  • 11. Data: 2009-05-05 18:58:22
    Temat: Re: Zabezpieczenie ethernetu w urządzeniu
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

    "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> wrote in message
    news:gtq1j9$73d$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Lam3r" <l...@a...com> napisał w wiadomości

    > ktoś
    > omów
    > żyło.
    >
    > Ale on właśnie pochłonął :)

    My to wiemy :-)

    Mam takie przemyślenia. Jeżeli impuls wpada w trafo, które się nasyca i
    dalej przechodzi przez pasożytniczą pojemność między uzwojeniami. Niech sie
    przedostanie za stronę PHY. Jeśli jest tam 15pF czy nawet więcej, liczmy
    100pF to reaktancja wyniesie setki tysięcy omów do milionów omów. Dając po
    stronie wtórnej mostek z diod schottkiego teoretycznie powinniśmy zgasić to
    przepięcie po stronie PHY.
    Warunek jest taki żeby też odprowadzić od strony linii.
    Ciekawe to jest wszystko. Mam taki router wifi, który rozebrałem w tej
    chwili, bo był uwalony. Zresztą był stary i tak :-) Ma diody na ethernecie
    po stronie pcb ale przebite te "do plusa". Pamiętam, że padł w nim też
    zasilacz.. Ale po stronie linii nie ma zadnych elementów, nawet tych
    kondensatorów. Te diody to sot23 podwójne tylko za trafem.
    Ale rozkręciłem inne ustrojstwa i są w nich stada różnych dziwnie
    wyglądających elementów jakby były to wysokonapięciowe kondonki czy malutkie
    mostki i ten switch przeżył już niejedną błyskawicę i rozbłyski światła
    podczas burzy.
    Coś chyba jest grane.

  • 12. Data: 2009-05-05 20:37:05
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    > przepięcie po stronie PHY.
    > Warunek jest taki żeby też odprowadzić od strony linii.

    Tyle, że w przypadku urządzenia zasilanego przez transformatorek we wtyczce
    "odprowadzanie" polega po prostu na przepychaniu przepięcia dalej do sieci
    zasilającej przez pasożytnicze pojemności tegoż transformatorka.
    Kondensatorek 1n/2kV zapewnia tylko tyle, że tworzy się dzielnik z
    pojemnością trafka PHY i przepięcia nie uderzają w czuły punkt :) Całość
    działa, o ile prądy płynące w czasie przepięcia czegoś nie porozwalają. Za
    to w przypadku naprawdę mocnego uderzenia masz w domu masakrę, bo wszystkie
    te pojemności zamieniają się w zwarcia.

> [...]
    malutkie
    > mostki i ten switch przeżył już niejedną błyskawicę i rozbłyski światła

    Czyli masz ilustrację różnych strategii odprowadzania udaru do sieci.
    Oczywiście ta druga jest lepsza, ale czy pozwoliłaby temu drugiemu routerowi
    przeżyć to, czego nie przeżył pierwszy - wcale nie byłbym pewien. Reszta to
    gdybanie, ale raczej nie uwierzę, że ten lepszy router przeżył "błyskawicę".
    Chyba, że taką pół kilometra od domu :)

    e.

  • 13. Data: 2009-05-05 23:20:17
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

    "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> wrote in message

    Czyli co? Nieużywane dwie pary skrętki podłączać do PE sieci czyli do szasi
    połączone z bolcem w gnieździe?
    Urządzenie musi być jakby mniej podatne na uszkodzenia.
    Dam po stronie elektroniki mostki z diód szotkiego między VCC i GND,
    natomiast co zrobić od strony kabla utp ?

    Są te wszystkie protect nety i one nawet działają. Miałem kiedyś przewieszkę
    z kabla UTP 30 metrów między blokami. Huby paliło z 10 razy aż kupiłem
    oryginalne APC-ki i przeszło !
    Tam były diody 1N4007 po 2 na każdą linię i zenerki, transile. Nie wiem czy
    budować taki układ wewnątrz urządzenia przy gniazdku RJ45 ?

  • 14. Data: 2009-05-06 11:17:03
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    czy
    > budować taki układ wewnątrz urządzenia przy gniazdku RJ45 ?

    Jeśli masz jakieś uziemienie do złapania się, wtedy lepiej przed urządzeniem
    i to nawet w pewnej odległości. Jeśli nie masz uziemienia, wtedy lepiej w
    urządzeniu i złapać się do masy zasilającej lub (lepiej) do PE - jeśli jest
    doprowadzone.
    Oczywiście w obydwu przypadkach to jest partyzantka i nie odpowiadam za to,
    co się stanie, gdy przywali powiedzmy w ten kabel między blokami (a
    widziałem taki przypadek), ale na małe przepięcia powinno pomóc.

    e.

  • 15. Data: 2009-05-06 12:38:26
    Od: "Lam3r" <l...@a...com>

> [...]
    > co się stanie, gdy przywali powiedzmy w ten kabel między blokami (a
    > widziałem taki przypadek), ale na małe przepięcia powinno pomóc.

    U mnie od padającego śniegu rypało iskrami z kabla ethernetowego jak
    zbliżałem do obudowy. Później żaden hub już nie padł.