  • 1. Data: 2009-05-05 03:04:28
    Temat: Kogut na bramę, 12v czy 24v?
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Pytanie laika.

    Chcę dołożyć na bramę pomarańczowego 'koguta' informującego ogół, że
    wyjeżdżam (brama jest tuż za zakrętem). Odległość od gniazdka 220v to ok.
    6-8m. Czy straty na przewodzie będą takie, że będą uzasadniały 24v? Wolę z
    pewnych względów 12v, ale jeśli mam puścić z tego tytułu jakieś ampery w
    atmosferę, to zrobię 24v...
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2009-05-05 05:12:01
    Temat: Re: Kogut na bramÄ?, 12v czy 24v?
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Chcę dołożyć na bramę pomarańczowego 'koguta'

    Są koguty i koguty.

    > Czy straty na przewodzie będą takie, że będą uzasadniały 24v? Wolę z
    > pewnych względów 12v, ale jeśli mam puścić z tego tytułu jakieś ampery w
    > atmosferę, to zrobię 24v...

    A co z kogutem? ma dwa napięcia zasilające do wyboru?
    Trzeba znać prąd pobierany i dobrać grubość przewodu do tego prądu.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-05-05 05:42:15
    Od: Jingiel <X...@X...XX>

    > A co z kogutem? ma dwa napięcia zasilające do wyboru?
    > Trzeba znać prąd pobierany i dobrać grubość przewodu do tego prądu.

    Ale to chyba zależy jaki masz sterownik i on podaje już właściwe
    napięcie. Daj spokój, to znowu nie jest 100 m. Ponadto taki kogut nie ma
    dużego poboru prądu.

    Jingiel

  • 4. Data: 2009-05-05 07:04:45
    Temat: Re: Kogut na bramę, 12v czy 24v?
    Od: "Ali" <a...@w...pl>

    > Odległość od gniazdka 220v to ok.
    > 6-8m. Czy straty na przewodzie będą takie, że będą uzasadniały 24v?

    Piszesz tak jakbyś uważał, że przy 230V będą większe straty w przewodzie. A
    jest dokładnie odwrotnie.

    Ali

    __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów
    4052 (20090504) __________

  • 5. Data: 2009-05-05 07:13:41
    Od: Jingiel <X...@X...XX>

    Ali pisze:

    > Piszesz tak jakbyś uważał, że przy 230V będą większe straty w przewodzie. A
    > jest dokładnie odwrotnie.

    Beda mniejsze, to oczywiste, ale nie dajmy sie zwariowac. A w
    samochodzie masz instalacje 12 V i nikt sie nie przejmuje stratami. Ile
    zaoszczedzisz tego pradu. Wczesniej napisalem tez, ze to zalezy jakie
    napiecie wysyla centralka do koguta, a tej pewno nie bedziesz zmienial
    dla glupiego koguta. Koszt centralki to 1500 zl. Poza tym sa sprawy
    bezpieczenstwa. To jest praca na zewnatrz i troche bezpieczniejsze jest
    zastosowanie niskich napiec.

    Jingiel

  • 6. Data: 2009-05-05 08:27:18
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 05.05.2009 Jingiel <X...@X...XX> napisał/a:

> [...]
    > dla glupiego koguta. Koszt centralki to 1500 zl. Poza tym sa sprawy
    > bezpieczenstwa. To jest praca na zewnatrz i troche bezpieczniejsze jest

    Panowie, odbiegliście od tematu. Przecież wiem, że im większe
    napięcie tym mniejsze straty. Tylko nie wiem, na ile.

    Chodzi mi o to, czy przy tych 6-8m i 12v straty na przewodzie przy tych 55W
    żarówki H1 oraz paru W silniczka nie będą na tyle duże w porównaniu z 24v,
    żeby trzeba było dać 24v. Chodzi o wydajność zasilacza.

    Konkretnie: dajmy na to, że całość to 70W, czyli przy 12v powinienem mieć
    zasilacz jakieś 6A, a przy 24v 3A. Czy powinienem 'dołożyć' wydajności
    zasilacza z uwagi na straty na przewodzie. Jeśli tak, to ile i czy w
    związku z tym istnieje uzasadnienie, aby zrobić to na 24v. Wolę 12v z
    uwagi na przewidywaną konieczność okresowego zasilania tego z
    akumulatora, a posiadam wolny akumualtor 12v.

    Nie wiem, jak to się liczy, czy na tych 8m kabla stracę 50mA, czy 2A.
    Dlatego pytam Was. Rozumiem, że kabel ma być o dużym przekroju.
    --
    Samotnik

  • 7. Data: 2009-05-05 08:30:25
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 05.05.2009 Desoft <d...@i...pl> napisał/a:

    > A co z kogutem? ma dwa napięcia zasilające do wyboru?

    Jedno, jestem na etapie kupowania. :)

    > Trzeba znać prąd pobierany i dobrać grubość przewodu do tego prądu.

    No właśnie, żarówka H1==55W, do tego silniczek parę W, dajmy na to, że 70W.
    O ile trzeba kupić większy zasilacz przy 8m kablu, niż wynikałoby to z tych
    70W? A może to sa pomijalne straty? Jeśli są pomijalne, to nie ma sprawy, kupuję
    koguta i zasilacz 12v 6A i tyle.
    --
    Samotnik

  • 8. Data: 2009-05-05 09:14:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 5 May 2009 08:27:18 +0000 (UTC), Samotnik napisał(a):

    > Nie wiem, jak to się liczy, czy na tych 8m kabla stracę 50mA, czy 2A.
    > Dlatego pytam Was. Rozumiem, że kabel ma być o dużym przekroju.

    Błąd w myśleniu. Nie stracisz na prądzie, stracisz na napięciu. Dla
    dwużyłowego przewodu o długości 8m i przekroju 1,5mm^2 oraz żarówce 55W
    stracisz na przewodzie 0,9V. IMO rzecz bez znaczenia a jak by cię to
    bolało, użyj przewodu 2,5mm^2
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2009-05-05 09:24:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 5 May 2009 11:14:00 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > dwużyłowego przewodu o długości 8m i przekroju 1,5mm^2 oraz żarówce 55W
    > stracisz na przewodzie 0,9V. IMO rzecz bez znaczenia a jak by cię to

    Sorry, zapomniałem dodać że to dla zasilania 12V. Dla 24V będzie dwukrotnie
    mniejszy spadek napięcia oczywiście.
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2009-05-05 10:30:11
    Temat: Re: Kogut na bramĂ??, 12v czy 24v?
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Jedno, jestem na etapie kupowania. :)

    To może najpierw kup :-)
    Daaawno nie widziałem koguta z silnikiem i żarówką. A naprawiałem tego
    trochę, obecnie robione są z palnika jak do lamp błyskowych i się nie kręcą.
    Podejrzewam, że dyskusja jest o zabytkach.
    Upatrz model i dopiero pytaj, bo spodziewane prądy to 1A-2A i wszystko
    będzie bez znaczenia.

    --
    Desoft