  • 1. Data: 2009-05-05 10:23:15
    Temat: ATMEGA32 wartość rezystorów podciągających na portach
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    Witam.

    Jak w temacie wie ktoś? nie mogę sie nigdzie dokopać. Port ma być wyjściem i
    sterować tranzystorem npn BC517 z obciążeniem w obwodzie kolektora 400 mA
    max. Da radę bez dodatkowych rezystorów?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-05-05 10:31:49
    Od: "PP" <p...@o...pl>

    > Jak w temacie wie ktoś? nie mogę sie nigdzie dokopać. Port ma być wyjściem
    > sterować tranzystorem npn BC517 z obciążeniem w obwodzie kolektora 400 mA
    > max. Da radę bez dodatkowych rezystorów?

    Pewnie że da radę ale nie zapomnij o rezystorach w bazie tranzystora, jakieś
    470 ohm spokojnie starczy.
    Piotr

  • 3. Data: 2009-05-05 11:53:04
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "ulyssess" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i sterować tranzystorem npn BC517 z obciążeniem w obwodzie kolektora 400
    > mA max. Da radę bez dodatkowych rezystorów?

    No przecież stoi w pdf-ie, że 20-50 kOhm.

    Maciek

  • 4. Data: 2009-05-05 13:08:00
    Od: "PP" <p...@o...pl>

    > No przecież stoi w pdf-ie, że 20-50 kOhm.
    >
    > Maciek

    Mylisz rezystory, jeśli na wyjściu trzebaby dawać rezystory to bez nich nie
    świeciłby LED podpięty do portu, wydajność portu jest większa niż
    kilkanaście mA czego rezystor 20-50 kOhm nie zapewni.
    Piotr

  • 5. Data: 2009-05-05 13:33:24
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "PP" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Mylisz rezystory,

    Pytanie było o wartość rezystorów podciągających w Atmega32. Moja odpowiedź:
    20-50 kOhm (z datasheeta). Gdzie tu pomyłka?

    jeśli na wyjściu trzebaby dawać rezystory to bez nich nie
    > świeciłby LED podpięty do portu,

    Autor wątku nie chce zaświecić LED-a, tylko wysterować tranzystor. Czytaj.

    wydajność portu jest większa niż
    > kilkanaście mA czego rezystor 20-50 kOhm nie zapewni.

    Tranzystor npn. Baza podpięta bezpośrednio do pinu portu, emiter do masy.
    Port pracuje jako _wejście_ z rezystorem podciągającym -> Tranzystor jest
    załączony. Port pracuje jako _wyjście_ w stanie niskim -> Tranzystor jest
    wyłączony.

    > Piotr

    Maciek

  • 6. Data: 2009-05-05 16:18:42
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > masy. Port pracuje jako _wejście_ z rezystorem podciągającym ->
    > Tranzystor jest załączony. Port pracuje jako _wyjście_ w stanie niskim

    No OK, to wszystkie parametry już Ci podali :).. 20-50kOhm, sam sprawdź
    czy Ci wystarczy... a możesz uchylić rąbka tajemnicy i zdradzić po co
    chcesz przełączać dwa rejestry (DDR i PORT) żeby przełączyć i stan (1 na
    0) i kierunek (wejście na wyjście) żeby przełączyć ten tranzystor?? Nie
    lepiej ustawić port jako wyjście i zmieniać stan z 0 na 1?? I cieszyć
    się "pełną" jedynką?? Chyba, że chcesz zaoszczędzić na rezystorach ;P...
    to w sumie rozumiem, choć nie ukrywam, dziwne to trochę ;)... Pamiętaj
    tylko, że przy _włączaniu_ musisz najpierw zmienić kierunek (przejście 0
    -> HiZ -> PULL-UP), a przy _wyłączaniu_ - najpierw stan (PULL-UP -> HiZ
    -> 0) ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2009-05-05 18:17:14
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    Witam.

    Dziekie za odp. po prostu nie przekopałem sie do tego przez pełnego pdfa.

    A co pullupów to jak skonfiguruje port jako wyjście to rezystory nie sa
    załączone z automatu? Kurcze myślałem że są. A chodzi bardzo mocno o
    rozmiary płytki, będzie dość rozbudowana i liczy sie każdy cm2.

  • 8. Data: 2009-05-05 18:20:11
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

> [...]
    > załączony. Port pracuje jako _wyjście_ w stanie niskim -> Tranzystor jest

    Ja raczej myslałem, że jak ustawie port jako wyjście i dam na niego H to
    rezystor będzie załączony. Nigdy szczerze mówiąc sie w to nie zagłąbiałem a
    tu takie kwiatki.

    Pozdrawiam Piotrek

  • 9. Data: 2009-05-05 18:23:16
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    ulyssess pisze:

    > A co pullupów to jak skonfiguruje port jako wyjście to rezystory nie sa
    > załączone z automatu?

    A po co pullup skoro wyjście jest totem-pole?

    > A chodzi bardzo mocno o
    > rozmiary płytki, będzie dość rozbudowana i liczy sie każdy cm2.

    To wsadź r-packi smd w miejsce pojedynczych rezystorów.
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/9091
    Są nawet w rozmiarach 0402.

  • 10. Data: 2009-05-05 18:37:04

    > Ja raczej myslałem, że jak ustawie port jako wyjście i dam na niego H to
    > rezystor będzie załączony. Nigdy szczerze mówiąc sie w to nie zagłąbiałem

    Rezystor będzie wyłączony, bo jest zbędny.
    Rezystor jest przydatny gdy port jest wejściem
    To nie jest szeregowy rezystor, a równoległy między nogą a plusem zasilania