-
231. Data: 2011-06-29 14:50:11
Temat: Re: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Wed, 29 Jun 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Nie bardzo, bo rozmiar dotyczy miejsca osadzenia a nie krawędzi :(
> Zmierz choćby miarką srednicę po krawędzi felgi, proszę.
Jasne, dokładnie to miałem na myśli. Podam Ci zewnętrzną średnicę felgi
(od krawędzi do krawędzi) i wyniki pomiarów ugięcia opony mierzone od
dolnej krawędzi do podłoża.
Pozdrawiam :)
W.
-
232. Data: 2011-06-29 19:03:48
Temat: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Wed, 29 Jun 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Wolę jednak pomiar. Bardzo proszę. Od środka koła oczywiście - bo to
> bardzo ważne.
Zrobiłem kilka pomiarów. Niestety, nie byłem w stanie zmierzyć suwmiarką
bezpośrednio odległości od krawędzi felgi do podłoża, ponieważ opona
wystaje poza płaszczyznę wyznaczoną przez brzeg felgi i pomiar musiałby
być dokonywany pod zmiennym, zależnym od ciśnienia kątem. Aby tego uniknąć
przymocowałem do krawędzi felgi sztywną, metalową blaszkę o długości ok. 3
cm i mierzyłem odległość pomiędzy nią a drogą. Z tego powodu otrzymane
wartości mogą być obarczone błędem systematycznym rzędu kilku milimetrów
w stosunku do rzeczywistej odległości felga-podłoże.
Średnica zewnętrzna felgi wynosi 390 mm, co daje promień felgi 195 mm.
Poniżej przedstawiam wyniki (p - ciśnienie w barach, d - odległość między
blaszką a podłożem, R - suma promienia felgi i odległości d, będąca w
przybliżeniu odległością pomiędzy osią obrotu koła a punktem styku opony z
podłożem).
p [bar] d [mm] R [mm]
--------------------------------------
2.1 94.9 289.9
1.5 90.8 285.8
1.25 88.8 283.8
1.0 83.6 278.6
0.5 65.1 260.1
Różnica pomiędzy odległością oś-podłoże dla ciśnienia 2.1 i 0.5 bara
wynosi (289.9-260.1)/289.9 = ok. 10%
Różnica drogi przebytej przez prawe i lewe koło dla ciśnień odpowiednio
0.5 i 2.0 bara na odcinku 10 m wyniosła (według poprzedniego pomiaru)
(19/360)*1870 mm = ok. 10 cm, czyli ok. 1 % długości odcinka.
Wszystko wskazuje na to, że droga przebywana przez koło podczas jednego
obrotu bynajmniej nie jest równa (jak to było do przewidzenia) 2*pi*R,
gdzie R jest odległością od osi obrotu do podłoża :)
Ale nie mają też racji osoby twierdzące, że droga ta nie jest zależna od
ciśnienia w oponie, bo nawet dla stosunkowo niedużych spadków ciśnienia
rzędu 0.5 bara różnice spowodowane "uślizgiem" opony są wyraźnie
zauważalne :)
Pozdrawiam :)
W.
-
233. Data: 2011-06-29 19:19:45
Temat: Re: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Wojtek,
Wednesday, June 29, 2011, 7:03:48 PM, you wrote:
[...]
> Wszystko wskazuje na to, że droga przebywana przez koło podczas jednego
> obrotu bynajmniej nie jest równa (jak to było do przewidzenia) 2*pi*R,
> gdzie R jest odległością od osi obrotu do podłoża :)
Ufff...
> Ale nie mają też racji osoby twierdzące, że droga ta nie jest zależna od
> ciśnienia w oponie, bo nawet dla stosunkowo niedużych spadków ciśnienia
> rzędu 0.5 bara różnice spowodowane "uślizgiem" opony są wyraźnie
> zauważalne :)
Wyraźnie zauważalne? Dla spadku o 1 bar sam zmierzyłeś ledwie 0.36%
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
234. Data: 2011-06-29 20:16:49
Temat: Re: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
RoMan Mandziejewicz w <news:116322568.20110629191945@pik-net.pl>:
> Hello Wojtek,
> Wednesday, June 29, 2011, 7:03:48 PM, you wrote:
> [...]
>> Wszystko wskazuje na to, że droga przebywana przez koło podczas jednego
>> obrotu bynajmniej nie jest równa (jak to było do przewidzenia) 2*pi*R,
>> gdzie R jest odległością od osi obrotu do podłoża :)
> Ufff...
>> Ale nie mają też racji osoby twierdzące, że droga ta nie jest zależna od
>> ciśnienia w oponie, bo nawet dla stosunkowo niedużych spadków ciśnienia
>> rzędu 0.5 bara różnice spowodowane "uślizgiem" opony są wyraźnie
>> zauważalne :)
> Wyraźnie zauważalne? Dla spadku o 1 bar sam zmierzyłeś ledwie 0.36%
Tyle eksperymentów, kombinacji z przyrządami, obliczeń, żeby udowodnić, że
zmiana ciśnienia w oponach nie wpływa na zmianę faktycznie pokonanej
odległości przez pojazd w jednostce czasu.
No chyba, że ktoś tu usiłuje udowodnić, że koło z wyższym/niższym o 1 bar
ciśnieniu po przejechaniu 1000 m będzie w odległości 3 metry od miejsca na
którym było zamocowane w pojeździe przed ruszeniem.
Niezależnie czy się kręci, ślizga, czy też leży w bagażniku...
;-)
--
Tomasz Nycz
[priv-->>X-Email]
-
235. Data: 2011-06-29 20:52:52
Temat: Re: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Wed, 29 Jun 2011, 'Tom N' wrote:
> Tyle eksperymentów, kombinacji z przyrządami, obliczeń, żeby udowodnić, że
> zmiana ciśnienia w oponach nie wpływa na zmianę faktycznie pokonanej
> odległości przez pojazd w jednostce czasu.
No jak to nie wpływa, skoro wpływa? Na tysiącu km z tych 0.36% uzbiera się
"aż" trzy i pół kilometra! ;-)
Swoją drogą intuicyjnie podejrzewałem, że ten uślizg opony będzie jednak
większy, ale cóż, doświadczenie ma znaczenie rozstrzygające ;-)
Pozdrawiam :)
W.
-
236. Data: 2011-06-29 21:25:21
Temat: Re: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
Wojtek Borczyk w
<news:alpine.BSF.2.00.1106292048240.94424@moon.astro
.amu.edu.pl>:
> On Wed, 29 Jun 2011, 'Tom N' wrote:
>> Tyle eksperymentów, kombinacji z przyrządami, obliczeń, żeby udowodnić, że
>> zmiana ciśnienia w oponach nie wpływa na zmianę faktycznie pokonanej
>> odległości przez pojazd w jednostce czasu.
> No jak to nie wpływa, skoro wpływa? Na tysiącu km z tych 0.36% uzbiera się
> "aż" trzy i pół kilometra! ;-)
Ależ Wojtku, jak najbardziej należy docenić że Ci się chciało
raz: złożyć deklarację,
dwa: przeprowadzić to co zadeklarowałeś,
trzy: uzupełnić doświadczenie po podpuszczeniu przez Romana
:D
> Swoją drogą intuicyjnie podejrzewałem, że ten uślizg opony będzie jednak
> większy, ale cóż, doświadczenie ma znaczenie rozstrzygające ;-)
Byłby inny, tylko ręczny Ci nierówno bierze ;P
--
Tomasz Nycz
[priv-->>X-Email]
-
237. Data: 2011-06-29 23:06:15
Temat: Re: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello 'Tom,
Wednesday, June 29, 2011, 8:16:49 PM, you wrote:
[...]
>> Wyraźnie zauważalne? Dla spadku o 1 bar sam zmierzyłeś ledwie 0.36%
> Tyle eksperymentów, kombinacji z przyrządami, obliczeń, żeby udowodnić, że
> zmiana ciśnienia w oponach nie wpływa na zmianę faktycznie pokonanej
> odległości przez pojazd w jednostce czasu.
Nikt tu szybkości nie mierzył. Mierzone były znmiany ilości obrotów
koła w zależności od ciśnienia.
> No chyba, że ktoś tu usiłuje udowodnić, że koło z wyższym/niższym o 1 bar
> ciśnieniu po przejechaniu 1000 m będzie w odległości 3 metry od miejsca na
> którym było zamocowane w pojeździe przed ruszeniem.
Nie - koło o ciśnieniu niższym o 1 bar wykonia o 0.36% więcej obrotów.
Nie rozmydlaj, proszę - eksperyment zrobiła osoba, której chyba
wszyscy mogą zaufać i jej rzetelności nie należy ani podważać ani
wyśmiewać.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
238. Data: 2011-06-29 23:51:10
Temat: Re: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>
On Wed, 29 Jun 2011, 'Tom N' wrote:
> Ależ Wojtku, jak najbardziej należy docenić że Ci się chciało
> raz: złożyć deklarację,
> dwa: przeprowadzić to co zadeklarowałeś,
> trzy: uzupełnić doświadczenie po podpuszczeniu przez Romana
>
> :D
Ależ Tomaszu, doświadczenie zrobiłem wyłącznie dlatego, ponieważ sam byłem
bardzo ciekaw wyniku, a nie dlatego, że ktoś mnie "podpuścił" lub chciałem
zostać "doceniony" (bo niby za co? Metoda pomiaru była na poziomie
gimnazjalnym!) ;-) A poza tym naprawdę doskonale się przy tym bawiłem (i
tylko robotnicy drogowi na S-11 patrzyli na mnie lekko podejrzliwym
okiem...) ;-D
Uzyskany wynik też uważam za interesujący, bo (tak jak przypuszczałem
wcześniej) nie potwierdza on w 100% zdania żadnej z dyskutujących stron :)
Pozdrawiam :)
W.
-
239. Data: 2011-06-30 03:30:52
Temat: Re: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Wojtek Borczyk" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:alpine.BSF.2.00.1106291831500.94075@moo
n.astro.amu.edu.pl...
>Wszystko wskazuje na to, że droga przebywana przez koło podczas
>jednego obrotu bynajmniej nie jest równa (jak to było do
>przewidzenia) 2*pi*R, gdzie R jest odległością od osi obrotu do
>podłoża :)
>Ale nie mają też racji osoby twierdzące, że droga ta nie jest zależna
>od ciśnienia w oponie, bo nawet dla stosunkowo niedużych spadków
>ciśnienia rzędu 0.5 bara różnice spowodowane "uślizgiem" opony są
>wyraźnie zauważalne :)
Zauwazalne ? 0.36% ?
Panie, jak jade rowno 90 na liczniku a gps mi pokazuje 85, to mam
dobre cisnienie, a ja pokazuje 84.7, to jade dopompowac :-)
Czy: jak jade 200km do tesciowej, i wyzeruje u siebie na podworku,
to u niej mam 200.1 na nabtych oponach, albo 200.7 na spuszczonych :-)
J.
-
240. Data: 2011-06-30 07:44:36
Temat: Re: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>
Dnia 2011-06-29 23:51, *Wojtek Borczyk* napisał, a mnie coś podkusiło,
żeby odpisać:
> Uzyskany wynik też uważam za interesujący, bo (tak jak przypuszczałem
> wcześniej) nie potwierdza on w 100% zdania żadnej z dyskutujących stron :)
Jak to nie potwierdza? :) - oczywiście nie tylko moje zdanie, ale dla
przykładu:
2011-06-17 08:48
"Ja kiedyś uważałem, że prędkość się nic nie zmieni - teraz (od
pamiętnego flame już tu linkowanego) uważam że się zmieni, ale
nieznacznie (z powodu ugięć, "mikro" poślizgów i cholera wie czego
jeszcze) - zdecydowanie jednak nie w związku ze zmianą promienia i nie o
tyle co piszesz."
Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Signum '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++