    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jaki bezpiecznik..?
    Date: Tue, 08 Jun 2010 11:24:03 +0200

    Am 08.06.2010 11:08, schrieb Robert_J:

    > A skąd projektant miał wiedzieć jakie będzie potrzebne? Przecież to
    > pokój, a nie zabezpieczenie konkretnego, bezpośrednio podłączonego
    > urządzenia :-). Tam jest 8 gniazd, kabel 2,5kw. Podłączyć można
    > spokojnie wiele sporych urządzeń, a że kolega ma akurat to co napisał...

    > Tak, ale wtedy jeden bezpiecznik zabezpieczał całe mieszkanie ;-)).
    > Prócz bardaszki....
    W PRLu miałem dwa obwody, jeden na gniazdka i jeden na lampy. 2x10A, ale
    kabelki były częściowo aluminiowe (błee).

    > Bezpiecznik w mieszkaniu zabezpiecza instalację, a nie konkretne
    > urządzenie. A jeśli kabel jest 2,5kw. to spokojnie bezpiecznik 16A :-)

    > Dedykowanych?? Jak rozumieć "dedykowanie"? Popatrz, mam nowe mieszkanie
    > i jakoś na wszystkie gniazda są B16, a kabel leży 2,5kw :-). Każdy pokój
    > ma swój oddzielny obwód. Czyli mam rozumieć że jak w pokoju podłączam
    > tylko TV i DVD to mam wkładkę wymienić na B6 albo mniejszą? Żeby była
    > "dedykowana"?

    Wg niemieckich norm dla obwodu z przewodu miedzianego 3x1.5mm2
    bezpiecznik max 16A, dla 3x2.5mm2 max 25A. Plus zasada stopniowania
    bezpieczników. U mnie w domu jest na przykład bezpiecznik topikowy 35A w
    piwnicy, od niego leci 5x4mm2 do skrzynki bezpiecznikowej w domu (dwie
    fazy nie podłączone), a w skrzynce mam 7 obwodów po 16A zrobione na
    3x1.5mm, dwa obwody (kuchnia i łazienka) podłączone przez FI.
    Sądzę, że myślę, że można coś takiego zrobić i w Polsce, jakoś przez to
    w Niemczech się specjalnie domy nie palą, a jak już, to przez
    manipulację w instalacji gazowej ;-).

    Waldek