  • 1. Data: 2010-10-10 09:09:28
    Temat: jasny obiektyw do sony alfa
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    witam

    Mam od paru lat aparat sony alfa, z obiektywem tamron 18-200 / 1:3.5-6.3
    Pstyrkam takie sobie fotki, ledwo co opanowuje głębie ostrości - niczego
    wiecej nie wykorzystam. PRoblemem jest tylko światło, a dokładniej jego
    brak. Baaaardzo potrzebuje prostego obiektywu ale najjaśniejszego jaki
    da sie uzyskać. z tego co sie doedukowałem, bedzie to obiektyw
    stałoogniskowy - dobrze myśle? czyli zero zoomu, pytanie czy będzie miał
    autofokus? Gdyby niemiał, nie było by tragedii, bo "u cioci na
    imieninach" zrobie pare klatek, wybierze sie najlepszą.
    Najwiekszy ból to kasa. Będzie to drugi obiektyw, do i tak mało
    używanego aparatu, wiec prosze polećcie coś taniego. na allegro
    znalazłęm coś w okolicy 300zł, ale mocowanie jest jakieś inne, i podobno
    da sie zastosować jakąś redukcje - czy takie rozwiazanie jest możliwie i
    nie wyływa destrukcynie na jakość zdjęć?

    Pozdrawiam
    ToMasz

    PS
    a może dać sobie spokój z obiektywem i kupić lampę błyskową (fotocele i
    "świecić" na sufit?)

  • 2. Data: 2010-10-10 09:42:38
    Temat: Re: jasny obiektyw do sony alfa
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On Sun, 10 Oct 2010 11:09:28 +0200, ToMasz <twitek4@> wrote(a):
> [...]
    > Pstyrkam takie sobie fotki, ledwo co opanowuje głębie ostrości - niczego
    > wiecej nie wykorzystam. PRoblemem jest tylko światło, a dokładniej jego

    Jaśniejszy obiektyw to i mniejsza głębia ostrości.
    Za ok. 400pln da się dorwać Minolte AF 50/f1.7 (w pełni kompatybilną)
    a być może również nowszego Sony 50/f1.8
    Możesz też spróbować starszych obiektywów na gwint m42. Przejściówka bez
    elektroniki (bez potwierdzenia ostrości) to koszt kilkudziesięciu
    złotych, i nie ma wpływu na jakość optyczną podłączanego obiektywu.

    > a może dać sobie spokój z obiektywem i kupić lampę błyskową (fotocele i
    > "świecić" na sufit?)

    Jeśli chcesz mieć więcej światła bez mniejszej głębi, to tak: dodatkowe
    oświetlenie.

    pozdrawiam, B.

  • 3. Data: 2010-10-10 17:13:18
    Od: TomekM <t...@g...com>

    > a może dać sobie spokój z obiektywem i kupić lampę błyskową (fotocele i
    > "świecić" na sufit?)
    Przerabiałem ten temat.
    Kupiłem 50mm 1.4
    Niby jest on fajny, ale mimo wszystko czasem światła trochę brakuje,
    poza tym gdy pstrykasz w świetle sztucznym nie zawsze do końca da się
    uzyskać prawidłowe kolory.
    Nawet w RAW
    Skończyło się tym, że kupiłem lampę Metza z TTLem za ok. 300zł.
    Gdy odbijam światło od sufitu to efekty są super w żaden sposób
    nieporównywalne do samego jasnego obiektywu w kiepskim oświetleniu.
    Tylko nie zawsze jest od czego odbić.
    Przy błysku na wprost efekty są już takie sobie.

  • 4. Data: 2010-10-10 19:17:26
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    TomekM pisze:
> [...]
    > Tylko nie zawsze jest od czego odbić.
    > Przy błysku na wprost efekty są już takie sobie.

    napisz proszę bardzo o tej lampie. Link do strony i osobiste,
    subiektywne odczucia. to jest lampa podpinana do stopki? mocno powieksza
    aparat? jak długo sie ładuje?
    ToMasz

  • 5. Data: 2010-10-10 20:16:43
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-10-10 11:09:28 +0200, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> said:

    > a może dać sobie spokój z obiektywem i kupić lampę błyskową (fotocele i
    > "świecić" na sufit?)

    W zasadzie po tym co napisałeś wyżej, to tak. Daj sobie spokój i kup
    lampę. U cioci na imieninach i tak zapewne częściej używasz tego
    krótkiego końca, co daje światło 3,5. Żeby było naprawdę lepiej
    musiałbyś kupić obiektyw ze światłem 1.4, daje to 2,5 działki zysku.
    Przeliczając na czas, to jest zamiast 1/15s 1/90s. Albo zamiast 1/4,
    1/20. Do tego papierowa głębia ostrości i częste braki przestrzeni.
    Nagle okazuje się, że nie możesz nic sfocić bo za wąsko.
    Polecany wyżej 50/1,8 czy coś w tych okolicach, to u cioci do robienia
    portretów zapijaczonych wujków - chyba nie o tym myślałeś.
    Obiektyw ze światłem 2,8 da zysk pół działki, a kosztuje 1500 złoty
    (zoom 17-50 tamrona). Obiektywu o stałej ogniskowej w okolicach 20 mm,
    z czasów analogowych nie polecam. Ciemne i marne na matrycach, albo jak
    dobre to drogie.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-10-10 20:34:10
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    JA pisze:

    > W zasadzie po tym co napisałeś wyżej, to tak. Daj sobie spokój i kup
    > lampę.
    na stopkę czy fotocele? wolałbym tą drugą, chociaż nieznam wad i zalet
    czy jakieś tańsze lampy będą pasowały?
> [...]
    > (zoom 17-50 tamrona). Obiektywu o stałej ogniskowej w okolicach 20 mm, z
    > czasów analogowych nie polecam. Ciemne i marne na matrycach, albo jak

    a jakby tak stary manulany obiektyw na gwint m42 i tulejkę redukcyjną
    http://allegro.pl/rikenon-1-7-50-auto-manual-i126928
    6903.html
    tanio jak barszcz.

    ToMasz

  • 7. Data: 2010-10-10 21:13:23
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-10-10 22:34:10 +0200, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> said:

    > na stopkę czy fotocele? wolałbym tą drugą, chociaż nieznam wad i zalet
    > czy jakieś tańsze lampy będą pasowały?
    Na stopkę, byle mocną i z głowicą obracaną we wszystkich kierunkach.
    Może nawet jakąś tyrystorową. Typu Nissin 350T, Vivitar 280 coś tam,
    Unomat, jakiś Metz.
    Ona się trafiają naprawdę tanio. Ale tanio będą jeżeli nie są
    "dedykowane" do cyfrówek.
    Szukaj prostych lamp z automatyką tyrystorową.

    > a jakby tak stary manulany obiektyw na gwint m42 i tulejkę redukcyjną
> [...]
    I co z tym zwojujesz? Będziesz miał portretówkę. Chyba że faktycznie
    większość zdjęć to raczej zbliżenia, niż plany ogólne.
    Tak naprawdę nie napisałeś czy u cioci, to przykład i nie koniecznie
    główny cel fotografii, czy jednak większość.
    Nie napisałeś, czy większość zdjęć w pomieszczeniach to szeroki kąt,
    czy nie koniecznie.
    A to są dość ważne informacje.

  • 8. Data: 2010-10-10 21:49:29
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

> [...]
    > Ona się trafiają naprawdę tanio. Ale tanio będą jeżeli nie są
    > "dedykowane" do cyfrówek.
    > Szukaj prostych lamp z automatyką tyrystorową.

    Zwróć tylko uwagę na napięcie na stopce lampy. Te stare lampy potrafiły
    podawać na stopkę nawet kilkaset V co może spowodować usmażenie elektroniki
    współczesnego aparatu. Tabelkę napięć dla niektórych lamp można znaleźć pod
    adresem http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 9. Data: 2010-10-10 21:54:47
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 10 Oct 2010 23:49:29 +0200, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    > współczesnego aparatu. Tabelkę napięć dla niektórych lamp można znaleźć pod

    dokładnie, i dlatego mój stary dobry Metz 35CT3 leży odłogiem.
    Nissin 350T umarł.

    W sumie jedno co korci, to chińskie lampy - kosztują naprawdę grosze.
    Jedyne co wiadomo, to że mają naprawdę nędzne liczby przewodnie, ale to by
    dało się przełknąć, gorzej jeżeli będa pracowały z jakimś rozrzutem, albo
    uszkodzą aparat.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 10. Data: 2010-10-10 22:02:12
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    JA pisze:

> [...]
    > Ona się trafiają naprawdę tanio. Ale tanio będą jeżeli nie są
    > "dedykowane" do cyfrówek.
    > Szukaj prostych lamp z automatyką tyrystorową.
    jakby Ci taka na allegro wpadła w oko, prześli prosze skrót. jak ja
    szukałem do to do tej "stopki" soony alfa t o nic obcego nie pasuje

> [...]
    > główny cel fotografii, czy jednak większość.
    > Nie napisałeś, czy większość zdjęć w pomieszczeniach to szeroki kąt, czy
    naprawdę u cioci na imieninach. 80siątka dziadka - ostatnio wyszła
    lepiej z telefonu omnia niż z mojego sont+tamron. dziadostwo tyle
    swiatła potrzebuje ze bez lampy nic nie zrobie. z lampą -
    białe ryje, i czarne tło.

    Lodowisko kryte - masakra. ciemność widze.

    plenerek w lasku - lapmpa oświetla pierwszy plan, reszta - granatowe
    niebo póżnym popołudniem.

    szeroki kąt - nie jest mi potrzebny.

    ToMasz