Inna sytuacje jest w trakcie
    manewrowania, bo znaczenie ma również zachowanie zawieszenia w trakcie
    zmiany obciążenia. Teoretycznie TIR powinien dobrze (najlepiej?)
    zachowywać się jadąc z obliczonym jako optymalny ładunkiem. Pytania
    jakiego rzędu to wartość: pełne dopuszczalne obciążenie? a może jakiś
    procent dopuszczalnego? Ciekaw jestem.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik