  • 231. Data: 2011-06-29 14:50:11
    Temat: Re: Wynik eksperymentu [było: Re: jak oni to robią ?]
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Wed, 29 Jun 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie bardzo, bo rozmiar dotyczy miejsca osadzenia a nie krawędzi :(
    > Zmierz choćby miarką srednicę po krawędzi felgi, proszę.

    Jasne, dokładnie to miałem na myśli. Podam Ci zewnętrzną średnicę felgi
    (od krawędzi do krawędzi) i wyniki pomiarów ugięcia opony mierzone od
    dolnej krawędzi do podłoża.

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 232. Data: 2011-06-29 19:03:48
    Temat: Wynik eksperymentu cz. II [było: Re: jak oni to robią ?]
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Wed, 29 Jun 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Wolę jednak pomiar. Bardzo proszę. Od środka koła oczywiście - bo to
    > bardzo ważne.

    Zrobiłem kilka pomiarów. Niestety, nie byłem w stanie zmierzyć suwmiarką
    bezpośrednio odległości od krawędzi felgi do podłoża, ponieważ opona
    wystaje poza płaszczyznę wyznaczoną przez brzeg felgi i pomiar musiałby
    być dokonywany pod zmiennym, zależnym od ciśnienia kątem. Aby tego uniknąć
    przymocowałem do krawędzi felgi sztywną, metalową blaszkę o długości ok. 3
    cm i mierzyłem odległość pomiędzy nią a drogą. Z tego powodu otrzymane
    wartości mogą być obarczone błędem systematycznym rzędu kilku milimetrów
    w stosunku do rzeczywistej odległości felga-podłoże.

    Średnica zewnętrzna felgi wynosi 390 mm, co daje promień felgi 195 mm.
    Poniżej przedstawiam wyniki (p - ciśnienie w barach, d - odległość między
    blaszką a podłożem, R - suma promienia felgi i odległości d, będąca w
    przybliżeniu odległością pomiędzy osią obrotu koła a punktem styku opony z
    podłożem).

    p [bar] d [mm] R [mm]
    --------------------------------------
    2.1 94.9 289.9
    1.5 90.8 285.8
    1.25 88.8 283.8
    1.0 83.6 278.6
    0.5 65.1 260.1

    Różnica pomiędzy odległością oś-podłoże dla ciśnienia 2.1 i 0.5 bara
    wynosi (289.9-260.1)/289.9 = ok. 10%

    Różnica drogi przebytej przez prawe i lewe koło dla ciśnień odpowiednio
    0.5 i 2.0 bara na odcinku 10 m wyniosła (według poprzedniego pomiaru)
    (19/360)*1870 mm = ok. 10 cm, czyli ok. 1 % długości odcinka.

    Wszystko wskazuje na to, że droga przebywana przez koło podczas jednego
    obrotu bynajmniej nie jest równa (jak to było do przewidzenia) 2*pi*R,
    gdzie R jest odległością od osi obrotu do podłoża :)

    Ale nie mają też racji osoby twierdzące, że droga ta nie jest zależna od
    ciśnienia w oponie, bo nawet dla stosunkowo niedużych spadków ciśnienia
    rzędu 0.5 bara różnice spowodowane "uślizgiem" opony są wyraźnie
    zauważalne :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 233. Data: 2011-06-29 19:19:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojtek,

    Wednesday, June 29, 2011, 7:03:48 PM, you wrote:

    [...]

    > Wszystko wskazuje na to, że droga przebywana przez koło podczas jednego
    > obrotu bynajmniej nie jest równa (jak to było do przewidzenia) 2*pi*R,
    > gdzie R jest odległością od osi obrotu do podłoża :)

    Ufff...

> [...]
    > ciśnienia w oponie, bo nawet dla stosunkowo niedużych spadków ciśnienia
    > rzędu 0.5 bara różnice spowodowane "uślizgiem" opony są wyraźnie

    Wyraźnie zauważalne? Dla spadku o 1 bar sam zmierzyłeś ledwie 0.36%

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 234. Data: 2011-06-29 20:16:49
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    RoMan Mandziejewicz w <news:116322568.20110629191945@pik-net.pl>:

> [...]

    > [...]

    > Ufff...

    > Wyraźnie zauważalne? Dla spadku o 1 bar sam zmierzyłeś ledwie 0.36%

    Tyle eksperymentów, kombinacji z przyrządami, obliczeń, żeby udowodnić, że
    zmiana ciśnienia w oponach nie wpływa na zmianę faktycznie pokonanej
    odległości przez pojazd w jednostce czasu.

    No chyba, że ktoś tu usiłuje udowodnić, że koło z wyższym/niższym o 1 bar
    ciśnieniu po przejechaniu 1000 m będzie w odległości 3 metry od miejsca na
    którym było zamocowane w pojeździe przed ruszeniem.

    Niezależnie czy się kręci, ślizga, czy też leży w bagażniku...

    ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 235. Data: 2011-06-29 20:52:52
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Wed, 29 Jun 2011, 'Tom N' wrote:

    > Tyle eksperymentów, kombinacji z przyrządami, obliczeń, żeby udowodnić, że
    > zmiana ciśnienia w oponach nie wpływa na zmianę faktycznie pokonanej
    > odległości przez pojazd w jednostce czasu.

    No jak to nie wpływa, skoro wpływa? Na tysiącu km z tych 0.36% uzbiera się
    "aż" trzy i pół kilometra! ;-)

    Swoją drogą intuicyjnie podejrzewałem, że ten uślizg opony będzie jednak
    większy, ale cóż, doświadczenie ma znaczenie rozstrzygające ;-)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 236. Data: 2011-06-29 21:25:21
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Wojtek Borczyk w
    .amu.edu.pl>:

    > No jak to nie wpływa, skoro wpływa? Na tysiącu km z tych 0.36% uzbiera się
    > "aż" trzy i pół kilometra! ;-)

    Ależ Wojtku, jak najbardziej należy docenić że Ci się chciało
    raz: złożyć deklarację,
    dwa: przeprowadzić to co zadeklarowałeś,
    trzy: uzupełnić doświadczenie po podpuszczeniu przez Romana

    :D

    > Swoją drogą intuicyjnie podejrzewałem, że ten uślizg opony będzie jednak
    > większy, ale cóż, doświadczenie ma znaczenie rozstrzygające ;-)

    Byłby inny, tylko ręczny Ci nierówno bierze ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 237. Data: 2011-06-29 23:06:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello 'Tom,

    Wednesday, June 29, 2011, 8:16:49 PM, you wrote:

    [...]

    > Tyle eksperymentów, kombinacji z przyrządami, obliczeń, żeby udowodnić, że
    > zmiana ciśnienia w oponach nie wpływa na zmianę faktycznie pokonanej
    > odległości przez pojazd w jednostce czasu.

    Nikt tu szybkości nie mierzył. Mierzone były znmiany ilości obrotów
    koła w zależności od ciśnienia.

    > No chyba, że ktoś tu usiłuje udowodnić, że koło z wyższym/niższym o 1 bar
    > ciśnieniu po przejechaniu 1000 m będzie w odległości 3 metry od miejsca na
    > którym było zamocowane w pojeździe przed ruszeniem.

    Nie - koło o ciśnieniu niższym o 1 bar wykonia o 0.36% więcej obrotów.

    Nie rozmydlaj, proszę - eksperyment zrobiła osoba, której chyba
    wszyscy mogą zaufać i jej rzetelności nie należy ani podważać ani
    wyśmiewać.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 238. Data: 2011-06-29 23:51:10
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Wed, 29 Jun 2011, 'Tom N' wrote:

> [...]
    > raz: złożyć deklarację,
    > dwa: przeprowadzić to co zadeklarowałeś,
    > trzy: uzupełnić doświadczenie po podpuszczeniu przez Romana

    Ależ Tomaszu, doświadczenie zrobiłem wyłącznie dlatego, ponieważ sam byłem
    bardzo ciekaw wyniku, a nie dlatego, że ktoś mnie "podpuścił" lub chciałem
    zostać "doceniony" (bo niby za co? Metoda pomiaru była na poziomie
    gimnazjalnym!) ;-) A poza tym naprawdę doskonale się przy tym bawiłem (i
    tylko robotnicy drogowi na S-11 patrzyli na mnie lekko podejrzliwym
    okiem...) ;-D

    Uzyskany wynik też uważam za interesujący, bo (tak jak przypuszczałem
    wcześniej) nie potwierdza on w 100% zdania żadnej z dyskutujących stron :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 239. Data: 2011-06-30 03:30:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojtek Borczyk" napisał w wiadomości grup
    n.astro.amu.edu.pl...
> [...]

    >od ciśnienia w oponie, bo nawet dla stosunkowo niedużych spadków
    >ciśnienia rzędu 0.5 bara różnice spowodowane "uślizgiem" opony są

    Zauwazalne ? 0.36% ?

    Panie, jak jade rowno 90 na liczniku a gps mi pokazuje 85, to mam
    dobre cisnienie, a ja pokazuje 84.7, to jade dopompowac :-)

    Czy: jak jade 200km do tesciowej, i wyzeruje u siebie na podworku,
    to u niej mam 200.1 na nabtych oponach, albo 200.7 na spuszczonych :-)

    J.

  • 240. Data: 2011-06-30 07:44:36
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2011-06-29 23:51, *Wojtek Borczyk* napisał, a mnie coś podkusiło,
    żeby odpisać:
    > Uzyskany wynik też uważam za interesujący, bo (tak jak przypuszczałem
    > wcześniej) nie potwierdza on w 100% zdania żadnej z dyskutujących stron :)

    Jak to nie potwierdza? :) - oczywiście nie tylko moje zdanie, ale dla
    przykładu:

    2011-06-17 08:48
    "Ja kiedyś uważałem, że prędkość się nic nie zmieni - teraz (od
    pamiętnego flame już tu linkowanego) uważam że się zmieni, ale
    nieznacznie (z powodu ugięć, "mikro" poślizgów i cholera wie czego
    jeszcze) - zdecydowanie jednak nie w związku ze zmianą promienia i nie o
    tyle co piszesz."

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak - Signum '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
    President Herbert *old* on board :)