  • 31. Data: 2009-07-28 11:51:32
    Temat: Re: kupno nowego cacka
    Od: XX YY <j...@u...at>

    w techice cyfrowej problemy odwzorowania geometrycznego sa takie same.

    jesli chcialbys zniwelowac znieksztalcenia obrazu spowodowane b
    szerokim katem to obraz nalezaloby scisnac z gory i z dolu ale na
    brzegach wiecej i tak samo z ubu bokow. czyli obraz mialby ksztalt
    soczewkowy czterostronnie
    cos jak otoczony z gory , dolu i obu bokow nawiasami.
    gdybys z tego obrazu chcial wyciac zdjecie prostokatne , to dostniesz
    taki sam wycinek o takich samych znieksztalceniach ( malych) jakbys
    uzywal obiektywu o wezszym kacie widzenia.

    (to tak cos jak prostowanie lini zbieznych - da sie wyprostowac ,
    ale robi sie ze zdjecia trapez , i jesli chcemy prostokat to trzeba
    czesc zdjecia odciac. Jesli pozostawimy , to elemnty na tej "
    nadmiarowej " czesci zdjecia beda rozbiezne.)

    Po co zakladac b, szeroki kat zeby pozniej niwelowac w komputerze
    deformacje i obcinac czesc zdjecia , czyli jakby zawezac kat widzenia ?

  • 32. Data: 2009-07-31 00:14:36
    Od: "greenman" <e...@f...pl>

    Uzytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisal

> [...]
    > Po co zakladac b, szeroki kat zeby pozniej niwelowac w komputerze
    > deformacje i obcinac czesc zdjecia , czyli jakby zawezac kat widzenia ?

    O rety, ludzie, czy macie za duzo czasu zeby tak teoretyzowac
    i walic z rekawa truizmami?

    Wlasnie odebralem caly film zrobiony 24/2,8 i pomimo,
    ze ogniskowa jest o 4mm krotsza od wspomnianych 28mm
    to znieksztalcenia na wielu fotkach sa tak minimalne
    i nieistotne, ze rozpozna je naprawde niewielu
    - z pewnoscia, mogbym tam uzyc jeszcze krotszego obiektywu.
    Wszystko zalezy od tematu i sposobu ujecia/kadrowania.

    I nieprawdziwy bylby wniosek wynikajacy z opinii,
    ze uzywanie szkla krotszego od 28mm (FF) jest bezsensowne,
    bo po "wyciagnieciu" znieksztalcen i tak zawsze
    trzeba bedzie fotke obciac do kata widzenia - minimum 28mm,
    bo przede wszystkim - nie zawsze!!!
    ---

  • 33. Data: 2009-07-31 06:14:12
    Od: XX YY <j...@u...at>

    > O rety, ludzie, czy macie za duzo czasu zeby tak teoretyzowac
    > i walic z rekawa truizmami?

    taki jest wlasnie sens grup dyskusyjnych ze sie teoretyzuje.

    pokaz te zdjecia , ktore zrobiles to popraktykujemy na ich temat ;-)

    XXX

  • 34. Data: 2009-07-31 22:50:58
    Od: "greenman" <e...@f...pl>

    Uzytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisal
    > taki jest wlasnie sens grup dyskusyjnych ze sie teoretyzuje.
    > pokaz te zdjecia , ktore zrobiles to popraktykujemy na ich temat ;-)

    Kazdy kto fotografuje szerokim katem sam widzi,
    ze o wielkosci widocznych znieksztalcen decyduje nie tylko ogniskowa
    ale rowniez temat i sposob ujecia/kadrowania.
    To truizm, wiec popieranie go przykladami jest strata czasu.
    ---

  • 35. Data: 2009-08-01 07:40:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 1 Aug., 00:50, "greenman" <e...@f...pl> wrote:
> [...]
    > ale rowniez temat i sposob ujecia/kadrowania.
    > To truizm, wiec popieranie go przykladami jest strata czasu.

    a oprocz ogniskowej i konstrukcja obiektywu
    rozne obiektywy o tej samej ogniskowej moga roznie znieksztalcac - to
    nie zalezy wylacznie od kata widzenia.
    zbiezosc/rozbieznosc lini zalezy od konstrukcji obiektywu.
    przy tym samym kacie widzenia obiektywy o krotszej ogniskowej
    najczesciej sa tak konstruowane iz prowadza do wiekszej zbieznosci
    linii .
    a to juz truizmem nie jest , gdyz taki fachman jak Ty o tym nie
    wiedzial. Bo gdyby wiedzial to takiego postu jak wyzej by nie wyslal.

  • 36. Data: 2009-08-03 18:40:22
    Od: "greenman" <e...@f...pl>

    Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal
> [...]

    a oprocz ogniskowej i konstrukcja obiektywu
    rozne obiektywy o tej samej ogniskowej moga roznie znieksztalcac - to
    =====

    Kolejny truizm dla kazdego zainteresowanego fotografia.
    Kazdy obiektyw ma jakies znieksztalcenia i zapewne nie znajdziesz
    dwoch szkiel o tej samej dlugosci dajacych takie same znieksztalcenia
    - z tele wlacznie.

[...]

    A tutaj to bez bicia przyznaje, ze mam problem z interpretacja...
    ---