  • 41. Data: 2009-08-20 14:22:31
    Temat: Re: jeszcze raz prawo autorskie
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał:

    >[...]
    > Może i nie nastąpiło faktyczne zbycie praw, ale przecież za nie zapłacono
    > i wystawiono rachunek. Czy zatem brak takiej umowy lub ew. odmowa
    > jej zawarcia przez sprzedającego nie będzie interpretowana jako
    > próba oszustwa?
    >[...]

    Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden problem. Jeśli jest tylko rachunek a nie
    ma umowy, to w jaki sposób można udowodnić, że właśnie to a nie inne zdjecie
    było przedmiotem transakcji? W sumie fotograf mógłby pokazać przed sądem
    dowolnego knota (aby tylko wykonanego pzred datą wystawienia rachunku) i
    utrzymywać, ze właśnie to a nie wykorzystane przez kupującego zdjęcie
    sprzedał. Kupujacy miałby problem z udowodnieniem swoich racji, co więcej,
    mógłby zostać nawet narażony na oskarżenie o naruszenie praw autorskich...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 42. Data: 2009-08-20 21:05:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Aug 2009, Kyniu wrote:

    > Tylko ze dla przeniesienia nieruchomosci ustawa wyraznie mowi o akcie
    > notarialnym. A w tym wypadku jedynie o formie pisemnej.

    Ale IMO właściwą regulacją jest art.65 ustawy.
    Są wątpliwości? - są.
    No to jedynym prawem które przeniesiono są uprawnienia licencyjne,
    bo one przecież są prawem (majątkowym) - upoważniają do korzystania.

    Przeniósł więc zdjęcie oraz prawo w zakresie wykorzystania
    egzemplarza utworu, "zwane licencją".

    > Mozna podnosic ze
    > rachunek to nie umowa a dokument sporzadzony dla celow podatkowych

    Ale jeśli jest podpisana, to można ją uznać za "stwierdzenie
    pismem" (istnienia umowy). Pytanie czy i kto podpisał :)

    Ano.
    IMVHO jednak przepis jest jasny :)

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2009-08-20 21:10:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Aug 2009, Kyniu wrote:

    > Sad nie bedzie badal sprawy od strony wykladni jezykowej tylko zbada
    > wykladnie celowa podjetej czynnosci prawnej wiec nabywca bez problemu
    > wykaze ze jego intencja bylo nabycie majatkowych praw autorskich.

    Ale ustawa ma pierwszeństwo - a stwierdza:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 65.
    W braku wyraŸnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się,
    że twórca udzielił licencji.
    ---

    IMVHO mamy przypadek idealnie opisujący zdarzenie, podlegające
    temu przepisowi.
    - niewątpliwie przekazano "egzemplarz utworu"
    - niewątpliwie intencją stron było przekazanie *jakichś* uprawnień
    związanych z utworem
    - mamy wątpliwości dotyczące zakresu, zarówno samych praw jak
    i pól eksploatacji

    Ten ostatni element jest obosieczny - ale o ile w kwestii tego,
    czy należy uznać nieważność licencji (z braku "pól") można
    prowadzić odrębną dyskusję, to sprawę *zakresu* (praw, w tym
    przypadku ograniczonych do "praw do korzystania" czyli
    licencji) ów przepis na mój rozum rozstrzyga.

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2009-08-20 22:03:08
    Od: Jurekk <j...@O...pl>

    Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > mógłby zostać nawet narażony na oskarżenie o naruszenie praw autorskich...

    a może dał fotki na płycie z danymi tele na siebie? nigdy nie wiadomo.
    skoro "nowy" nic nie pisze, to pewnie na strachu się skończyło

  • 45. Data: 2009-08-21 05:39:33
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jurekk" <j...@O...pl> napisał:

    > a może dał fotki na płycie z danymi tele na siebie? nigdy nie wiadomo.
    > skoro "nowy" nic nie pisze, to pewnie na strachu się skończyło

    Oczywiscie jest to możliwe. Mogła się też zachować jakaś korespondencja na
    podstawie ktorej da się wyciągnąć wnioski jakie zdjecie zostało sprzedane.
    Sygnalizuję jednak problem, gdyż może kiedyś wyjść - i to zarówno w tej, jak
    i innej, podobnej sprawie. Zastanawiam się, jak może zabezpieczyć się
    kupujący przed późniejszymi zarzutami, że wykorzystał nie to zdjecie cyfrowe
    które kupił? Może należałoby do umowy dołączać dla każdej strony podpisaną
    przez drugą stronę płytę CD-R z nagranym zdjęciem?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 46. Data: 2009-08-21 07:54:58
    Od: "Marian Paździoch" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > które kupił? Może należałoby do umowy dołączać dla każdej strony podpisaną
    > przez drugą stronę płytę CD-R z nagranym zdjęciem?

    Proponuję w umowie o dzieło wydrukować prewki.

    Pzdr.
    Maniek

  • 47. Data: 2009-08-21 07:55:42
    Od: "Marian Paździoch" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Marian Paździoch" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Proponuję w umowie o dzieło wydrukować prewki.

    No tak dopiero wstałem... oczywiście w jakiejkolwiek umowie bo nie musi to
    być umowa o dzieło ;).

    Pzdr.
    Maniek

  • 48. Data: 2009-08-21 17:30:13
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Proponuję w umowie o dzieło wydrukować prewki.

    Jest to niewątpliwie jakiś pomysł. Innym rozwiązaniem jest załącznik w
    postaci odbitki podpisanej przez obie strony.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)