  • 21. Data: 2011-01-10 11:21:33
    Temat: Re: jaka scalona przetwornica 24V->5V
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Hello Mario,
    >
    > Monday, January 10, 2011, 11:39:55 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Termicznie - na prąd pobierany. Ale dławik nie może się nasycać przy
    > prądzie szczytowym. A to prąd szczytowy określa rozmiary rdzenia
    > (dokładniej: współczynnik Ipk^2*L). Mały prąd wyjściowy wymaga
    > stosunkowo dużej indukcyjności. Jeśli nie mamy możliwosci ograniczenia
    > pradu szczytowego powstaje paradoks - im mniejszy prad wyjściowy, tym
    > większy dławik :(

    No dobra. Ale w takim razie w LM2595 czy w LM2574 prąd szczytowy jest
    ograniczany wewnętrznie a nie indukcyjnością cewki? I można dać cewkę o
    mniejszej indukcyjności mimo, że będzie ta sama częstotliwość (załóżmy
    140kHz) i ten sam pobór prądu - 100A co w przypadku układu A8499?
    Bo mi się wydawało, że jeśli przetwornica jest na 0,5 A to znaczy, że
    albo przy uśrednionym prądzie wyjściowym przekraczajacym 0,5A się spali
    albo zadziała ograniczenie i zacznie wyłączać przetwornicę dając w
    efekcie kluczowanie grupowo impulsów żeby utrzymać ten prąd.

    No a jak przy LM2574?

    MD

  • 22. Data: 2011-01-10 11:29:36
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-01-10 12:21, Mario pisze:

> [...]
    > ograniczany wewnętrznie a nie indukcyjnością cewki? I można dać cewkę o
    > mniejszej indukcyjności mimo, że będzie ta sama częstotliwość (załóżmy

    oczywiście 100mA

    MD

  • 23. Data: 2011-01-10 11:44:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > No dobra. Ale w takim razie w LM2595 czy w LM2574 prąd szczytowy jest
    > ograniczany wewnętrznie a nie indukcyjnością cewki?

    We wszystkich wymienionych tu układach prąd szczytowy jest ograniczany
    wewnętrznie.

> [...]
    > przekraczajacym 0,5A się spali albo zadziała ograniczenie i zacznie
    > wyłączać przetwornicę dając w efekcie kluczowanie grupowo impulsów

    Indukcyjność dla tej samej częstotliwości jest zbliżona. Zmienia się
    prąd szczytowy. Dla LM2574 jest znacznie niższy a wielkość dławika
    wynika ze współczynnika, który podałem (podkreślone wyżej).
    Tu mamy jeszcze jeden problem - ponieważ wydajność przetwornicy jest
    za duża, przy przeciążeniu dławik nam wydymi - jest nawijany
    cieniutkim drucikiem, który nie wytrzyma termicznie.
    Prąd szczytowy dla A8499 to 2.2A, niestety. Prawie 20 razy więcej niż
    nam potrzeba.

    > No a jak przy LM2574?

    Przy założeniu tej samej indukcyjności - spokojnie na 10mm. Nie chce
    mi się sprawdzać mniejszego rdzenia. A w przypadku użycia dławika
    12.7mm nie spali się uzwojenie w razie przeciążenia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 24. Data: 2011-01-10 13:19:42
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > We wszystkich wymienionych tu układach prąd szczytowy jest ograniczany
    > wewnętrznie.

    Ogranicza prąd to znaczy, że trzyma przez resztę cyklu On na tym prądzie
    czy przełącza na Off?

    Przykładowo w LM2574 http://www.national.com/ds/LM/LM2574.pdf
    na pierwszym oscylogramie:
    Continuous Mode Switching Waveforms VOUT = 5V, 500 mA Load Current, L =
    330 ?H
    rzeczywiście prąd rośnie do 0,6A i zaczyna opadać.
    Ale obok na prawej:
    Discontinuous Mode Switching Waveforms
    VOUT = 5V, 100 mA Load Current, L = 100 ?H
    Mamy znacznie mniejszy prąd mniejszą indukcyjność a prąd szczytowy
    osiąga 0,4A i schodzi w dół do zera po czym odczekuje zanim załączy się
    ponownie.
    Twoje wyjaśnienia wydają mi się logiczne ale kłócą się z tym co widzę na
    pdfie.

    MD

  • 25. Data: 2011-01-10 14:05:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

> [...]
    > ponownie.
    > Twoje wyjaśnienia wydają mi się logiczne ale kłócą się z tym co widzę na

    W PDFie widzisz ustaloną sytuację stałego obciążenia. Nie masz tak ani
    momentu startu ani przeciążenia. Elementy indukcyjne należy liczyć na
    najgorsze warunki a nie na najlepsze.

    O ile układ małej mocy przy przeciążeniu ustali sobie prąd szczytowy na
    sensownej wartości, to układ dużej mocy tego nie zrobi. Ustali prąd na
    wartości typowej dla tego układu. W przypadku A8499 będzie to 2.2A a
    dopiero w przypadku pełnego zwarcia - 0.8A. LM2574 ma znacznie niższy
    prąd szczytowy.
    Dławik nasycony zachowuje się jak kawałek drutu a nie dławik - jeśli
    dławik się nasyci, to wewnętrzne układy zabezpieczeń mogą być za
    wolne, żeby sobie poradzić z takimi szynkościami narastania prądu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 26. Data: 2011-01-10 14:30:46
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > dławik się nasyci, to wewnętrzne układy zabezpieczeń mogą być za
    > wolne, żeby sobie poradzić z takimi szynkościami narastania prądu.

    Czyli w sytuacji tego LM2574 i 100mA dławik 100uH powinien być
    zaprojektowany tak, żeby się nie nasycił przy prądzie szczytowym?
    No i jak rozumieć A(Min) 0.7/0.65 i A(Max) 1.6/1.8?
    Sorry że tak uporczywie pytam. To nie moja działka ale muszę wiedzieć
    czego się trzymać przy doborze elementów jak będę coś projektował w
    przyszłości. Bo później przy zamawianiu elementów indukcyjnych projekt
    pewnie i tak trafi do Ciebie :)

    MD

  • 27. Data: 2011-01-10 18:05:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    [...]

    > Czyli w sytuacji tego LM2574 i 100mA dławik 100uH powinien być

    Dla LM2574, Uin=24V, Uout=5V i Iout=100mA 100uH to zdecydowanie za
    mało. Optymalne byłoby 1mH ale byłoby to strasznie kłopotliwe. 330uH
    wydaje się być rozsądną wartością.

    > zaprojektowany tak, żeby się nie nasycił przy prądzie szczytowym?
    > No i jak rozumieć A(Min) 0.7/0.65 i A(Max) 1.6/1.8?

    Tak jak podano w opisie - są to skrajne możliwe wartości. Typowo
    jednak LM2574 ma jednak 1A. Dla dławika na rdzeniu proszkowym takie
    przybliżenie wystarczy, dla ferrytu bierzesz najgorszą możliwą
    wartość, czyli 1.8A. Dławik ferrytowy 330uH/1.8A jest już spory ale
    mniejszy od dławika 330uH/3A, potrzebnego dla A8499.

    Dlatego też wolę układy, w których to ja ustalam _dokładnie_ prąd
    szczytowy. Ale są droższe albo upierdliwe w inny sposób.

> [...]
    > czego się trzymać przy doborze elementów jak będę coś projektował w
    > przyszłości. Bo później przy zamawianiu elementów indukcyjnych projekt

    Albo i nie :)

    Poza tym - i tak nie wyczerpiemy wątku w całości tutaj.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 28. Data: 2011-01-10 18:19:35
    Od: HyCel <o...@m...pl>

    Doktoryzowales sie z przetwornic ?

  • 29. Data: 2011-01-10 18:23:46
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz przemówił ludzkim głosem:

    34063 ? :-)

  • 30. Data: 2011-01-10 20:49:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbych,

    > 34063 ? :-)

    Piszę przecież "są upierdliwe w inny sposób" ;P

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl