  • 1. Data: 2009-05-05 14:10:42
    Temat: Zabezpieczenie ethernetu w urządzeniu
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

    Zna ktoś może stronę lub posiada wiedzę (i chce się nią podzielić) w jaki
    sposób na płytce urządzenia zabezpieczyć ethernet przed indukowanymi
    wyładowaniami i większą elektrycznością statyczną?
    Bardzo często w urządzeniach jest tylko transformator separujący 20F001 i
    gniazdo. Niekiedy środkowe odczepy po stronie skrętki są nie podłączone,
    czasem przez kondensatory do masy, czasem przez kondensatory to chassis, a
    czasem przez 75 omów i kondensator. Tych Rezystorowo pojemnościowych cudactw
    jest tak dużo ilu producentów sprzętu. Inni czasem dodają jakieś małe
    elementy, chyba mostki prostownicze ale też w różny sposób zakończone dalej.
    Niektóre urządzenia. sieciówki, switche pracują latami, w innych padaja
    kolejno porty.
    Te małe elemenciki w farnellu są po 2-3 euro co jest ceną zaporową
    zważywszy, że trzeba by ich ze 4 sztuki, a kupne urządzenia kosztują
    niewiele więcej niż te części. Jedne się psują inne nie .
    Porozmawiajmy o tym :-)

  • 2. Data: 2009-05-05 14:34:04
    Temat: Re: Zabezpieczenie ethernetu w urządzeniu
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Lam3r" <l...@a...com> wrote in message news:gtphcu$hqs$1@opal.futuro.pl...
> [...]
    > zważywszy, że trzeba by ich ze 4 sztuki, a kupne urządzenia kosztują
    > niewiele więcej niż te części. Jedne się psują inne nie .

    Mi się zdaje, że, w praktyce, najlepszy stosunek cena/skuteczność w ochronie
    przed bezpośrednim działaniem, większej i całkiem dużej, elektrostatyki,
    mają sposoby pozaelektryczne.
    Jakieś egzorcyzmy, albo datek na mszę. ;-)

    Z punktu widzenia transmisji eth, środkowy punkt trafa ma potencjał
    neutralny.
    Można go sobie sprowadzić do jakiegoś własnego, ryzykując przepływ prądów
    wyrównawczych miedzy urządzeniami zasilanymi z rozmaitych źródeł.
    Można pozostawić go pływającym, godząc się na pozyskiwanie przez przzewód
    potencjałów z otoczenia.
    Tak źle i tak niedobrze.

  • 3. Data: 2009-05-05 14:43:05
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

    "PcmOL" <...@...net> wrote in message news:gtpip5$rhg$1@news.task.gda.pl...

> [...]
    > wyrównawczych miedzy urządzeniami zasilanymi z rozmaitych źródeł.
    > Można pozostawić go pływającym, godząc się na pozyskiwanie przez przzewód

    Właśnie czytam, że te środkowe podłącza się przez kondensator 1-10n na 2000V
    do zera ochronnego sieci. Czasem samodzielnie ale czasem przez 75 omów.
    Pozostałe dwie nieużywane pary bezpośrednio z RJ-ki przez rezystory i
    kondensatory do PE.
    Podobno ma to zapobiegać zjawisku gromadzenia się ładunku "charge buildup" i
    sukcesywnie rozładowywać do ziemi.
    Miałem niedawno popsute urządzenie z jednym z takich kondensatorów do masy
    ale był to SMD na małe napięcie zwarty do zera omów. Uszkodzony był też PHY
    ale trafo całe.
    Tak sobie pomyślałem, że gdyby tam było coś więcej to szansa popsucia by
    była mniejsza.
    Jest bardzo wiele sprzecznych informacji na ten temat.

  • 4. Data: 2009-05-05 15:03:41
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "Lam3r" <l...@a...com> wrote in message news:gtpj9m$lnu$1@opal.futuro.pl...

> [...]
    > i kondensatory do PE.
    > Podobno ma to zapobiegać zjawisku gromadzenia się ładunku "charge buildup"

    Nie wiem w jaki sposób połączenie pojemnością do czegokolwiek ma zapobiegać
    gromadzeniu się ładunku DC.
    Może co najwyżej spowolnić, az do przebicia kondesatora. 2kV to bardzo mało
    w tym układzie.
    Nie chce mi się dochodzic jak to tam jest, ani czy zdanie "Czasem
    samodzielnie ale czasem przez 75 omów." oznacza równolegle czy szeregowo.

> [...]
    > była mniejsza.
    > Jest bardzo wiele sprzecznych informacji na ten temat.

    Jest bardzo wiele sprzecznych warunków pracy. Jak wspomniałem, galwaniczne
    dołączenie tego punktu (jak i wolnych par) gdzieś, może skutkować przepływem
    rozmaitych prądów wyrównawczych, które nie pozostaną bez wpływu na pracujące
    pary. Włącznie z ich podgrzewaniem.
    Niepodłączenie może skutkować gromadzeniem ładunków.
    Stąd najrozsądniejszym wydaje się być układ pracy, w którym z jednej strony
    jest "floating" z drugiej "ground".
    Zauwaz, że awaryjność pewnych urządzeń może wynikać z właściwości urządzeń
    współpracujących.

  • 5. Data: 2009-05-05 15:39:26
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

    "PcmOL" <...@...net> wrote in message news:gtpkgl$18k$1@news.task.gda.pl...

    http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/14
    515.pdf

    Tam masz schemat. Szukam tego pdfa co widziałem dokładny opis....

  • 6. Data: 2009-05-05 16:14:09
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

    "PcmOL" <...@...net> wrote in message news:gtpkgl$18k$1@news.task.gda.pl...

    http://www.akrossilicon.com/products/docs/WP12.pdf

    strona 6

  • 7. Data: 2009-05-05 16:40:35
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

    "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> wrote in message
    Dobrym przykładem jest ten Twój kondensatorek: nie wiesz
    > jak silne przepięcie go ubiło i czy realnie (ekonomicznie) była szansa się
    > od tego uchronić.

    Na oko to był SMD 0603 ileś nano. Może 1 może 10 może 100. wstawił go ktoś
    kto widział te schematy i zastanawiał się jak ja po co tam ma być te 75 omów
    i za tym 1n / 2kV. I właśnie on sie spalił. Może gdyby pochłonął energię
    wyładowania, iskry czegokolwiek co to było to może by urządzenie dalej ż
    yło.

  • 8. Data: 2009-05-05 16:43:59
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

    "Lam3r" <l...@a...com> wrote in message news:gtpoke$qr$1@opal.futuro.pl...

    > "PcmOL" <...@...net> wrote in message news:gtpkgl$18k$1@news.task.gda.pl...

    http://www.akrossilicon.com/products/docs/WP12.pdf

    oo to:

    "The Bon-Smith termination resistor and capacitor shown on the line
    side center-tap also provides a path to earth ground and prevents build-up
    of large voltage across the
    transformer."

    Strona 6

  • 9. Data: 2009-05-05 16:45:07
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Lam3r" <l...@a...com> napisał w wiadomości

> [...]
    PHY
    > ale trafo całe.
    > Tak sobie pomyślałem, że gdyby tam było coś więcej to szansa popsucia by

    Albo popsułoby się to "coś więcej" :)
    Sens stosowania aktywnych zabezpieczeń jest tylko wtedy, gdy masz do
    czynienia z przepięciami o takiej amplitudzie (energii), że zabezpieczenie
    wytrzyma a bez niego napięcie mogłoby ubić izolację.
    Sęk w tym, że to tylko część przepięć. Reszta jest albo słabsza i można
    sobie głowy nie zawracać albo silniejsza i wtedy po prostu szkoda kasy bo
    wszystkie pchełki stosowane do linii danych po prostu z dymem pójdą.
    Oszacowanie sytuacji należy do Ciebie a bez znajomości rozmieszczenia kabli
    jest niemożliwe :) Dobrym przykładem jest ten Twój kondensatorek: nie wiesz
    jak silne przepięcie go ubiło i czy realnie (ekonomicznie) była szansa się
    od tego uchronić.

    e.

  • 10. Data: 2009-05-05 18:49:13
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    > i za tym 1n / 2kV. I właśnie on sie spalił. Może gdyby pochłonął energię
    > wyładowania, iskry czegokolwiek co to było to może by urządzenie dalej

    Ale on właśnie pochłonął :)

    e.