  • 11. Data: 2010-06-08 13:23:16
    Temat: Re: jaki bezpiecznik..?
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Pytanie, a co będzie, jak weźmiesz 7x16A?? Co się stanie z
    > bezpiecznikiem w piwnicy?? :P...

    Po prostu się spali i tyle. Ale on z kolei zabezpiecza kabel
    biegnący z WLZ do tablicy w mieszkaniu :-))).

  • 12. Data: 2010-06-08 13:54:03
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 8 Cze, 15:20, Konop <k...@g...pl> wrote:

    > Pytanie, a co b dzie, jak we miesz 7x16A?? Co si stanie z
    > bezpiecznikiem w piwnicy?? :P...

    A co ma się stać? Myślisz, że padnie z samego wrażenia, że za sobą ma
    7x16A? Póki nie będziesz próbował ze wszystkich siedmiu obwodów tych
    16A wycisnąć naraz, wszystko będzie OK i jest to jak najbardziej
    poprawna sytuacja.

    J. (z wizją zabezpieczenia zalicznikowego o wartości 7x16=>120A i
    bezpieczników na podstacji liczonych w kiloamperach)

  • 13. Data: 2010-06-08 15:13:11
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Konop wrote:

    > Pytanie, a co będzie, jak weźmiesz 7x16A?? Co się stanie z
    > bezpiecznikiem w piwnicy?? :P...

    Witam,
    jest coś takiego jak zakładany współczynnik "jednoczesności" obciążenia
    poszczególnych obwodów (nie pamietam fachowego określenia).

    Zakłada się iż w mieszkaniu można podłączyć
    jednocześnie np. odkurzacz i piekarnik ale nie przewiduje się podłączenia
    jednocześnie: mikrofali, piekarnika, pralki, odkurzacza, żelazka, suszarki
    do włosów co spowoduje zadziałania głównego zabezpieczenia bez
    zadziałania poszczególnych zabezpieczeń na odbiorach.

    --
    pzdr, j.r.

  • 14. Data: 2010-06-08 21:33:31
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-06-08 17:13 j.r. napisał(a):

> [...]
    > jednocześnie: mikrofali, piekarnika, pralki, odkurzacza, żelazka, suszarki

    Wytłumacz to mojej żonie. :)
    Standardowo kilka razy w roku wywala bezpiecznik 16A przez podobne
    kombinacje. Stary blok mieszkalny i oczywiście wszystko oprócz
    oświetlenia wisi na tym jednym biednym 16A (oświetlenie ma swój 10A, a
    na wszystko łącznie jest topikowy 20 czy 25A).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 15. Data: 2010-06-08 22:19:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Tuesday, June 8, 2010, 11:33:31 PM, you wrote:

> [...]
    > oświetlenia wisi na tym jednym biednym 16A (oświetlenie ma swój 10A, a
    > na wszystko łącznie jest topikowy 20 czy 25A).

    Ja sobie wstawiłem układ priorytetowy - kuchenka, czajnik i mały
    bojlerek w kuchni odcinają duży bojler i grzejnik olejowy w łazience.
    Żona na tyle świadoma, że w kuchni za dużo na raz nie włącza. Problem
    był właśnie z łazienką - nie sposób przed włączeniem urządzeń
    kuchennych sprawdzać, czy w łazience akurat nie włączyl się olejak czy
    bojler.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2010-06-08 23:12:59
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > pokój, 8 gniazd podwójnych, każde z bolcem, przewód 3x2,5^2.
    >
    > Podłączone:
    > Komputer stacjonarny + monitor LCD 24", drukarka laserowa, laptop,
    > telewizor LCD 32", kino domowe, playstation 3, nbox recorder.
    >
    > Jaki bezpiecznik założyć na to wszystko? Był ES B10A, czasami przy
    > włączaniu listwy z TV i kinem domowym leciał bezpiecznik, ale tylko przy
    > włączaniu listwy, urządzenia w stanie czuwania.

    Osiem bezpieczników 6A typu B ;)))
    A jaki jest bezpiecznik "nadrzędny"?

    Feromon

  • 17. Data: 2010-06-09 05:52:54
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Robert_J" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A skąd projektant miał wiedzieć jakie będzie potrzebne? Przecież to pokój,
    > a nie zabezpieczenie konkretnego, bezpośrednio podłączonego urządzenia
    > :-). Tam jest 8 gniazd, kabel 2,5kw. Podłączyć można spokojnie wiele
    > sporych urządzeń, a że kolega ma akurat to co napisał...

    Pralka, zmywarka, klimatyzator, boiler potrzebują po 10A i maja w nowej
    instalacji wydzielone obwody.
    Grzejniki elektryczne - wydzielone obwody
    Na gniazda wtykowe w kuchni wskazane jest 16A (np. czajnik i frytkownica
    jednocześnie)
    Pozostałe gniazda w pokojach dziennych - 10A wystarcza w zupełności
    (odkurzacz)
    Gniazdo w warsztcie (spawarka) - 20A.

  • 18. Data: 2010-06-09 06:34:46
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Pozostałe gniazda w pokojach dziennych - 10A wystarcza w zupełności
    > (odkurzacz)

    Dopóki ktoś nie będzie chciał podłaczyć np. tego wzmacniacza i TV w innym
    pokoju :)
    Albo nie przyjdzie pan do prania dywanów z większym odkurzaczem piorącym.
    Zauważ, że te sprzęty AV mają pewnie kilkaset watów mocy maksymalnej, a
    wyłączają zabezpieczenie 10A.
    Ogólnie w obwodach gniazdek stosuje się raczej B16. Tym bardziej jeśli kable
    masz 2,5mm2
    Tak przynajmniej było w kilku projektach architektonicznych z którymi miałem
    do czynienia (pewnie w twoim też)
    Bezpieczniki mają zabepieczać przewody.

    Ogólnie wyrzucają zabezpieczenia typu S większe transformatory toridalne
    (halogeny) lub większa ilość zasilaczy impulsowych większej mocy, w
    zależności od wykonania. Już nie wspominając o autotransformatorze 2,2kVA.
    --
    Pozdr
    EM

  • 19. Data: 2010-06-09 06:36:09
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Problemem nie jest amperaż, tylko klasa zwłoczności. Mnie też na listwie
    > z 3 przetwornicami i monitorem CRT leciała S-ka B10 po włączeniu
    > zasilania. W przetwornicach ładował się kondensator główny, w CRT
    > pracowała pętla. Trzeba zastosować bezpiecznik o wyższej klasie
    > zwłoczności, np. C. Założę się, że C10 wystarczy w omawianym powyżej
    > przypadku.
    Problemem nie jest bezpiecznik tylko oszczędnościowe zasilacze w których
    poskąpili termistorów zabezpieczającego przed takimi sytuacjami. Nie można
    żonglować zwłocznością bo może się okazać że mniejszy bezpiecznik ale o dłuższym
    czasie do zadziałania nie zabezpieczy instalacji przy zwarciu niepełnym.

  • 20. Data: 2010-06-09 08:22:35
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Ja sobie wstawiłem układ priorytetowy

    No tak, ale trudno to zrobić jeśli wszystkie gniazda w
    mieszkaniu są na jednym obwodzie ;-). Chyba że doprowadzisz
    do niektórych dużych urządzeń osobne kable z tablicy...